Sidan 4 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 46 till 60 av 91

Ämne: Prylfixering?

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Då misstolkade jag helt enkelt vad du menade med företagskultur. Ville bara påpeka att det inte endast är frågan om marknadsföring. Apple gör nämligen bättre produkter för de ändamålen jag räknade upp.
    Och det är här jag inser hur pass mycket du också är indragen i deras marknadsföring. De har fått alla att tro de är bäst på sin sak och skapar ett behov för deras produkter. Men varför skulle de vara bättre för ändamålen du räknade upp? Om man köper en jättebra PC, för samma peng som man får en inte alls lika bra Mac, så får man en dator med både bättre processor och mer RAM-minne. Vilket leder till att man jobbar snabbare, effektivare och oftast att man kan spara mer arbete på datorn då hårddiskarna oftast har högre kapacitet på en PC. Apple säljer sämre saker dyrare, får folk att tro de är bättre på alla sätt och vis, och får ändå folk att välja deras produkter för deras hype. Och där måste du också hålla med om att de lyckats med sin marknadsföring, eller hur?

Adam K.
    Guest

Standard

Det handlar inte alls om att vara tekniskt överlägsen i alla sammanhang för att arbeta mest effektivt. Punkt.

Det handlar precis lika mycket om att få hårdvara och mjukvara att samarbeta perfekt, och tack vare detta (plus just mjukvaran som är Apples triumfkort i alla punkter) finns det en användarbas som väljer Apple för mer än bara marknadsföring.

Det anser iaf jag!

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg
    Det handlar inte alls om att vara tekniskt överlägsen i alla sammanhang för att arbeta mest effektivt. Punkt.

Det handlar precis lika mycket om att få hårdvara och mjukvara att samarbeta perfekt, och tack vare detta (plus just mjukvaran som är Apples triumfkort i alla punkter) finns det en användarbas som väljer Apple för mer än bara marknadsföring.

Det anser iaf jag!
    Den tekniska överlägsenheten är givetvis en del man måste ta hänsyn till i diskussionen, även om det inte betyder allt. Men om du läser alla mina inlägg, där jag även diskuterat den tekniska plattformen (tekniken och mjukvaran som i Apples fall utvecklas av ett och samma företag - just Apple vilket ger dem fördel). Givetvis väljer professionellt folk deras varor just därför, men bra varor säljer sig inte självt utan där kommer marknadsföringen in. Apple kan idag nästan leva på sin företagsmyt, deras varor säljer sig själva nästan för att alla "vet" att de är bättre. Vilket inte bara är en åsikt från min sida utan nästintill sanning... så tyck på ni.

Adam K.
    Guest

Standard

Varför denna dryghet?

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Att välja att köpa prylar i stället för att spendera pengarna på en upplevelse/tjänst som direktkonsumeras kan vara ett uttryck för behovet av sparsamhet. När man köper en pryl har man fortfarande kvar något. Samlande av t.ex. musik är bra uttryck för detta; och då blir ju prylarna även ett uttryck av ens identitet. Prylar som verkligen används till något praktiskt i livet, t.ex. ett transportmedel, är inte uttryck för sparsamhet på samma sätt. Själv ägnar jag mig åt båda formerna. Musik är magiskt att samla på och vissa prylar kommer verkligen till nytta i vardagslivet.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Medlem livräddaren Ainas avatar
    Reg.datum
    Apr 2009

Standard

skulle verkligen vilja ha en iPhone. men har en SE-telefon just nu som funkar bra.

Erfaren medlem Havsänglars avatar
    Reg.datum
    Mar 2003

Standard

Jag köper massvis av film! Ah, älsker verkligen att köpa filmer. Jobba på att få en så stor samling som möjligt, med bara en massa bra filmer, underbart
    "If there's one thing I've grown to NOT expect it's good reviews.
    The ONLY thing from me that the British press will review positively is my death." - Morrissey

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Och det är här jag inser hur pass mycket du också är indragen i deras marknadsföring. De har fått alla att tro de är bäst på sin sak och skapar ett behov för deras produkter. Men varför skulle de vara bättre för ändamålen du räknade upp? Om man köper en jättebra PC, för samma peng som man får en inte alls lika bra Mac, så får man en dator med både bättre processor och mer RAM-minne. Vilket leder till att man jobbar snabbare, effektivare och oftast att man kan spara mer arbete på datorn då hårddiskarna oftast har högre kapacitet på en PC. Apple säljer sämre saker dyrare, får folk att tro de är bättre på alla sätt och vis, och får ändå folk att välja deras produkter för deras hype. Och där måste du också hålla med om att de lyckats med sin marknadsföring, eller hur?
    En Mac Pro med OS X Leopard och Cinema Display är det bästa alternativet på marknaden för all sorts hantering av media.

Staffan747
    Guest

Standard

Apple kan idag nästan leva på sin företagsmyt, deras varor säljer sig själva nästan för att alla "vet" att de är bättre.
    Eller så är det helt enkelt inte konstigare än att Leopard är en mycket bättre mjukvara än Vista i dagsläget. Särskilt när det gäller, som Adam redan nämde, samfunktionen med program för mediahantering.

Adam K.
    Guest

Standard

Precis. Det roliga är ju att grafisk utveckling alltid har valt Macen, även de åren Apple stod på ruinens brant. Det är ju inte tack vare det moderna uppsvinget som plattformen är nummer ett när det kommer till grafik, film och skola.

Självklart har ökat nu på senare tid, men det är verkligen inte något nytt och har aldrig haft så mycket med "livsstilsmarknadsföring" att göra (iaf inte vid starten).

Reg.datum
    May 2007

Standard

Eller så är det helt enkelt inte konstigare än att Leopard är en mycket bättre mjukvara än Vista i dagsläget. Särskilt när det gäller, som Adam redan nämde, samfunktionen med program för mediahantering.
    Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg
    Precis. Det roliga är ju att grafisk utveckling alltid har valt Macen, även de åren Apple stod på ruinens brant. Det är ju inte tack vare det moderna uppsvinget som plattformen är nummer ett när det kommer till grafik, film och skola.

Självklart har ökat nu på senare tid, men det är verkligen inte något nytt och har aldrig haft så mycket med "livsstilsmarknadsföring" att göra (iaf inte vid starten).
    Ni verkar typ ha en bild av att alla jobbar med media och därför har en dator?
    Om man jämför majoriteten utav alla som har en dator, vare sig det är PC eller Mac, så är de som köper den för professionellt bruk i minoritet. Det är ganska många fler i världen som köper dator i dag för vardagligt bruk, men ni verkar helt och hållet förbise den målgruppen. Den som har en dator "för att".
    Verkar lite trångsynt av er att inte ta med i den här diskussionen faktiskt. Vet inte om ni gör det medvetet för att få mig att framstå som dum och obildad?

Rent professionellt är Apple kända för att rikta sig till företag, vilket de varit från början. Då var de inte kända för att tillhandahålla varken film eller musik, då var det datorer med egen mjukvara på för företag. Vilket blev lite nischat för dem, så de försökte sig på spelbranschen. Och fick inte speciellt stort gensvar från den marknaden, de flesta hade redan sökt sig till format som Amiga och senare även PC som hade en helt annan användarbas för det ändamålet. En STÖRRE användarbas.

Sen, nästan alla grundskolor och de flesta gymnasieskolor har fortfarande PC-maskiner men givetvis finns det mer nischade skolor med Mac-maskiner. Men av rena ekonomiska skäl, och ofta av enklare support, så väljer de bort det för det går lika bra att lära sig med en PC (går finfint för våran mediaklass att arbeta med foto, film och dylikt på PC då vi har samma programvara osv). Sen är ju faktiskt största delen av hemanvändarna bestämde av att det är smidigare att gå tillbaka till Windows XP än att gå vidare till Mac för att få Leopard (något som inte ens många har råd med).

Uppsvinget för Mac kom visst i och med en marknadsföringsteknik som gjorde dem unika, de skapade en företagskultur som gjorde dem spännande utanför sina tidigare klienters ramar. Mac blev mer än en arbetsmaskin, det blev snygg design och nästan mode. Mycket tack vare unik marknadsföring vilket än idag låter dem sälja dyrare maskiner med sämre teknik för att de har sin helhet att luta tillbaka på. Om ni två missat det kanske ni ska ta och sluta använda Internet och gå om dagis eller så...

Reg.datum
    May 2007

Standard

En Mac Pro med OS X Leopard och Cinema Display är det bästa alternativet på marknaden för all sorts hantering av media.
    Det där får man räkna som en åsikt, inte fakta.
    Finns de som köper HD-tv och har som skärm, som de sedan ser på film och dylikt från sin dator. De flesta nöjer sig med en PC som är ganska bra (och mycket billigare, därav den större användarbasen). Och de fungerar också bra att redigera foton, film och så vidare med om man nu absolut måste det. Fast det är klart... Apple vinner ju på att alla påstår det, eftersom det är det de vill.

Staffan747
    Guest

Standard

Sen, nästan alla grundskolor och de flesta gymnasieskolor har fortfarande PC-maskiner men givetvis finns det mer nischade skolor med Mac-maskiner. Men av rena ekonomiska skäl, och ofta av enklare support, så väljer de bort det för det går lika bra att lära sig med en PC (går finfint för våran mediaklass att arbeta med foto, film och dylikt på PC då vi har samma programvara osv). Sen är ju faktiskt största delen av hemanvändarna bestämde av att det är smidigare att gå tillbaka till Windows XP än att gå vidare till Mac för att få Leopard (något som inte ens många har råd med).
    Vi har iMacs i skolan (går mediaskola) av den enkla orsaken att det är viktigt att lära sej den plattformen branshen använder sej av.

Sedan när det gäller hemmabruk så förstår jag inte riktigt vad problemet är, det enda man egentligen vinner på att ha pc hemma är att det är billigare.

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Sedan när det gäller hemmabruk så förstår jag inte riktigt vad problemet är, det enda man egentligen vinner på att ha pc hemma är att det är billigare.
    Det kan nog ibland vara ett skäl så gott som något...
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Adam K.
    Guest

Standard

Ni verkar typ ha en bild av att alla jobbar med media och därför har en dator?
    Om man jämför majoriteten utav alla som har en dator, vare sig det är PC eller Mac, så är de som köper den för professionellt bruk i minoritet. Det är ganska många fler i världen som köper dator i dag för vardagligt bruk, men ni verkar helt och hållet förbise den målgruppen. Den som har en dator "för att".
    Verkar lite trångsynt av er att inte ta med i den här diskussionen faktiskt. Vet inte om ni gör det medvetet för att få mig att framstå som dum och obildad?

Rent professionellt är Apple kända för att rikta sig till företag, vilket de varit från början. Då var de inte kända för att tillhandahålla varken film eller musik, då var det datorer med egen mjukvara på för företag. Vilket blev lite nischat för dem, så de försökte sig på spelbranschen. Och fick inte speciellt stort gensvar från den marknaden, de flesta hade redan sökt sig till format som Amiga och senare även PC som hade en helt annan användarbas för det ändamålet. En STÖRRE användarbas.

Uppsvinget för Mac kom visst i och med en marknadsföringsteknik som gjorde dem unika, de skapade en företagskultur som gjorde dem spännande utanför sina tidigare klienters ramar. Mac blev mer än en arbetsmaskin, det blev snygg design och nästan mode. Mycket tack vare unik marknadsföring vilket än idag låter dem sälja dyrare maskiner med sämre teknik för att de har sin helhet att luta tillbaka på. Om ni två missat det kanske ni ska ta och sluta använda Internet och gå om dagis eller så...
    Fast du, vi har ju valt att rikta in oss på en specifik målgrupp nu. Har aldrig sagt att denna målgrupp skulle vara den största i hela världen, och har inte heller sagt att du har fel i ditt övriga resonemang (som man kan läsa sig till på Wikipedia). Det jag säger är att de målgrupper jag har nämnt knappast från början valde macen tack vare grym marknadsföring, utan för att de var de bästa maskinerna. Visst, det var mycket för affärsmän, men du kan ju inte förbise att många som köpte den första macen gjorde det just för dess bra hantering av grafiska uppgifter.

Tycker dock att du – om vi ens ska hålla snacket på en vettig nivå – genast lägger av med denna stil:

"Om ni två missat det kanske ni ska ta och sluta använda Internet och gå om dagis eller så..."

Spelar ingen roll hur jobbig ditt liv är för övrigt; om du inte kan hålla dig vid en normal ton kan vi ju sluta upp direkt. : / Fruktansvärt barnsligt beteende, har jag och staffan träffat en öm punkt eller dylikt?

Skärpning.
    Senast redigerat av Adam K. den 2009-04-12 klockan 19:46.

Sidan 4 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •