Sidan 43 av 57 FörstaFörsta ... 333435363738394041424344454647484950515253 ... SistaSista
Resultat 631 till 645 av 851

Ämne: Tigerdrottningen

  1. #631
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kallt kaffe med socker Visa inlägg
    Jag vet inte om det har nämnts i tråden angående vilka som körar/sjunger på vilka låtar. Om inte, här är det:

    Rudie Edwards kör på Mirage, Skogarna, Var är vi nu?, Allt har sin tid, Svart snö.

    Beatrice Eli sjunger på Godhet och körar på Mirage, Allt har sin tid, Var är vi nu?, Svart snö.

    Petra Marklund kör på Allt har sin tid, Svart snö, Simmaren, Godhet.

    Camela Leierth kör på Allt har sin tid, Svart snö.

    Erik Hassle kör på La belle epoque.

    Martin Sandberg kör på Var är vi nu?

    Compton Gospel Choir sjunger på Innan himlen faller ner.
    jag satt just och försökte tyda det där. Tack!
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  2. #632
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    08
    Inlägg
    608

    Standard

    Nu har jag lyssnat på skivan intensivt i två dagar. Jag har väl inte riktigt kommit in i det euforiska rus som den tillbedjande massan här befinner sig i.

    På plussidan - Texterna! Jag tycker texterna är nästintill klockrena, många strofer klistrar sig fast och Jocke sjunger raderna med en intensitet som riktigt känns. Jockes sång plus gästsångerskorna gör sitt bästa för att lyfta låtarna och gör det bra. I övrigt ett bra hantverk med spännande låtbyggen som ger utrymme för växtvärk. Skivan är relativt jämn också med få (inga?) bottnar.

    Minus - Väntar på att låtarna ska lyfta rent melodiskt. Det är trevliga melodier men det blir aldrig någon melodisk knockout för min del och det är ändå det viktigaste faktorn när ett album bedöms.

    Bästa låtar just nu - Godhet och innan himlen faller ner.
    Sämst? - Jag förstår mig inte alls på "Allt har sin tid".

    Låter inte avslutningsspåret som en av Lisa Miskovskys låtar?

    Hur skivan står sig om en månad återstår att se, eftersom den har en bra och spännande tillväxtpotential så tror jag att jag kommer värdera albumet högre än vad jag gör nu.

  3. #633
    Medlem Fjants avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Eskilstuna, , Sweden.
    Inlägg
    465

    Standard

    Och här

    "JOCKE BERG OM TIGERDROTTNINGEN LÅT FÖR LÅT:
    Mirage
    Den andra låten jag skrev till skivan och var hela tiden tänkt som intro.
    Var är vi nu?
    Låtskrivartekniskt en av mina all time high. Och nej, det är inte en Bowie-referens.
    Skogarna
    Gillar titeln, speciellt eftersom jag inte sjunger om skogen i låten. Men ordet är magiskt.
    La Belle Epoque
    Om jag sjungit den på ackorden i versen hade den blivitför folkie, för Mumford & Sons. Men jag är nöjd med att jag bara använder två toner.
    Svart snö
    Sticket är roligt tycker jag.
    Allt har sin tid
    Skrevs sent i processen när jag behövde någonting som delade skivan i tu.
    Innan himlen faller ner
    Gospelkör. Den inspelningsdagen var mäktig.
    Din enda vän
    Den samplade låten var i helt fel tonart, så Sami satte sig med ett dataprogram och stämde om varenda ton.
    Godhet
    Beatrice Eli som sjunger är fantastisk. Hennes röst är både sorgsen och stark.
    Simmaren
    Den mest tillbakablickande och nostalgiska låten
    Den andra sidan
    En bugning till det tidiga, unga Kent, det finns mycket av det där. "
    Jag gör allt på ren vilja
    Ser du nån så skjut
    Jag står bakom tätt intill
    och jag är bara ljud
    Så jag rör mig som jag vill

  4. #634
    Medlem Kevlarjeanss avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Stockholm, Sweden.
    Inlägg
    704

    Standard

    "Tidiga unga kent" <3

    Citat Ursprungligen postat av Fjant Visa inlägg
    Och här

    "JOCKE BERG OM TIGERDROTTNINGEN LÅT FÖR LÅT:
    Mirage
    Den andra låten jag skrev till skivan och var hela tiden tänkt som intro.
    Var är vi nu?
    Låtskrivartekniskt en av mina all time high. Och nej, det är inte en Bowie-referens.
    Skogarna
    Gillar titeln, speciellt eftersom jag inte sjunger om skogen i låten. Men ordet är magiskt.
    La Belle Epoque
    Om jag sjungit den på ackorden i versen hade den blivitför folkie, för Mumford & Sons. Men jag är nöjd med att jag bara använder två toner.
    Svart snö
    Sticket är roligt tycker jag.
    Allt har sin tid
    Skrevs sent i processen när jag behövde någonting som delade skivan i tu.
    Innan himlen faller ner
    Gospelkör. Den inspelningsdagen var mäktig.
    Din enda vän
    Den samplade låten var i helt fel tonart, så Sami satte sig med ett dataprogram och stämde om varenda ton.
    Godhet
    Beatrice Eli som sjunger är fantastisk. Hennes röst är både sorgsen och stark.
    Simmaren
    Den mest tillbakablickande och nostalgiska låten
    Den andra sidan
    En bugning till det tidiga, unga Kent, det finns mycket av det där. "
    "Min värld" är som gjord för att spelas live!

  5. #635
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    Stundtals blödande vackert, stundtals kompromisslöst arresterande. Det är svärta som blänker.

    Tack Kent – för mod, tröst och liv.
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar


    http://hajpland.blogspot.com

  6. #636

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Det blev som jag trodde baserat på LBE och Skogarna. En stor jävla besvikelse, jag hade förhoppningar eftersom jag gillade JÄIRFM så mycket men nä, en besvikelse. Slutet på Den andra sidan är det närmaste riktiga kent plattan kommer men resten, nej tyvärr. Men ja, alla kan inte tycka likadant och de flesta verkar ju gilla det och det är väl kul. Jag är väl den enda då som är besviken på soundet. Dessutom fick jag inte direkt feeling av låtarna heller vilket var lite synd, det var inte den här wow-känslan liksom.
    Håller tyvärr med dig. Jag är inte direkt hänförd av det här mer techno-influerade soundet (vet att många kommer vilja lägga handflatan mot pannan nu, där bakom skärmarna) och tyvärr förstör det totalt för mig. Kul att andra gillar det dock, men för någon som tycker att London Calling är det mest kompletta albumet i modern musikhistoria, precis framför Chirpin' Crickets och föredrar pop som The Cure presenterar den och som låtar såsom 747 iscensätter så väl, är detta ingen hit. Finner dock mig själv sjungandes med i "Din enda vän" på något sätt som jag ej än kan förklara. Hoppas på lite äldre låtar också vid klubbgigen men förstår att dem kommer att hylla detta album då. Klubbgig med Kent är dock aldrig fel! =]

    Förstår även att Kent och Joakim framförallt (kanske?), tröttnat på Verkligen, Isola, HH, det självbetitlade albumet och framförallt sådana fossiler som jag själv som ska "klaga" vid varje release men det till trots kan jag inte hindra mig själv från att ta på mig nostalgihörapparaten och lyssna igenom de 4 första och inse hur överlägset det tidiga och unga Kent var på att fånga mig som lyssnare. Men Kents sinnestillstånd förändras väl antar jag även om det i stort inte har gjort det nu (i min åsikt) på 8 år. Igen, förstår att den överväldigande majoriteten fullkomligt förälskat sig i detta album, precis såsom med Röd, men för mig personligen funkar det inte. Tack till Kent och forumet för att allas åsikter respekteras så länge de är befriade från personliga påhopp.

  7. #637
    Medlem (parantes)s avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Forshaga, Sweden
    Inlägg
    147

    Standard

    Tigerdrottningen går definitivt in bland favoriterna. Du och Jag Döden är den absoluta favoriten men denna trängs definitivt med Röd, Isola och HH om den åtråvärda andraplatsen.

    Tycker Jocke säger det bra kring soundet; "Dom skivorna finns redan..."

    Och då tillhör jag ändå den skaran som önskar sig "mer" gitarr-Kent. Dör inombords när gitarren exploderar i Den Andra Sidan. Men låtarna på denna skivan är så vansinnigt bra!

  8. #638

    Standard

    Vad är det för "stick" i svart snö han menar? Är inte så berest i musikaliska termer ;p

  9. #639
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Barndomsvän Visa inlägg

    Håller tyvärr med dig. Jag är inte direkt hänförd av det här mer techno-influerade soundet (vet att många kommer vilja lägga handflatan mot pannan nu, där bakom skärmarna)
    ×lägger handflatan mot pannan×

    Coming soon to your record dealer:
    E-Tuna Style - kent's sound is dead

    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  10. #640
    Nybörjare Vapnets avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlägg
    42

    Standard

    Är överlag nöjd med plattan. Ett par lite halvtrista låtar såsom Skogarna och Simmaren. Resten är riktigt riktigt starka enligt mig.
    Den enda invändningen jag har är väl mot E-type/markoolio kören i Allt har sin tid.

    1. D&JD
    2. Tillbaka till samtiden
    3. Tigerdrottningen

    Välförtjänt tredjeplats enligt mig just nu. Kan emellertid både klättra och falla.
    Once you've sought the path of revenge
    There's no way to stop
    And the more I try to hurt you the more that it hurts me


    Danger Mouse & Sparklehorse - Revenge Feat. The Flaming Lips

  11. #641
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vapnet Visa inlägg
    Är överlag nöjd med plattan. Ett par lite halvtrista låtar såsom Skogarna och Simmaren. Resten är riktigt riktigt starka enligt mig.
    Den enda invändningen jag har är väl mot E-type/markoolio kören i Allt har sin tid.

    1. D&JD
    2. Tillbaka till samtiden
    3. Tigerdrottningen

    Välförtjänt tredjeplats enligt mig just nu. Kan emellertid både klättra och falla.
    Märkliga referenser ni har. Techno, Markoolio och E-Type..
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  12. #642

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hjallenalle Visa inlägg
    Vad är det för "stick" i svart snö han menar? Är inte så berest i musikaliska termer ;p
    "dom säger kärlek är en drog..."
    Så det så.

  13. #643

    Standard

    Fantastisk platta. Bästa på 10 år! Några svaga spår, men helheten, ljudpaletterna, detaljarbetet, PRODUKTIONEN, magiska texter och sjukt grymma arr.. OMG.
    Men något som känns märkligt är väl att LBE är den bästa låten. Blev helt golvad när den kom och förväntningars bara skjöt. Det är en oerhört oerhört bra låt. Precis som Svart snö, den andra sidan, innan himlen.. men när plattans höjdpunkt var nått man hörde för 1 månad sen, känns lite.. konstigt. Som när man druckit upp all sprit på förfesten. Förbannar mest mig själv. Blev otroligt glad i natt under dem första genomlyssningarna, men om jag inte "falt för frestelsen" att lyssna på LBE innan hade det varit *total* knockout.
    Varje gång du möter min blick

  14. #644
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Barndomsvän Visa inlägg
    Håller tyvärr med dig. Jag är inte direkt hänförd av det här mer techno-influerade soundet (vet att många kommer vilja lägga handflatan mot pannan nu, där bakom skärmarna) och tyvärr förstör det totalt för mig. Kul att andra gillar det dock, men för någon som tycker att London Calling är det mest kompletta albumet i modern musikhistoria, precis framför Chirpin' Crickets och föredrar pop som The Cure presenterar den och som låtar såsom 747 iscensätter så väl, är detta ingen hit. Finner dock mig själv sjungandes med i "Din enda vän" på något sätt som jag ej än kan förklara. Hoppas på lite äldre låtar också vid klubbgigen men förstår att dem kommer att hylla detta album då. Klubbgig med Kent är dock aldrig fel! =]

    Förstår även att Kent och Joakim framförallt (kanske?), tröttnat på Verkligen, Isola, HH, det självbetitlade albumet och framförallt sådana fossiler som jag själv som ska "klaga" vid varje release men det till trots kan jag inte hindra mig själv från att ta på mig nostalgihörapparaten och lyssna igenom de 4 första och inse hur överlägset det tidiga och unga Kent var på att fånga mig som lyssnare. Men Kents sinnestillstånd förändras väl antar jag även om det i stort inte har gjort det nu (i min åsikt) på 8 år. Igen, förstår att den överväldigande majoriteten fullkomligt förälskat sig i detta album, precis såsom med Röd, men för mig personligen funkar det inte. Tack till Kent och forumet för att allas åsikter respekteras så länge de är befriade från personliga påhopp.
    Tack, det är skönt att det finns fler som känner som jag. Den här gången har jag försökt att inte hålla på att gnälla som kärringen mot vinden och klaga, skälla högljutt och skandera hur dåligt det är som jag gjort tidigare, jag försöker verkligen vara vuxen nu och framföra mina synpunkter på ett lågmält och nedtonat sätt. Antar att det händer något när man fyller trettio (vilket jag gjorde för 1.5 år sen, hemska tanke att jag är 30+ nu, började ju lyssna på kent när jag var 13, skulle fylla 14). Men det är kanske en av anledningarna till att jag har svårt för det nya, de första plattorna präglar min ungdom och uppväxt och jag lyssnade intensivt på dessa när jag var runt 20, man kanske har lättare att ta till sig det nya om man inte har en sådan fixering vid det gamla eller rättare sagt en kärlek till det som var så förbannat bra.

    Jag vet att jag tjatat om hur mycket bättre kent var förr men jag försöker åtminstone säga det på ett vuxet sätt nu. Och jag hatar inte allt det nya, som jag också sagt många gånger, Mörkret var den första plattan på kanske tio år som jag riktigt älskade med kent, den fick mig att hitta tillbaka till bandet och jag älskar den fortfarande även om jag inte rankar den lika högt som kent, Verkligen, Isola, HH och B-sidor.

    Som nån också skrev i tråden, jag får inte samma feeling av låtarna som jag får på Mörkret, Tänd på knockade mig första gången jag hörde den och sen alla andra låtar är fantastiska (även om det är ganska mycket "modernt" sound på Mörkret också), på den här plattan, jag har inte blivit knockad på samma sätt, det är något som fattas, det når inte hela vägen även om det är bra låtar, det är kanske produktionen, arret och soundet som gör att jag har svårt att ta det till mig, kanske blir annorlunda att höra låtarna live. Som jag förklarade, jag gillar klassiskt rocksound och det hade 999, jag älskar gitarrer men för den delen behöver allt inte vara sönderdistat, jag har helt enkelt svårt för "andra" instrument i kombination med processade trummor, synthbasar etc. Jag är väl typ forumets och kentvärldens Gustav Svensson (ifall nån här är gammal nog att komma ihåg den klassiska svenska sitcomen Svensson, Svensson)
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  15. #645
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Redan när jag hörde LBE i början började jag fundera på hur låten hade kunnat göras annorlunda, eller hur jag hade velat höra den, dvs lite mer gitarrbaserat och rockigt, en grej som jag inte kan släppa tanken på är att byta "aaaaaaah"-kören i refrängen och istället lägga motsvarande melodi med en e-bowgitarr över refrängen istället, skulle kanske inte funka men i mitt huvud låter det bra iaf
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Sidan 43 av 57 FörstaFörsta ... 333435363738394041424344454647484950515253 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •