Fine, en blandning av GH och BO är nog det vanligaste.
En samlingsskiva består alltid mer eller mindre av GH.
Nu har Kent gått ut med att det är en GH så då misstänker man mer hits, men uttrycken används rätt godtyckligt så man vet aldrig.
Blåjeans och Dom som försvann kanske borde läggas till listan av stora hits BTW.
I och för sig är det ju en skiva med "tio singlar", nästan allt hade kunnat bli radiopromo. Men älskar Pärlor! Känns som att texten på något sätt inkapslar allt Kent stod för då. Varje rad känns klassisk. Call-and-response-effekten, den visaktiga melodin, sånginsatsen, de där sekunderna när alla instrument utom en akustisk gitarr försvinner...
Med andra ord, Greatest Hits-material. Tror inte heller den har spelats live sedan 2003, få se hur mycket av genombrottsskivan som återbesöks i höst.
Senast redigerat av gutted den 2016-04-06 klockan 06:48.
Skulle gärna se en studioversion av "Håll ditt huvud högt".
Jag gör allt på ren vilja
Ser du nån så skjut
Jag står bakom tätt intill
och jag är bara ljud
Så jag rör mig som jag vill
Lär nog inte hända, Jocke har väl sagt att liveinspelningen fick räcka för den.
som flugorna på socker betyder ingenting
Tråkigt när man har 100+ bra låtar, allt ryms inte på en greatest hits samling. För mig är det helt omöjligt att välja ut ~20 låtar.
28.10.2016 Hartwall Arena, Helsingfors
15.12.2016 Tele2 Arena, Stockholm
Håller helt med. Det är att undervärdera hela deras låtskatt. Att sammanfatta deras karriär genom hitsen känns för mig väldigt litet när de har så mycket mer.
Men som någon/ra skrivit tidigare: de kommer säkerligen dra ut på försäljningen av bandets album (skivbolagen alltså) då Kent är ett av få band som fortfarande säljer skivor i större mängd.
Det kommer väl komma allehanda boxar, återutgivningar etc etc långt efter att vi tagit farväl av bandet och gått in i ett nytt decennium. Det här lär alltså bara vara början på slutet, så att säga.
Iirc så har väl Jocke nån gång sagt något i stil med att när ett band släpper en Greatest Hits-samling så har de officiellt dött som band. Så jag kan tycka att det är ganska fint att de väljer att släppa detta nu, som för att visa att "Nu är det över".
Kan väl också vara så att det står i avtalet med skivbolaget att de ska släppa en samling?
Så var det med Håkan när han bytte bolag, då släppte de en samlin vare sig han ville eller ej..
Portfolio: www.papercutstudio.tumblr.com