Spännande att få Vinyl-versionen av Tigerdrottningen imorn
Spännande att få Vinyl-versionen av Tigerdrottningen imorn
Och du log genom fräknarna
Med tårar i ögonen
Allt fanns i ögonen
Allt finns i ögonen
Det var svaret på Tobbes kommentar om Isola/HH som föranledde mitt användande av 'klassisk', notera citattecknen dock.
Det verkligt klassiska kentsoundet annars är ju E-moll.
Och här gick jag runt och trodde att de spelade 7/4 med swing-känsla och en överanvändning av tritonussubstitutioner och dim7-ackord, men okej då...
Þú söngst til mín svo hljótt...
För att återgå till Tigerdrottningen lite ser jag på Facebook att gubbarna har tre bakgrundssångare med sig på klubbturnén. Härligt! Fast det är en diskussion som kanske passar bättre i livetråden... Oh well, live and learn.
Þú söngst til mín svo hljótt...
Angående jämförelsen med TTS, så blev även jag nästan besviken första gången jag hörde den...
för min del berodde det på att jag hade ganska begränsade referenser om musik på den tiden.
Lyssnade ungefär på fyra artister förutom Kent (och klassiskt då).
När jag sedan började älska TTS 1-2 veckor senare blev det en väldigt viktig uppväckning för min del.
Nu kan jag tycka att nästan allt, oavsett "stil," är bra, sålänge det låter....bra. Typ.
Något som man vill ha med sig när man dagdrömmar, eller behöver tröst, eller behöver att slappna av, eller innan man ska på fest.
Synthbaserade Chvrches kan duga lika fint en dag som Louis Armstrong gör en annan.
Om låten har text är det ju givetvis också bra om sångaren har nåt mer att säga ibland än bara Barbie Girl och Hej Micke Micke Hej, men ändå.
(ok, ännu har det väl ej hänt att jag känt särskilt för rap/hiphop eller black metal, jag har hört en del för att utforska det och kan tycka att en del faktiskt är bra, och värt att ha lyssnat på, men jag återkommer väldigt sällan.)
För att försöka återgå till ämnet, haltande, så hade jag få specifika förväntningar om TD, bara att det skulle låta något "tyngre" än de två föregående.
Rett inn på 1. plass på den norske albumlista! Grattis!
Topp40.jpg
Många tycker att alla skivor från "kent" till "du & jag döden" påminner om varandra på så sätt att de låter mer klassisk gitarrbaserad pop/rock. Sen "Tillbaka till samtiden" och framåt har mer elektroniskt kommit in i soundet och gett en ny riktning. Även om du kanske inte tycker så, så är det väldigt många man pratar med som har den uppfattningen ljudmässigt om kent iaf.
"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."
Göran Zachrisson
Så länge fötterna bär
Så länge lungorna kan
Det börjar liknar ett beroende. Jag fortsätter trots att det gör lite ont. Det skönt att känna smärtan. För varje lyssning blir vardagstristessen allt tyngre. Jag vill något annat. Ta tag i skiten! Men det går inte. Rädslan är för stor. Medelåldersångesten. "Livet börjar vid femtio." Du skämtar!
Den här skivan betyder redan mycket mer för mig än vad många andra tidigare har gjort. Självklart för att jag knyter an till låtarna och relaterar texterna till mitt patetiska liv. Hur korkat det än är och hur fel det än må vara. Man gör ofta så, oavsett vad texterna handlar om och vilken bild som låtarna egentligen vill förmedla. Förlåt. Det här albumet har naglat sig fast och blivit en del av mitt liv.
Tigerdrottningen regerar. För hur länge? Kanske tills ett nytt liv börjar. Kanske alltid.
Stort tack.
Denna skiva är helt fantastisk, jag upptäcker nya saker med den varje gång jag lyssnar! Me like! Även låtar som i början kändes sådär har växt och nu finns det inte direkt något svagt spår enligt mig... Tänk jag som nästan la kent på hyllan efter förra skivan! Är väldigt glad att jag inte gjorde det! All kärlek till kent! <3
...Svarta tysta tårar...
Lyssnat nästan varje dag på Tigerdrottningen, sen den släpptes, tycker väldigt mycket om den...
Perfekt när dagens 6km ska göras, perfekt tempo i dom flesta spåren, som passar min hastighet...blandar man sen med Veronika Maggio, Mando Diao & Lilla Sällskapet så blir stegen lätta oavsett ork,väder & humör.
Tack Bandet för nya skivan!!!
....jag lämnar inga fotspår ens i sand...
....jag går ensam in i ljuset....