Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 12345678910 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 139

Ämne: Hade du en lycklig barndom?

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Ja, ni verkar ju ha en väldigt stark finlandssvensk gemenskap så det kan jag förstå. Det där med att hänga med de coola eller mobbade i högstadiet är väl en så klassisk företeelse i skolan att vi alla känner igen oss i någon mening.
    För en hälft av mej känner jag som om jag alltid tillhört "de coola" även om jag alltid varit mycket annorlunda dem på många sätt. Så har man ju en förvrängd bild av hur livet borde se ut egentligen också. "Som på film".

Medlem Pacemakers avatar
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard

jag tycker att filmen är en falsk bild av livet, för inget blir som på film. men jag var alltid annorlunda även mobbad ett tag i lågstadiet. men sen försvann det, men jag har alltid haft jag & dom känslan kvar i bakhuvudet.
    Småbarn är onda'

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Miljöskadad. Jag antar att du varit i Köpenhamn.
    Ja...underbart!
    Sláinte Mhath!

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Ja...underbart!
    Underbart liberalt är skrämmande genom ögonen på en rädd liten 8-åring.

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

För en hälft av mej känner jag som om jag alltid tillhört "de coola" även om jag alltid varit mycket annorlunda dem på många sätt. Så har man ju en förvrängd bild av hur livet borde se ut egentligen också. "Som på film".
    Finns många analyser att göra om coolhet kontra nördighet satt i ett större perspektiv, men jag ska inte spamma sönder det här forumet en gång till. Intressant det där med att du har en bild av att livet borde se ut som på film. Den "coola grejen" föds just i tonåren när det känns som att allting står på spel.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Staffan747
    Guest

Standard

Finns många analyser att göra om coolhet kontra nördighet satt i ett större perspektiv, men jag ska inte spamma sönder det här forumet en gång till. Intressant det där med att du har en bild av att livet borde se ut som på film. Den "coola grejen" föds just i tonåren när det känns som att allting står på spel.
    Det sjuka är att det vänt totalt nu, alla stencoola hipsters är precis samma gäng som var outsiders i högstadiet och de som var "coola" då är kvar och ruttnar i en liten småstad på landet med sina barn de fick när de var 16.

Medlem Pacemakers avatar
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard

sant så sant
    Småbarn är onda'

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Det sjuka är att det vänt totalt nu, alla stencoola hipsters är precis samma gäng som var outsiders i högstadiet och de som var "coola" då är kvar och ruttnar i en liten småstad på landet med sina barn de fick när de var 16.
    Spännande utveckling.
    De coola i högstadiet var de som tidigast fick flickvänner/pojkvänner och barn (tvingades växa upp), medan de andra tvingades fortsätta kämpa för sin status ... Syftet med coolheten är väl just att bli populär hos motsatta könet så det här låter ju rätt rimligt.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Staffan747
    Guest

Standard

Högstadiet är spännande rått.

Staffan747
    Guest

Standard

Spännande utveckling.
    De coola i högstadiet var de som tidigast fick flickvänner/pojkvänner och barn (tvingades växa upp), medan de andra tvingades fortsätta kämpa för sin status ... Syftet med coolheten är väl just att bli populär hos motsatta könet så det här låter ju rätt rimligt.
    Eller så är världen mer tolerant gemtemot individualister efter högstadieåldern.

Medlem Pacemakers avatar
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard

Spännande utveckling.
    jag var mig själv, och väntade tålmodigt. det var allt, men jag kämpade för att komma bort från allt, allt jack & jones och HM, och blev någon slags nörd i ett eget litet fack,
    Småbarn är onda'

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Eller så är världen mer tolerant gemtemot individualister efter högstadieåldern.
    Så är det definitivt. Mindre risk för att bli mobbad som outsider senare i livet. Kanske är det så att de som följer småstadsnormen (bil, villa etc.) filtreras ut tidigt och skaffar barn medan de som vill leva det individualistiska livet (resor, utbildning etc.) väntar med att skaffa barn. Vad jag nu ville säga med en sådan självklarhet ...

Citat Ursprungligen postat av Pacemaker Visa inlägg
    jag var mig själv, och väntade tålmodigt. det var allt, men jag kämpade för att komma bort från allt, allt jack & jones och HM, och blev någon slags nörd i ett eget litet fack,
    Det är coolt att vara nörd och inte bry sig så mycket.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Staffan747
    Guest

Standard

Vet inte, ligger väl mycket i det där. Är man dessutom populär tidigt utvecklar man nog mindre karaktär för riktiga livet, vilket ofta behövs.

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Vet inte, ligger väl mycket i det där. Är man dessutom populär tidigt utvecklar man nog mindre karaktär för riktiga livet, vilket ofta behövs.
    Intressant uttryck: "mindre karaktär för riktiga livet" (här väcker du en ny tanke hos mig som jag än så länge har svårt att sätta fingret på )
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Medlem Pacemakers avatar
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard

Så är det definitivt. Mindre risk för att bli mobbad som outsider senare i livet. Kanske är det så att de som följer småstadsnormen (bil, villa etc.) filtreras ut tidigt och skaffar barn medan de som vill leva det individualistiska livet (resor, utbildning etc.) väntar med att skaffa barn. Vad jag nu ville säga med en sådan självklarhet ...

Det är coolt att vara nörd och inte bry sig så mycket.
    Precis, men nu har jag karaktär, och inte som alla fotbolls fjantar med sina träningskläder och bakåtslickat hår.
    Småbarn är onda'

Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 12345678910 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •