Sidan 57 av 60 FörstaFörsta ... 74748495051525354555657585960 SistaSista
Resultat 841 till 855 av 887

Ämne: "999"

  1. #841

    Standard

    Jag håller absolut med dig, det betyder ingenting egentligen; en dålig låt kommer alltid att vara en dålig hur mycket man än lägger på, och en bra låt kommer alltid att vara en bra låt hur mycket man än tar bort, men det är ändå alltid roligt när man upptäcker nåt nytt i en låt som man redan har lyssnat på 50 000 gånger .
    Þú söngst til mín svo hljótt...

  2. #842

    Standard

    Absolut. Jag ville inte få det att framstå som att jag gav dig svar på tal eller så, det var bara någonting jag kom att tänka på baserat på det du skrev.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  3. #843
    Medlem Kevlarjeanss avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Stockholm, Sweden.
    Inlägg
    704

    Standard

    Det folk vill uppnå med att dra massa kopplingar till det ena och det andra är att framstå som musikaliskt bevandrade och intelligenta, och någonstans hoppas de på att J.Berg ska kommentera "ja, just det, det har du alldeles rätt i, jag lyssnade på den låten och tyckte den var bra och vilket musiköra du har som hörde det" (varför han nu skulle göra det).
    "Min värld" är som gjord för att spelas live!

  4. #844

    Standard

    Syftade du på mitt inlägg nu ? Jag gillar helt enkelt bara att dela med mig av saker jag har upptäckt, och jag undrade bara om några andra hade hittat nåt mysigt som låg begravet i mixen. Jag gillar helt enkelt att diskutera musik, vare sig det handlar om produktion, komposition eller nån annan del av musikskaparprocessen -- ja, till och med konsumentportionen. Det beror på att jag vill lära mig och utveckla mitt eget mitt musikskapande, och när jag hör en låt jag verkligen gillar vill jag såklart veta hur det blev som det blev och varför det blev så, är det nåt fel med det kanske?

    Om du inte syftade på mitt inlägg så ber jag om ursäkt ifall jag framstod som bitter just nu .
    Þú söngst til mín svo hljótt...

  5. #845
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kevlarjeans Visa inlägg
    Det folk vill uppnå med att dra massa kopplingar till det ena och det andra är att framstå som musikaliskt bevandrade och intelligenta, och någonstans hoppas de på att J.Berg ska kommentera "ja, just det, det har du alldeles rätt i, jag lyssnade på den låten och tyckte den var bra och vilket musiköra du har som hörde det" (varför han nu skulle göra det).
    Det har du faktiskt helt rätt i. Vad roligt med någon som kan så mycket om psykologi.

    Jag kan väl säga något om 999 som inte har sagts. Den påminner kanske mer än någon annan Kentlåt om americana. Har jag fel där? Jag är inte så bevandrad i den genren. I så fall är det ändå bara en del av soundet i den här låten för jag kan inte fatta hur jag kan gilla den så mycket annars. Brukar inte gilla amerikansk rock.
    Senast redigerat av Oktjabrj den 2012-04-01 klockan 15:31.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  6. #846

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Vad roligt med någon som kan så mycket om psykologi.
    Seriös eller sarkastisk här...?

  7. #847
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Det har du faktiskt helt rätt i. Vad roligt med någon som kan så mycket om psykologi.


    Kan inte någon skapa en separat tråd om jämförelser mellan musik snart?
    Inte för att någon skulle skriva i den tråden. Alla vill väl vara där "det händer".

    Citat Ursprungligen postat av Martin_747 Visa inlägg
    Seriös eller sarkastisk här...?
    Jag gissar på sarkasm. (eller aprilskämt)
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  8. #848
    Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Stockholm Södermalm Beckbrännarbacken
    Inlägg
    5 553

    Standard

    När min flickvän (som älskar låten och inte kan sluta spela den) nynnade på versen häromdagen
    så insåg jag att den påminner lite om den vackra versen i Art Garfunkels "Bright Eyes"...
    (Förövrigt har hon och hennes storasyrra träffat bandet i deras
    turnébuss efter en konsert i Bryssel för c:a 12 år sen...)
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

  9. #849
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Den påminner kanske mer än någon annan Kentlåt om americana. Har jag fel där? Jag är inte så bevandrad i den genren. I så fall är det ändå bara en del av soundet i den här låten för jag kan inte fatta hur jag kan gilla den så mycket annars. Brukar inte gilla amerikansk rock.
    Det man kallar Americana (inom musik) är ju inte i första hand rock.
    Det refererar till amerikansk folkmusik.
    Det finns en tradition av berättande texter och ett speciellt sätt att skriva melodier på.
    Man "bär" alltid orden med ackorden och man strävar ofta tillbaka till Durtonikan.
    Det är påfallande ofta ursprungligen skrivet med stämsång i tankarna eller rättare sagt för att framföras tillsammans.
    Ofta med kristna undertoner.
    Det blir väldigt speciellt.
    Folkligt men ändå sakralt, naivt men ändå vist, sorgligt och upplyftande på samma gång.
    Älskar det.

  10. #850
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det man kallar Americana (inom musik) är ju inte i första hand rock.
    Det refererar till amerikansk folkmusik.
    Det finns en tradition av berättande texter och ett speciellt sätt att skriva melodier på.
    Man "bär" alltid orden med ackorden och man strävar ofta tillbaka till Durtonikan.
    Det är påfallande ofta ursprungligen skrivet med stämsång i tankarna eller rättare sagt för att framföras tillsammans.
    Ofta med kristna undertoner.
    Det blir väldigt speciellt.
    Folkligt men ändå sakralt, naivt men ändå vist, sorgligt och upplyftande på samma gång.
    Älskar det.
    Typ som John the Revelator, som Depeche gjorde en oerhört uppskattad (från åtminstone mitt håll) version av?

    http://en.wikipedia.org/wiki/John_th...tor_%28song%29
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  11. #851

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det man kallar Americana (inom musik) är ju inte i första hand rock.
    Det refererar till amerikansk folkmusik.
    Det finns en tradition av berättande texter och ett speciellt sätt att skriva melodier på.
    Man "bär" alltid orden med ackorden och man strävar ofta tillbaka till Durtonikan.
    Det är påfallande ofta ursprungligen skrivet med stämsång i tankarna eller rättare sagt för att framföras tillsammans.
    Ofta med kristna undertoner.
    Det blir väldigt speciellt.
    Folkligt men ändå sakralt, naivt men ändå vist, sorgligt och upplyftande på samma gång.
    Älskar det.
    Önskar att du kunde ge mig lite låt/artist-tips på det.
    För av det lilla jag än så länge lyssnat på som jag ser som americana (främst Emmylou Harris...eller om det nu "bara" är country. Kanske även ett 1-2 låtar från Exile on main street)...så finns det nåt där som jag tycker väldigt mycket om.

  12. #852
    Medlem Svartermetalisks avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Martin_747 Visa inlägg
    Önskar att du kunde ge mig lite låt/artist-tips på det.
    För av det lilla jag än så länge lyssnat på som jag ser som americana (främst Emmylou Harris...eller om det nu "bara" är country. Kanske även ett 1-2 låtar från Exile on main street)...så finns det nåt där som jag tycker väldigt mycket om.
    Woodie Guthrie, Steve Earle, Gillian Welch.

  13. #853
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2002
    Ort
    Borås, , Sweden.
    Inlägg
    71

    Standard

    Refrängen och delar av 999 får mig att tänka på Dantes Den gudomliga komedin och de nio kretsarna.

  14. #854
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    12

    Standard

    Gud vad fint:

    Alla mina tankar kretsar omkring sjuka saker
    De dar drommarna vi dromde kom fran gransland bortom taggtraden
    dar skyttegravar gravdes nar nagon annan byggde landet nar vi sov
    Nu ar vi vakna men vi kanner inte igen oss
    De har rivit vara gator brant ner lekplatserna
    dar vi hangde som barn
    "The only way to get rid of temptation is to yield to it... I can resist everything but temptation." www.flirtfair.se

  15. #855

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Svartermetalisk Visa inlägg
    Woodie Guthrie, Steve Earle, Gillian Welch.
    Tack. Känner till alla tre namnen, och har lyssnat på två av dem sen tidigare. Steve Earle har jag ingen koll på dock.
    Har du nån favoritskiva med Gillian Welch?

Sidan 57 av 60 FörstaFörsta ... 74748495051525354555657585960 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •