Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 16 till 30 av 168

Ämne: Forumiternas recensioner

  1. #16
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xlator Visa inlägg
    Om vi slänger de jävla trumpeterna all världens väg får Våga Vara Rädd en trea. Allt innan förtjänar inte ens att recenseras. Allt efter vet jag inget om än, men jag förväntar mig inga mirakel. Jämförelsevis är Vapen & Ammunition en riktigt reko platta. Skrev jag just det där? Shit. Ibland är det bra att få lite perspektiv.
    V&A är bättre man tror, lyssna!

    Jag tänker inte recensera efter första lyssningen, men jag hoppas verkligen att den kommer växa, annars kommer den förpassas till skivhyllan rätt snabbt.

  2. #17
    Medlem Björn Olssons avatar
    Reg.datum
    Oct 2002
    Ort
    Örebro, Sweden
    Inlägg
    205

    Standard

    I min blogg startade jag en omröstning om vilken som är skivans bästa spår. Kika gärna in där och rösta, det vore kul att veta.

    Inlägget hittas här.

  3. #18
    Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Stockholm/Lund, Sweden.
    Inlägg
    19 030

    Standard

    Jag fattar aldrig hur folk kan reccensera så här tidigt, jag måste ha tid o lyssna innan jag kan säga nått.
    inget.

  4. #19
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    105

    Standard

    Jag har väl lyssnat på skivan 20 ggr nu....Tycker att Ensammast i sverige är klart bäst....Vid din sida sämst....Så här långt.....Men jag är oxå den som upptäckte Cowboys först efter 40 lyssningar....Och nu tycker jag fortfarande att den är det bästa Kent gjort....
    New York Dolls

  5. #20
    Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Vällingby
    Inlägg
    44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kentidiiot Visa inlägg
    Jag fattar aldrig hur folk kan reccensera så här tidigt, jag måste ha tid o lyssna innan jag kan säga nått.
    Det är då tur att du inte jobbar som skivrecensent.

  6. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kentidiiot Visa inlägg
    Jag fattar aldrig hur folk kan reccensera så här tidigt, jag måste ha tid o lyssna innan jag kan säga nått.
    Ett första intryck är också ett intryck.

  7. #22
    Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Stockholm/Lund, Sweden.
    Inlägg
    19 030

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jocke_Roos Visa inlägg
    Det är då tur att du inte jobbar som skivrecensent.
    Ja. (tiotecken)
    inget.

  8. #23
    Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Stockholm/Lund, Sweden.
    Inlägg
    19 030

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av moppler Visa inlägg
    Ett första intryck är också ett intryck.
    Första intryck finns det väl en annan tråd för? Jag mena recension.
    inget.

  9. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kentidiiot Visa inlägg
    Första intryck finns det väl en annan tråd för? Jag mena recension.
    En recension grundas väl ändå på intryck!

  10. #25
    Medlem JerryCools avatar
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    In A Beatiful Place Out In The Country
    Inlägg
    76

    Standard

    Ack, ack och åter ack. Denna skiva är inte bra, att försöka återskapa ljudkulisser som Depeche mode och Kraftwerk gjorde för 20 år sedan tyder inte på goda ambitioner. Snarare känns denna skiva som ett desperat försök att kliva ur den självbild som Kent så framgångsrikt lyckats bygga upp och förvalta. "Var dig själv, försök inte spela någon annan" är ett budskap som man fått höra sedan barnsben och det gäller än idag. Kent, var er själva...försök inte skapa någonting som andra artister redan gjort så mycket bättre.

    Men...dom vågade, dom ställde sig upp emot den där tuffa typen i skolan och sparkade han mellan benen, problemet är att sparken var för klen och den tuffa typen bara skrattar.

    Men jag uppskattar att dom försökte ialla fall...det är inte många som har det modet.

    Sammanfattningsvis så är det här en skiva som i min mening endast verkar som en parentes i min Kentsamling, medans Du & jag döden sitter som klistrad på vinylspelaren.

  11. #26

    Standard

    Elefanter - @@@@@
    Bra öppningslåt, jag gillar texten och hur den drar igång efter någon minut.

    Berlin - @@@@@
    Fantastisk musik, fullkomligt älskar melodin och refrängen. Den här kommer att vara på repeat var jag än befinner mig i vinter.

    Ingenting - @@@@@
    Jag har haft svårt för Ingenting ända sedan singeln släpptes. Den fungerar men är inte bland de bästa. Refrängen sätter sig dock, det ska herr Berg ha en eloge för. En väldigt, väldigt stark trea.

    Vid din sida - @@@@@
    Samma som med Ingenting, den är fortfarande lite bångstyrig andra gången om. Kanske påminner den alltför mycket om Berlin.

    Columbus
    - @@@@@
    Detta kom väl inte som någon överraskning. En ren njutelse att lyssna på, allt flyter samman så bra. Det här lär förbli en stark fanfavorit.

    Sömnen - @@@@@
    Inte så dålig som dagspressen ville mena när förhandslyssningen ägde rum, men ändå inget speciellt. Påminner om något från Hagnesta Hill, Insekter? Något som slår mig är att den är över relativt fort, och det är bra - alldeles lagom lång så att man inte tröttnar.

    Vy från en luftslott - @@@@@
    Introt låter som en slinga jag gjorde till musiken i skolan någon gång. Bra allroundlåt. Den kanske blir bättre om den spelas under någon konsert.

    Våga vara rädd - @@@@@
    Här rycker skivan upp sig än en gång. Fan vad bra, den här vill jag höra live. Jag vågar påstå att den här låten pissar på det mesta från Du & jag döden och EP:n.

    LSD, någon? - @@@@@
    Påminner om Chans. Den får ett mäktigt gung efter ett tag, hamnar i skuggan lite p.g.a. Våga vara rädd.

    Generation ex
    - @@@@@
    Denna får de också lira i november. Introt är makalöst, detta är den låt som påminner mest om 'gamla' Kent. Luktar tracksetta från långt håll.

    Ensammast i Sverige - @@@@@
    Oundvikligt kanske. Jag älskar hur den aldrig når ett crescendo utan bara glider förbi nästan obemärkt, likt 747. Definitivt bland plattans topp 3, och den får gärna avsluta konserterna i höst.

    Slutbetyg:
    Jag älskar skivan, man fruktade att den skulle förpassas till de sälla jaktmarkerna (läs: skivhyllan) ganska fort med tanke på all negativ kritik den fått... men icke; Tillbaka till samtiden ska nötas hösten och vintern igenom ända tills den sitter som de andra skivorna.
    J.Berg & the Kents; tack för ett enastående album!

  12. #27
    Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    38 827

    Standard

    Att betygsätta plattan efter en dag i min ägo känns inte rättvist,
    men 3 känns för lågt och 5 för högt... så en klockren 4'a får det bli :P

    Några spår är värda att nämnas extra, både på gott & ont.

    Elefanter är jävligt mäktig.
    En pumpande refräng, likt ett mantra, gång efter gång efter gång!

    Vid din sida Väldigt vacker melodi & låt. Jag älskar tempobrytningen ca 2:20 in i låten,
    där det övergår till Jocke & ett piano, för att minuten senare explodera ånyo.

    Columbus Min stora favorit på plattan och ett stort jävla måste live.
    Annars kommer jag att gråta där & då. Och det är inte ofta jag gråter...

    Sömnen Det finns alltid något spår per kent-skiva som jag inte orkar med.
    Ofta ett långsamt och segt spår. Voila, här är det! Plattans zzzömniga snedsteg!

    Våga vara rädd är en potentiell singel.
    Trumpeterna överraskar, och det positivt.

    Generation ex Potentiell singel som, likt många andra av låtarna på TTS,
    har hittat balansen mellan gitarrer å ena sidan och lite synthmattor å den andra.

    Ensammast i Sverige Jag förväntar mig att den ska ta fart... någongång... men... nja.
    Tja, väldigt fin i alla fall, men även om den avslutar plattan så lär den nog inte avsluta spelningarna.
    Någon "747" eller "MIDVH" är den inte. Tyvärr.
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

  13. #28
    Erfaren medlem svarta tårars avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Göteborg, , Sweden.
    Inlägg
    10 024

    Standard

    --------------------------------------------------------------------------------

    Jag vet inte riktigt vad jag ska säga... Tack Jocke, Martin, Sami och Markus!!!

    Jag kom på mig själv att jag satt och höll andan flera gånger under tiden jag lyssnade igenom skivan. Skrattade till vid nått tillfälle, ironi eller? Jag är verkligen berörd av denna skivan. Ryser samtidigt som jag tycker den är helt underbar. Ni har lyft från att vara bäst till...ännu bättre, går det? Jag är häpen över att man kan bli så här tagen av er musik, den går rakt in i hjärtat. Tack ännu en gång! Vi syns senare i höstmörkret!!!

    Elefanter *****
    Berlin****
    Ingenting ****
    Vid din sida ***
    Columbus *****
    Sömnen *****
    Vy från ett luftslott ****
    Våga vara rädd ***
    LSD, någon? *****
    Generation ex *****
    Ensammast i Sverige ****
    ...Svarta tysta tårar...


  14. #29
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    105

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JerryCool Visa inlägg
    Ack, ack och åter ack. Denna skiva är inte bra, att försöka återskapa ljudkulisser som Depeche mode och Kraftwerk gjorde för 20 år sedan tyder inte på goda ambitioner. Snarare känns denna skiva som ett desperat försök att kliva ur den självbild som Kent så framgångsrikt lyckats bygga upp och förvalta. "Var dig själv, försök inte spela någon annan" är ett budskap som man fått höra sedan barnsben och det gäller än idag. Kent, var er själva...försök inte skapa någonting som andra artister redan gjort så mycket bättre.

    Men...dom vågade, dom ställde sig upp emot den där tuffa typen i skolan och sparkade han mellan benen, problemet är att sparken var för klen och den tuffa typen bara skrattar.

    Men jag uppskattar att dom försökte ialla fall...det är inte många som har det modet.

    Sammanfattningsvis så är det här en skiva som i min mening endast verkar som en parentes i min Kentsamling, medans Du & jag döden sitter som klistrad på vinylspelaren.
    Hm...det är kanske inte konstigt att jag uppfattar plattan på ett annat vis....Jag har ju aldrig riktigt lyssnat på DM och Kraftwerk och dom här synthbanden, så jag ser ju inte likheten...Jag har ju haft Mötley Crue som favoband sen 80-talet....Och har det fortfarande....Men jag gillar tillbaka till samtiden, riktigt mycket....Kanske för att jag inte är ett DM fan och inte känner igen mej? Så det är nytt för mig.....Om det sen stämmer att Tillbaka till samtiden liknar DM, det vet jag inget om.....
    New York Dolls

  15. #30
    Medlem estetflums avatar
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    Helsingborg, Malmö, Skanör
    Inlägg
    295

    Standard

    Asså är jag den enda som verkligen gillar Sömnen?

    Alla lugna partier på albumet är mitt i prick. Där känna man sig hemma.
    Där hörs det "vanliga" kent... Sen kommer det nya mer upptempo/dans-rytmerna och det tar nog ett tag att vänja sig. Vissa melodier fastnar direkt, som colombus refräng. Vissa melodier tar längre tid att komma ihåg. Efter ett antal lyssningar.. Så ligger skivan på 3,5/5 kanske...

    Och att soundet skulle vara något "nytt" är ju bara skitsnack. Kent har aldrig skapat något "nytt sound"...
    Det går ju inte och missa 80-tals influenserna i musiken..
    Senast redigerat av estetflum den 2007-10-12 klockan 19:49.
    http://myspace.com/theluxeband - släppte 4 låtars EP, fick singelkontrakt med warners efter en månad

Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 1234567891011 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •