Sidan 1 av 10 12345678910 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 139

Ämne: Hade du en lycklig barndom?

Medlem palsternackas avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard Hade du en lycklig barndom?

Själv tycker jag det var ganska jobbigt att vara liten (jag är inte farfar än, men när jag var mindre). Det fanns en massa jobbiga grejer och ja, ni vet, jag ska inte sitta och skriva dagbok här, men håller ni med mig? Tycker du din barndom var jobbig eller hemsk, hur gammal är du, och hur var det att växa upp?

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av palsternacka Visa inlägg
    Själv tycker jag det var ganska jobbigt att vara liten (jag är inte farfar än, men när jag var mindre). Det fanns en massa jobbiga grejer och ja, ni vet, jag ska inte sitta och skriva dagbok här, men håller ni med mig? Tycker du din barndom var jobbig eller hemsk, hur gammal är du, och hur var det att växa upp?
    När jag var liten bodde vi i Sinkiang. Jag fick sy iPod-påsar med en nål som hade gått av på mitten i en stor industrilokal med en stor maskerad person i lila som slog oss med fiskar om vi slutade sy.
    Jag fick sova i en grop under en sten, vissa dagar så var jag för trött för att lyfta på stenen så då fick jag äta mask i ett helt dygn för att få tillbaka kraften. Det resulterade tyvärr i att jag blev tvungen att sy dubbelt så många iPod-påsar nästa dag...Än idag har jag inte sytt klart dom, så jag skickar påsarna med posten till Sinkiang varje vecka, har några hundra kvar att sy.
    Barndomen var ace.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Bra ämne. Bra med nytt blod på forumet.

Barndomen var präglad av rädsla på ett annat sätt. Världen kändes farlig. När mamma försvann hemifrån var jag rädd att hon skulle dö. Själv led jag av astma och hamnade på sjukhuset för lunginflammation ett antal gånger. Tryggt familjeliv bortsett från att föräldrarna bråkade med varandra ibland. Älskade mina syskon, men hade inte så många kompisar. Familjen var mycket på landstället i skärgården och senare bilade vi genom Europa. Jag har alltid känt mig utanför det "vanliga ungdomslivet", då jag aldrig var med i några gäng på ungdomsgården och inte rökte och revolterade. Den här biten gör mig lite splittrad; på något sätt känner jag mig utanför men samtidigt ger jag inte så mycket för grupptryck osv. Att bli mobbad i sjuan var inte kul, men mest minns jag ändå 70- och 80-talet som positiva.

Stäng inte den här tråden, tack.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Barndomen var ace.
    Ja, det verkar ha varit rätt produktivt ändå och det måste ju ha varit positivt.
    Önskar att fler barn fick upptäcka glädjen med barnarbete.
    Synd bara att kvalitén på produkterna kan bli lidande.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Ja, det verkar ha varit rätt produktivt ändå och det måste ju ha varit positivt.
    Önskar att fler barn fick upptäcka glädjen med barnarbete.
    Synd bara att kvalitén på produkterna kan bli lidande.
    Jag hade en gång en Adidas fotboll som var Made in Pakistan.. Den gick fan sönder efter en veckas spelande, var nog någon liten lymmel som fuskade med tråden.

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Det finns ett klassiskt Internetmail som har gått runt Sverige ett antal gånger. Det är ett tidningsurklipp där tidningsreportrarna har frågat folk på stan vad de tycker om barnarbete. De första tre personerna beklagar sig över att det är så hemskt och sedan kommer den fjärde personen och tycker det är synd för att kvaliteten blir lidande (!). Därav mitt lilla skämt.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Staffan747
    Guest

Standard

Jag spenderade halva min yngre barndom i Köpenhamn. Inte hälsosamt att växa upp där om man är lite trygg av sej. Se nu hur jag blev.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Jag spenderade halva min yngre barndom i Köpenhamn. Inte hälsosamt att växa upp där om man är lite trygg av sej. Se nu hur jag blev.
    Hur blev du?
    Sláinte Mhath!

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Hur blev du?
    Miljöskadad. Jag antar att du varit i Köpenhamn.

Medlem Pacemakers avatar
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard

min syster bor där, förbannade halsfluss och förbannade pannkaka ( stavas det med två n?)
    Småbarn är onda'

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Ja, du ser lite splittrad ut på bilden ... kanske rotlös, vet inte vilket ben du ska stå på ... finska, danska eller svenska ... men du är i alla fall nordbo! Undra förresten om finlandssvenskar får en speciell identitet, eftersom de befinner sig någonstans i gränslandet mellan finsk och svensk identitet.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Jag hade väl önskat att min var bättre, men samtidigt så vet man ju att det finns många som hade det värre så man kanske inte borde klaga egentligen.
    Men det är ju klart man undrar om man hade varit annorlunda som person om allt hade varit på ett bättre sätt.
    När man fortfarande mår dåligt idag över det som hände när man var liten, är det rätt svårt att veta om man blir en bra förälder. Man vill ju inte vara som de man hade, men man vet inte hur en bra förälder ska vara heller.
    Senast redigerat av popdrog den 2009-04-14 klockan 06:05.
    When you can live forever, what do you live for?

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Ja, du ser lite splittrad ut på bilden ... kanske rotlös, vet inte vilket ben du ska stå på ... finska, danska eller svenska ... men du är i alla fall nordbo! Undra förresten om finlandssvenskar får en speciell identitet, eftersom de befinner sig någonstans i gränslandet mellan finsk och svensk identitet.
    Finns en rätt stark Finlandssvensk identitet också, så det har aldrig varit ett problem. Mitt stora dilemma som yngre och även nu är identitet på andra plan som att om man var född för att hänga med de coola eller de mobbade i högstadiet. Kan kanske inte förklaras.

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Finns en rätt stark Finlandssvensk identitet också, så det har aldrig varit ett problem. Mitt stora dilemma som yngre och även nu är identitet på andra plan som att om man var född för att hänga med de coola eller de mobbade i högstadiet. Kan kanske inte förklaras.
    Ja, ni verkar ju ha en väldigt stark finlandssvensk gemenskap så det kan jag förstå. Det där med att hänga med de coola eller mobbade i högstadiet är väl en så klassisk företeelse i skolan att vi alla känner igen oss i någon mening.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Medlem Pacemakers avatar
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard

men skämt åtsido, så hade jag en dålig barndom, eller början då jag hade astma och något tokigt med lungor och hjärta vilket inte var så bra om man var liten då hjärtat stannade, men jag klarade mig med 40% chans att överleva och efter det var det en bra barndom med en hel del resande och mycket skratt, jag känner mig glad för att min barndom har format den jag är, hade något hänt annorlunda så hade ju jag inte varit den jag är idag
    Småbarn är onda'

Sidan 1 av 10 12345678910 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •