Nej, som sagt, jag ser inte din graf, men nu har jag sett den och det är tydligt att du och jag ligger närmare mitten på båda skalorna, jämfört med de andra. Vi får väl tolka det som att du har lämnat barnfasen som de andra befinner sig i (vänster = barnslig naivitet) och kommit över till den vuxna fasen (vuxenhet = låt alla kämpa med varandra om pengarna), medan jag har börjat närma mig balansen mellan två extremer (slutfasen i den mänskliga insikten). Nu kanske du tror att jag skojar, men den här teorin är faktiskt baserad på djupgående filosofiska tankar.![]()
När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
Så blir ni aldrig rädda mer
När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
Så vänder allt igen
Jag går ensam genom mörkret
/Jo©ke\
Japp. Dock så väntar jag ivrigt på att någon ska ligga lite närmare den auktoritära riktningen, det vore spännande.
Så du Plague min graf överhuvudtaget??
Cynisk var också ett ordval. Visst betyder det ungefär att "inte tro gott om människor". Vissa personer skulle i så fall hävda att vänstern är cynisk, eftersom vänstern inte litar på att människor på frivillig basis skulle vara beredda att ge till de som lider nöd. Höger handlar även om att låta människor ta eget ansvar för sig själva och sina medmänniskor.
Men om människorna blir alltför upptagna av sitt storhetsvansinne och glömmer bort glädjen av att hjälpa andra då är det inte heller bra. Då har vi gått för långt åt höger och så kan det kännas lite idag när storföretag och bankchefer mest tänker på att få ut så mycket bonus som möjligt, att maximera vinsten för aktieägarna, flytta jobb till låglöneslaveriländer, optimera vinsten oavsett bieffekter på miljön osv.
När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
Så blir ni aldrig rädda mer
När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
Så vänder allt igen
Jag går ensam genom mörkret
/Jo©ke\
Ok, nu när jag sett ditt andra försök att posta grafen.
Men det är "den ekonomiska skalan" är ju din tolkning. Den auktoritära/libertarianska skalan handlar även den om ekonomi.
Det är ju lite av poängen med den här typen av skala att den inte gör att förenkla som du gjorde i endast två riktningar.
"It is impossible to achieve the aim without suffering"
---John G. Bennett
---John G. Bennett
Det enda inlägg jag såg någon slags graf i från dig var detta: http://forumet.kent.nu/showpost.php?...9&postcount=16
---John G. Bennett