Sidan 7 av 38 FörstaFörsta 1234567891011121314151617 ... SistaSista
Resultat 91 till 105 av 563

Ämne: Ingenting

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Ack så sant gott folk!
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Men herregud, det finns ju ingen SanningenTM bakom deras låtar, det är väl upp till var och en och tolka musiken efter egna upplevelser och referenser utan att någon tönt ska komma och säga att det är fel för "författaren" sa att det här är meningen med låten...

Ett verk, oavsett om det är en bok, låt eller film, kan alltid tolkas utanför skaparens ramar och en tolkning kan aldrig be fel. Så vad är erat problem?
    Om man definierar att en låt handlar om något med den vanligaste allmänna accepterade värderingen, dvs vad i princip alla håller med om, så är det som
    en låt "handlar om" det som skaparen hade i huvudet när han/hon skrev låten.

Problemet som du frågar efter är att folk tror att kentlåtar handlar om så mycket mer än vad dom själva kan förstå och ser ett "överskattat" om du så
    vill, värde i många av låtarna, det är väl det som jag tycker är
    ifrågasettningsbart, för att de kort och gott är smått, med risk av att verka
    besserwissrigt stöddig, ignorant
    Is this the real life? Is this just fantasy?

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jolene Visa inlägg
    Tenkte umiddelbart det samme.. Men jeg gleder meg like mye uansett, tittelen har ikke så mye å si.
    bättre än max 500 iaf..eller inte...

Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

men har världen gått under bara för att kent har skapat en lite mindre bra låttitel? det finns väl ändå mycket sämre som skapats.
    meningslösa, menigslöösa

Medlem Jolenes avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    bättre än max 500 iaf..eller inte...
    Litt fantasiløst er det ihvertfall.. Først Ingenting någonsin, og nå bare Ingenting.
    Och jag känner en sån lättnad när musiken går på igen...

Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jolene Visa inlägg
    Først Ingenting någonsin, og nå bare Ingenting.
    sen kommer ingentig alls, höhöhö
    meningslösa, menigslöösa

Standard

Citat Ursprungligen postat av naughty copycat Visa inlägg
    PRETTO är tveklöst ett ord som missbrukas av representanter för min egen generation. Vår tids rädsla för allvar skrev Roy Andersson en bok som hette, och den rubriken stämmer in så förbannat väl på tiden. Allt idag ska kretsa kring små saker; som skojiga bollar och det roliga med att hoppa i löv (ja: Naiv Super) eller det vardagliga livet med fylla, sex och tonårsproblem - och så fort någon har mage att ge sig på de stora frågorna, eller bara ger fan i att se glad ut på kort, så skanderar någon "Pretto!".

Fan vad sant. Snälla skriv en krönika.

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Halka Visa inlägg
    Om man definierar att en låt handlar om något med den vanligaste allmänna accepterade värderingen, dvs vad i princip alla håller med om, så är det som
    en låt "handlar om" det som skaparen hade i huvudet när han/hon skrev låten.

Problemet som du frågar efter är att folk tror att kentlåtar handlar om så mycket mer än vad dom själva kan förstå och ser ett "överskattat" om du så
    Visst kan det vara så att man går efter "vad alla går efter" när man ska prata vad en låt handlar om, men ofta är deras låtar och texter så öppna för tolkning vilket lätt leder till att folk skapar sig egna uppfattningar och tolkningar utefter egna upplevelser och referenser. I alla fall gör jag så, och jag tycker man är tråkig som människa om man inte vågar göra så för att andra tycker det är fel eftersom "författaren" har sagt att låten handlar om en annan sak. Det är så...blä.

Men om sen folk tycker att de är för dumma för Kents låtar tycker jag bara det är sorgligt, menar deras låtar är ju väldigt öppna för tolkning och det finns ju sällan rätt och fel. Dumt att göra så stor sak av det hela...

Medlem estetflums avatar
    Reg.datum
    Mar 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Det plattan säger är: Här är livet du har fått, det tar slut förr eller senare, så se till att du och de du älskar gör något vettigt av det innan dess.
    Inte så jävla mörkt i mina ögon.
    Det kan ju vara mörkt om du inte vet vad det vettiga är... Då blir det jävligt nojjigt.

Förövrigt så tror jag att dagens tonåringar inte bara missbrukar ordet pretentiös, de vet inte ens vad det betyder. Dem använder det som ett glåpord mot en person som använder ord som de själva inte förstår sig på.
    http://myspace.com/theluxeband - släppte 4 låtars EP, fick singelkontrakt med warners efter en månad

Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Visst kan det vara så att man går efter "vad alla går efter" när man ska prata vad en låt handlar om, men ofta är deras låtar och texter så öppna för tolkning vilket lätt leder till att folk skapar sig egna uppfattningar och tolkningar utefter egna upplevelser och referenser. I alla fall gör jag så, och jag tycker man är tråkig som människa om man inte vågar göra så för att andra tycker det är fel eftersom "författaren" har sagt att låten handlar om en annan sak. Det är så...blä.
    Jag tycker felet ligger i att det inte är äkta att skriva text som är menad
    att misstolkas, även om det inte alls är det som Jocke menar när han
    skriver musik så är det delvis effekten, och misstolkningarna gynnar
    populäriteten, det är enligt mej mer eller mindre fel

Men om sen folk tycker att de är för dumma för Kents låtar tycker jag bara det är sorgligt, menar deras låtar är ju väldigt öppna för tolkning och det finns ju sällan rätt och fel. Dumt att göra så stor sak av det hela...
    jag tror du missupfattat mej, jag pratar om en betydligt mer undermedveten
    nivå, de tänker inte att det är fel att inte förstå men däremot så skapar de
    massa gissningar och accepterar undermedvetet texten som något mer
    advancerat och därmed värdefullt än dom själva kan ta till sig

jeez, svårt att förklara psykologi, jag är dålig på att förklara saker i huvudtaget :P

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Jag tycker felet ligger i att det inte är äkta att skriva text som är menad
    att misstolkas, även om det inte alls är det som Jocke menar när han
    skriver musik så är det delvis effekten, och misstolkningarna gynnar
    populäriteten, det är enligt mej mer eller mindre fel
    Jag tycker det är fel att prata om misstolkningar, det är ju inget fel med att tolka en text annorlunda än den ursprungliga författaren när han skapade låten. Och varför skulle det vara fel med att folk tycker mer om en grupp för att de är öppna för tolkningar?

Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Jag tycker det är fel att prata om misstolkningar, det är ju inget fel med att tolka en text annorlunda än den ursprungliga författaren när han skapade låten. Och varför skulle det vara fel med att folk tycker mer om en grupp för att de är öppna för tolkningar?
    Texten är enligt mej många gånger halva låten, utan en ordentlig text kan
    en låt aldrig bli fullständig, det känns lite B att ha en text på en bra låt som faktiskt inte betyder något om man säger så. Det är dessutom ingen konst att
    skriva inkonkret text som inte har en konkret mening eller tanke eller whatever. Det är bara att kasta ihop stämningsfulla meningar och dy.
    Turligt nog är all text inte sådan, utan det mesta betyder något men det finns en del texter (framförallt delar ur texter) som mycket möjligt inte har någon egentlig poäng

Att skriva meninglösa texter är ju liksom lika hjärndött som att skriva typiska poplåttexter som typ "Yeeeeah, baby, I looove yooouu, I don´t understand, oh yeaaah...." etc.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Jag säger inte att det garanterat är rappakalja, men däremot tror ja inte
    man ska satsa sin själ på att varenda mening har en egentlig mening eller
    något fyndigt budskap.
    Man kan själv hitta på saker man tror att de kan betyda men den stora
    frågan är: Skapade Jocke verkligen ett kryptisk budskap eller målade han
    med ord och meningar som passade?
    Givetvis ord och formuleringar som passar i ett sammanhang(resten av texten). Återkommer till det strax.

Ok, som du vill, kan ge dej en konkret exempel:

//

"Vem tror du att du är

I den här sången,
    I den här sången
    I den här sången,
    I den här sången "
    Nu har jag starkt för mig att denna var b-sida till Kräm och jag frågade "Och vad för texter(sedan Isola) är det i sådana fall som inte skulle ha någon mening?".
    Men visst inga problem, dessa rader är en uppmaning till den resten av låten(något man inte kan utesluta när man ser till endast en rad) handlar om/är riktad till, ja uppenbarligen en ganska uppgiven, likgiltig och menlös individ, att "vakna upp" och se man fan han/hon är egentligen.

//

"Jag sa upp mig för att fånga lite sol
    och jag flyttade mitt skrivbord och min stol
    till nattgaraget under vårat hus
    När jag sluter mina ögon ser jag ljuset
    Jag är nästan som du "
    Hela texten handlar väl om kärleken till musik och Jockes egna skapande, samt friheten i allt det. Beslutet han tar i första versen beror på detta och leder till hans bestämdhet och agerande när han intar den mest osannolika/romantiska miljön för sitt kreativa skapande. Detta är hans.

//

Så nära det bränns
    Jag är äntligen här...

Nu är kungen död
    & hans drottning är fri
    går jag före i kön
    Återuppfinner mitt liv
    En låten som handlar om kampen för frihet/vägen till något man drömt om. Något man stått väntat på.
    Nu är man strax framme.
    Till slut är man där.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2002

Standard

Men herregud, det finns ju ingen SanningenTM bakom deras låtar, det är väl upp till var och en och tolka musiken efter egna upplevelser och referenser utan att någon tönt ska komma och säga att det är fel för "författaren" sa att det här är meningen med låten...

Ett verk, oavsett om det är en bok, låt eller film, kan alltid tolkas utanför skaparens ramar och en tolkning kan aldrig be fel. Så vad är erat problem?
    Detta diskuterades i trådar för 1-2 månader sedan.
    För att göra det hela kort finns det saker som man som författare använder för att folk ska tolka åt ena eller andra hållet.
    I Jockes fall refererar han ofta till personer och namn. Detta för att han vill ha den särskilda innebörd namnet bringar.
    Samma sak med symboler som rosor, liljor, Maria/Mary etc(några exempel) - dessa har en viss innebörd litterärt/kulturellt som är oundviklig. Jag är övertygad om att Jocke både känner till och använder dessa av just denna anledning.
    Med tiden har Jocke blivit mer och mer komplicerad gällande detta i sina texter. Jag som är intresserad av det och analysen älskar det.
    Problemet på ett sådant här forum är att de flesta är ganska begränsade i sina kunskaper och analysförmåga.
    Om folk vill härleda rosor till dem i mormors trädgård etc så skiter jag fullständigt i det. Synd bara att folk ska vara så begränsade till sin brister på kunskaper och förmåga till perception.

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2002

Standard

Detta håller jag med om.
    Låtarna handlar inte om så komplicerade saker, men beskriver sakerna på ett ganska komplicerat sätt. Mycket symboler, bildspråk och metaforer.

---John G. Bennett

Sidan 7 av 38 FörstaFörsta 1234567891011121314151617 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •