Sidan 40 av 57 FörstaFörsta ... 303132333435363738394041424344454647484950 ... SistaSista
Resultat 586 till 600 av 851

Ämne: Tigerdrottningen

  1. #586
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Jag menar inte att klaga eller gnälla, försöker bara förklara hur jag känner och tänker precis som alla andra diskuterar skivan och låtarna här i tråden. Det är så frustrerande att jag inte riktigt kan förklara vad jag menar heller, jag säger inte att det är dåligt, det är mer att jag har svårt för det och ja, inte tilltalas av det, jag har inte blivit så såld och förtrollad som alla andra blivit. Jag hade ju Mörkret och Ingen kunde... I huvudet och hoppades på nåt i den stilen, mest för att jag var så glad att jag gillade de låtarna
    Det du vill säga är antagligen att det inte skitigt sound med framträdande stora gitarrer, för det är det inte. Men att säga att det är ett elektroniskt sound vore som att säga att allt som inte är bara är med synthar är rock.
    Senast redigerat av frågg den 2014-04-30 klockan 10:10.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  2. #587
    Medlem (parantes)s avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Forshaga, Sweden
    Inlägg
    147

    Standard

    Tycker du lägger fram det bra, tobbe - och det blir lite larvigt när folk ska kritisera din åsikt snarare än att vi diskuterar våra olika synsätt på skivan/soundet.
    Nu har jag lyssnat på den många, många gånger och såhär är det för mig (just nu); Jag gillar det. Jag gillar det väldigt mycket. Det är riktigt bra låtar, texter och melodier.

    Men - med undantag av Godhet och Den andra sidan är det ingen låt som rent soundmässigt träffar mig sådär POFF som "Den döda vinkeln" "Romeo återvänder ensam" "Berg & Dalvana" gör - dom 3 låtarna är å andra sidan det bland dom 10 bästa Kent gjort, enligt mig så man kan ju inte begära att det ska vara SÅ bra varje gång. Men jag kan också känna att det just är hur det låter som inte riktigt tilltalar mig helt. Flera gånger önskar jag en akustisk gitarr, eller riff som liknar dom låtarna jag nyss nämnde.

    Jag är helt med på att detta är hur Kent låter nu och vill låta nu och det är såpass starkt och bra att det inte gör mig, så mycket. Det träffar ändå. Och jag, snudd, på älskar det.

  3. #588
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Det du vill säga är antagligen att det inte skitigt sound med framträdande stora gitarrer, för det är det inte. Men att säga att det är ett elektroniskt sound vore som att säga att allt som inte är bara är med synthar är rock.

    Det är nog så att jag vill ha det till att 999 är representativ för hela Mörkret, rätta mig om jag har fel men den drivs väl av rytmsektionen tillsammans med ackar och piano och sen fyller "melodigitarrerna" ut. Och så är väl trummor och bas inte lika hårt processade som på vissa andra låtar (gissar att det är effekterna på trummor och bas som får mig att tänka syntmusik). Jag hade väl antagligen väntat mig att det skulle låta ungefär som 999, lite mer "naturligt" och klassiskt rockigt (fast då menar jag inte massa distgitarrer, mer som trummor, bas, acke, nån elgitarr, clean eller med nån varm OD) och sen infriades inte mina förväntningar helt enkelt. Om nån nu fattar hur jag tänker och hur mina visioner om musik är, jag må vara tråkig men det är sånt jag gillar
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  4. #589
    Medlem DanielOlins avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    248

    Standard

    För att fatta mig kort:
    Tack, kent.
    Tack för att ni ger oss denna enorma upplevelse.
    Albumet är stor konst från början till slut.
    I fanboy all over you.

  5. #590
    Nybörjare
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    13

    Standard

    Vilken fantastisk skiva!! Har nu lyssnat igenom den under i nästintill hela min vakna tid i 2 dagar nu, och kan fortfarande kan inte sluta. Är helt frälst. Har svårt att se att det kan bli bättre än såhär. Finns flertalet låtar på skivan som, i mitt tycke, är bland det bästa Kent nånsin har gjort, Mirage, Var är vi nu?, Svart Snö, Den andra sidan, m.m. Att säga vilken Kentskiva som är bäst går i min mening ej och jag har slutat försöka nu sedan ganska länge, men denna kommer långt upp på topplistan!

    TACK KENT, livet vore inte lika bra utan er!
    Senast redigerat av Steff945 den 2014-04-30 klockan 10:57.

  6. #591

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Det är nog så att jag vill ha det till att 999 är representativ för hela Mörkret, rätta mig om jag har fel men den drivs väl av rytmsektionen tillsammans med ackar och piano och sen fyller "melodigitarrerna" ut. Och så är väl trummor och bas inte lika hårt processade som på vissa andra låtar (gissar att det är effekterna på trummor och bas som får mig att tänka syntmusik). Jag hade väl antagligen väntat mig att det skulle låta ungefär som 999, lite mer "naturligt" och klassiskt rockigt (fast då menar jag inte massa distgitarrer, mer som trummor, bas, acke, nån elgitarr, clean eller med nån varm OD) och sen infriades inte mina förväntningar helt enkelt. Om nån nu fattar hur jag tänker och hur mina visioner om musik är, jag må vara tråkig men det är sånt jag gillar
    Fråga: Gillar du sound mer än melodier?

  7. #592
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    För just nu känns musiken bara så givet BÄST!!!
    Varför känner jag så?
    - Värmen är så påtaglig (i allt från instrumenteringen, sången, texterna till evigheten).
    - Texterna är mer direkta (än vad kent brukar vara) och det funkar verkligen på mig (den textblinde namokab blir berörd på ett sätt som han aldrig brukar bli).
    - Dynamiken och balansen är för mig en viktig aspekt i musiken och här känns det som om Jocke har överträffat sig själv. Om något blir för elektroniskt, monotont eller poppigt/rockigt kan det kännas tråkigt (samtidigt som viss monotoni är skön). Här tycker jag att många låtar är slående exempel på balans mellan ytterligheterna: små tempoökningar, dynamiska ljudlekar i Var är vi nu?, Allt har sin tid, Innan himlen faller ner, Den andra sidan, Mirage
    - Helheten (den som Röd är så uppskattad för) behöver jag knappast utveckla närmare. Textinnehåll, låtordning/övergångar.
    Helt enig med dig. Skulle vilja tillägga att det här kan vara den mest genuina (minst tillgjorda/pretentiösa) skivan sedan perioden Verkligen-Isola-Hagnesta Hill. Det är precis vad jag har saknat hos Kent sedan dess. En känsla av att musiken är från hjärtat.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  8. #593
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg

    Det är nog så att jag vill ha det till att 999 är representativ för hela Mörkret, rätta mig om jag har fel men den drivs väl av rytmsektionen tillsammans med ackar och piano och sen fyller "melodigitarrerna" ut. Och så är väl trummor och bas inte lika hårt processade som på vissa andra låtar (gissar att det är effekterna på trummor och bas som får mig att tänka syntmusik). Jag hade väl antagligen väntat mig att det skulle låta ungefär som 999, lite mer "naturligt" och klassiskt rockigt (fast då menar jag inte massa distgitarrer, mer som trummor, bas, acke, nån elgitarr, clean eller med nån varm OD) och sen infriades inte mina förväntningar helt enkelt. Om nån nu fattar hur jag tänker och hur mina visioner om musik är, jag må vara tråkig men det är sånt jag gillar
    Jag ska börja med att säga att du får självklart tycka precis som du vill, det är rent objektivt varken sämre eller bättre med din ljudvision . Jag ifrågasätter bara att folk ska dra paralleller till synthmusik så fort inte kent använder tusen gitarrer i sina produktioner.

    Jag älskar synthmusik, men rätt ska vara rätt
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  9. #594
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Martin_747 Visa inlägg

    Fråga: Gillar du sound mer än melodier?

    Nu var inte frågan till mig, men jag tycker inte att man ska isolera enskilda element i en låt för mycket. Personligen tycker jag sound är minst lika viktigt som resten av låten..
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  10. #595
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Apropå sound så tänker jag lite på Daft Punks fantastiska senaste skiva Random Access Memories när jag hör diskoinfluenserna i Mirage..
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  11. #596
    Medlem Thims avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    320

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Apropå sound så tänker jag lite på Daft Punks fantastiska senaste skiva Random Access Memories när jag hör diskoinfluenserna i Mirage..
    Min första tanke också!
    Det fanns en värld av is i hjärtat mitt, du starta en lavin när du gav mig ditt.

  12. #597
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Apropå sound så tänker jag lite på Daft Punks fantastiska senaste skiva Random Access Memories när jag hör diskoinfluenserna i Mirage..
    Citat Ursprungligen postat av Thim Visa inlägg
    Min första tanke också!


    http://forumet.kent.nu/showthread.ph...=1#post1120180
    http://forumet.kent.nu/showthread.ph...=1#post1120190
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  13. #598
    Medlem Fjants avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Eskilstuna, , Sweden.
    Inlägg
    465

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Jag kan ju liksom inte rå för att jag älskar hur kent lät de första åren och jämför jag det nya med det som jag verkligen älskar så känner jag inte att det nya är lika bra. Därmed inte sagt att det inte finns undantag, jag gillar verkligen Mörkret, det kändes som att jag hittade tillbaka till kent, jag har sagt det förr och jag säger det igen, Tänd på är fantastisk, den bästa melodin på de senaste tio åren. Och ingen kunde röra oss älskar jag också. Förra plattan hade låtar och ett sound i kombination som träffade mitt i prick men Tigerdrottningen är för mycket elektro, synthar, beats etc för mig, jag föredrar gitarrer (el som ackar) framför synthar och det är sån jag är, skulle jag göra en egen platta skulle det vara en gitarrsdriven platta eller en klassisk trummor, bas, gitarr-sättning för det är vad jag gillar

    Allt kan inte falla alla i smaken och jag gnäller inte nu, jag försöker bara förklara hur jag känner och vilket sound jag verkligen älskar

    Kanske ska man inte jämföra äpplen med päron?
    Kanske tar olika låtar olika lång tid att sätta sig, oberoende av kvalité?
    Kanske gör man precis som man själv vill?


    För mig sätter sig aldrig en ny Kent-låt direkt, och jag älskar älskar den magiska känslan när låten börjar ta plats hos mig. En plötslig gåshud vid ett beat, en melodi eller en frasering, ett ord.

    Denna morgon har det redan hänt i Svart snö , Simmaren och Mirage.
    Jag vet att det kommer hända många gånger till för hittills är Tigerdrottningen ett av de bästa album jag hört på mycket länge.
    Jag gör allt på ren vilja
    Ser du nån så skjut
    Jag står bakom tätt intill
    och jag är bara ljud
    Så jag rör mig som jag vill

  14. #599

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Nu var inte frågan till mig, men jag tycker inte att man ska isolera enskilda element i en låt för mycket. Personligen tycker jag sound är minst lika viktigt som resten av låten..
    Jag menar nog mer som i att det ju är nåt som man reagerar/går igång på/ogillar när man lyssnar på en låt för första gången, och för mig är det nästan alltid melodierna som antingen träffar eller inte träffar mig först. Själva soundet är ju absolut relevant också, men jag menar bara att för mig personligen så lyssnar jag alla dagar i veckan hellre på en låt som har grymma melodier men kanske inte det mest tilltalande soundet än en som har kassa melodier men ett tilltalande sound. Självklart är det ju bäst om båda dessa aspekter är tilltalande så klart, men, som sagt...min fråga syftade på vad det är som man (tobbe non stop i detta fall) går igång på/ogillar först när man hör en ny låt.

  15. #600
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Sidan 40 av 57 FörstaFörsta ... 303132333435363738394041424344454647484950 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •