Sidan 17 av 18 FörstaFörsta ... 789101112131415161718 SistaSista
Resultat 241 till 255 av 270

Ämne: Grammisgalan 2008

  1. #241
    Medlem 400slags avatar
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    402

    Standard

    Ett musikaliskt geni....det är precis vad jag tycker att Jocke Berg är...

    Priser eller inga priser - I still love your music...



    Tack J.Berg för att du lärt mig älska det svenska språket.

  2. #242
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    28 180

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ingis68 Visa inlägg
    Han var bäst, helt enkelt enligt min uppfattning. Han är också ett musikaliskt geni. det är inte Jocke Berg eller Hives även om dom gör grymma låtar. Ingen av de andra kan komma i närheten av vad han producerat musikaliskt sett. Därför är det rätt att han vinner flera grammisar. Därmed inte sagt att Kent är dåliga. Jag älskar Kent och deras musikalitet men dom kommer aldrig att komma upp i Salem Al Fakirs klass.

    Slutsats: Salem Al Fakir spelar svåra saker, producerar maffigt och då låter det därefter superbra.

    Kent spelar enkelt , gör inga svåra saker men berör (även det enkla kan beröra)
    salem är inte direkt nyskapande... han är ganska så... trist. så något musikaliskt geni är han väl knappast...

  3. #243
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 754

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jånna Påp Visa inlägg
    salem är inte direkt nyskapande... han är ganska så... trist. så något musikaliskt geni är han väl knappast...
    Nu har ju musikalisk genialitet inte så mycket med underhållningsfaktor eller förmåga att engagera att göra.

    Andreas

  4. #244
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    28 180

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av A Runnelid Visa inlägg
    Nu har ju musikalisk genialitet inte så mycket med underhållningsfaktor eller förmåga att engagera att göra.

    Andreas
    trist måste inte alltid vara motsats till rolig, kan även vara motsats till intressant

  5. #245
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 754

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jånna Påp Visa inlägg
    trist måste inte alltid vara motsats till rolig, kan även vara motsats till intressant
    Jag valde ett godtyckligt exempel, då det ändå i stort är ovidkommande för huruvida man är en geni eller inte. Hur andra människor uppskattar det man gör har däremot en oerhörd betydelse för hur framgångsrik man blir som artist. Man kan ju vara ett musikaliskt geni utan att kunna omsätta det i form av en artistkarriär. Allt kommer ju an på den definitionen, som i viss mån blir subjektiv, men jag tror vi kan vara överrens om att den inte är så snäv att man måste beröra andra/alla människor med den musik man skapar för att vara ett geni, eller appellera till din smak för att vara ett geni i dina ögon.

    Jag tar ett tydligt men fånigt exempel för att illustrera vad jag menar:

    Det är ungefär som att jag skulle säga att någon av världens bästa schackspelare inte är alls så bra för att jag tycker att han/hon spelar för tråkigt eller ointressant. Det förändrar ju inte att de är duktiga på det de gör, till exempel.

    Andreas

  6. #246
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    28 180

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av A Runnelid Visa inlägg
    Jag valde ett godtyckligt exempel, då det ändå i stort är ovidkommande för huruvida man är en geni eller inte. Hur andra människor uppskattar det man gör har däremot en oerhörd betydelse för hur framgångsrik man blir som artist. Man kan ju vara ett musikaliskt geni utan att kunna omsätta det i form av en artistkarriär. Allt kommer ju an på den definitionen, som i viss mån blir subjektiv, men jag tror vi kan vara överrens om att den inte är så snäv att man måste beröra andra/alla människor med den musik man skapar för att vara ett geni, eller appellera till din smak för att vara ett geni i dina ögon.

    Jag tar ett tydligt men fånigt exempel för att illustrera vad jag menar:

    Det är ungefär som att jag skulle säga att någon av världens bästa schackspelare inte är alls så bra för att jag tycker att han/hon spelar för tråkigt eller ointressant. Det förändrar ju inte att de är duktiga på det de gör, till exempel.

    Andreas
    nja. schack kan man ju tillskillnad från musik faktiskt tävla och se en verklig segrare i, utan någon jury eller omröstning. jag kräver inte att salem ska vara ROLIG, eller INTRESSANT som person, bara musikaliskt intressant
    själv tycker jag ett musikaliskt geni ska vara nyskapande
    skicklighet har inget med saken att göra, lyckas du skriva en helt fantastisk låt utan att vara särskilt grym på intstrument så grattis, tur för dig
    men det är vad JAG tycker

  7. #247
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Kurt Cobain var varken skicklig på sitt instrument eller överhuvudtaget nyskapande, trots detta ett av de största musikaliska genierna i modern tid. Detta kan sägas om många av de bästa låtskrivarna.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  8. #248
    Nybörjare
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 400slag Visa inlägg
    Ett musikaliskt geni....det är precis vad jag tycker att Jocke Berg är...

    Priser eller inga priser - I still love your music...

    Ett musikaliskt geni enligt min mening är bl a att man kan skriva och framföra musik inom helt olika genrer.
    Salem kan det, han kan spela klassiskt, pop, jazz osv och dessutom behärska det till 100%.

    Jocke Berg gör låtar inom en genre, nämligen rock. Jag har aldrig hört Kent spela klassiska stycken eller jazzlåtar. Dom vet att dom inte kan det och därför håller dom sig till en genre. MEN, jag är ett stort fan av Kent och berörs djupt av deras musik och texter. Men det är en annan sak och ligger utanför den här diskussionen.

  9. #249

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jånna Påp Visa inlägg
    salem är inte direkt nyskapande... han är ganska så... trist. så något musikaliskt geni är han väl knappast...
    nä för att kunna spela alla instrument han spelar tyder ju på att vara rätt alldaglig i sitt musikkunnande.

  10. #250
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    28 180

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Kurt Cobain var varken skicklig på sitt instrument eller överhuvudtaget nyskapande, trots detta ett av de största musikaliska genierna i modern tid. Detta kan sägas om många av de bästa låtskrivarna.
    beror ju på vad man menar med geni som sagt.

  11. #251
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    För mig kommer musik alltid handla om låtarna, så om man kan skriva grymma låtar(mer än enstaka) är man ett geni.
    Man kan sedan vara Steve Vai eller nån pianoonanist på youtube som anses som "geni", men nej inte i min värld.
    Musik handlar främst inte om teknik utan känsla.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  12. #252
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    För mig kommer musik alltid handla om låtarna, så om man kan skriva grymma låtar(mer än enstaka) är man ett geni.
    Man kan sedan vara Steve Vai eller nån pianoonanist på youtube som anses som "geni", men nej inte i min värld.
    Musik handlar främst inte om teknik utan känsla.
    Plague said it again.
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  13. #253
    Medlem Elefantens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    463

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ingis68 Visa inlägg

    Kent spelar enkelt , gör inga svåra saker men berör (även det enkla kan beröra)
    less is more

  14. #254
    Erfaren medlem kentads avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    11 710

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    För mig kommer musik alltid handla om låtarna, så om man kan skriva grymma låtar(mer än enstaka) är man ett geni.
    Man kan sedan vara Steve Vai eller nån pianoonanist på youtube som anses som "geni", men nej inte i min värld.
    Musik handlar främst inte om teknik utan känsla.
    ojojoj..
    jag håller faktiskt med

  15. #255
    Medlem 400slags avatar
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    402

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ingis68 Visa inlägg
    Ett musikaliskt geni enligt min mening är bl a att man kan skriva och framföra musik inom helt olika genrer.
    Salem kan det, han kan spela klassiskt, pop, jazz osv och dessutom behärska det till 100%.

    Jocke Berg gör låtar inom en genre, nämligen rock. Jag har aldrig hört Kent spela klassiska stycken eller jazzlåtar. Dom vet att dom inte kan det och därför håller dom sig till en genre. MEN, jag är ett stort fan av Kent och berörs djupt av deras musik och texter. Men det är en annan sak och ligger utanför den här diskussionen.
    Så Mozart skrev även rock?? Fan va coolt ! (skämt åsido...)

    Vi delar helt enkelt inte samma uppfattning. Jag tycker att Jocke Berg är genialisk på att skriva text & musik. Hans sätt att sy ihop sina texter med musiken är....ja, genialisk.... Han behöver inte dra ett jazznummer för min del för att jag ska se det (eller få en grammis ;-)
    Det är helt OK att du tycker annat - vi får ju faktiskt tycka olika i detta avlånga land - jag delar bara inte din uppfattning i detta. No harm done.

    Har egentligen aldrig förstått varför man tävlar så i allt.... Priser hit & priser dit.... hylla, såga, hylla, såga.... du är bra, du är dålig.... Människan vill bra gärna kategorisera allt...



    Tack J.Berg för att du lärt mig älska det svenska språket.

Sidan 17 av 18 FörstaFörsta ... 789101112131415161718 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •