Sidan 8 av 38 FörstaFörsta 123456789101112131415161718 ... SistaSista
Resultat 106 till 120 av 563

Ämne: Ingenting

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Jag tycker det är fel att prata om misstolkningar, det är ju inget fel med att tolka en text annorlunda än den ursprungliga författaren när han skapade låten. Och varför skulle det vara fel med att folk tycker mer om en grupp för att de är öppna för tolkningar?
    Säg det till Jocke ang dem som tolkade "Sverige" som en rasistlåt.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Halka Visa inlägg
    Texten är enligt mej många gånger halva låten, utan en ordentlig text kan
    en låt aldrig bli fullständig, det känns lite B att ha en text på en bra låt som faktiskt inte betyder något om man säger så. Det är dessutom ingen konst att
    skriva inkonkret text som inte har en konkret mening eller tanke
    eller whatever. Det är bara att kasta ihop stämningsfulla meningar och dy.
    Turligt nog är all text inte sådan, utan det mesta betyder något men det finns en del texter (framförallt delar ur texter) som mycket möjligt inte har någon egentlig poäng

Att skriva meninglösa texter är ju liksom lika hjärndött som att skriva typiska poplåttexter som typ "Yeeeeah, baby, I looove yooouu, I don´t understand, oh yeaaah...." etc.
    Och det är precis detta jag tycker man är en pajas om man hävdar i fallet med kent. Om man tror att Jocke skriver texter för att "vara öppna för tolkning" ska man nog börja fundera lite över sin egna läs- och analysförmåga.

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av estetflum Visa inlägg
    Det kan ju vara mörkt om du inte vet vad det vettiga är... Då blir det jävligt nojjigt.
    Jag tror att de flesta människor om dom tar sig till sans och funderar över sitt liv någonstans kan komma fram till vad "inte är vettigt" eller vad som är dåligt, slöseri etc.
    Där måste man ju börja. Och det har nog dom flesta gjort redan.
    Visst kan väl det kännas mörkt, men i mina ögon är detta "uppvaknande" bara positivt. För sedan ska ju något genomföras. En förbättring.
    D&JD är uppmaning till denna början.

---John G. Bennett

Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Givetvis ord och formuleringar som passar i ett sammanhang(resten av texten). Återkommer till det strax.

Nu har jag starkt för mig att denna var b-sida till Kräm och jag frågade "Och vad för texter(sedan Isola) är det i sådana fall som inte skulle ha någon mening?".
    Den spelades in yttligare en gång vilket betyder att han vid den tidpunkten
    (nångång runt 99 antar jag) inte förkastade innehållet utan tvärtom, återanvände det och därmed, öh, i sök efter ett bättre uttryck, förnyade dess giltighet och relevans för det samtida materialet (chans och spökstad blir det väl då)

Men visst inga problem, dessa rader är en uppmaning till den resten av låten(något man inte kan utesluta när man ser till endast en rad) handlar om/är riktad till, ja uppenbarligen en ganska uppgiven, likgiltig och menlös individ, att "vakna upp" och se man fan han/hon är egentligen.
    Plockade ut just den delen av texten för att det är mest det uttrycket
    "I den här sången" som jag kort och gott tycker är vimsig, sången är trots
    allt Jockes egen kreation och det enda utöver egna tankar han kan sätta in där är reflektioner, dvs indirekta ting, men att vara något är direkt och aktivt som Jocke beskriver det, det är som att han talar till en person men
    just den raden påvisar att personen har en aktiv del av handlingen som
    utgör texten, vilket strider emot konceptet att texten är ett slags "brev"
    eller en riktad text till någon

Hela texten handlar väl om kärleken till musik och Jockes egna skapande, samt friheten i allt det. Beslutet han tar i första versen beror på detta och leder till hans bestämdhet och agerande när han intar den mest osannolika/romantiska miljön för sitt kreativa skapande. Detta är hans.
    Låter vettigt men vad har den sista raden med saken att göra om att
    "Jag är nästan som du"

En låten som handlar om kampen för frihet/vägen till något man drömt om. Något man stått väntat på.
    Nu är man strax framme.
    Till slut är man där.
    Det låter som en bra beskrivning av det mesta av den texten men vad har
    "Går jag före i kön" men saken att göra om du att kungen dör och drottningen blir tillgänglig symboliserar målet/önskningen?
    Ett annat, smått orelevant mål/önskning?
    I så fall en väldigt svårsympatiserad och egoistigt sådan enligt min mening

Tror inte någon av de senare låtarna har texter som är _helt_ poänglösa, men det finns delar i dem som känns ditkastade och förvirrande
    Is this the real life? Is this just fantasy?

Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Och det är precis detta jag tycker man är en pajas om man hävdar i fallet med kent. Om man tror att Jocke skriver texter för att "vara öppna för tolkning" ska man nog börja fundera lite över sin egna läs- och analysförmåga.
    låt mig vidarecitera mig själv =)
    Turligt nog är all text inte sådan, utan det mesta betyder något...

Reg.datum
    May 2002

Standard

Halka:
    Nu känns det som om vi tagit upp lite för mycket plats på helt andra saker än nya singeln.
    Det diskuteras gärna vidare i andra mer relevanta trådar.
    För att kort avsluta ang de rader du tog upp:

"I den här sången" - vad har du för rätt att avgöra vilket fortmat och vilka begränsningar Jocke kan använda sig av? Jag ser helt enkelt att Jocke beskriver ett scenario(i olika delar uppdelade i verserna) och avslutar det hela med "vart finns du i allt det här?".

"Jag är nästan som du" - Vi är många som har "kärleken till musik och Jockes egna skapande, samt friheten i allt det". Det gör oss rätt lika, men en sak skiljer - det är faktiskt hans värld.
    Sedan vänder han ju på det: "Du är som jag"(underförstått "nästan" eftersom han gjorde det klart i meningen innan).
    Jag ser även en antydning om att vi är alla ganska(eller väldigt) lika men det finns alltid något som skiljer oss åt. Det som gör oss.

"Går jag före i kön" - När man väntat och drömt om något länge tar ens person lätt ett desperat och drastiskt uttryck. Rentav egoistiska. En beskrivning hur svårt det är att hålla sig själv tillbaka när man befinner sig där, på vägen. Faktum är att jag delvis ser texten som kritik mot det sjukliga frihetstänkande som präglar dagens samhälle.
    Jocke nämner det ju t.o.m i en text senare på plattan:
    "Och jag som alltid ville vara fri
    Vill fångas nu"

Hör dessa låtar kanske mer ihop än man tänkt sig från början?
    Vill man verkligen bli fri från det/den andra? Vill man inte bara styra upp (makt)balansen så det hela blir något bra?
    Senast redigerat av The Plague den 2007-08-17 klockan 02:13.

---John G. Bennett

Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Halka:
    Nu känns det som om vi tagit upp lite för mycket plats på helt andra saker än nya singeln.
    Det diskuteras gärna vidare i andra mer relevanta trådar.
    För att kort avsluta ang de rader du tog upp:

"I den här sången" - vad har du för rätt att avgöra vilket fortmat och vilka begränsningar Jocke kan använda sig av? Jag ser helt enkelt att Jocke beskriver ett scenario(i olika delar uppdelade i verserna) och avslutar det hela med "vart finns du i allt det här?".

"Jag är nästan som du" - Vi är många som har "kärleken till musik och Jockes egna skapande, samt friheten i allt det". Det gör oss rätt lika, men en sak skiljer - det är faktiskt hans värld.
    Sedan vänder han ju på det: "Du är som jag"(underförstått "nästan" eftersom han gjorde det klart i meningen innan).
    Jag ser även en antydning om att vi är alla ganska(eller väldigt) lika men det finns alltid något som skiljer oss åt. Det som gör oss.

"Går jag före i kön" - När man väntat och drömt om något länge tar ens person lätt ett desperat och drastiskt uttryck. Rentav egoistiska. En beskrivning hur svårt det är att hålla sig själv tillbaka när man befinner sig där, på vägen. Faktum är att jag delvis ser texten som kritik mot det sjukliga frihetstänkande som präglar dagens samhälle.
    Jocke nämner det ju t.o.m i en text senare på plattan:
    "Och jag som alltid ville vara fri
    Vill fångas nu"

Hör dessa låtar kanske mer ihop än man tänkt sig från början?
    Vill man verkligen bli fri från det/den andra? Vill man inte bara styra upp (makt)balansen så det hela blir något bra?
    låter som ganska vilda gissningar enligt min mening, kanske du har rätt och jag fel kanske jag har rätt och du fel, det kan egentligen ingen av oss svara på, utan det kan endast Jocke göra och han kommer ganska garanterat inte att göra det så jag tycker vi avslutar diskussionen och säger att det är upp till en själv vad man vill tro ang. det vi diskuterat och att det vi gjort är helt enkelt klargjort våra synvinklar och ingen av oss har adopterat den andres
    och att det ändå förmodligen inte kommer hända så därför finns det ingen anledning att älta på.

för övrigt finns det ironiskt nog (nästan) ingenting att diskutera ang. "Ingenting" för det enda som avslöjats om den är att den kommer släppas 17 september, hur omslaget ser ut (dvs som resten av konvultkonceptet som redan diskuterats) och en futtig pianoslinga på 7 snabba noter som säger förbluffande lite om hur låten kommer att vara som helhet.
    Så det enda man kan göra är att spekulera om det men det finns som sagt
    väldigt lite att utgå och basera sina spekulationer på så det känns rätt så
    ovärt. Men men, vill man så vill man.

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Halka Visa inlägg
    låter som ganska vilda gissningar
    Det får du gärna kalla det. Inte förvånad att folk häromkring gör det.
    I lite mer sofistikerade miljöer kallar man det analys/tolkning.

---John G. Bennett

Standard

Undrar hur refrängen går. Längtan skala 3:1 har ju just "Ingenting".
    rbroddmark.tumblr.com

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Djupt...
    Att lyssna på Kent gör dig till en bättre människa.
    Lev inte i er dissillusionerade overklighet ungdummar!
    Ryck upp er ur er förslappade lättja och dvala!
    Fördummande, hjärntvätt och lurendrejeri!
    Det får vara nog nu.
    Införskaffa allt med Jocke Berg & Co och lär er var skåpet ska stadigt stå.
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Nybörjare
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Är det bar jag som tycker att ingenting låter väldigt... bob hund?

Medlem mintlakriss avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Ja, man undrar just.. Men som en liten plutt här undrar jag vad egentligen "Maxi singel" innebär? Någon? (A)
    llll Du är min hjälte för du vågar vara rak. Du är min hjälte för du är precis så svag som jag. llll

www.mintlakris.bilddagboken.se

Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av mintlakris Visa inlägg
    Ja, man undrar just.. Men som en liten plutt här undrar jag vad egentligen "Maxi singel" innebär? Någon? (A)
    + minst 2 bonusspår.

Medlem mintlakriss avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Oh, tack så mkt Vilket leder till minst 3 låtar på "Ingenting" då?
    llll Du är min hjälte för du vågar vara rak. Du är min hjälte för du är precis så svag som jag. llll

www.mintlakris.bilddagboken.se

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Huvudsaken att inte själva låten i sig låter som Bob Hund! *ryser*
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Sidan 8 av 38 FörstaFörsta 123456789101112131415161718 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar