Sidan 4 av 12 FörstaFörsta 123456789101112 SistaSista
Resultat 46 till 60 av 168

Ämne: Forumiternas recensioner

  1. #46
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    Tack för en vettig sågning för en gångs skull. Jag håller inte med dig för fem öre, men respekterar dina åsikter. För mig är det nästan tvärtom tycker att det här är det bästa dom släppt sen Isola och HH mycket tack vare att den har mer nerv än på speciellt V&A men även DOJD. Dom skivorna hade bra catchy låtar, men här finns också nerven som saknades där. Det gör att det blir en livsviktig skiva och känslan av odödlighet och dom ack så viktiga tårarna infinner sig.

  2. #47
    Erfaren medlem Embelies avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Estockholm
    Inlägg
    4 909

    Standard Kvinnan bakom myten (11 låtar senare)

    Elefanter. Melodin är grym, Jocke Bergs röst är tipptopp! Ett väldigt starkt första spår på en skiva. Vad ska man säga om texten? Ja, det är ju Kent. Alltid väldigt speciellt och enligt många konstiga och invecklade och Elefanter är väl inget direkt undantag. Det jag brukar tycka Kent är bäst på är att gå från en lugn och harmonisk melodi och ton till att rycka tag i lyssnaren och starta låten på riktigt. Det händer 1 minut och 52 sekunder in i Elefanter. Underbart.

    Berlin. Inte lika självklar. Det jag gillar mest med låten är melodin när herr Berg sjunger "Du står utanför, jag står utanför". Annars tycker jag att melodin är rätt tråkig. Men ändå blir låten grym. Vilket enligt mig är en gåta i sig. Den korta efrängen sätter sig på hjärnan.

    Ingenting. När den släpptes blev jag väldigt glatt överraskad. Den är hur bra som helst faktiskt. Det enda jag inte gillar är introt. Det passar inte alls in i låten. Annars en klockren singel som tyvärr spelas på stationer som Rix Fm.

    Vid din sida. Låten tar sig efter drygt en halv minut. Det är en bra låt, inte mer. Jag älskar Bergs "lalalala".

    Columbus. Den är bra. Den är faktiskt väldigt bra. Men den lär bli överskattad. Introt är inte alls bra. Verserna är lite skumma, det bästa är helt klart bryggan och refrängerna. Gör nästan att man ryser till vilket är ett bevis på att låten håller klass. Kent-klass. Texten är dessutom i denna text VÄLDIGT bra.

    Sömnen. Hjälp tänkte jag när jag hörde den första gången. Skitdålig början. Refrängen är riktigt mysig så låten hämtar upp sig. En bra avbrytning mellan alla andra lite med "fartfyllda" låtar. Mysfaktor hög.

    Vy från ett luftslott. Introt säger, en Lisa Nilsson-låt som spelas sönder på Svenska Favoriter. Men tack och lov kommer det in lite andra grejer, JBs röst alltså. En av mina favoritlåtar. Rösten låter ung och bra. Bryggan/refrängen är super! Disco-feeling på denna låt, men det är bra liksom. Kent lyckas.

    Våga vara rädd. Introt är rätt dåligt. Dessutom borde man låtit det gått ytterligare några minuter innan man la dit gitarrerna och trummorna, tycker jag. Annars är låten grym. En av skivans bästa! Refrängen ger en gåshud. "Du står vid frontlinjen igen, allt allt allt kommer till den som vågar vara rädd", genialiskt.

    LSD, någon? Också en grymgrymgrymt bra låt. Harmonisk och lättsam. Kul att höra hur rösten kan skifta så kraftigt. Nu låter Berg som sin ålder om man säger så. Stråkinstrumenten låter som en Beatleslåt. Eleanor Rigby. Väldigt bra. "Jag finns här för dig"

    Generation ex. Alltså det bär mig emot att säga det. Låten är det egentligen inget fel på men jag verkligen avskyr när en skabbig kvinnoröst ska vara med i bilden. Det blir inte bättre när hon sjunger en eller två meningar själv. Låter förjävla illa. Låten är bara ok.

    Ensammast i Sverige. Ingen grym låt. Jag drar paralleller till 747 och Mannen i den vita hatten. Dessa två låtar är oerhört överskattade av Kentfans. Men inte av mig. Det är två låtar i mängen av bra Kentlåtar liksom. Inget mer. Samma sak med denna låt. Fast den är nästan inte bra. Den är på gränsen. Men den blir ju bra i alla fall. Det är det som är lite synd, eftersom jag verkligen tycker om Kent så mycket så blir det en bra låt för att just Kent har gjort den. Fast den är inte så bra. Haha.
    Blogg
    Be sure to wear some flowers in your hair.

  3. #48
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Embelie Visa inlägg
    Ingenting. När den släpptes blev jag väldigt glatt överraskad. Den är hur bra som helst faktiskt. Det enda jag inte gillar är introt. Det passar inte alls in i låten. Annars en klockren singel som tyvärr spelas på stationer som Rix Fm.
    Det där kommer jag aldrig att förstå.
    Vad är det som inte är bra med det?
    Dels att iaf en låt ersätter all skit som alla matas med på de kanalerna, men även att den kan locka nya lyssnare till kent som i framtiden kommer beröras och tänka lite mer precis som många som är inne på Kent redan gör?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  4. #49
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Jag ska säga er att det var tack vare Rix FM och att de på den tiden spelade "Dom andra" på radion som jag lyssnar på Kent idag och har gått ner mig så djupt i deras musik som jag faktiskt gjort.

    Fast du kanske tycker det är dåligt?

  5. #50
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2003
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    579

    Standard

    Jag har också riktigt svårt för låtar där gästartister medverkar i sången. Duett och FF är riktiga plågor och än så länge så tycker jag inte speciellt bra om varken Vy från ett luftslott eller Generation ex.

    Jockes röst är för mig extremt viktig för att Kent ska vara så bra som dem mestadels är, när någon annan får medverka på sången så låter låtarna som vilken annan skitmusik som helst.
    I´ll bring you when my lifeboat sails through the night..

    That is supposing you don´t sleep tonight

  6. #51
    danbrynefall
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fred93 Visa inlägg
    Jag har också riktigt svårt för låtar där gästartister medverkar i sången. Duett och FF är riktiga plågor och än så länge så tycker jag inte speciellt bra om varken Vy från ett luftslott eller Generation ex.

    Jockes röst är för mig extremt viktig för att Kent ska vara så bra som dem mestadels är, när någon annan får medverka på sången så låter låtarna som vilken annan skitmusik som helst.
    har inte heller hoppat av glädje över duett-låtarna... men generation ex är hur bra som helst. camela gör ett kanonjobb! dock så är det jocke som lyfter den... tex hur han låter så härligt irriterad/frustrerad när han sjunger "jaja jag vet vad vi förlorat" och sen såklart falsetten som avslutar partiet i fråga, världsklass.

  7. #52
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    773

    Standard

    Konstigt att man tycka så olika om saker egentligen.. När man ändå tillhör samma.. kategori. Jag njuter av varenda sekund av skivan.

    Nu måste fan jocke få polarpriset!
    .. Men jag tänker aldrig så långt.

  8. #53
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    212

    Standard

    Utan att kommentera innehållet så är Oskars inlägg ett av de bättre på forumet. Mer sånt!

  9. #54
    Erfaren medlem Embelies avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Estockholm
    Inlägg
    4 909

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Jag ska säga er att det var tack vare Rix FM och att de på den tiden spelade "Dom andra" på radion som jag lyssnar på Kent idag och har gått ner mig så djupt i deras musik som jag faktiskt gjort.

    Fast du kanske tycker det är dåligt?
    Fint. Fast... det ger jag blanka fan i.
    Blogg
    Be sure to wear some flowers in your hair.

  10. #55
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jo, jag är fortfarande något besviken, och jag ska försöka förklara varför. Anledningen är inte att kent har bytt stil och inte längre är "mitt" kent eller något liknande, utan helt enkelt att flera av låtarna inte håller. Första lyssningen var nästan jobbig, andra var ledsam, tredje lite bättre, fjärde ganska okej, men sen har det inte blivit mer än så. För varje ny lyssning hör jag - i stort sett - samma sak, och det är en samling låtar varav somliga är riktigt bra medan andra bara känns som oengagerad och ofokuserad utfyllnad. Med det sagt jämför jag skivan med övriga kentalster, den är fortfarande givetvis mycket bättre än det mesta som släpps på marknaden.

    Elefanter: Klart bästa låten, den första versen är kanske det största ögonblicket på hela skivan med den släpande sången och nerven som saknas på andra ställen. Med en annan refräng hade den platsat på både Isola och Hagnesta Hill, och det är egentligen min enda kritik: även om refrängen också är bra så passar den inte ihop med versen utan låter mer som en synthigare Dom andra. Trumpeten är en fin detalj även om outrot är onödigt långt.

    Berlin: En väl sammanhållen låt med bra driv, klassiskt kent men uppdaterad i och med det synthiga soundet. "Fleur de lis" i texten väcker en del intressanta associationer och Joakims sång fungerar bra i versen och okej i refrängen. Jag stör mig dock på kloppandet i slutet, det tar bort en del av tyngden i kompet.

    Ingenting: Handklappet är fantastiskt, och melodierna lyfter låten från det ordinära. Inget mästerverk men en bra förstasingel som faktiskt svänger, kors i taket. En av de låtar som växer mest tack vare detaljerna och drivet.

    Vid din sida: Lalala-sången är tråkig, men passagen kring "...som en barndomsjul" innehåller lite mer av den där nerven som jag letat efter. Texten innehåller en del överraskande ordval vilket jag gillar. Bryggan... passar inte in i låten men är helt okej, pianot i bakgrunden är möjligen lite fantasilöst. Känns som en låt som var en bra idé men inte kom riktigt ända fram.

    Columbus: Obegripligt överskattad, verserna är fina men refrängen är det stor floskelvarning på plus att sångmelodin och nödrimmen faller platt till marken. Med Peter Jöback på sång hade den vunnit melodifestivalen, men det säger ju ingenting. "Way back in nittitre" är en av de sämsta strofer som skrivits, och för mig har låten samma effekt som Klåparen: överdramatiskt och lite pubertalt. Joakim kommer till Stockholm och ser sig som Colombus när han "upptäckte" Amerika. Gäsp.

    Sömnen: Innan allting tar slut på LSD. Fin stämning och lite flummigt, men oengagerande och sömnframkallande. Känns också som en idé som inte räckte ända fram utan kompromissades fram vid mixerbordet. Alldeles för spretig trots att den är så enkel. Slingan som aldrig vill ta slut är bara irriterande, även om den länkar snyggt till nästa låt.

    Vy från ett luftslott: Disco i FF-stil men mycket sämre, en av de sämsta kentlåtarna ever. Ostrukturerat, luftigt och intetsägande, förvirrad text och en melodi som bara står och stampar utan att komma någonstans. Man bara väntar på att det ska hända något men det gör det inte, förutom att den fruktansvärt irriterande slingan kommer tillbaka och blir ännu mer irriterande och monoton. Bara sista tonen är bra, det dova pianot som avbryter eländet.

    Våga vara rädd: Klassiskt kent men inget nytt. "En annan tid..." fram till ...kommer till den..." är okej, men synthmelodin känns väldigt fantasilös och blek. Något av en rutinlåt som hade låtit bättre på Hagnesta Hill, nu känns den bara överspelad och gammal, möjligen bortsett från trumpeten som å andra sidan låter likadan som den i Elefanter. Okej men ointressant.

    LSD, någon?: Passagen från Riddarfjärden och Tegelbacken är fin, bland de bättre på skivan, men sen urartar det i nån sorts flumtechnometal som låter gräsligt, och de döda grävlingarna hade jag klarat mig vädligt bra utan. Pianot i bakgrunden innan "en sista buss i regnet" samt outrot är ganska fint men får en alldeles för liten roll för att det ska lyfta låten. "Jag finns här för dig"-mantrat är segt och bromsar det som annars kunde varit lite driv. Också okej men för ointressant och osammanhängande för att låta riktigt bra.

    Generation Ex: Bättre än de 4 låtarna innan, men inte mer spännande än "Spökstad" som den påminner lite om. Drar en del åt V&A men låter mer komplext utan att nödvändigtvis vara bättre. "Du vet jag får panik av dina tårar" är fint men passar inte ihop med stämningen som egentligen är ganska varm och trivsam. Hej och hå, här sjunger vi en söt liten duett med självmordstext.

    Ensammast i Sverige: Trummorna är fruktansvärda och tar bort all tyngd i låten med sin plastighet. Låter verkligen som ett avslutningsspår med sin episkt ödesmättade stämning och Joakims nästan uppgivna sångstil. Dock kommer inte den här låten heller riktigt igång utan står länge och stampar på samma ställe utan någon riktig nerv. Inte ens outrot har något driv, det är bara den hackiga gitarren (?) som låter snyggt. Det sista textstycket från "jag har letat som besatt" är väldigt fint och sammanfattar väl mina känslor för hela skivan.

    Sammantaget tycker jag absolut inte att skivan är dålig eller ens "fel" om man ska relatera den till andra kentverk, men för många av låtarna är tråkiga och oengagerade. Därtill är texterna inte så laddade och poetiska som de brukar vara, de är mer jordnära och direkta vilket gör dem plattare. Vissa ordval är direkt genanta och det är ytterst få gånger jag ryser till av just texternas betydelse. Jag tycker kanske inte heller att sången fungerar som ett instrument på samma sätt som på tidigare skivor, den ligger mer ovanpå och anpassar sig sämre till musiken.

    Över huvud taget får jag inte gåshud mer än max ett par gånger sammanlagt över dessa 10 lyssningar, och det är för lite. Helheten är snygg, det är välproducerat och detaljerat men det känns nästan mer som en svaghet än en styrka. Varje överraskning känns planerad och blir därför ointressant. Många låtar förefaller ostrukturerade och alldeles för komplexa för sitt eget bästa, med en mängd detaljer som spretar och sticks utan att egentligen tillföra något.

    Jag kanske kommer omvärdera skivan efter 20 eller 30 lyssningar, men detta är vad jag känner just nu och vad jag egentligen har känt från första början. kent är aldrig dåliga men de har sällan känts så svävande och ofokuserade som här och nu.
    Ohyggligt intressant,,,,,,,not.

  11. #56
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    773

    Standard

    ...Däremot så har man verkligen fel om man påstår att det är något som helst fel med columbus. Då har man fel. För det är det inte. Eller jo. Den är för kort. Fast ändå inte. Refrängen är tokvacker, texten i densamma underbar.
    .. Men jag tänker aldrig så långt.

  12. #57
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    17 385

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Martin Sköld Visa inlägg
    Ohyggligt intressant,,,,,,,not.
    haha,har vi sagt att vi älskar dig?

  13. #58
    Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ort
    Skövde., , .
    Inlägg
    4 058

    Standard

    "urartar det i nån sorts flumtechnometal"

    ...öh va? det är ju det som gör låten grymt bra, sjukt härlig gung i låten.

    outrot är inget mer än ett mästerverk

  14. #59
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Embelie Visa inlägg
    Fint. Fast... det ger jag blanka fan i.
    Vad ger du blanka fan i?
    Att Kent får nya fans som är genuint intresserade av musiken och hela deras värld?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  15. #60
    Erfaren medlem Embelies avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Estockholm
    Inlägg
    4 909

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Vad ger du blanka fan i?
    Att Kent får nya fans som är genuint intresserade av musiken och hela deras värld?
    Direkt när jag såg din fråga så tänkte jag: "Nej självklart inte!"

    Men, vid närmare eftertanke så bryr jag mig egentligen inte ett skit om hur många fans Kent har. Varför ska jag lägga ner energi på något sådant?
    Blogg
    Be sure to wear some flowers in your hair.

Sidan 4 av 12 FörstaFörsta 123456789101112 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •