förövrigt är det klart man är stolt när ens barn lär sig gå, vad har det med saken att göra? sa inte att man aldrig fick vara stolt, eller kanske bara var hans mamma/pappa som lärde honom att gå, isåfall är det ju lite mysko om du är stolt.
förövrigt är det klart man är stolt när ens barn lär sig gå, vad har det med saken att göra? sa inte att man aldrig fick vara stolt, eller kanske bara var hans mamma/pappa som lärde honom att gå, isåfall är det ju lite mysko om du är stolt.
ursäkta mitt spammande men... jag säger inte att man är dum i huvudet om man är stolt om djurgården vinner eller om man är stolt över sverige, eftersom det är så vi är fostrade att tänka, men ska det vara så svårt att tänka steget längre och bara ja det är stolthet jag känner fast var är logiken i det hela?
Nej det är helt okej att intellektualisera frågor som stolthet och ifrågasätta om vi överhuvudtaget bör vara stolta men jag tycker att det finns vissa tendenser till att skambelägga stolthet och fosterlandskänslor.
Jag uppfattar dina inlägg som att det är onaturligt att vara stolt över Sverige såvida man inte uppfunnit skagenröran, polka eller vad man nu kan tänkas vara stolt över. Med mina exempel ville jag visa på att stolthet är en närmast instinktiv känsla som inte enbart har att göra med vad jag presterar utan även vad andra presterar (nej, jag lärde inte min son att gå). Så även om jag är stolt över, låt oss säga välfärdssverige och vacker natur, så är jag såväl tacksam som stolt även fast jag inte är arkitekten eller ens en byggare bakom någondera.
jag anser att bara personen som uppfann skagerröran eller polkan borde vara stolt över det? varför ska ett helt folk ta åt sig äran bara för dom råkade födas inom samma gränser?
Jag trivs bra här i Sverige jag, speciellt det nya Sverige med ett multikulturellt samhälle, små samhällsklyftor och jämställdhet..
Nej, folk tar inte åt sig äran, man är bara stolt. Olika begrepp det där. Varför folk är stolta kan man diskutera i all oändlighet men jag tycker mig se en koppling kring ens uppväxtmiljö, kulturella omgivningar, traditioner (bl a) och den egna självkänslan.
Ungefär som Dogge är superstolt över sitt Alby, eller Adam tensta över sitt Tensta.
Omvänt borde jag, med ditt resonemang, inte vara stolt då min son lärde sig gå eftersom det var ju inte jag som lärde mig gå. Jag borde heller inte vara stolt då Djurgården vinner eller skämmas när de förlorar ett derby men likväl är det starka känslor som bara finns där och som jag uppfattar som fullt naturliga. Det skulle vara cyniskt och minst sagt tråkigt om jag inte hyste dessa känslor.
Det er noe med det. I paradene på 17. mai i Norge er det like vanlig med nasjonaldrakter fra andre land som fra norge. Jeg har sett både kinesiske, indiske, svenske, spanske, tyske (!) og latinamerikanske nasjonaldrakter i 17.maitoget. Og alle er interessert i å høre hvor DIN drakt er fra, hvor du har dine røtter fra og hvordan du feirer nasjonaldagen (både den norske og opprinnelige). Og det er ganske fin ting.
Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!
Jag åt då en hamburgare jag.
Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.
Nå er det faktisk et direktesendt program på SVT1 med nasjonaldagsfirandet som tema..![]()
Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!