Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 131

Ämne: Din politiska kompass

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Jag är ledsen, men din graf syns inte.
    Ser det inte ut såhär hos dej?

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Nope, din graf syns inte.

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Nope, din graf syns inte.
    Men du ser screenshotten jag nyss laddade upp??

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Ser det inte ut såhär hos dej?
    Nej, som sagt, jag ser inte din graf, men nu har jag sett den och det är tydligt att du och jag ligger närmare mitten på båda skalorna, jämfört med de andra. Vi får väl tolka det som att du har lämnat barnfasen som de andra befinner sig i (vänster = barnslig naivitet) och kommit över till den vuxna fasen (vuxenhet = låt alla kämpa med varandra om pengarna), medan jag har börjat närma mig balansen mellan två extremer (slutfasen i den mänskliga insikten). Nu kanske du tror att jag skojar, men den här teorin är faktiskt baserad på djupgående filosofiska tankar.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Japp. Dock så väntar jag ivrigt på att någon ska ligga lite närmare den auktoritära riktningen, det vore spännande.

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Nej, som sagt, jag ser inte din graf, men nu har jag sett den och det är tydligt att du och jag ligger närmare mitten på båda skalorna, jämfört med de andra. Vi får väl tolka det som att du har lämnat barnfasen som de andra befinner sig i (vänster = barnslig naivitet) och kommit över till den vuxna fasen (vuxenhet = låt alla kämpa med varandra om pengarna), medan jag har börjat närma mig balansen mellan två extremer (slutfasen i den mänskliga insikten). Nu kanske du tror att jag skojar, men den här teorin är faktiskt baserad på djupgående filosofiska tankar.
    Det stämmer säkert, man blir ju bara mer och mer cynisk för varje dag som går. Till slut överger man de principer man satte upp som ung.

Staffan747
    Guest

Standard

Så du Plague min graf överhuvudtaget??

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Det stämmer säkert, man blir ju bara mer och mer cynisk för varje dag som går. Till slut överger man de principer man satte upp som ung.
    Cynisk var också ett ordval. Visst betyder det ungefär att "inte tro gott om människor". Vissa personer skulle i så fall hävda att vänstern är cynisk, eftersom vänstern inte litar på att människor på frivillig basis skulle vara beredda att ge till de som lider nöd. Höger handlar även om att låta människor ta eget ansvar för sig själva och sina medmänniskor.

Men om människorna blir alltför upptagna av sitt storhetsvansinne och glömmer bort glädjen av att hjälpa andra då är det inte heller bra. Då har vi gått för långt åt höger och så kan det kännas lite idag när storföretag och bankchefer mest tänker på att få ut så mycket bonus som möjligt, att maximera vinsten för aktieägarna, flytta jobb till låglöneslaveriländer, optimera vinsten oavsett bieffekter på miljön osv.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Så du Plague min graf överhuvudtaget??
    Näe, men nu ser jag tumnageln du postade på den här sidan av tråden.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Näe, men nu ser jag tumnageln du postade på den här sidan av tråden.
    Men säg det då, trodde du var blåst, förklarar saken ifall du inte såg den.. Photobucket är skumt ibland

Reg.datum
    May 2002

Standard

Eller typ 12 steg då, på economic left/rigth. Förstår du?
    Ok, nu när jag sett ditt andra försök att posta grafen.
    Men det är "den ekonomiska skalan" är ju din tolkning. Den auktoritära/libertarianska skalan handlar även den om ekonomi.
    Det är ju lite av poängen med den här typen av skala att den inte gör att förenkla som du gjorde i endast två riktningar.

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2002

Standard

Men säg det då, trodde du var blåst, förklarar saken ifall du inte såg den.. Photobucket är skumt ibland
    Vadå "säg det då", ska jag konstant kommentera sådant jag ser att folk inte har postat?

---John G. Bennett

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Vadå "säg det då", ska jag konstant kommentera sådant jag ser att folk inte har postat?
    Såg du screenshotten? Så ser det ut hos mej.. Dök det ens upp ett litet rött kryss?

Reg.datum
    May 2002

Standard

Cynisk var också ett ordval. Visst betyder det ungefär att "inte tro gott om människor". Vissa personer skulle i så fall hävda att vänstern är cynisk, eftersom vänstern inte litar på att människor på frivillig basis skulle vara beredda att ge till de som lider nöd. Höger handlar även om att låta människor ta eget ansvar för sig själva och sina medmänniskor.

Men om människorna blir alltför upptagna av sitt storhetsvansinne och glömmer bort glädjen av att hjälpa andra då är det inte heller bra. Då har vi gått för långt åt höger och så kan det kännas lite idag när storföretag och bankchefer mest tänker på att få ut så mycket bonus som möjligt, att maximera vinsten för aktieägarna, flytta jobb till låglöneslaveriländer, optimera vinsten oavsett bieffekter på miljön osv.
    Du själv använde ju ordet "naivitet" om vänstersidan, vilket är ett ord som precis som "cynisk" kan appliceras på både höger och vänstersidan av skalan, så vad är din poäng?

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2002

Standard

Såg du screenshotten? Så ser det ut hos mej.. Dök det ens upp ett litet rött kryss?
    Det enda inlägg jag såg någon slags graf i från dig var detta: http://forumet.kent.nu/showpost.php?...9&postcount=16

---John G. Bennett

Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •