Sidan 1 av 7 1234567 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 105

Ämne: Ingen konst att klottra?

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard Ingen konst att klottra?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=884068

Får be om ursäkt för den dåliga Aftonbladet-rubriken, men här tänkte jag att vi skulle diskutera huruvida det är konst att slå sönder en ruta på en tunnelbanevagn och även klottra ner i vagnen med sprayfärg (a.k.a graffitimålning) eller inte. Vad tycker ni?

Medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Personligen tycker jag att allt klotter som bara har som uppgift att vara klotter är fult. Och att krascha tunnelbanefönster är ju bara löjligt. Det går inte att försvara allt med orden "det är konst".
    Är du lika ensam som jag?

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Ibland är det konst, ibland inte.

Gatukonst:

Vandalisering
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nihilisten Visa inlägg
    Personligen tycker jag att allt klotter som bara har som uppgift att vara klotter är fult. Och att krascha tunnelbanefönster är ju bara löjligt. Det går inte att försvara allt med orden "det är konst".
    Precis. Men däremot kan jag tycka att godkänt "klotter" på utvalda vagnar eller byggnader är konst. Personligen så föredrar jag tunnelbanevagnar rena från klotter så att det inte stör de rena linjerna samt ingenjörsandan. Funktion är snyggt, så dölj det inte
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nihilisten Visa inlägg
    Jag kan hålla med om att klotter är ganska fult (visserligen kan vissa göra det ganska snyggt, men ofta meningslöst utan vidare intentioner) men här så belyser man ett problem i samhället: folk som vandaliserar med klotter och förstörelse. Två problem man annars inte tar på allvar, nu tar man upp det till debatt via media och olika bloggar/diskussionsforum. Därför anser jag detta vara konst och att den fyller sin funktion

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

man kanske även kan passa på att ställa frågan i denna tråd huruvida det är konst att låtsas vara självmordsbenägen, spotta på poliser och löpa amok på psykakuten och bli fastspänd i en säng
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Jag gillar klotter med humor, några texter jag gillat som jag sett ganska nyligen:

skrivet under "Henke är snyggast /Sarah", "Stefan är snyggare /Stefan"
    "ÄR INTE LIVET HÄRLIGT" (ungefär) skrivet med stor rosa text på sergels torg.
    Skrivet på en affisch "Snart öppnar subway här", "men fan jag hatar subway" (rolig i dess egotism)
    "Sluta klottra!"

Såna får gärna stå kvar tycker jag.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    man kanske även kan passa på att ställa frågan i denna tråd huruvida det är konst att låtsas vara självmordsbenägen, spotta på poliser och löpa amok på psykakuten och bli fastspänd i en säng
    Eftersom det också är ett avslutningsprojekt från Konstfack, aktuellt i år, så håller jag med dig (att det vore aktuellt att diskutera, alltså). Och ja, jag anser även det vara konst. "Självmordsförsöket" och polisuppbådelsen var för att komma in på psykiatrin, där själva problemet låg. Nu vet jag inte om konstnärinnan har presenterat sitt projekt så jag vet inte de exakta intentionerna med projektet men jag tror fokuset ligger på debatt kring Sveriges bristande psykiatri. Och där har ju projektet fyllt sin funktion: media har börjat diskutera problemet, fast det har skjutit lite snett då man mest diskuterar konstfacks roll istället för samhället. Man missar poängen lite, anser jag.

Erfaren medlem Mr. ?s avatar
    Reg.datum
    Nov 2008

Standard

"I was doing a lot of complaining about the ridiculous prices of CD. I called them out for being greedy fucking assholes. I didn't get a chance to check, has the price come down at all? Okay, well, you know what that means - STEAL IT. Steal away and give it to all your friends and keep on stealin'. Because one way or another these motherfuckers will get it through their head that they're ripping people off and that that's not right."

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mr. ? Visa inlägg
    Ful vägg med mycket vacker text

Erfaren medlem niclasarringers avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

viss graffitimålning är konst, men det är ju så klart fel att göra det på ställen där det inte är tillåtet....
    All makt åt tengil vår befriare!

http://protectedidentity.blogg.se/

beaver-fever!

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av niclasarringer Visa inlägg
    viss graffitimålning är konst, men det är ju så klart fel att göra det på ställen där det inte är tillåtet....
    Men här ligger konsten inte i själva graffiti-målningen, utan snarare i handlingen. Det förbjudna. För det är ändå rätt vanligt i samhället, vilket inte diskuteras annars och politikerna tar inte ställning i samma utsträckning som man bör. Så heller inte media. Det är ju däri konstprojektet fyller sin funktion: man har ökat det mediala intresset och de har skapat en debatt om fenomenet.

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

en av väggarna på p-huset anna i malmö brukar vara vädligt graffade men jag tror nästan att det är halvt om halvt tillåtet där. dessutom är det alltid mer eller mindre konstverk som målas där, inte bara en massa taggar eller diverse könsord etc.

som synes finns det dock rötägg som verkligen måste förstöra "konsten" med att klottra dit taggar och liknande "onödig" graff
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Sláinte Mhath!

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Ja, också i det fallet var det ju en elev på Konstfack som gjorde sitt examensarbete.

Eleverna på den prestigefyllda konst- och designhögskolan verkar hur som helst vara sugna på att testa gränserna för konsten.
    Och därigenom uppfyller de kriteriet för att vara en konstnär, ett kriterium som kanske kan formuleras: att utmana, att vara på gränsen. Det behöver i och för sig inte handla om att balansera på gränsen till det kriminella, utan kan lika gärna handla om att överskrida gränsen för samhällets konventioner. Att på något sätt utmana tanken.

Det är nog lättare att svara på frågan: Vad är inte konst?
    Konst som inte väcker några reaktioner, varken positiva eller negativa, är kanske inte konst utan bara en tråkig tavla.
    Låt dom komma nu

Sidan 1 av 7 1234567 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •