Sidan 42 av 57 FörstaFörsta ... 323334353637383940414243444546474849505152 ... SistaSista
Resultat 616 till 630 av 851

Ämne: Tigerdrottningen

  1. #616
    Þú söngst til mín svo hljótt...

  2. #617

    Standard

    Ok! Skriver ifrån mobilen så det kommer att bli en aning kortfattat oxh stundtals konstigt formulerat men here goes!

    Jag tänkte betygsätta och kommentera varje låt och sen ge en liten slutsats. Ok att sätta betyg tar för lång tid så skiter i det.

    Mirage: Herrejävlar vilken låt, börjar med ovanligt sköna gitarrljud som följs efter en stund av ett synthljud som jag inte tror att kent använt någonsin? Iaf så ger det en helt unik känsla och filtret till jockes sång tillsammans med fina verser och svängiga refränger är denna låt grymt. Jävla. Bra!

    Var är vi nu?: börjar med ett riktigt fint piano-intro, trummorna dundrar mjukt på och jag gillar återigen jockes sång här (anar jag ett litet "filter" till rösten igen?). Refrängen känns tyvärr inte lika bra som verserna, liksom ingen egen identitet.

    Skogarna: oj oj, riktig tung techno-anda över, verserna är jättebra, jag älskar när han sjunger om "både hösten o jag har kommit för att stanna", "...statsministern som gav namn åt gatan", en buss bromsar hårt o ett äldre par faller i gången". Så himla starka texter med en riktigt passande melodi. Refrängen satt direkt på första lyssningen!

    LBE: Var en aning besviken när denna släpptes, refrängen känns inte alls så bra med "aaaaaah aaaaaaah". Det som lyfter den här låten är ungefär i mitten av låten då det blir en paus efter refrängen och man hör fåglar skrika, sedan kommer sången in på ety sjukt snyggt sätt och sjunger om dimman i minneslunden...så himla fint.

    Svart snö: Det tog ett par avlyssningat innan den hör satte sig, vanligtvis har jag svårt för relativt lugna låtar som aldrig kör igång (tänk ruta 1). Det jag älskar med den här låten är återigen jockes omgjorda röst som bidrar till en riktigt mörk känsla, och herregud, melodin är så himla bra rakt igenom, och när han i refrängen sjunger om "förlorat nåt vi älskat i elden"....ännu en så himla fin låt, vad mer behöver man säga egentlige? "Jag vill inte vara ensam, vem vill vara ensam...?" <3

    Allt har sin tid: blir så himla rörd av den här låten, den börjar på ett sätt som liknar det jag redan hört på albumet, ganska så identitetslöst....men fan, vid 1:39 så kommer kanske den bästa lilla truddelutten från en synth som klår allt annat på albumet, den drar igång på ett sjuhelvetes sätt, tyvärr brister det lite i sången, kvinnan skriker lite för mkt...typ...lät taskigt kanske...:/ ne förlåt, den e jävligt bra, en höjdpunkt på albumet.

    Innan himlen faller ner: Jag får någon känsla av att refrängen skulle passa bättre till någon ostig disneyfilm, typ lejonkungen, jag vet, låter lustigt men melodin och texten påminner om den där låten man sjöng på fritids; "om du har ett äpple vill du dela det med mig?" Nae, tyvärr ingen låt för mig

    Din enda vän: så himla oväntat att ni har utdrag från en gammal fransk film (aftonbladet sa att det var "kentigt"...wutt?) Hursomhelst, underbar synth, sjukt bra vers som leder upp till en magisk refräng, starkast blir det när han sjunger om att falla ned på knä inför gud, kraftfullt, även om jag är ateist! älskar att ni citerar filmen mitt i låten med "bonjour tristesse". Såna detaljer man älskar! Smågodis!

    Godhet: beatrice eli, aldrig hört henne innan men hon har en så himla fin röst som har något totalt unikt i sig, passar jättebra! Vilken talang! "Allt vi gör får konsekvenser så se upp med vem du sårar" kan låta som ett ganska så simpelt budskap men i den här låten levereras den på ett så himla träffsäkert sätt, och melodin....technobasen fyller verkligen ut sången, ger ett mkt bättre djup. En av höjdpunkterna!

    Simmaren: Den här låten fastnar inte alls, texten levereras på ett ganska så tråkigt sätt. Refrängen lider av samma disney-känsla som innan himlen faller ner. Det låter som något en barnkör skulle kunna sjunga på nån insamlingsgala (ingetbemot sådana) framför kronprinsessa. Bara en väldigt ostig låt, sorry.

    Den andra sidan: Många verkar verkligen äkska den här låten, jag försöker verkligen men tyvärr så fastnar den inte...gitarren är rätt så tråkig och lite enformig och refrängen känns totalt anonym.

    I helhet så är det ett jättebra album, favoritalbum? Njaaa det får jag nog tänka lite extra på men just nu tycker jag ändå att TtS och EPIS står sig starkare för mig.

    En och en annan all time favoritlåt från kent har jag dock upptäckt, finns många fina pärlor på tigerdrottningen. Tack, Kent!

    Bästa låtarna - Mirage, svart snö, allt har sin tid, din enda vän, godhet. (Omöjligt att rangordna)

    De sämre låtarna - innan himlen faller ner, simmaren, den andra sidan.

    Men men, kentlåtar bär ju på något fenomen att man måste lyssna in sig ett tag, som har varit fallet för mig på samtliga album, innan himlen och simmaren är nog dock bortom räddning.

    Ha det bra allihop!
    Senast redigerat av Hjallenalle den 2014-04-30 klockan 18:47.

  3. #618
    Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Kentforumet
    Inlägg
    7 998

    Standard

    Även om jag inte skrivit så mycket positivt om skivan så tror jag nog den slår både JÄIRFM och EPIS. Känns som flera låtarna fortfarande växer för varje lyssning, däremot så vet jag att det inte är en ny Röd eller D&JD. När kent släpper såna plattor brukar låtarna fastna direkt.

    Bättre låtar: 7-11 + La Belle
    Tycker det är bra att man har både tydligt intro och en bra avslutningslåt.
    Du och jag

  4. #619
    Medlem Grävlingens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 375

    Standard

    Åh så bra, det är det enda jag kan säga ännu, lyssnar, njuter. Älskar LBE sedan lyssning nr 1, nu väntar resten på att sätta sig. En kommentar från en radioreporter: jag är inget stort fan av Kent men LBE är helt enkelt fantastisk! Älskar den!
    Ingen på vägarna
    bara döda grävlingar

  5. #620
    Medlem gutteds avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Jag hade väl antagligen väntat mig att det skulle låta ungefär som 999, lite mer "naturligt" och klassiskt rockigt (fast då menar jag inte massa distgitarrer, mer som trummor, bas, acke, nån elgitarr, clean eller med nån varm OD) och sen infriades inte mina förväntningar helt enkelt. Om nån nu fattar hur jag tänker och hur mina visioner om musik är, jag må vara tråkig men det är sånt jag gillar
    "Kreativt".

  6. #621
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Vet inte om jag skrev det men slutet på Den andra sidan när den ylande gitarren sätter igång är det bästa med skivan, det gillar jag iaf
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  7. #622

    Standard

    Till bandet vill jag från den mörkaste vrån av mitt hjärta tacka för att ni tänder en gnista i mig och gör livet värt att leva.
    Tigerdrottningen är fulländat och hantverket bakom är helt mindblowing.
    Jag önskar att jag kunde resa monument i er ära.

    Lyfter lite extra på hatten för Jocke som är en fantastisk textförfattare.

    Sverige förtjänar inte Kent.
    Men vi fick er ändå.

    Kärlek och respekt.

  8. #623

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av youngmodern Visa inlägg
    Till bandet vill jag från den mörkaste vrån av mitt hjärta tacka för att ni tänder en gnista i mig och gör livet värt att leva.
    Tigerdrottningen är fulländat och hantverket bakom är helt mindblowing.
    Jag önskar att jag kunde resa monument i er ära.

    Lyfter lite extra på hatten för Jocke som är en fantastisk textförfattare.

    Sverige förtjänar inte Kent.
    Men vi fick er ändå.

    Kärlek och respekt.
    Håller med!!
    Att den här skivan bara marknadsförs i norden(rätta mig om jag har fel?) är otroligt. Nu sjunger Jocke på svenska, vilket jag föredrar. Men detta med engelska texter hade ju slagit utomlands. Jag tror Kent ligger mer rätt i tiden med sitt sound nu än dom gjorde när dom lanserade Isola & Hagnesta Hill på engelska? Men som Martin säger i dokumentären "Ett år med Kent" "att det kanske gett dom mer tid som band, att fortf hålla på?
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  9. #624
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Klåparen82 Visa inlägg

    Håller med!!
    Att den här skivan bara marknadsförs i norden(rätta mig om jag har fel?) är otroligt. Nu sjunger Jocke på svenska, vilket jag föredrar. Men detta med engelska texter hade ju slagit utomlands. Jag tror Kent ligger mer rätt i tiden med sitt sound nu än dom gjorde när dom lanserade Isola & Hagnesta Hill på engelska? Men som Martin säger i dokumentären "Ett år med Kent" "att det kanske gett dom mer tid som band, att fortf hålla på?
    Fast personligen älskar jag JBs svenska texter! Själv skriver jag bara på svenska nuförtiden för att det ligger mig närmare än engelska, och det betyder också att jag har lättare att ta mig till svenska texter. Bla bla bla...
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  10. #625
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredriksam Visa inlägg
    Så himla bra skiva Kent.

    Tack för att ni gör så fantastisk musik och texter.

    Enda negativa är omslaget som är av papp. Precis likadant med Håkan Hellströms skiva förra året. Ok lite bättre omslag eftersom Kent skivan ligger i ett separat pappfodral och inte instucken i pappret. Det gjorde inte hellströms skiva. Det blir ju lätt repor på skivorna menar jag. Har verkligen Universal Music inte mer pengar att göra "riktigt" omslag med plast och allt?
    Själv tycker jag det är finare så än med jewel-case eller vad det nu heter. Känns plastigt och dessutom tar jag nästan undantagslöst sönder dem efter ett tag...
    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Vet inte om jag skrev det men slutet på Den andra sidan när den ylande gitarren sätter igång är det bästa med skivan, det gillar jag iaf
    Ja det är magiskt.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  11. #626

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Fast personligen älskar jag JBs svenska texter! Själv skriver jag bara på svenska nuförtiden för att det ligger mig närmare än engelska, och det betyder också att jag har lättare att ta mig till svenska texter. Bla bla bla...
    Ja samma här, därför jag skrev att jag föredrar Kent på svenska såklart!
    Men Kent känns alltid för bra för o bara marknadsföras i norden. Rätt kul o se att det finns en klick hängivna fans från lite olika delar av världen som översätter dom svenska låtarnna till engelska.
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  12. #627

    Standard

    http://www.vakentimmar.com/2014/04/k...ingen.html?m=1

    Tycker detta var en hyfsad "recension" av albumet.

  13. #628

    Standard

    Vilken fullträff! Rakt i hjärtat.
    Den här plattan behövs verkligen just nu. Den är precis rätt i tiden.
    Fantastiska texter och löjligt grymma melodier.
    Kent skakar om mörkret. Tack!

  14. #629
    Medlem (parantes)s avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Forshaga, Sweden
    Inlägg
    147

    Standard

    Denna skivan växer något enormt. Låtarna får nya små nyanser. Som helhet är det ett riktigt, riktigt bra album!

  15. #630
    Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    38 827

    Standard

    Jag vet inte om det har nämnts i tråden angående vilka som körar/sjunger på vilka låtar. Om inte, här är det:

    Rudie Edwards kör på Mirage, Skogarna, Var är vi nu?, Allt har sin tid, Svart snö.

    Beatrice Eli sjunger på Godhet och körar på Mirage, Allt har sin tid, Var är vi nu?, Svart snö.

    Petra Marklund kör på Allt har sin tid, Svart snö, Simmaren, Godhet.

    Camela Leierth kör på Allt har sin tid, Svart snö.

    Erik Hassle kör på La belle epoque.

    Martin Sandberg kör på Var är vi nu?

    Compton Gospel Choir sjunger på Innan himlen faller ner.
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

Sidan 42 av 57 FörstaFörsta ... 323334353637383940414243444546474849505152 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •