blue velvet gikk på kino her om dagen. det var kult å se.
blue velvet gikk på kino her om dagen. det var kult å se.
haha jag blev uppraggad en gång med ett löfte om att åka hem till en tjej jag snackade med ute och kolla på blue velvet
![]()
det gjorde jag nog förresten
ursäkta
men är det nån här som sett de där filmerna?
jag tror det finns 3 eller 4 st
men wicked warden är inte med dyanne thorne va?
isf kan man ju säga att det bara finns 3 filmer
är det samma regissör på alla?
Snuskgubben Jess Franco regisserar Wicked Warden, det är allt jag vet. Det är väl inte särskilt meriterade regissörer när det gäller sådana här filmer.
Dyanne är med i alla. Tigress uteslöts dock ur Ilsaboxen av någon outgrundlig anledning, trots att den är gjord samma år som Wicked Warden.
Edit: Wicked Warden heter egentligen Greta the Mad Butcher, bara att den är omförpackad som en Ilsarulle. Skandal.
Jag kollar inte så värst mycket på film, går nästan aldrig på bio även om man kanske skulle vilja nån gång. Men jag gillar krigsfilmer bäst.
Några favoritfilmer är t.ex. Save private Ryan, Black hawk down, band of brothers ( tv-serie ), stalingrad, bourne identity och fortsättningarna. Gillar skräckfilmer också. Inte för att den är speciellt bra men jag gillar 28 days later. Och snart kommer 28 weeks later på bio tror jag? Den ska jag se![]()
saving private ryan heter den va?
Så amerikaniserad är banne mig dagens ungdom, att t.ex. franska, tyska, italienska och spanska (för att bara nämna fyra i regel pålitliga filmnationer) mästerverk går förlorade p.g.a. att de inte talar engelska (eller svenska / danska) i alla filmer. Herregud, du (och alla andra) skulle väl få hjärtflimmer och epileptiska anfall så fort en lysande klassiker som t.ex. Emir Kusturicas Crna macka, beli macor (Svart katt, vit katt) ens knappt hunnit börja, haha.![]()
Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...
Några utmärkta filmer (ej amerikanska eller svenska) att kolla upp. Jag håller mig till de svenska titlarna (föredrar annars originaltiteln av en film) för att inte skrämma bort folk från att eventuellt kolla upp någon av följande:
Krzysztof Kieslowski (Den blåa, vita resp. röda filmen)
Good bye Lenin... De andras liv... Dolt hot... Guds stad.
Till att börja med...
Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...