Ett musikaliskt geni....det är precis vad jag tycker att Jocke Berg är...
Priser eller inga priser - I still love your music...
Ett musikaliskt geni....det är precis vad jag tycker att Jocke Berg är...
Priser eller inga priser - I still love your music...
Tack J.Berg för att du lärt mig älska det svenska språket.
Jag valde ett godtyckligt exempel, då det ändå i stort är ovidkommande för huruvida man är en geni eller inte. Hur andra människor uppskattar det man gör har däremot en oerhörd betydelse för hur framgångsrik man blir som artist. Man kan ju vara ett musikaliskt geni utan att kunna omsätta det i form av en artistkarriär. Allt kommer ju an på den definitionen, som i viss mån blir subjektiv, men jag tror vi kan vara överrens om att den inte är så snäv att man måste beröra andra/alla människor med den musik man skapar för att vara ett geni, eller appellera till din smak för att vara ett geni i dina ögon.
Jag tar ett tydligt men fånigt exempel för att illustrera vad jag menar:
Det är ungefär som att jag skulle säga att någon av världens bästa schackspelare inte är alls så bra för att jag tycker att han/hon spelar för tråkigt eller ointressant. Det förändrar ju inte att de är duktiga på det de gör, till exempel.
Andreas
nja. schack kan man ju tillskillnad från musik faktiskt tävla och se en verklig segrare i, utan någon jury eller omröstning. jag kräver inte att salem ska vara ROLIG, eller INTRESSANT som person, bara musikaliskt intressant
själv tycker jag ett musikaliskt geni ska vara nyskapande
skicklighet har inget med saken att göra, lyckas du skriva en helt fantastisk låt utan att vara särskilt grym på intstrument så grattis, tur för dig
men det är vad JAG tycker
Kurt Cobain var varken skicklig på sitt instrument eller överhuvudtaget nyskapande, trots detta ett av de största musikaliska genierna i modern tid. Detta kan sägas om många av de bästa låtskrivarna.
"It is impossible to achieve the aim without suffering"
---John G. Bennett
Ett musikaliskt geni enligt min mening är bl a att man kan skriva och framföra musik inom helt olika genrer.
Salem kan det, han kan spela klassiskt, pop, jazz osv och dessutom behärska det till 100%.
Jocke Berg gör låtar inom en genre, nämligen rock. Jag har aldrig hört Kent spela klassiska stycken eller jazzlåtar. Dom vet att dom inte kan det och därför håller dom sig till en genre. MEN, jag är ett stort fan av Kent och berörs djupt av deras musik och texter. Men det är en annan sak och ligger utanför den här diskussionen.
För mig kommer musik alltid handla om låtarna, så om man kan skriva grymma låtar(mer än enstaka) är man ett geni.
Man kan sedan vara Steve Vai eller nån pianoonanist på youtube som anses som "geni", men nej inte i min värld.
Musik handlar främst inte om teknik utan känsla.
"It is impossible to achieve the aim without suffering"
---John G. Bennett
Så Mozart skrev även rock?? Fan va coolt ! (skämt åsido...)
Vi delar helt enkelt inte samma uppfattning. Jag tycker att Jocke Berg är genialisk på att skriva text & musik. Hans sätt att sy ihop sina texter med musiken är....ja, genialisk.... Han behöver inte dra ett jazznummer för min del för att jag ska se det (eller få en grammis ;-)
Det är helt OK att du tycker annat - vi får ju faktiskt tycka olika i detta avlånga land - jag delar bara inte din uppfattning i detta. No harm done.
Har egentligen aldrig förstått varför man tävlar så i allt.... Priser hit & priser dit.... hylla, såga, hylla, såga.... du är bra, du är dålig.... Människan vill bra gärna kategorisera allt...
Tack J.Berg för att du lärt mig älska det svenska språket.