Sidan 4 av 57 FörstaFörsta 123456789101112131454 ... SistaSista
Resultat 46 till 60 av 851

Ämne: Tigerdrottningen

  1. #46
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Jocke:
    Tack för ytterligare redogörelser kring ditt/ert tänk.
    Grymt att du mellan varven får lite tid över att harva här (medan de du spelar in med förmodligen ska testa instrument, sound och prodlösningar för låtarnas bästa )
    Spännande med de underteman du nämner för Röd och EPIS. Inte tänkt på, men makes sense.

    skitstövel:
    Gud vad du mer och mer verkar okunnig/icke insatt i det som diskuteras här ju mer du skriver. Kanske dags att hålla igen? Ta inte detta som att du ska hålla käften, men börja fundera vad det är du skriver om.
    Och kanske också sätta dig in att (många) låtskrivare vill beträda (för dem) ny mark vartefter åren går och fler och fler låtar/plattor skrivs och spelas in. Fy faaaaaaaaan om Kent (och andra artister) lät likadant platta efter platta. En del lyckas ju fortsätta skriva bra plattor på det viset, men de som varierar sig är de som är riktigt intressanta i långa loppet. Nu kanske inte det är det du vill, men det verkar ta emot i dig när soundet avviker för mycket(som trumkompet på "Ensammast...", som för övrigt är bland de snyggaste trumsounden jag vet :-)
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #47
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Norge
    Inlägg
    57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Gud vad du mer och mer verkar okunnig/icke insatt i det som diskuteras här ju mer du skriver. Kanske dags att hålla igen? Ta inte detta som att du ska hålla käften, men börja fundera vad det är du skriver om.
    Men lägg av nu, va - "okunnig"? Jag säger min åsikt om vissa detaljer i soundet på Kent-låtar, om vissa val man tagit som enligt mitt tycke som lyssnare inte varit till det bästa för låtarna. Anledningen till att jag säger så är förstås att jag tycker om låtarna, annars skulle jag inte bry mig. (Om typ Lasse Stefanz skulle spela in en tokig synthplatta med massiva elektroniska kaos-partier och störande synthtrummor skulle jag skita fullständigt i det, då jag oavsätt inte gillar deras alster.)

    Det jag tycker är lite roligt är att om man lyssnar på "En Plats I Solen" och "Jag Är Inte Rädd För Mörkret" så låter det som om Kent tänkt lite i samma banor som jag - på dessa två skivor verkar de har lärt sig av sina erfarenheter med "Röd" och tonat ned syntharna så att de huvudsakligen används som instrument (som de borde göra) och inte som ljudeffekter. Det förhåller sig förstås inte så, men det låter så.

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Och kanske också sätta dig in att (många) låtskrivare vill beträda (för dem) ny mark vartefter åren går och fler och fler låtar/plattor skrivs och spelas in. Fy faaaaaaaaan om Kent (och andra artister) lät likadant platta efter platta. En del lyckas ju fortsätta skriva bra plattor på det viset, men de som varierar sig är de som är riktigt intressanta i långa loppet. Nu kanske inte det är det du vill, men det verkar ta emot i dig när soundet avviker för mycket(som trumkompet på "Ensammast...", som för övrigt är bland de snyggaste trumsounden jag vet :-)
    Om du har uppfattat något av vad jag skrivit som en kritik av själva låtskrivandet till Kent, så har du fel. Det är ingen hemlighet att anledningen till att Kent nu trots 20 år sedan första skivan fortfarande håller måttet musikaliskt är att de ständigt försöker göra nya saker, och att de även brukar lyckas ordentligt med de nya sakerna de gör (det håller inte enbart att göra nåt nytt, det måste även funka).

    Sen tycker jag lite av Kent-magin försvunnit lite efter "Tillbaka Till Samtiden" (som jag, olikt många här på Kent-forumet, tycker är en lysande skiva, kanske Kents bästa) - "Röd" hade magin på enstaka låtar, men "En Plats I Solen" och "Jag Är Inte Rädd För Mörkret" saknar de helt stora höjdpunkten (även om de också saknar riktiga bottennapp). Men J. Berg sa i slutet av fjolåret att "Jag har fortfarande inte skrivit mina bästa låtar", så jag tror nästa skiva kommer att bli riktigt bra, så länge Kentarna håller sig undan massiva elektroniska kaos-partier, vilket jag tror de gör, då det ryktas att de nyss hittat en rätt bra producent .

  3. #48
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Skitstövel gör alltså det här mest av välvillighet; sedan att man kan uppfatta hans inställning som negativ är mest för att han är en problemlösare (/skitstövel) snarare än en älskare.

    Jag tar ingens parti här, försöker bara fatta hur folk funkar.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  4. #49
    Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Det blåser genom Malmö alltid...
    Inlägg
    13 868

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Med arbetstitlar på låtarna såsom

    Ursäkta, vad kostar Falukorven?
    Gunnebo 3.87"
    ABC80
    Flishögen bakom Runes stuga
    En "halvböj" och en Rosita på Åsögatan 139
    Christer Petterson
    VildVines återkomst
    Är man hungrig så är man...
    SpötorgsRiffet
    Orup, Djurgårdsbron, Zinfandel 2009

    Nørrebrogade 13:28.47
    I see what you did there!
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

  5. #50
    Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Det blåser genom Malmö alltid...
    Inlägg
    13 868

    Standard

    Så länge albumet är kentigt så. Sitter och lyssnar på ensamheten nu, för kanske 200e gången. Och hör nya detaljer! Det är kentigt!
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

  6. #51
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundance_danne Visa inlägg
    Så länge albumet är kentigt så. Sitter och lyssnar på ensamheten nu, för kanske 200e gången. Och hör nya detaljer! Det är kentigt!
    Men precis! Älskar sånt!
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  7. #52

    Standard

    Jeg tror vi får en konseptplate denne gangen:

    Artist: Kent
    Tittel: Vanliga frågor
    Spor:

    Ämne (4:23)
    Spel och prylar (3:28)
    Fruktansvärd (4:02)
    Avancerad sökning (2:45)
    Vad är nytt? (3:33)
    2013-09-14 18:38 (5:49)
    Fullständig fras (4:14)
    Glada minnen (3:58)
    Lösenord i rutarna (4:14)
    Alla tider är GMT +2 (5:23)
    Vad som gäller (4:46)
    Kom ihåg mig (9:05)
    Logga ut (alla kakor är rensade) (2:05)


    Senast redigerat av rødjeans den 2013-09-14 klockan 18:05.

  8. #53
    Erfaren medlem kmbs avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    , , .
    Inlägg
    10 546

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rødjeans Visa inlägg
    Jeg tror vi får en konseptplate denne gangen:

    Artist: Kent
    Tittel: Vanliga frågor
    Spor:

    Ämne (4:23)
    Spel och prylar (3:28)
    Fruktansvärd (4:02)
    Avancerad sökning (2:45)
    Vad är nytt? (3:33)
    2013-09-14 18:38 (5:49)
    Fullständig fras (4:14)
    Glada minnen (3:58)
    Lösenord i rutarna (4:14)
    Alla tider är GMT +2 (5:23)
    Vad som gäller (4:46)
    Kom ihåg mig (9:05)
    Logga ut (alla kakor är rensade) (2:05)
    Skulle faktiskt kunna bli bra. 8-)
    Jag har blivit äldre, saknar glöd
    det rår jag inte för...

  9. #54

    Standard

    Jag tycker att det är intressant att Kent fansen alltid ska tycka till om hur Kent ska låta.
    Visst hör man Depeche Mode fans som säger att det inte är tillräckligt och Iron Maiden fans som påstår att det borde vara mer trioler och gitarrstämmor på nya skivan.
    Men Kent fansen... Jeeeesus.
    At the end of the rainbow there's no gold...



  10. #55
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ModernaTankar Visa inlägg
    Jag tycker att det är intressant att Kent fansen alltid ska tycka till om hur Kent ska låta.
    Visst hör man Depeche Mode fans som säger att det inte är tillräckligt och Iron Maiden fans som påstår att det borde vara mer trioler och gitarrstämmor på nya skivan.
    Men Kent fansen... Jeeeesus.
    Ja, ju mer man tänker efter desto sjukare är det.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  11. #56

    Standard

    Eftersom det är omöjligt att veta hur musiken kommer låta innan man hört den, är tanken att spekulera om det helt onödigt för mig.
    Det blir något nytt och det känns helt fantastiskt. Ren glädje bara att det kommer komma ett album.

    Det jag tycker är intressant, som faktisk har med musiken att göra är artwork och smygbilder som det ibland ges ut. Någon liten textrad på ett kaffespillt papper.
    Kent gör själva, eller i samarbete alltid häftiga och roliga bilder till skivorna. Det gör också de limiterade utgåvorna mer värde. Det är inte bara ett annat omslag eller box skivan kommer med, utan man får mer än så.
    Jag älskar boken "Lägg er inte i". Inspireras verkligen. Tusen tack!
    Ni gör det på ert sätt och på era villkor som alltid.

  12. #57

    Standard

    Gärna en helt elektronisk platta, i stil med "Hänsyn", "Minimalen" eller "Taxmannen". Tycker tyvär inte JÄIRFM höll samma mått som DOJD eller Röd. Med det inte sagt att det var dåligt. Men lyssnar mer på EPIS än JÄIRFM t ex. "Hänsyn" är den låten som står sig som mest nyskapande från JÄIRFM enligt mig. Blir alltid bra oavsett när Kent skapar musik!
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  13. #58

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mush Visa inlägg
    Eftersom det är omöjligt att veta hur musiken kommer låta innan man hört den, är tanken att spekulera om det helt onödigt för mig.
    Det blir något nytt och det känns helt fantastiskt. Ren glädje bara att det kommer komma ett album.

    Det jag tycker är intressant, som faktisk har med musiken att göra är artwork och smygbilder som det ibland ges ut. Någon liten textrad på ett kaffespillt papper.
    Kent gör själva, eller i samarbete alltid häftiga och roliga bilder till skivorna. Det gör också de limiterade utgåvorna mer värde. Det är inte bara ett annat omslag eller box skivan kommer med, utan man får mer än så.
    Jag älskar boken "Lägg er inte i". Inspireras verkligen. Tusen tack!
    Ni gör det på ert sätt och på era villkor som alltid.
    Håller helt och hållet med, samma med "Röd Deluxe-boxen" den fotoboken där är något utöver det vanliga, precis som med Walderstens Lägg er inte i. Även tidigare booklets med foton av Linell satte sin prägel på musiken. Minns när "Verkligen" släpptes. Jag älskade omslaget. Och så har det alltid varit på varje platta. Man får mer än bara musik. Det är konst!
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  14. #59

    Standard

    Jag är så schizo i smak och tycke att de två album jag håller främst är Röd och Verkligen. Har ingen förståelse för den påstådda konflikten mellan gitarrer och synthar, så länge känslan sitter där.
    rbroddmark.tumblr.com

  15. #60
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av vakær Visa inlägg
    Har ingen förståelse för den påstådda konflikten mellan gitarrer och synthar, så länge känslan sitter där.
    Agreed. Låt dem göra vad dom gör och det kommer säkerligen att bli lika mästerligt som alltid!

    För övrigt kan ju Verkligen vara bland det bästa albumet.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Sidan 4 av 57 FörstaFörsta 123456789101112131454 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •