Jag kör vidare på temat: intetsägande-ögonblicksbilder-med inslag-av-humor-ibland Fast dem här bilderna tog jag för sex år sedan med en mobilkamera så förvänta er inga storverk. Förhoppningsvis kan det vara roande för er
(kallar denna för lärjungarna)
Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.
kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!
Portfolio:http://www.berntsten.se/
http://foto.stilren.se - portfolio
Du har lagt fram de mest genomtänkta resonemangen till skillnad från de poserande provokatörerna och de ängsligt politiskt korrekta, även om jag fortfarande inte håller med dig. Jag förstår och respekterar din ambition att tolka in "något mer" i bilder, men jag tycker inte du är så bra på att förklara på vad det egentligen innebär. Om du snarast får en specifik känsla av att titta på vissa bilder så är ju det i grunden inte annorlunda mot att få en annan känsla av andra bilder. Jag vill personligen främst förmedla en stämning och framkalla en känsla, och att då prata om reklambilder (som vissa gör, detta riktar jag inte främst mot dig) tyder enligt mig bara på osäkerhet och ett tvångsmässigt behov av att vara udda för att förhöja sitt eget själsliga djup. Att fördöma reklam och sexualitet är fanimig bland det löjligaste man kan göra, det är så billigt och enkelt och imponerar inte längre på någon. Att uppskatta det som är vackert är inte ytligt, att man förkastar skönhet betyder inte på något sätt att man är en komplex person, tvärtom. Det är som att påstå att man inte gillar god mat eller vällåtande musik, och att man därmed är lite bättre än alla andra. Gör man det är man verkligen fastlåst i normer och konventioner, sådana som säger att man som utvecklad och intellektuell måste uppskatta något högre än det uppenbara och förakta det sköna och njutningsfyllda. Det är som sagt inget nytt, det är inte progressivt och spännande, bara tröttsamt korrekt och ganska löjligt.
Och som sagt, jag uppskattar dina åsikter mer för att jag tror att du är en person som har ärliga intentioner till skillnad från vissa andra. Kan du utveckla ditt sinne för estetik tror jag att du kan bli en duktig fotograf, eftersom du visar prov på förståelse och inte bara rapar upp fördomar och normstyrt nonsens.
Ser att du fått upprepa dig en del, Adam. Bra med tålamod!
Tror att du missförstod mig lite grann, var snarare ute efter att yttra min åsikt än att attackera din.
Förstår vad du menar med att bilder inte behöver vara tekniskt dåliga (dåliga tycker jag är fel ord i diskussionen för övrigt) för att vara bra och det där.
Men att säga att det viktigaste med en bild är att den berättar någonting (vilket alla bilder gör men ni fattar vad jag menar) och att tekniken då inte behöver betyda så mycket låter för mig väldigt fel.
Det finns ingen "logik" i det, varför göra en bild av saken när man inte behöver lägga koncentrationen i att skapa en bild?
Att skapa en bild är ändå att skapa en bild och jag tycker att om man ser bort från det och ambitioner att göra den så "bra" som möjligt tekniskt gör att den helt enkelt tappar mening och blir ointresssant.
Angående de sneda horisonterna:
Att använda en sned horisont på ett "vettigt" sätt?
Jag kan känna såhär: gravitation har vi, den går upp och ner och de allra flesta sneda fotografier är det utan någon vettig motivering (och nej, nu pratar jag inte om halva bilddagboken).
Själv har jag använt mig av greppet en gång, vad jag kan minnas, och det blev skitsnyggt med tanke på linjer och vinklar.
Oftast tycker jag att det bara väcker frågan: vad tänkte fotografen på egentligen?
Plus: (Många) nyhets/tidningsfotografer är riktig ohyra vad gäller det här.
Och inte riktat mot dig, Adam (borde lära mig citera sådär snyggt):
Jag tycker inte att ytlighet har så värst mycket att göra med det här, jag tycker snarare att det bottnar sig i vad man vill få ut av konst och vart man drar gränsen för man man kan tänka sig uppskatta.
Att mena att man är rädd för att bli sedd som ytlig för att man tycker om bilder för att de är vackra tycker jag är något långsökt.
Sedan håller jag med kentiidiot, så många av försöken att få någonting sagt med en bild misslyckas bigtime.
Det är så fånigt att dra en gräns för vad en bra bild är: säger den något eller är den bara fin?
Är den nyskapande? Inte? Nähe, sorry.
Kommer jag få veta vem Achmeda, övergiven, 5 år, är?
Kommer den rädda fem kattungar?
Hela världen?
NÄHE, SKIT I DET DÅ.
Jag blir bara något frustrerad.
Måste säga att det är ett väldigt dåligt sätt att göra det på.
Jag tycker i alla fall att det är något irriterande att utan konstruktiv kritik till någon över huvud taget, helgonisera någon så.
Puh.
För mycket text, för lite bilder. jävla pack
på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt
Bidra gärna med bilder du då lovis (får jag kalla dig för lovis?). Fritt fram.
Samma diskussion som den om en låttext kan vara poesi eller inte.
I have seen it all