Gratulerer så mye med dagen, broderfolk!
Siden Sverige tydeligvis ikke helt har forstått dette med nasjonaldag, skal jeg forsøke å beskrive hva dere bør/skal gjøre.
-Svenske flagg er jo nødvendig. Jeg har faktisk sett et i dag, og det er jeg fornøyd med.
-Offentlig fridag. Selvsagt skal man ha fri på nasjonaldagen, slik at man kan springe rundt i gatene og rope "hurra!" til alle kjente og ukjente. Fridag har dere, men jeg har ikke sett så mange løsslupne svensker i dag.
-Barnetog. På med nasjonaldraktene, fram med hornorkesteret! Her skal det masjeres, synges og viftes med flagg!
-Nasjonalsangen skal synges. Mange ganger. Gjerne andre nasjonalromantiske sanger også. Mer moderne musikk (feks kent) på svensk er også en fordel.
-Glass. Det er obligatorisk med glass, tårta, festmat og alt som er godt på en nasjonaldag. Om dere ikke alt har spist glass i dag, foreslår jeg at dere tar dere en nå. Jeg skal bort til en kompis og gi ham en glass seinere i kveld. Absolutt nødvendig.
-Det er ikke helt feil med festligheter seinere på kvelden, når de under 12 har funnet senga.
Igjen, gratulerer med dagen!
![]()