Ack så sant gott folk!
Ack så sant gott folk!
KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg
Om man definierar att en låt handlar om något med den vanligaste allmänna accepterade värderingen, dvs vad i princip alla håller med om, så är det som
en låt "handlar om" det som skaparen hade i huvudet när han/hon skrev låten.
Problemet som du frågar efter är att folk tror att kentlåtar handlar om så mycket mer än vad dom själva kan förstå och ser ett "överskattat" om du så
vill, värde i många av låtarna, det är väl det som jag tycker är
ifrågasettningsbart, för att de kort och gott är smått, med risk av att verka
besserwissrigt stöddig, ignorant
Is this the real life? Is this just fantasy?
men har världen gått under bara för att kent har skapat en lite mindre bra låttitel? det finns väl ändå mycket sämre som skapats.
meningslösa, menigslöösa
Visst kan det vara så att man går efter "vad alla går efter" när man ska prata vad en låt handlar om, men ofta är deras låtar och texter så öppna för tolkning vilket lätt leder till att folk skapar sig egna uppfattningar och tolkningar utefter egna upplevelser och referenser. I alla fall gör jag så, och jag tycker man är tråkig som människa om man inte vågar göra så för att andra tycker det är fel eftersom "författaren" har sagt att låten handlar om en annan sak. Det är så...blä.
Men om sen folk tycker att de är för dumma för Kents låtar tycker jag bara det är sorgligt, menar deras låtar är ju väldigt öppna för tolkning och det finns ju sällan rätt och fel. Dumt att göra så stor sak av det hela...
Det kan ju vara mörkt om du inte vet vad det vettiga är... Då blir det jävligt nojjigt.
Förövrigt så tror jag att dagens tonåringar inte bara missbrukar ordet pretentiös, de vet inte ens vad det betyder. Dem använder det som ett glåpord mot en person som använder ord som de själva inte förstår sig på.
http://myspace.com/theluxeband - släppte 4 låtars EP, fick singelkontrakt med warners efter en månad
Jag tycker felet ligger i att det inte är äkta att skriva text som är menad
att misstolkas, även om det inte alls är det som Jocke menar när han
skriver musik så är det delvis effekten, och misstolkningarna gynnar
populäriteten, det är enligt mej mer eller mindre fel
jag tror du missupfattat mej, jag pratar om en betydligt mer undermedveten
Men om sen folk tycker att de är för dumma för Kents låtar tycker jag bara det är sorgligt, menar deras låtar är ju väldigt öppna för tolkning och det finns ju sällan rätt och fel. Dumt att göra så stor sak av det hela...
nivå, de tänker inte att det är fel att inte förstå men däremot så skapar de
massa gissningar och accepterar undermedvetet texten som något mer
advancerat och därmed värdefullt än dom själva kan ta till sig
jeez, svårt att förklara psykologi, jag är dålig på att förklara saker i huvudtaget :P
Texten är enligt mej många gånger halva låten, utan en ordentlig text kan
en låt aldrig bli fullständig, det känns lite B att ha en text på en bra låt som faktiskt inte betyder något om man säger så. Det är dessutom ingen konst att
skriva inkonkret text som inte har en konkret mening eller tanke eller whatever. Det är bara att kasta ihop stämningsfulla meningar och dy.
Turligt nog är all text inte sådan, utan det mesta betyder något men det finns en del texter (framförallt delar ur texter) som mycket möjligt inte har någon egentlig poäng
Att skriva meninglösa texter är ju liksom lika hjärndött som att skriva typiska poplåttexter som typ "Yeeeeah, baby, I looove yooouu, I don´t understand, oh yeaaah...." etc.
Givetvis ord och formuleringar som passar i ett sammanhang(resten av texten). Återkommer till det strax.
Nu har jag starkt för mig att denna var b-sida till Kräm och jag frågade "Och vad för texter(sedan Isola) är det i sådana fall som inte skulle ha någon mening?".Ok, som du vill, kan ge dej en konkret exempel:
//
"Vem tror du att du är
I den här sången,
I den här sången
I den här sången,
I den här sången "
Men visst inga problem, dessa rader är en uppmaning till den resten av låten(något man inte kan utesluta när man ser till endast en rad) handlar om/är riktad till, ja uppenbarligen en ganska uppgiven, likgiltig och menlös individ, att "vakna upp" och se man fan han/hon är egentligen.
Hela texten handlar väl om kärleken till musik och Jockes egna skapande, samt friheten i allt det. Beslutet han tar i första versen beror på detta och leder till hans bestämdhet och agerande när han intar den mest osannolika/romantiska miljön för sitt kreativa skapande. Detta är hans.//
"Jag sa upp mig för att fånga lite sol
och jag flyttade mitt skrivbord och min stol
till nattgaraget under vårat hus
När jag sluter mina ögon ser jag ljuset
Jag är nästan som du "
En låten som handlar om kampen för frihet/vägen till något man drömt om. Något man stått väntat på.//
Så nära det bränns
Jag är äntligen här...
Nu är kungen död
& hans drottning är fri
går jag före i kön
Återuppfinner mitt liv
Nu är man strax framme.
Till slut är man där.
"It is impossible to achieve the aim without suffering"
---John G. Bennett
Detta diskuterades i trådar för 1-2 månader sedan.
För att göra det hela kort finns det saker som man som författare använder för att folk ska tolka åt ena eller andra hållet.
I Jockes fall refererar han ofta till personer och namn. Detta för att han vill ha den särskilda innebörd namnet bringar.
Samma sak med symboler som rosor, liljor, Maria/Mary etc(några exempel) - dessa har en viss innebörd litterärt/kulturellt som är oundviklig. Jag är övertygad om att Jocke både känner till och använder dessa av just denna anledning.
Med tiden har Jocke blivit mer och mer komplicerad gällande detta i sina texter. Jag som är intresserad av det och analysen älskar det.
Problemet på ett sådant här forum är att de flesta är ganska begränsade i sina kunskaper och analysförmåga.
Om folk vill härleda rosor till dem i mormors trädgård etc så skiter jag fullständigt i det. Synd bara att folk ska vara så begränsade till sin brister på kunskaper och förmåga till perception.
"It is impossible to achieve the aim without suffering"
---John G. Bennett