Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 105

Ämne: Ingen konst att klottra?

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

klotter har ju inget motiv
    oftast så ser man ett namn som är skrivet med en spritpenna eller dyligt, vilket är klotter.
    men graffiti är ju konst som jag uppskattar väldigt mycket.

Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

När jag läste Praktiskt filosofi hade vi en delkurs som hette estetik och där kom vi fram till, efter typ en heldags diskussioner, att konst är något som berör en på något sätt. Men sen tycker jag att man kan ta det lite lugnt med vissa saker. För mig är det inte konst att förstöra en tunnelbanevagn, att spela psykiskt sjuk eller att ha guldfiskar i en mixer.
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av sofia747 Visa inlägg
    När jag läste Praktiskt filosofi hade vi en delkurs som hette estetik och där kom vi fram till, efter typ en heldags diskussioner, att konst är något som berör en på något sätt. Men sen tycker jag att man kan ta det lite lugnt med vissa saker. För mig är det inte konst att förstöra en tunnelbanevagn, att spela psykiskt sjuk eller att ha guldfiskar i en mixer.
    och inte att stoppa en halv get genom ett bildäck i formalin eller hur det nu var, nån som har koll på den historien?
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Instämmer till fullo med föregående talare.
    Är du lika ensam som jag?

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Men när man studerar konsten får man också tänka längre än att själva handlingen är den utställda konsten. Här handlar det om en pojke/man som vandaliserar en tunnelbanevagn och det är historian den berättar som är själva konstverket. Filmen, som det diskuteras vilt kring, visar hur han målar och sparkar sönder en fönsterruta. Men mest klottrar. Vilket i sig kan leda till diskussion och uppståndelse, och då har han ändå uppfyllt ett högre konstnärligt syfte

Samma sak gäller väl tjejen som spelade psykiskt sjuk (någon som haft guldfiskar i en mixar) också, beroende på deras förehavande intentioner med sina handlingar.

Staffan747
    Guest

Standard

Låter som ett konstverk jag vill se!

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Den här artikeln får mig att vackla lite i mina åsikter (som i och för sig inte varit helt bestämda i någon riktning).
    Jag får inte intrycket att det handlar om en människa med goda syften. Men man ska väl inte dra för långtgående slutsatser av en enskild artikel i Expressen.
    Låt dom komma nu

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

De se klottrar söker uppmärksamhet eller vill sätta sitt spår i världen.
    Människor som inte lyckas utmärka sig på något positivt sätt får ta den enkla vägen i stället.
    Så enkelt att vara destruktiv.
    Så lite att vara stolt över.
    Men vad är egentligen konst?
    Uppenbarligen allt som inte är naturligt.
    Tacka vet jag naturens konst.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    De se klottrar söker uppmärksamhet eller vill sätta sitt spår i världen.
    Människor som inte lyckas utmärka sig på något positivt sätt får ta den enkla vägen i stället.
    Så enkelt att vara destruktiv.
    Så lite att vara stolt över.
    Men vad är egentligen konst?
    Uppenbarligen allt som inte är naturligt.
    Tacka vet jag naturens konst.
    Om det är fint är det inte destruktivt.
    Vad är naturens konst?
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Om det är fint är det inte destruktivt.
    Vad är naturens konst?
    Nej, jag håller med om att all graffitti inte är ful.
    Klotter känns dock som ett fult ord.
    Naturens konst = den skönheten som vår natur bjuder oss på.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Standard

Blir så förbannad av sånt här (och bara därför behöver det inte vara konst). Jag ser det inte som konst över huvud taget, inte heller det tidigare försöket att simulera ett självmordsförsök. Det är snarare bara ren idioti, även om man gör det i "konstens namn" så är det verkligen inte skäl nog att genomföra ...... no matter what konsekvenserna blir. Och förstår verkligen inte heller hur man kan försvara det.

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av j.nny Visa inlägg
    Blir så förbannad av sånt här (och bara därför behöver det inte vara konst). Jag ser det inte som konst över huvud taget, inte heller det tidigare försöket att simulera ett självmordsförsök. Det är snarare bara ren idioti, även om man gör det i "konstens namn" så är det verkligen inte skäl nog att genomföra ...... no matter what konsekvenserna blir. Och förstår verkligen inte heller hur man kan försvara det.
    Graffiti är alltså inte konst?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Graffiti är alltså inte konst?
    Haha, menar du det som han gjorde? Såklart kan graffiti vara konst. Tycker väldigt mycket om det, men inte när man gör det sådär.

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av j.nny Visa inlägg
    Haha, menar du det som han gjorde? Såklart kan graffiti vara konst. Tycker väldigt mycket om det, men inte när man gör det sådär.
    Okej, du syftade på första inlägget i tråden. Det förstår jag att kan debbateras.

Adam K.
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Den här artikeln får mig att vackla lite i mina åsikter (som i och för sig inte varit helt bestämda i någon riktning).
    Jag får inte intrycket att det handlar om en människa med goda syften. Men man ska väl inte dra för långtgående slutsatser av en enskild artikel i Expressen.
    Kände exakt samma sak.

Kanske är det bättre när konstnären inte kommenterar sina verk, utan att det överlåts till betraktaren? Finns ju självklart nackdelar även med det, men men.

Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •