Embelie och jag är tydligen väldigt lika, vad märkligt.
Kanske är lite dumt och lite intelligensbefriat att dra upp det här tjafset om högercynism och högernaivism och vänster-samma, men mitt resonemang var att många unga är lagda åt vänsterhållet för att de sätter upp principer som de tycker är värda att hålla. Men ju äldre man blir desto mer märker man att samhället inte fungerar så bra som det borde enligt vänsterideologin, i.e man blir mer och mer cynisk, människor är dummare än vad de borde vara och idioter styr emellanåt. Därför luckras ens principer upp mer och mer och man närmar sig högersidan av politiken.
http://foto.stilren.se - portfolio
Hell yeah.
"Fy fan, jag har jobbat hela natten i gruvan. Jag hatar mitt liv. Stick."
Vad menas med "likhet"? Samma materiella standard? Samma hårfärg? Samma namn?
Nej, det är inte "egoism" som måste kontrolleras utan skadligt beteende. När du stjäl mina pengar och delar ut till nån annan kallar du dig altruist, men du skadar mig mer än du hade gjort om du jobbade för mig och jag betalade dig.
Hela poängen med den rationella egoismen är att den går ut på att man inte ska skada andra. Sen kan ju du tycka att om jag får ett jobb och du inte får det så skadar jag dig, men det är inte riktigt så det funkar.
Det är inte alla egoister som är rationella. Och det är inte alltid som "rationella" egoister inser att de skadar andra (eller sig själva).
Du tycker ja, men jag då? Du anser att mina pengar ska användas på ett sätt och jag ett annat, så vems åsikt har mest legitimitet?Du kan fortsätta hävda att alla skatter är stöld, men risken finns att jag ändå tycker att det finns offentliga utgifter av hedervärt syfte som måste finansieras på något sätt. Och här ser jag inget fel med någon form av "rättvis fördelning" av skatterna. Självklart ska skatterna minimeras, men att ta bort de helt känns lite märkligt.
Utveckla gärna lite. Vilka krafter, och varför är de inte vad du kallar "goda"?För övrigt tror jag inte på de kapitalistiska krafternas goda vilja för mänskligheten, men det är en större fråga som vi inte behöver ta här och nu.![]()
Tycker de flesta svaren i såna där test beror på hur man tolkar frågan, vilket är en stor felkälla.
Som exempel:
"The only social responsibility of a company should be to deliver a profit to its shareholders."
Jag kan kanske inte ens ser det som en skyldighet för ett företag men det betyder väl inte att jag ser några skyldigheter för företag öht?
Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.
Jag kör det här i punktform, eller pilform då, för att du ska förstå:
> Unga är oftare mer åt vänster på vänster-höger-skalan
> När de blir äldre märker de att principerna de sätter upp som bygger på det goda i allt och på att alla är villiga att hjälpa till inte stämmer
> De ger upp de principerna alternativt adderar lite gråzoner alternativt skapar nya som inte blir lika fasta då de märker att allt inte är svart eller vitt
Exempel:
Jag är 12 och är lite hobbykommunist. En av mina principer är att alla egendomar ska fördelas lika då det är trevligt så och alla är lika goda bla bla bla.
När jag blir lite äldre så märker jag att en del inte anstränger sig lika mycket då de kan få del av samhällets rikedomar gratis. Motvilligt tvingas jag inse att min gamla princip inte stämmer, och luckrar upp den lite. Egendomarna borde till en viss grad fördelas jämnt, men alla som kan bör arbeta för att förtjäna den.
Eller ett enklare exempel:
Du säger till din mamma att du aldrig kommer dricka alkohol, när du är åtta, för det är farligt. När du blir 16 och inser att det kan vara lite trevligt så släpper du på den principen. Bla bla bla bla...
Capish?
Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.