Metallicas inspelning av BA är ett väldigt eighties sätt att göra "stora" album på!
Den spelades in '91, men detta var fortfarande metoden man använde om man hade mycket tid och cash.
Då gjorde man ofta kanal för kanal med start trummor.
Ett studiobygge helt enkelt.
Hagnesta Hill är gjord i stort sett utifrån denna metod.
Vi sparade säkerligen mer från livetagningarna än Metallica gjorde för att vi inte hade råd att sitta i studio i 5 månader och pilla.
Sedan D&JD har kent arbetat efter metoden att spela in bandet live på en oftast tämligen enkel demogrund av saker vi inte kan spela 4 pers på en och samma gång, eller saker vi gillat från demo som vi inte velat göra om.
Typ synthar, kanske beats/perc, en bra slasksång (mest för att jag ska slippa sjunga sönder rösten direkt om det blir 15-20 takes) och ev piano/stråk/blås som vi sedan spelat till.
Exempel: När vi gjorde 999, första dagen i La Fabrique, så spelade jag och Sami först 2 akustiska gitarrer tillsammans i en tagning på demovox & ett klick.
Tempo och tonart och ungefärligt arr hade vi repat oss fram till veckorna innan inspelning.
Vidare sjöng jag in en bättre vox på de nya ackarna.
Tror också vi gjorde pianot och en orgel med lite botten för att förenkla & förbereda det dynamiska bygget.
Efter detta bestämde vi en slutgiltig form på låten som alla gillade och framförallt kunde få grepp om
Sedan spelade vi in bandet, 2 elgitarrer, trummor & bas live på detta välskräddade skelett.
Vi gjorde nog 5-8 takes och använde om jag inte minns fel take 2 el 3 i sin helhet, troligtvis med nån liten "lagning" av nåt misstag klippt från annan take.
Efter detta spelade vi in ny sång (för att uttrycket i rösten förändras avsevärt om man sjunger på 2 ackar vs full orkestrering)+ lite rassel och pling (perc).
Körer la vi i bunkern typ 4 veckor senare.
Sen var den klar för mix.
Hela Jäirfm gjordes på detta sätt, givetvis med skillnader i vad skelettet vi spelade live ovanpå innehöll.