"It is impossible to achieve the aim without suffering"
---John G. Bennett
Jag tror att de flesta människor om dom tar sig till sans och funderar över sitt liv någonstans kan komma fram till vad "inte är vettigt" eller vad som är dåligt, slöseri etc.
Där måste man ju börja. Och det har nog dom flesta gjort redan.
Visst kan väl det kännas mörkt, men i mina ögon är detta "uppvaknande" bara positivt. För sedan ska ju något genomföras. En förbättring.
D&JD är uppmaning till denna början.
---John G. Bennett
Den spelades in yttligare en gång vilket betyder att han vid den tidpunkten
(nångång runt 99 antar jag) inte förkastade innehållet utan tvärtom, återanvände det och därmed, öh, i sök efter ett bättre uttryck, förnyade dess giltighet och relevans för det samtida materialet (chans och spökstad blir det väl då)
Plockade ut just den delen av texten för att det är mest det uttrycket
Men visst inga problem, dessa rader är en uppmaning till den resten av låten(något man inte kan utesluta när man ser till endast en rad) handlar om/är riktad till, ja uppenbarligen en ganska uppgiven, likgiltig och menlös individ, att "vakna upp" och se man fan han/hon är egentligen.
"I den här sången" som jag kort och gott tycker är vimsig, sången är trots
allt Jockes egen kreation och det enda utöver egna tankar han kan sätta in där är reflektioner, dvs indirekta ting, men att vara något är direkt och aktivt som Jocke beskriver det, det är som att han talar till en person men
just den raden påvisar att personen har en aktiv del av handlingen som
utgör texten, vilket strider emot konceptet att texten är ett slags "brev"
eller en riktad text till någon
Låter vettigt men vad har den sista raden med saken att göra om attHela texten handlar väl om kärleken till musik och Jockes egna skapande, samt friheten i allt det. Beslutet han tar i första versen beror på detta och leder till hans bestämdhet och agerande när han intar den mest osannolika/romantiska miljön för sitt kreativa skapande. Detta är hans.
"Jag är nästan som du"
Det låter som en bra beskrivning av det mesta av den texten men vad harEn låten som handlar om kampen för frihet/vägen till något man drömt om. Något man stått väntat på.
Nu är man strax framme.
Till slut är man där.
"Går jag före i kön" men saken att göra om du att kungen dör och drottningen blir tillgänglig symboliserar målet/önskningen?
Ett annat, smått orelevant mål/önskning?
I så fall en väldigt svårsympatiserad och egoistigt sådan enligt min mening
Tror inte någon av de senare låtarna har texter som är _helt_ poänglösa, men det finns delar i dem som känns ditkastade och förvirrande
Is this the real life? Is this just fantasy?
Halka:
Nu känns det som om vi tagit upp lite för mycket plats på helt andra saker än nya singeln.
Det diskuteras gärna vidare i andra mer relevanta trådar.
För att kort avsluta ang de rader du tog upp:
"I den här sången" - vad har du för rätt att avgöra vilket fortmat och vilka begränsningar Jocke kan använda sig av? Jag ser helt enkelt att Jocke beskriver ett scenario(i olika delar uppdelade i verserna) och avslutar det hela med "vart finns du i allt det här?".
"Jag är nästan som du" - Vi är många som har "kärleken till musik och Jockes egna skapande, samt friheten i allt det". Det gör oss rätt lika, men en sak skiljer - det är faktiskt hans värld.
Sedan vänder han ju på det: "Du är som jag"(underförstått "nästan" eftersom han gjorde det klart i meningen innan).
Jag ser även en antydning om att vi är alla ganska(eller väldigt) lika men det finns alltid något som skiljer oss åt. Det som gör oss.
"Går jag före i kön" - När man väntat och drömt om något länge tar ens person lätt ett desperat och drastiskt uttryck. Rentav egoistiska. En beskrivning hur svårt det är att hålla sig själv tillbaka när man befinner sig där, på vägen. Faktum är att jag delvis ser texten som kritik mot det sjukliga frihetstänkande som präglar dagens samhälle.
Jocke nämner det ju t.o.m i en text senare på plattan:
"Och jag som alltid ville vara fri
Vill fångas nu"
Hör dessa låtar kanske mer ihop än man tänkt sig från början?
Vill man verkligen bli fri från det/den andra? Vill man inte bara styra upp (makt)balansen så det hela blir något bra?
Senast redigerat av The Plague den 2007-08-17 klockan 02:13.
---John G. Bennett
låter som ganska vilda gissningar enligt min mening, kanske du har rätt och jag fel kanske jag har rätt och du fel, det kan egentligen ingen av oss svara på, utan det kan endast Jocke göra och han kommer ganska garanterat inte att göra det så jag tycker vi avslutar diskussionen och säger att det är upp till en själv vad man vill tro ang. det vi diskuterat och att det vi gjort är helt enkelt klargjort våra synvinklar och ingen av oss har adopterat den andres
och att det ändå förmodligen inte kommer hända så därför finns det ingen anledning att älta på.
för övrigt finns det ironiskt nog (nästan) ingenting att diskutera ang. "Ingenting" för det enda som avslöjats om den är att den kommer släppas 17 september, hur omslaget ser ut (dvs som resten av konvultkonceptet som redan diskuterats) och en futtig pianoslinga på 7 snabba noter som säger förbluffande lite om hur låten kommer att vara som helhet.
Så det enda man kan göra är att spekulera om det men det finns som sagt
väldigt lite att utgå och basera sina spekulationer på så det känns rätt så
ovärt. Men men, vill man så vill man.
Is this the real life? Is this just fantasy?
Undrar hur refrängen går. Längtan skala 3:1 har ju just "Ingenting".
rbroddmark.tumblr.com
Djupt...
Att lyssna på Kent gör dig till en bättre människa.
Lev inte i er dissillusionerade overklighet ungdummar!
Ryck upp er ur er förslappade lättja och dvala!
Fördummande, hjärntvätt och lurendrejeri!
Det får vara nog nu.
Införskaffa allt med Jocke Berg & Co och lär er var skåpet ska stadigt stå.
KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg
Är det bar jag som tycker att ingenting låter väldigt... bob hund?
Ja, man undrar just.. Men som en liten plutt här undrar jag vad egentligen "Maxi singel" innebär? Någon? (A)
llll Du är min hjälte för du vågar vara rak. Du är min hjälte för du är precis så svag som jag. llll
www.mintlakris.bilddagboken.se
Oh, tack så mkt Vilket leder till minst 3 låtar på "Ingenting" då?
llll Du är min hjälte för du vågar vara rak. Du är min hjälte för du är precis så svag som jag. llll
www.mintlakris.bilddagboken.se
Huvudsaken att inte själva låten i sig låter som Bob Hund! *ryser*
KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg