Sidan 5 av 13 FörstaFörsta 12345678910111213 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 186

Ämne: Egoist

  1. #61

    Standard

    Jag gillar Egoist, men det är en bitterljuv känsla. Jag avskyr avslut och avsked. Första tanken var "aha, en glad låt, hej då nu ska vi/ni leva livet".

    Men efter att ha lyssnat in texten nu ett antal gånger så går mina tankar till Sverige 2015 och den generation som är unga vuxna nu. De ska inte bli som vi (den äldre generationen), de ska leva livet (yolo osv.), de tar allt för givet (de har ju växt upp med att allt är möjligt, och allt ska vara möjligt). Och under 2015 blev det lite mer okej att hata och att uttrycka sitt hat kors och tvärs, på nåt sätt blev det "sånt som händer, så är det", istället för att man bemöter det och säger ifrån. Men som vanligt, en högst personlig tolkning och reflektion och ingen djupdykning i varenda ord.


    det går över, det går över, det går aldrig över

  2. #62
    Medlem lallers avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Kanada
    Inlägg
    70

    Standard

    Väldigt särade åsikter här inne, som förväntat.
    Texten kan tolkas hur som helst, jag älskar det.

    2015= ett samhälle som blundar för sanningen.
    Journalisteliten som sympatiserar med vänstern
    Hanne Kjöller
    Kod 291
    Storängsbotten 050528, Annexet 071118, Zinkensdamm 080626, Annexet 100225, Långholmen 100722,
    Cirkus 120526, Holmentorget 120727, Sjöhistoriska 120819, Gärdet 140615, Bråvalla 150627, Linköping160923, Örebro 161118, Stockholm 161217

  3. #63
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Jag tycker raden är problematisk.
    "Inget slår så hårt som vänstervåld" alltså.
    Det blir en syftning om att "hat riktas åt rätt håll" vänster mot höger är ok.
    Vilket indikerar att det inte är rasisters hat mot invandrare/flyktingar som problematiseras utan vänsterns motvärn gentemot det.
    Eller vänsterns motvärn gentemot borgarbrackorna helt enkelt. Det antyder att vänstern är problemet. Vilket förvånar mig stort.
    Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Alltså att "etablissemangets" (samhälle, säpo, press osv) reaktion på vänstervåld fortfarande är starkare, medan högervåld bortförklaras som "ensamma galningar" "invandringskritik", "de är bara oroliga" osv. Motsvarande handlingar från vänster skulle ju omedelbart klassas som terrorism...
    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Det här kan jag köpa. Vänstern ses ofta som de extrema även om de bara protesterar mot orättvisor och ojämlikhet. Motparten döms inte lika hårt. Se bara på alla "invandringskritiker" senaste tiden.
    Media, säpo och polisen daltar med dem. Men polisen har inga problem med att bjussa polishundar på motdemonstranter och så. Så om en läser in två röster blir det genast mer logiskt!
    Ja, ni har fyllt på rätt bra det jag försökte komma in på.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  4. #64
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Det här kan jag köpa. Vänstern ses ofta som de extrema även om de bara protesterar mot orättvisor och ojämlikhet. Motparten döms inte lika hårt. Se bara på alla "invandringskritiker" senaste tiden.
    Media, säpo och polisen daltar med dem. Men polisen har inga problem med att bjussa polishundar på motdemonstranter och så. Så om en läser in två röster blir det genast mer logiskt!
    Inte för att vara sån, (jag står själv till vänster men är inte extremist) men AFA och liknande organisationer har väl skapat stämningen genom att vara extremt våldsamma istället för att använda vanlig demokrati och demonstrationer.
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  5. #65
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    För att återgå till låten, är det bara jag som tycker att melodin och kanske vissa betoningar i den gör att man börjar tänka på With or without you?
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  6. #66
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Inte för att vara sån, (jag står själv till vänster men är inte extremist) men AFA och liknande organisationer har väl skapat stämningen genom att vara extremt våldsamma istället för att använda vanlig demokrati och demonstrationer.
    Jo, de är väl inte kända för att hålla lugna samtal kanske utan inriktar sig mer på... aktioner, att ta tag i saker och inte bara prata om dem.
    Det finns extrema poler av alla politiska färggrader. Det är ingenting jag förnekar. Men nu som då (som alltid, heheh) är de i minoritet av vänstern.
    Precis som Daesh (mer kända som ISIS) inte är representativ för Islam och så. Så ser ingen motsättning i att diskutera vår inriktning med att AFA finns.

  7. #67
    Medlem ensams avatar
    Reg.datum
    Jan 2003
    Ort
    Sweden.
    Inlägg
    1 537

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kobbe Visa inlägg
    Tycker om tolkningarna ovan. En annan sak jag gillar är det som KÄNNS som allusioner till tidigare texter, i fråga om ordvalen. Självklart kan jag inte svära på att det är någonting medvetet, och är det inte det så gör det ingenting, för jag älskar ändå hur dessa rader står så bra på egna ben, och samtidigt får mig att tänka på tidigare texter. Några exempel:

    Vi ska aldrig bli som ni - Vi blev som dom andra.
    Vi tar allt, ja allt för givet - Du tar allting för givet.
    Du är socker.
    Jag är starkt, svart kaffe - Till skillnad från Kallt kaffe.
    En monoton vers behöver en stark refräng - Ta mig till refrängen nu-
    Bered en väg - (för motvägarna, för nya ägare).
    Ego - Lilla ego.
    Studenter - Mannen i den vita hatten.
    + att Jocke lyckades arbeta in "drevet" i ännu en förstasingel - underbart.

    Som sagt, oavsett om meningen var att göra en massa allusioner eller inte tycker jag om att kunna känna Kents historia genom denna fina text.
    Jag har också tänkt så där!
    Låt mig behålla det här Det kan väl jag vara värd
    Kom och slå sönder min värld Det är allt jag begär

  8. #68

    Standard

    Nu kom jag på vad det är som början av refrängmelodin påminner mig om: Scatman's world med Scatman John.

  9. #69
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tralfamadore Visa inlägg
    Jag tolkar inte alls det som att det är "okej" att hata utan snarare tvärtom. Det är ett smärtsamt konstaterande att vissa sanktionerar hat utifrån sin ideologi och inte Jockes egen personliga åsikt.
    Texten känns till stora delar som en tung djup suck, att se på en skenande polarisering som skapar hat
    Tack.
    "Mottot" är för övrigt hämtat från en fantastisk bok som heter "We were liars".
    Be a little nicer than you have to.
    Det finaste jag läst.

  10. #70
    Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41 169

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Laila Mari-Gigi Andersen Visa inlägg
    Okej
    Alltså vit duk, röd tråd. När du säger "typsnitt som det brukar vara på gamla skrivmaskiner", menar du då såhär?
    https://www.facebook.com/25933653420...type=3&theater

    Och du vill ha detta citatet?
    "Du är socker, nyfikenhet. Jag är starkt svart kaffe, ambition och regn. En monoton vers behöver en stark refräng"
    Vill du ha raderna uppdelade på något särskilt sätt?
    Jag kommer att försöka göra bokstäverna som skrivmaskinen, men jag kan inte lova någonting. Och om det inte ser bra ut, hör jag av mig!

    Naturligtvis kommer vi att hålla kontakt, fb-kompis! Jag njutar ju av dina inlägg ... alltid roliga och/eller tankeväckande


    Ja, exakt, Waldersten kan sin sak, det är precis ett sådant typsnitt jag menar

    Med radbrytningen precis så som Jocke skrev den i sitt texthäfte:

    Du är socker, nyfikenhet
    Jag är starkt svart kaffe, ambition och regn
    En monoton vers behöver en stark refräng

    Utan punkter.
    Det ska bli spännande att få följa den här processen!
    Ja vi hörs på FB

  11. #71
    Det är tårar
    Guest

    Standard

    Har varit hemma med sjuka barn igår och idag och har lyssnat på låten på repeat och tycker att den växer men att refrängen blir lite för "allsång-aktig". gillar däremot texten väldigt mycket och precis som några av er redan sagt så var min första tanke kopplingarna i texten till tidigare låtar (som kanske inte var meningen att man skulle tolka så men det är oundvikligt när man är kent-skadad). känns därför som att den summerar deras tidigare album och det känns så jobbigt att veta att detta är slutet...tårarna bara rinner när jag lyssnar på den...

  12. #72
    Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Ort
    Land of Procrastination ... eller Själland
    Inlägg
    3 368

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Ja, exakt, Waldersten kan sin sak, det är precis ett sådant typsnitt jag menar

    Med radbrytningen precis så som Jocke skrev den i sitt texthäfte:

    Du är socker, nyfikenhet
    Jag är starkt svart kaffe, ambition och regn
    En monoton vers behöver en stark refräng

    Utan punkter.
    Det ska bli spännande att få följa den här processen!
    Ja vi hörs på FB
    oki-doki. - jag hör av mig på FB. #Frk.SnurrigVetInteVartHonÄr

  13. #73

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Jo, de är väl inte kända för att hålla lugna samtal kanske utan inriktar sig mer på... aktioner, att ta tag i saker och inte bara prata om dem.
    Det finns extrema poler av alla politiska färggrader. Det är ingenting jag förnekar. Men nu som då (som alltid, heheh) är de i minoritet av vänstern.
    Precis som Daesh (mer kända som ISIS) inte är representativ för Islam och så. Så ser ingen motsättning i att diskutera vår inriktning med att AFA finns.
    Det där är ju en jättekonstig tankespiral dock och förhoppningsvis också det Jocke sjunger om i texten. I princip vad du gör är att fördöma "högervåldet" och sanktionera "vänstervåldet" eftersom vänstern "tar tag i saker och inte bara pratar om dem". Hur tror du tankegångarna går på t.ex. flashback? Du tror inte att de resonerar på exakt samma sätt kring högervåld kontra vänstervåld jag menar allt nationalisterna gör ju är att ta tag i saker och inte bara prata om saker. Våld är våld oavsett vilken riktning det har, ska det vara så svårt att förstå?

  14. #74
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    För att återgå till låten, är det bara jag som tycker att melodin och kanske vissa betoningar i den gör att man börjar tänka på With or without you?
    Håller med - vaknade med låten i huvudet och visslade mig plötsligt in på With or without you - jag har inte musikanalyserat men just versen (den monotona?) för tankarna åt det hållet.

  15. #75
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Tack.
    "Mottot" är för övrigt hämtat från en fantastisk bok som heter "We were liars".
    Be a little nicer than you have to.
    Det finaste jag läst.
    Och under dagen kanske jag kom till nån förståelse att du kanske menade att inget slår så hårt som vänstervåld pga besvikelsen att det kommer från ett håll du faktiskt sympatiserar med, rent ideologiskt.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

Sidan 5 av 13 FörstaFörsta 12345678910111213 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •