Jag läste filosofi A i trean. Läraren var speciell, milt sagt. och jag vet inte om det var hennes ostrukturerade utlärning och att hon var allmänt flummig som gjorde ämnet jobbigt eller om jag helt enkelt tyckte det var ointressant. Vi fick iallafall mest plugga in stora filosofers världssyner och det kändes väl sådär.
Som individuella val valde jag mest saker för att de verkade roliga. När man går samhäll känns det som att man pluggar tillräckligt ändå. I tvåan valde jag foto och kinesiska (kinesiska var dock inte så roligt som det lät och det medförde en hel del pluggande). I trean, eeeh, ja det hade jag nästan glömt, i trean valde jag faktiskt engelska C och historia C. Mest för att det kändes lika bra när man ändå hade läst både A- och B-kurserna. Det var inte så mycket värre än dem så det kändes inte jobbigare än i tvåan.
Annars varierade väl mina åsikter om gymnasiet genom åren. Ettan var klart roligast, men det är ju min personliga åsikt. I tvåan hade alla snygga killar tagit studenten och klassen delades in i inriktningar. Jag valde samhäll samhäll och klassen blev jättestor och fick dålig gemenskap och sådär, så de sista åren bestod nästan bara av plugg.
Vi hade dock de bästa lärarna man kan ha; intresserade, hängivna och nästan för måna om att vi skulle må bra och utvecklas som personer och sådär. Med samhäll känns det också som att man har fått en grundläggande uppfattning om hur samhället fungerar både i nutid och ur ett historiskt perspektiv, och man har lärt sig mycket om att analysera varför och hur saker händer och att tänka kritiskt.