Sidan 55 av 57 FörstaFörsta ... 545464748495051525354555657 SistaSista
Resultat 811 till 825 av 851

Ämne: Tigerdrottningen

  1. #811
    Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24 349

    Standard

    Nio riktigt grymma spår och två som jag hoppar över för det mesta. Lördag kommer bli fantastisk.
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

    Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

  2. #812
    Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24 349

    Standard

    Det finns en chans att mitt tal till min blivande fru kommer att bli fyllt av citat från den här skivan. Om man plockar lite rader här och var så har Jocke skrivit världens vackraste kärleksförklaring.

    du håller mig som ingen annan i en värld som är hopplös och ful
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

    Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

  3. #813
    Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Ort
    Sveriges framsida
    Inlägg
    18 202

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    "Det klassiska kentsoundet"
    Vilket är det?
    De två första skivorna som släpptes för snart 20 år sedan och som vi sedan aldrig återvänt till soundmässigt?
    Är det soundet du menar?
    Jag förstår verkligen inte hur ett band som gjort 2 skivor med trummor bas gitarr sång och sedan 9 skivor som inte baserats på rocksättning fortf kan ha de 2 första som sitt "klassiska" sound
    Kul att du gillar nya!
    Jag tror den menar att vad ni än gör för musik så kommer det alltid låta kent.
    Som ni själva också har sagt vid tidigare tillfällen.
    Men det är ju min tolkning av det hela.
    Jag tror att jag skulle klara mig ganska bra i ett blindtest!

  4. #814

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    "Det klassiska kentsoundet"
    Vilket är det?
    De två första skivorna som släpptes för snart 20 år sedan och som vi sedan aldrig återvänt till soundmässigt?
    Är det soundet du menar?
    Jag förstår verkligen inte hur ett band som gjort 2 skivor med trummor bas gitarr sång och sedan 9 skivor som inte baserats på rocksättning fortf kan ha de 2 första som sitt "klassiska" sound
    Kul att du gillar nya!
    Jag tror "det klassiska kentsoundet" innefattar dessa skivor:

    Kent
    Verkligen
    Isola
    Hagnesta Hill
    B-sidor 95-00
    Du & jag döden
    The hjärta & smärta EP

    ...och till viss del:

    Vapen & ammunition

    ...samt några enstaka låtar från efter 2006 (glömmer säkert några och inkluderar kanske några som inte passar, men nåt sånt här iallafall):

    Generation ex
    Våga vara rädd
    Det kanske kommer en förändring
    Svarta linjer
    Ärlighet respekt kärlek
    Varje gång du möter min blick
    Ensam lång väg hem
    Team building
    Passagerare
    Ett år utan sommar
    Den andra sidan

  5. #815
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bcq Visa inlägg
    Jag tror den menar att vad ni än gör för musik så kommer det alltid låta kent.
    Som ni själva också har sagt vid tidigare tillfällen.
    Men det är ju min tolkning av det hela.
    Jag tror att jag skulle klara mig ganska bra i ett blindtest!
    Så tycker jag också. Det finns inte en chans att jag inte skulle känna igen en ny kentlåt om jag fick höra den oförberett på radion exvis... ( vilket iofs inte hänt sen vinternoll2, men det var episkt: Jag vaknade av den på klockradion, satte mig kapprak upp i sängen och gastade "fy fan va bra de är!!!" Mitt ex var mindre lycklig...)
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  6. #816
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Så tycker jag också. Det finns inte en chans att jag inte skulle känna igen en ny kentlåt om jag fick höra den oförberett på radion exvis... ( vilket iofs inte hänt sen vinternoll2, men det var episkt: Jag vaknade av den på klockradion, satte mig kapprak upp i sängen och gastade "fy fan va bra de är!!!" Mitt ex var mindre lycklig...)
    Innan eller efter sången börjat?

    Skulle btw vara lite kul med en instrumental kentlåt förresten!

    Blir mäktigt imorgon!
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  7. #817
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Martin_747 Visa inlägg
    B-sidor 95-00
    Även Chans och Spökstad?

    Två av mina favoritlåtar förövrigt, och som fick mig att, likt Columbus "upptäckte" Amerika, "upptäcka" kent
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  8. #818
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Innan eller efter sången börjat?

    Skulle btw vara lite kul med en instrumental kentlåt förresten!

    Blir mäktigt imorgon!
    det var nog efter- med tanke på att jag sov...
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  9. #819
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    det var nog efter- med tanke på att jag sov...
    Okej..

    (tio tecken)
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  10. #820
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Om jag får tolka vad J menade med de två första skivorna så menar han antagligen att de är inspelade efter klassiskt manér när man i princip spelar in det inrepade materialet, medan resten av skivorna innefattar ett större studioarbete där låtarna tolkats om från scratch.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  11. #821
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    85

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Eller okej, jag kan komma överens med mig själv om att jag har svårt för det nya soundet istället för att jag inte gillar det.
    Jag tror att jag förstår hur du menar. Själv gillar jag TD skarpt, men tycker känna igen mig själv i din beskrivning från när TTS släpptes. Tror att det som jag var besviken över var att skivan inte lät som jag hade förväntat mig. Nu tycker jag om den också, men det tog sitt tag. Röd var en rätt likadan historia. Började verkligen gilla den nån gång först efter att EPIS redan hade släppts.

    Nu ju längre det går, har jag kanske börjat att ta varje skiva som sitt separata verk (vilka dom självklart också är) och försöker lyssna på nya album utan förutfattade meningar. Jag tycker att det börjar funka rätt bra för min del vad som gäller kent (har dock fortvarande väldigt svårt för vissa andra album som exempelvis the 2nd law av muse som i min åsikt inte låter som muse).

    Och vad är poängen med detta inlägg? Ärligt talat så vet jag inte ens själv. Antagligen ville jag bara stötta din rätt till att våga behålla din egen åsikt även fast majoriteten inte verkar dela den. Fan... Menar inte vara nedlåtande.. Har lite svårt att uttrycka mig i skrift, men till mitt försvar så har jag bott utomlands dom senaste 15 åren.

  12. #822
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HauZZer Visa inlägg
    Jag tror att jag förstår hur du menar. Själv gillar jag TD skarpt, men tycker känna igen mig själv i din beskrivning från när TTS släpptes. Tror att det som jag var besviken över var att skivan inte lät som jag hade förväntat mig. Nu tycker jag om den också, men det tog sitt tag. Röd var en rätt likadan historia. Började verkligen gilla den nån gång först efter att EPIS redan hade släppts.

    Nu ju längre det går, har jag kanske börjat att ta varje skiva som sitt separata verk (vilka dom självklart också är) och försöker lyssna på nya album utan förutfattade meningar. Jag tycker att det börjar funka rätt bra för min del vad som gäller kent (har dock fortvarande väldigt svårt för vissa andra album som exempelvis the 2nd law av muse som i min åsikt inte låter som muse).

    Och vad är poängen med detta inlägg? Ärligt talat så vet jag inte ens själv. Antagligen ville jag bara stötta din rätt till att våga behålla din egen åsikt även fast majoriteten inte verkar dela den. Fan... Menar inte vara nedlåtande.. Har lite svårt att uttrycka mig i skrift, men till mitt försvar så har jag bott utomlands dom senaste 15 åren.
    Ska inte göra det här till en tråd för inbördes beundran men tack. Det värmer ju så klart mitt jantelagshjärta som det heter.

    Men anyway, tillbaka till ämnet så om man tänker efter så är det många av låtarna på Mörkret som har ungefär samma "poppiga" och processade sound som de senaste plattorna men låtarna är helt enkelt så jävla bra att jag glömmer bort det, jag är nog väldigt kräsen och petig, jag måste verkligen gilla låtarna för då glömmer jag bort att det inte låter som det sound jag föredrar. Tänd på är ju inte direkt en gitarrdriven låt, det är synthbas och inget vanlig hi-hat-virvel-bastrumma 4/4 trumkomp, ändå älskar jag den låten så förbannat mycket för att melodin är så jävla fantastisk, jag kan inte sluta hylla Tänd på, sorry om jag tjatar.

    Att jag initialt blev besviken på skivan var för att jag kunde inte direkt hitta någon låt som jag kände wow, det här är ju så jävla bra att det väger upp för det jag har svårt för (måste akta mig för att trampa någon på tårna med mina formuleringar) men som jag skrev har jag långsamt hittat mina "russin i kakan" så att säga. Jag vet att jag tjatar om Simmaren men själva låten är ju ett rent mästerverk (kunde ju inte ens hålla mig en vecka innan jag lärde mig spela den och la upp en enkel covervideo med mig själv och acke) men samtidigt har jag läst folk som tycker att det är skivan svagaste spår och även om jag inte förstår hur den kan vara det så får folk tycka vad de vill, väldigt många hyllar ju Allt har sin tid och det är enligt mig skivans svagaste spår, den jag har absolut svårast för, det blir mer att jag "tar mig igenom den" (jag försöker lyssna på hela skivan om och om igen för att inte tjata ut låtarna). Så här känns det för mig vid genomlyssning

    Mirage - för mig känns det lite, "gland" för att låna ett uttryck från Ramsay, lyssnar på den men får ingen wowkänsla, det är mer att jag väntar på Var är vi nu? Den är okej men inte mer för mig just nu. Samma sak med Skogarna och LBE, de är okej men inte mer utan det är samma sak här, en väntan på att Svart snö ska komma, där går det uppåt igen för mig. Sen kommer då Allt har sin tid som jag så gärna vill hoppa över, har ju svårt för den, det är bara för att jag tycker Simmaren är så bra så blir Allt har sin tid, Innan himlen faller ner och Din enda vän lite som en lång transportsträcka mot själva höjdpunkten på skivan där Godhet utgör en liksom teaser, (Godhet är lite mer än okej liksom) inför Simmaren och Den andra sidan. Jag kan inte rangordna låtarna strikt men om jag kan sätta dem i grupper från bäst ner till sämst (ursäkta uttrycket) blir det så här

    Simmaren
    Den andra sidan

    Var är vi nu
    Svart snö
    Godhet

    Mirage
    Skogarna
    LBE
    Innan himlen faller ner
    Din enda vän

    Allt har sin tid

    Som sagt, skjut mig för att jag tycker allt har sin tid är svagaste spåret och den jag har svårast för, det är ju upp till mig precis som att vissa rankar Simmaren lägre...
    Senast redigerat av tobbe non stop den 2014-05-08 klockan 17:20.
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  13. #823

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Martin_747 Visa inlägg
    Jag tror "det klassiska kentsoundet" innefattar dessa skivor:

    Kent
    Verkligen
    Isola
    Hagnesta Hill
    B-sidor 95-00
    Du & jag döden
    The hjärta & smärta EP

    ...och till viss del:

    Vapen & ammunition

    ...samt några enstaka låtar från efter 2006 (glömmer säkert några och inkluderar kanske några som inte passar, men nåt sånt här iallafall):

    Generation ex
    Våga vara rädd
    Det kanske kommer en förändring
    Svarta linjer
    Ärlighet respekt kärlek
    Varje gång du möter min blick
    Ensam lång väg hem
    Team building
    Passagerare
    Ett år utan sommar
    Den andra sidan
    Ja så hade jag i princip också sammanfattat det där unika Kent-soundet. Helst mycke gitarrer och en skör sångröst av Jocke eller hur man ska säga. Gillar mer det högre tonläget han hade på iaf dom 3 första plattorna, t ex "Celsius" Bianca" & "Glider". Dock älskar jag verkligen kontrasten mellan låtar som "Mirage" & "Den andra sidan" från nya albumet.
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  14. #824

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tralfamadore Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt din poäng. Att det är ett kentforum innebär inte att alla måste tokälska/hylla allt de gör? Ett forum är till för diskussioner med olika åsikter.
    Om man ex. avskyr Kent men älskar forum så är det väl snäppet klokare att bli medlem på ett regelrätt diskussionsforum.
    Annars är man väl en aning dum i huvudet?

  15. #825
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    08
    Inlägg
    608

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av donberg Visa inlägg
    Om man ex. avskyr Kent men älskar forum så är det väl snäppet klokare att bli medlem på ett regelrätt diskussionsforum.
    Annars är man väl en aning dum i huvudet?
    Ja om avskyr kent känns det överflödigt att registrera sig här. Har jag påstått något annat?
    Senast redigerat av Tralfamadore den 2014-05-08 klockan 19:29.

Sidan 55 av 57 FörstaFörsta ... 545464748495051525354555657 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •