Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 105

Ämne: Ingen konst att klottra?

Medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

"Penetrering" av Unni Drougge är föresten en bok som verkligen behandlar ämnet "vad är konst".
    Är du lika ensam som jag?

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg

Helt och hållet underbar!
    Låt dom komma nu

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Ja, också i det fallet var det ju en elev på Konstfack som gjorde sitt examensarbete.

Eleverna på den prestigefyllda konst- och designhögskolan verkar hur som helst vara sugna på att testa gränserna för konsten.
    Och därigenom uppfyller de kriteriet för att vara en konstnär, ett kriterium som kanske kan formuleras: att utmana, att vara på gränsen. Det behöver i och för sig inte handla om att balansera på gränsen till det kriminella, utan kan lika gärna handla om att överskrida gränsen för samhällets konventioner. Att på något sätt utmana tanken.

Det är nog lättare att svara på frågan: Vad är inte konst?
    Konst som inte väcker några reaktioner, varken positiva eller negativa, är kanske inte konst utan bara en tråkig tavla.
    Det är ju det här som är det underbara med konstprojektet, att man vågar tänja på gränserna och utmana folks syn på saker och ting. Att man ställer frågan på sin spets: Vad är rätt och fel i samhället, och vad gör man åt saken?

Här väcker konsten känslor, tankar och reaktioner. Vad vore det för mening att utföra konst om ingen brydde sig?

Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Det är ju det här som är det underbara med konstprojektet, att man vågar tänja på gränserna och utmana folks syn på saker och ting. Att man ställer frågan på sin spets: Vad är rätt och fel i samhället, och vad gör man åt saken?

Här väcker konsten känslor, tankar och reaktioner. Vad vore det för mening att utföra konst om ingen brydde sig?
    Ja, och den konstnär som vill balansera på gränsen till det brottsliga får naturligtvis vara beredd på att krypa in i finkan. Det får man anta att han som trashade tunnelbanevagnen är. Brottet lär väl i och för sig inte leda till fängelsestraff.
    Låt dom komma nu

Reg.datum
    May 2007

Standard

Ja, och den konstnär som vill balansera på gränsen till det brottsliga får naturligtvis vara beredd på att krypa in i finkan. Det får man anta att han som trashade tunnelbanevagnen är. Brottet lär väl i och för sig inte leda till fängelsestraff.
    Konstfack har fakturerats på 100.000 SEK, vilket de antagligen är glada att få betala för att deras elev ska få genomföra sitt konstprojekt. Jag hade varit det. För då problemet verkligen belyses på Internet och andra mediala kanaler har även konsten uppfyllt sitt krav. Nu krävs bara debatten för allmänheten varför deras regeringen inte gör mer mot problemet än att bara negga mot konstfack?

Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Konstfack har fakturerats på 100.000 SEK, vilket de antagligen är glada att få betala för att deras elev ska få genomföra sitt konstprojekt. Jag hade varit det. För då problemet verkligen belyses på Internet och andra mediala kanaler har även konsten uppfyllt sitt krav. Nu krävs bara debatten för allmänheten varför deras regeringen inte gör mer mot problemet än att bara negga mot konstfack?
    Ja, det känns inte som att kulturministern förstått syftet med konstprojektet.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4415864.ab

Visst har hon vissa poänger i det hon säger, men samtidigt blir det ofrivillig komik när hon säger att hon hade svårt att få luft när hon såg filmen. Det är svårt att inte dra på smilbanden när man tänker på att en kulturminister stått och kippat efter andan på grund av ett konstverk.
    Bättre erkännande är det väl svårt att få som konstnär?

Visst är skadegörelse fel, men hon cementerar ju verkligen bilden av en borgerlig politiker genom att reagera som hon gör.
    Låt dom komma nu

Reg.datum
    May 2007

Standard

Ja, det känns inte som att kulturministern förstått syftet med konstprojektet.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4415864.ab

Visst har hon vissa poänger i det hon säger, men samtidigt blir det ofrivillig komik när hon säger att hon hade svårt att få luft när hon såg filmen. Det är svårt att inte dra på smilbanden när man tänker på att en kulturminister stått och kippat efter andan på grund av ett konstverk.
    Bättre erkännande är det väl svårt att få som konstnär?

Visst är skadegörelse fel, men hon cementerar ju verkligen bilden av en borgerlig politiker genom att reagera som hon gör.
    Det verkar inte alls som hon förstått intentionerna bakom konstprojektet.
    Heller verkar det inte som de vill låtsas om att regeringen har ett ansvar kring klottret och all vandalisering som sker runtom i landet. Synd bara att folkets hat riktas mot konstfack och de som försöker belysa problemen istället för mot regeringen som bör jobba för att jobba emot förstörelsen. Blir så trött på den diskussionen.

Medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Det verkar inte alls som hon förstått intentionerna bakom konstprojektet.
    Heller verkar det inte som de vill låtsas om att regeringen har ett ansvar kring klottret och all vandalisering som sker runtom i landet. Synd bara att folkets hat riktas mot konstfack och de som försöker belysa problemen istället för mot regeringen som bör jobba för att jobba emot förstörelsen. Blir så trött på den diskussionen.
    Ursäka att jag inte ställer upp på den här vänstergrejen med att "belysa ett problem genom konst", men jag förstår inte på vilket sätt det är att belysa problemet med klotter och vandalisering genom att klottra och vandalisera? Jaha? Han krossade ett tågfönster? Om han gjort någon slags motreaktion, som t.ex. http://ossario.net , så hade jag köpt det. Men det här... Nej.

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nihilisten Visa inlägg
    Ursäka att jag inte ställer upp på den här vänstergrejen med att "belysa ett problem genom konst", men jag förstår inte på vilket sätt det är att belysa problemet med klotter och vandalisering genom att klottra och vandalisera? Jaha? Han krossade ett tågfönster? Om han gjort någon slags motreaktion, som t.ex. http://ossario.net , så hade jag köpt det. Men det här... Nej.
    Reaktionerna i media och Internet har gjort konsten berättigad. Man väcker känslor och debatt och på så sätt försöker man förändra samhället. Lite trångsynt att inte se det, va?
    Sen vill jag återigen säga att jag anser att det är regeringen som bör få skit för att de inte gör mer åt problemet som klotter och vandalisering faktiskt är. Inte konstfack som jobbar för att folk ska diskutera och göra någonting åt det.

Medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Sen vill jag återigen säga att jag anser att det är regeringen som bör få skit för att de inte gör mer åt problemet som klotter och vandalisering faktiskt är. Inte konstfack som jobbar för att folk ska diskutera och göra någonting åt det.
    Och här säger jag åter igen: Hur kan det konstfack gör vara att "jobba för att /.../ göra något åt det"? Jag tycker inte att mer vandalisering är sättet att stävja vandalisering. Hur upmärksammat det än blir.

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nihilisten Visa inlägg
    Och här säger jag åter igen: Hur kan det konstfack gör vara att "jobba för att /.../ göra något åt det"? Jag tycker inte att mer vandalisering är sättet att stävja vandalisering. Hur upmärksammat det än blir.
    Just för att det blir uppmärksammat, genom att media väcker känslor och diskussion genom att skriva om händelsen. Men nu är det tyvärr så folk är så trångsynta att de kritiserar konstfack istället för regeringen som bör ta till sig konstens innehåll istället för att smyga undan sitt ansvar gentemot de som lever i samhället.

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Helt och hållet underbar!
    Mosaikklottret beställer man från en speciell sida och de är endast baserade från spel. Mosaikrevolten kan man kalla det tror jag. Finns lite här och var över hela världen, och de vill gärna att man ska titta efter dem i varje stad man är i(:
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Erfaren medlem Mr. ?s avatar
    Reg.datum
    Nov 2008

Standard

"I was doing a lot of complaining about the ridiculous prices of CD. I called them out for being greedy fucking assholes. I didn't get a chance to check, has the price come down at all? Okay, well, you know what that means - STEAL IT. Steal away and give it to all your friends and keep on stealin'. Because one way or another these motherfuckers will get it through their head that they're ripping people off and that that's not right."

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Automatvapen Visa inlägg
    Mosaikklottret beställer man från en speciell sida och de är endast baserade från spel. Mosaikrevolten kan man kalla det tror jag. Finns lite här och var över hela världen, och de vill gärna att man ska titta efter dem i varje stad man är i(:
    Ja, finns Space Invaders över hela världen också. Bland annat på Gotland, och detta är en bild som togs på min klassresa där i slutet av nian

Staffan747
    Guest

Standard

Gatukonst i Christiania

Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •