Sidan 1 av 18 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 269

Ämne: satanistiska symboler hos Kent!

Standard satanistiska symboler hos Kent!

Varför denna användning av satanistiska symboler och referenser till satan hos Jocke Berg/Kent?

Här är några exempel:
    1.Albumomslaget "Röd" pryds av en person som bara visar ett öga. Detta är en symbol för satan. Se t.ex. följande klipp: http://www.youtube.com/watch?v=rjdCU...er_profilepage

2. Om man förstorar singeln "Töntarna" ser man inte bara lite svart färg på en vit yta, utan faktiskt ett ansikte i profil. Detta ansikte har två horn i pannan och tillhörande skägg.

3.Vidare har man döpt en låt på den nya skivan till ”Vals För Satan (Din Vän Pessimisten)”. Denna låt är – som av en slump – placerad som nummer sex på skivan.

4.En annan låt, den första på skivan, heter "18:29-4". Vad som avses med detta är mer oklart, men att det troligen är ännu en referens till satan står klart om man googlar låttiteln med sökorden 'bible' och 'satan'. Nyss nämnda sökning ger följande svar:
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...=Sök&meta=

På det nionde svaret ser vi att låttiteln 18:29-4 förekommer.
    Om man klickar där får man fram följande pdf: http://docs.google.com/gview?a=v&q=c...rCcqKD_3171Clw

På den första punkten och stycket som tar upp ”satans vapen (B2)” finns en – eller rättare sagt två – hänvisningar till Bibeln: 1 John 2:18-29, 4:1-21.

Vad som sedan sägs i 1 John 2:18 och 1 John 4:1-21 kan var och en läsa själv. Här följer dock några smakprov.

I 2:18 sägs bl.a. följande: “Little children, it is the last time: and as ye have heard that antichrist shall come, even now are there many antichrists; whereby we know that it is the last time”. http://bibletools.org/index.cfm/fuse...eVerseID/30569

Och i 4:1 sägs detta: “Beloved, believe not every spirit, but try the spirits whether they are of God: because many false prophets are gone out into the world.” http://bibletools.org/index.cfm/fuse...eVerseID/30605

Skulle vara intressant att få veta hur Jocke Berg och kompani resonerade när man valde att göra reklam för satan och allt vad det står för. Ett dåligt skämt eller ett allvarligt menat ställningstagande? Förresten, tror inte att jag vill ha något svar eftersom båda alternativen känns så fel.

Erfaren medlem Felix_Elites avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

har vi fått en ny själen dör inte, månne?
    Länge leve kungen.
    Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Jag gick till mataffären och köpte naturgodis, men så råkade jag äta upp allt på vägen hem, sämst ):

Standard

Det där tyckte jag var kul.
    Själv blev jag provocerad när Kent sjöng om gud i På drift.
    Ska du inte ge dig på [Ingenting] också? Inte nog med att de skrivit raden "Är jag satans högra hand?". De har lurat ett oskyldigt barn till att sjunga det också! Förskräckligt! Det värsta som hänt musiksverige sedan Kent tvingade en hel grupp barn att sjunga "jävla". Vart är vi på väg?!

Medlem Pretentiöss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Nej, vad hemskt om det skulle stämma, speciellt när det varken finns någon gud eller djävul.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Underbart!
    Mer satanism åt folket!!
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Standard

Veldig uprofesjonellt av Jocke å i det hele tatt ta med et 6e spor på plata. Det skulle jo gå direkte fra 5e til 7e...??
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!

Nybörjare McMucks avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av burr Visa inlägg
    2. Om man förstorar singeln "Töntarna" ser man inte bara lite svart färg på en vit yta, utan faktiskt ett ansikte i profil. Detta ansikte har två horn i pannan och tillhörande skägg.

Skulle vara intressant att få veta hur Jocke Berg och kompani resonerade när man valde att göra reklam för satan och allt vad det står för. Ett dåligt skämt eller ett allvarligt menat ställningstagande? Förresten, tror inte att jag vill ha något svar eftersom båda alternativen känns så fel.
    Jag tror säkert att dina teorier om referenser till Satan kan stämma, men att påstå kent "gör reklam" för detta tycker jag är mycket förhastat. Så långt vi vet så pekar det väl snarare på att djävulen framställs som något negativt satt i samband med texter om onda ting, elakt beteende och dåliga händelser med mera. Jag menar till exempel punkband sjunger ju inte om högerpolitik för att de tycker om den direkt.

Förresten, var exakt syns det nämnda ansiktet närmare bestämt?
    Senast redigerat av McMuck den 2009-10-15 klockan 23:44.
    Den melodin blir en melodram. Glöm bort den och ge oss en kram. Glöm bort den och ge mig en kram.

Medlem kostyms avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Blev lite nyfiken,
    var ser du ett ansikte med horn och skägg på omslaget till "Töntarna"?

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av McMuck Visa inlägg
    Jag tror säkert att dina teorier om referenser till Satan kan stämma, men att påstå kent "gör reklam" för detta tycker jag är mycket förhastat. Så långt vi vet så pekar det väl snarare på att djävulen framställs som något negativt satt i samband med texter om onda ting, elakt beteende och dåliga händelser med mera. Jag menar till exempel punkband sjunger ju inte om högerpolitik för att de tycker om den direkt.

Förresten, var exakt syns det nämnda ansiktet närmare bestämt?
    Don't bother. Mata inte trollen!

Vad hände med själen dör inte förresten?

OnT: Jag ser då inget ansikte på Töntarna, och isåfall: vem bryr sig? Du lär vara den enda i hela det här landet som överhuvudtaget gjort sig besväret att komma på allt det där.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

alltid roligt att få skratta : )

Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Glöm heller inte det uppochnedvända pentagramet i videon till Töntarna!

All hail Satan!!!
    Nu är det dags att lyssna på Venom.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Clive_Burrs_granne Visa inlägg
    Glöm heller inte det uppochnedvända pentagramet i videon till Töntarna!

All hail Satan!!!
    Nu är det dags att lyssna på Venom.
    Självklart!
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Schysst! Väl researchat!

.. dock så betyder det inte att man är satanist (eller gör "reklam" för satanism) för att man behandlar dess ämne.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    May 2002

Standard

Djävulen brukar ju beskrivas som en röd figur också! :O :O..

.. men när de klädde hela stadion i vitt och hade en logga med ett kors på, gjorde då reklam för kristendomen?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    May 2002

Standard

Vart då? Hur då? På omslaget eller skivan?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Sidan 1 av 18 1234567891011 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •