Tyna bort
Jag hissar upp persiennerna för en ny dag
Oärrade leenden svämmar över grannskapet
Solens strålar värmer dem alla
Men de bränner mig på flykt
Jag hissar ner persiennerna igen
Tunna vita solglimtar tränger mellan springorna
Mörkret lägger sig över mitt rum
och dammet det yr där jag står
Blickarna vill mig åt
De är ute efter att bränna och förstöra
Men inom glas och trä kan jag bara tyna bort
Ruttna bort med min obäddade säng
Här läker tiden inga sår
Den fyller dem med jord
Där bara smärtan kan gro
Med fläckiga morgontofflor hasar jag mig fram
Låter gamla flingor knastra mellan mina tänder
Smaken har som förtvinat
och jag inser att allt är lika likgiltigt ändå
Världen saknar numera djup
En fyrkantig målning med en enda gråskala
Den kan inte målas om
Den kan bara suddas ut
Här låter jag pulsen sakta slå
Den går ner i tempo nu
och jag sätter färg i min målning
Utanför det avtagande skalet strålar solen fortfarande.
-
Något jag slängde ihop en dag ^^
Okej. Du skriver absolut inte dåligt, det är sant. Så du ska inte tolka det här inlägget som att jag opponerar mig mot allt beröm du fått i den här tråden.
Men om jag ska försöka mig på lite konstruktiv kritik vill jag säga följande. Det vore intressant om du då och då skrev mer komprimerade dikter. Jag kan tycka att de är i längsta laget. Det häftigaste jag vet är när en poet lyckas säga allting på några få rader.
Av någon anledning har jag haft svårt att ta till mig dina dikter. Jag har upplevt dem som ganska allmänt hållna, som storvulna, som om de inte riktigt talar till mig, som om de befinner sig uppe i det blå snarare än på marken. Samtidigt inser jag att mitt intryck inte är helt överensstämmande med verkligheten. Du skildrar Stockholm på ett sätt som får människor att känna igen sig, du använder fantastiska ord som "tunnelbanemänniskor" och målande uttryck som "släpp min hand när jag sover".
På min önskelista står ännu mer konkreta uttryck och ord. Jag tror att dikterna blir lättare att ta till sig om stjärnor inte bara faller, utan faller på en bestämd plats. Varför inte bakom Västerbron, eller i skärgårdens vågor? Om nu dessa platser har någon relevans för texten.
Jag vill inte slå mig själv för bröstet, men i en dikt skrev jag om att ha "himlens alla stjärnor på fickan". I en annan dikt beskrev jag kärlek som att "skjuta glad- och ledsenpilar om vartannat på varandra". Bara så att du förstår hur jag menar.
Du ville ha ärlig kritik, nu har du fått det. Fråga gärna om du undrar något. Även min kritik tål att kritiseras.
Låt dom komma nu
kritik å kritik...jag har bara inte riktigt fått kläm på hur/vad de e som du skriver/vill förmedla...
kan älska vissa rader men sen kommer andra som jag tycker är helt obegripliga för diktens kärna...dvs om du nu har en sådan
jag är väldigt svag för vackra påhittade ord som passa in i flödet och känslan och det tycker jag du är bra på men om du vill veta vem jag anser äger hela den här tråden så kolla in det herr disposition har skrivit. han är helt fantastiskt...precis så som han skriver det är det jag älskar och det är så jag anser att en äkta poet ska vara.
men jag gillar de du skriver men jag upplever bara dina dikter som lite "ryckiga" ibland. det jag älskar mest med din senaste är slutet dvs:
"Jag blir här
du blir där.
Jag har slutat vänta på
att vi ska bli något mer"
konkret..enkelt och mycket känsla även om du inte omvandlar vissa ord...
hoppas de duger som kritik![]()
Senast redigerat av tigertindra den 2008-12-02 klockan 19:37.
Tack för kommentaren. Jag blir lite nyfiken på vilka rader du menar är helt obegripliga? Jag är nog ganska ombytlig som poet, vill inte låsa fast mig vid ett visst sätt att skriva. Tycker det är kul att överraska. Vill ofta förmedla en känsla, men vilken varierar såklart från dikt till dikt.
Förresten hade du rätt i din kommentar om den dikt som numera även finns som sång. Jag tog bort raderna om Sankte Per när jag gjorde om den till sångtext.
Senast redigerat av utomjording den 2008-12-03 klockan 11:57.
Låt dom komma nu
"I was doing a lot of complaining about the ridiculous prices of CD. I called them out for being greedy fucking assholes. I didn't get a chance to check, has the price come down at all? Okay, well, you know what that means - STEAL IT. Steal away and give it to all your friends and keep on stealin'. Because one way or another these motherfuckers will get it through their head that they're ripping people off and that that's not right."
Jag gillar den här dikten! Du knyter ihop säcken på ett bra sätt: målningen som får färg, solen som strålar utanför det avtagande skalet. Sorgligt så man ryser.
Som läsare undrar jag hur personen fick sina sår, men det kanske inte är meningen att man ska få veta. En liten ledtråd ger du i raderna "blickarna vill mig åt...".
Sedan är det intressant att våra senaste dikter liknar varandra på något plan, trots att vi skrivit dem helt oberoende av varandra. Men du har fångat en mörkare känsla.
Låt dom komma nu
Tack så mycket! Man blir sjukt pepp på att skriva vidare när man får så god kritik
Nej precis, denhär dikten speglar mer 'hur det slutade' än 'hur det började'.. Att avgränsa sig helt ifrån sin omgivning och tyna bort i ensamheten, skulle man kunna säga. Men visst får man komma med egna tolkningar!
Min poesi är oftast väldigt personlig, men här ville jag mer bygga upp en berättelse. Även om jag fått viss inspiration ifrån mitt eget liv, kanske därför som dem blir så pass mörka.
Har inte varit så duktig på att läsa här, men ska kolla igenom dina verk nu på en gång ^^
Precis vad jag efterlyste, tack.
Jag tycker att du hittar kärnan i mina dikter, sen att du ser den som något negativt är en annan sakjag vill inte vara för konkret, jag vill att mina texter ska sväva lite i det blå. När jag väljer ord så gör jag det mest för själva flödets skull. Helst ska det vara som en enda lång mening, en monolog framförd lite slentrianmässigt. Ibland blir då varje strof eller stycke inte laddat med tung symbolik och fiffiga ordföljder, men jag känner inte att det behövs. Om jag ska säga nåt om dina texter så tycker jag kanske de är lite väl "putslustiga" i brist på bättre ord. Du skriver inte heller dåligt, men ibland får jag intrycket av att du hellre leker med ord än skriver något som verkligen känns. Det kan bli konstruerat, mer än naturligt. Om man slog ihop våra dikter kanske det kunde bli något som båda verkligen gillade.
http://foto.stilren.se - portfolio
Om någon förstår vad jag vill säga så har jag misslyckats ganska kapitaltdet är verkligen inte mening att man ska uppfatta budskapet till 100%, och det finns en anledning till det (som jag inte kommer nämna för då sabbar jag hela grejen). Jag vill bara förmedla en känsla, och den känslan är inte beroende av varje litet ord.
http://foto.stilren.se - portfolio
systimatiskt hatkärlek
till en verklighet
som har kontraster
av en overklighet
jag vet inte vad
men jag tror jag vet
älska det du ser
Jag skulle vilja säga att just svävandet i det blå kan framträda tydligare om man lägger in några konkreta ord bland det abstrakta. Genom att skilda det stora i det lilla, universum i ett sandkorn. Men alla ska naturligtvis skriva på det sätt de tycker är bäst.
Intressant att du, visserligen i brist på bättre ord, tycker att mina dikter kan vara putslustiga. Visst leker jag med ord, men det gör jag för att få fram det som verkligen känns. Ibland skriver jag på ett naivt sätt om allvarsamma ämnen, och det är mycket medvetet. Jag vill inte gärna att det ska bli för högstämt och allvarstyngt, eftersom Det Stora Allvaret då riskerar att bli parodi. Där har vi nog olika syn på vilken teknik som är den bästa för att få fram budskapet.
Kul att få diskutera lite om diktande hur som helst!
Låt dom komma nu