Jo det går men det känns väl mer som en chansning att försöka föreställa sig och beskriva en känsla man aldrig känt?
Poesi såklart.![]()
Jo det går men det känns väl mer som en chansning att försöka föreställa sig och beskriva en känsla man aldrig känt?
Poesi såklart.![]()
Romaner handlar om att "fejka" det.
Där som poesi är något som kommer från djupt inom en själ, något som bara måste ventileras för att inte förstöra människan som har känt dessa känslor. Det är här det blir svårt, om inte omöjligt att fejka.
Jag tror inte att man kan fejka i poesi, du kommer så småningom få "fast".
Jag insåg just att när jag läser "Svart som silver" och Öijer använder "han" tänker jag alltid på "han" som Öijer. "Han" är kanske inte Öijer, men det är så jag läser det.
Hmm ... det kanske fungerar oberoende av personlig substantiv ... - "du" kontra "jag" debatten.
Jag vet inte, jag bara fick idén att skriva poesi med "jag" skulle göra det mer trovärdigt, verkar jag kan ha fel.
Jag använder "jag" när jag skriver min roman, oavsett om jag skriver från den kvinnliga huvudpersonens synvinkel eller den manliga huvudpersonens synvinkel.
(och helt utanför protokollet här: Det är så otroligt roligt att föreställa sig att vara en man! Faking it all the way!)
Nej, jag sitter inte hela dagen och läser poesi. Jag råkar gilla "Svart som silver", jag har den på mitt nattduksbord.
Senast redigerat av Laila Marie-Gigi Andersen den 2013-01-14 klockan 21:56.
Aforism tror jag det kallas för
FacebookA.jpg
and goddamn, I don't seem to have learned
that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)
& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod
Du följer mig på Twitter ju. Så då vet du vad jag heter i verkligheten. Dels är "kula" en anspelning på mitt namn, dels är "börja om på ny kula" ett uttryck för att börja om på nytt. I detta fall skulle det ju också kunna tolkas fortplantningsmässigt - att jag skulle vilja ha ett barn till
Gör det det hela lite mer lättbegripligt?![]()
allt förblir stilla (tills vi ses igen)
stjärnorna har suddat ut
alla spår
som fanns kvar mellan
dig & mig
historien speglar sig
konstant på min näthinna
från ditt första fotspår
bort från mig
det sägs att ingen undkommer
sanningen
att
kärleken
är störst av allt &
rättvisa
en dag skall skipas
vi lever parallella liv nu i
väntan
på att
ödet
ska sätta ihop det vi
bränt ner
(den här är en hyllning till joakim berg helt inspirerad och skriven och publicerad inom 1 timme efter att ha lyssnat non stopp på en låt han skrivit. Den som gissar rätt vinner en guldstjärna)
Det här var en sån där det bara rann till och orden kom till mig:
Jag klänger fast vid en menlös dröm
En obetydligt livlös tanke
Där ute exploderar natten
Discotakt och hiphopbeats
Men jag vill inte dit
Våra liv sitter ihop med blott en söm
En dröm utan logik eller verklighetsförankring
En samtid utan historia eller framtid
Ett stillestånd av hjärtslag
Blott ett nu av sekunder och minuter
Som aldrig tar slut