Det var en gång en limerick
limericken hette faktiskt fredrick
den är lite sne
det var så det ble
och den är faktiskt som en liten liten dick
Det var en gång en limerick
limericken hette faktiskt fredrick
den är lite sne
det var så det ble
och den är faktiskt som en liten liten dick
Baudelaire får tala för mig:
"'Min vackra Hund, min fina hund, min kära vovve, kom hit och känn doften av en fin parfym som jag har köpt i ortens bästa parfymaffär'.
Och hunden viftar på svansen, vilket väl hos dessa stackars varelser är motsvarigheten till att le eller skratta, kommer fram och sätter sin fuktiga nos nyfiket mot den öppnade flaskan; men han ryggar genast skrämd tillbaka och skäller sedan förebrående på mig.
'Å din stackars hund, om jag hade gett dig exkrementer i stället skulle du med förtjusning ha insupit lukten och kanske slukat allt.
Sålunda liknar du, min ovärdiga kamrat i detta ledsamma liv, du liknar publiken, som man aldrig får erbjuda några utsökta dofter som bara retar den, utan hellre ett paket välvalda sopor". C. Baudelaire, Hunden och Parfymflaskan ur Små Prosadikter (Le Spleen de Paris), övers. Lars Bäckström.
I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.
Väldigt hård dikt. I sättet du skriver och orden du väljer. Betongpoesi. Modernt på sätt och vis.
Fint. Jag gillar allt utom namedroppingen, men det är för att jag har svårt för att skriva sånt själv så det är ju mest min personliga idioti. När jag skriver om folk så brukar jag helst använda metaforer. No offense mot gustaf747 såklart.
Sådär klassiskt puttinutt. Är du inspirerad eller skrev du bara?
Väldigt välskrivet och igenkännande. Det är svårt att inte sitta och försöka hitta kentmelodier i den. Sista stycket är min favorit.
Aldrig kunnat skriva limerickar men det går fan att få till riktig humor.
Undrar hur annorlunda den är på originalspråk.
"It does not matter how slow you go so long as you do not stop." - Confucius
"- Mon beau chien, mon bon chien, mon cher toutou, approchez et venez respirer un excellent parfum acheté chez le meilleur parfumeur de la ville." Et le chien, en frétillant de la queue, ce qui est, je crois, chez ces pauvres êtres, le signe correspondant du rire et du sourire, s'approche et pose curieusement son nez humide sur le flacon débouché; puis, reculant soudainement avec effroi, il aboie contre moi, en manière de reproche.
"- Ah! misérable chien, si je vous avais offert un paquet d'excréments, vous l'auriez flairé avec délices et peut-être dévoré. Ainsi, vous-même, indigne compagnon de ma triste vie, vous ressemblez au public, à qui il ne faut jamais présenter des parfums délicats qui l'exaspèrent, mais des ordures soigneusement choisies."
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.
Anledningen till att jag refererade Baudelaire, var för att Björn hyllade Johans limerick, det vi generellt kan klassificera som lågkultur.
Jag återkommer ofta till den prosadikten, om vi exempelvis tänker på Kent, många förkastar deras musik och sätter på radion istället för att lyssna på månadens hit (exkrement). Det är lätt att hamna i en elitistisk ställning då man rankar en viss typ av kultur som högre, bättre. Men den diskussionen kräver sina sidor.
Det är en intressant diskussion. jag tycker man får försöka vara lite öppen och döma förutsättningslöst. kents texter är ju också intressanta ur den synvinkeln att jag tycker att vissa av dem är ganska "svåra" medan andra i sin tur är väldigt enkla och nästan lite "pekoral". Jag gillar båda varianterna. jag kan också tycka att vissa av Per Gessles texter är väldigt fina - vilket lär få en och annan mer finkulturellt lagd person att bli vansinnig!
and goddamn, I don't seem to have learned
that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)
& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod
Lägg märke till att Baudelaire niar hunden i originaltexten! (vous istället för tu som tilltal)
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
En grej jag skrev på tunnelbanan i fredags:
Förlåt, men du är en av de vackraste kvinnor jag sett
Så vacker att jag aldrig kommer våga säga det
"Kärlek är som en blomma, även den vackraste dör"
Gav du henne lappen? Sånt har jag gjort. Så sjukt värt.
Vädret
Dagens tårar fälldes för dig
klockan var frukosttid
och kaffet var femtiofem komma två grader
Luften fylldes av cumulonimbus
och prognosen ser inte bättre ut
Varning för blixthalka
du kan trilla dit igen
Skriv det tydligare
SVT gillar klarspråk
Undertexterna säger att
ingen vill någonsin ha dig.
Jag har gärna grytet i sandjord.
Creds till sundance_danneMin wombat är närsynt.
Svaret blev en pretentiös dikt istället. xD Vad jag ville säga är att det inte är så lätt och att ibland är det bättre att låta rädsla titta bort.