and goddamn, I don't seem to have learned
that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)
& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod
Kanske därför jag satte dit en smiley på slutet?
Jag hatar självfallet inte rock, däremot är jag så trött på (van)föreställningarna om "Rock" och dess förespråkares ständiga tjat om äkthet hit och dit.
Skulle faktiskt helst aldrig höra ordet rock mer.
Nu ska jag gå och spela en asfet pad över en ljuvligt mjuk filtrerad 909-kick.
Musik tror jag man brukade kalla det.
Gör man egentligen? För jag har inget emot att det används synthar iofs, problemet uppstår i de fallen man använder dem trots att de inte bidrar till att lyfta ljudbilden på något bra sätt, utan bara stör, vilket Kent tyvärr gjort i flera fall.
Jag tycker at på TTS användes syntharna mestadels på ett rätt bra sätt (förutom några enstaka exempel, som den hemska synthtrumman i "Ensammast i Sverige" - förmodligen var producenten på semester den dagen den låten spelades in).
På Röd började det dock ta lite överhand, och det kändes på några av låtarna som om man använde synthar för att någon hade en fixering om at man för varje pris måste använda dem, även om det inte lät bra eller passade låten. Och det är då det blir fel. T.ex., är det verkligen någon som i fullt allvar kan säga att kakofonin i "Ensamheten" 2:30-3:00 låter bra alls? Det låter ju hemskt och onödigt i en i övrigt rätt bra låt. (Förmodligen var det frågan om ännu en semesterdag för producenten...)
Senast redigerat av skitstövel den 2013-09-11 klockan 21:26.
Jag tycker snarare att EIS är en av Kents mer välproducerade låtar. Jag älskar allt i den låten - och då menar jag också det lite 80-talsklyschiga trumljudet, som faktiskt är något som man kommer ihåg från plattan och gör att den är värd att lyssna på igen. Röd låter inte lika syntig förutom i Ensamheten - som enligt mig är bra just i det du stör dig på.
Hoppas att kent gör något som låter som EIS, Röd eller JÄIRFM nästa gång. Då kommer jag att vara nöjd. Antagligen är det Harris frånvaro som gör att jag gillar deras sound bättre
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
and goddamn, I don't seem to have learned
that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)
& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod
Du kanske bara borde inse att du inte gillar musik egentligen?
Du gillar när saker är som du vill att de ska vara.
Och då är en stor del av det som andra skapar väldigt fel i din bok.
Så här är det:
Som musikanter i en studio/replokal provar vi inte bara EN sak utan flera.
Vi går igenom varje låt 100 ggr, minst.
Vi kastar hela partier, eller rentav låtar och skrotar tagningar direkt som vi inte är nöjda med.
Inget är heligt.
För man kan aldrig lura magkänslan.
Det måste KÄNNAS bra.
Det finns inget i mixen kvar som vi inte älskade när vi spelade in det.
Sen kan man ju självfallet ändra uppfattning efter några år.
För mig är partiet i "Ensamheten" som du nämner det allra viktigaste i låtens arr.
Utan det skulle hela kompositionen vara meningslös.
Låten började som en idé kring ett massivt elektroniskt kaos-parti med mjuka singer songwriter-aktiga verser.
Att låten totalt ändrar stämning och arr är dess själva grundidé.
Sen kan man ha olika uppfattningar om hur vi lyckades eller om idén var bra.
"Ensammast i..." byggdes runt trumkompet du hatar som spelas av Markus live på ett elektroniskt kit och inte är programmerat som du antagligen tror.
Utan det skulle varken introt, sticket eller outrot med text skrivits.
En lite långsam sorglig betraktelse byggd kring Gdur och Cdur (tror jag ) fick därmed i vår värld nytt liv.
Men exakt detta försökte jag poängtera i mitt föregående inlägg om rock och dess förespråkares tro på rätt och fel, äkta och falskt.
"Och det är då det blir fel" skriver du.
Fel hur då?
Hur kan musik bli fel?
Både "Röd" och "Epis" har detta som ett genomgående undertema: Vad vi upplever som "äkta" vs det vi upplever som "falskt".
Men då är det inte enbart musik som åsyftas.
Nu ska jag iväg och spela in en asfet megahit.
Med synthtrumma
Puss
Blir så oerhört glad av att läsa detta. Jag minns tydligt att jag vid min första genomlyssning av Röd tyst mumlade "wow..." vid det omtalade mellanpartiet i Ensamheten. "Herregud, det här är ju faktiskt helt sjukt bra" liksom. Som ett resultat av detta började jag de kommande månaderna utforska diverse elektroniska artister vilket i slutändan fick mig att spräcka min personliga brittisk-indierock-och-Kent-och-inget-annat-musiksmak.
Stort tack!
Trumljudet i EIS var en av få elektroniska ljud som jag störde mig på i början, direkt efter släppet av TTS, men idag är EIS den Kentlåt jag tycker väcker den skönaste känslan. Att trumljudet skulle vara "dåligt" finns inte på världskartan längre, så det verkar snarare som att jag ställde mig skeptisk till den detaljen i musiken på något förnuftsmässigt plan innan jag lyssnat in mig och upptäckt Känslan.
Svårklassificerad musik är nog den bästa förresten.
(långt bort från Rock- och Popfacken)
När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
Så blir ni aldrig rädda mer
När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
Så vänder allt igen
Jag går ensam genom mörkret
/Jo©ke\
Visst gillar jag musik (om den är bra), det är buller och onödiga sound effects i bra musik jag inte gillar. Dålig musik bryr jag mig inte om att lyssna på, förstås.
Mycket insiktsfullt.
Om något är "väldigt fel" så kan man bara sluta att lyssna, det är inte svårare än så. Men när något i grunden och botten är bra, men det finns detaljer i arret som stör och förstör, då blir man bara ledsen, för man förstår att det kunde låtit bättre.
Det beror ju på hur många bärs man druckit, men visst, jag förstår vad du menar.
Just det - ett "massivt elektroniskt kaos-parti". Beskrivningen i sig låter ju som en motivering för att ersätta det med något annat - vad sägs om musik?
Det jag ogillar är trumsoundet.
Men man brukar ju normalt ta bort byggnadsställningar när man byggt färdigt, eller hur?
När det antigen inte är musik alls, eller när detaljer i ett arr saboterar eller stör en god melodi istället för att lyfta den (kan vara frågan om endast små detaljer som gör skillnaden).
Jag är nyfiken på vilket färgtema den kommer få. Kanske brunt, underskattad färg.
Så det så.