Sidan 1 av 12 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 168

Ämne: Forumiternas recensioner

  1. #1

    Standard Forumiternas recensioner

    Skulle vara kul om alla kunde skriva en minirecension låt för låt. När man känner sig mogen.

    Nu har jag bara lyssnat på skivan idag, dock oerhört många gånger. Sammanlagt intryck; nytt (och sämre) sound men samma kentmelodier och texter. Skivan är återhållsam, lam och alldeles alldeles underbar.

    Elefanter
    Fin text. Sjukt fin melodi. Soundmässigt händelserik låt. Väldigt annorlunda sound (i slutet) men väldigt bra. + + + + +

    Berlin

    Mycket "techno". Sjukt fina melodier. Snabb låt. + + + + +

    Ingenting
    Har utvecklats från en tvåa till en femma. + + + + +

    Vid din sida
    Fin melodi. Skönt sound och tempo. Lite jobbiga körer. Men sjukt bra. + + + + +

    Columbus

    Överraskade stort jämfört med provlyssningarna. Lite Peter Jöback-melodi på sina håll. Sjukt nice text, inte alls J.Berg-stereotyp. Ligger ganska nära gamla Kent soundmässigt, åtminstone i slutet. + + + + +

    Sömnen
    Relativt seg låt med upprepande halvbra melodi. Intetsägande och nästan klyschig text. + + +

    Vy från ett luftslott
    Första minuten påminner om Bubbles. Känns Cubase-gjort. Soundet växer en del men låten som helhet når inga större höjder. + + +

    Våga vara rädd
    Kanske den typiska TTS-låten. Jag gillar överranskande trumpeterna. Något återhållsam men sköna slingor o text. + + + +

    LSD, någon?
    Underbara celloslingor i början. Helt unik låt. Underbart sound låten igenom. + + + + +

    Generation ex
    Sjukt bra. Både driv & djup. Tveksam till Camelas (hon som körar kallas tydligen så) körande. + + + + +

    Ensammast i Sverige

    Utvecklas aldrig till en monsterlåt utan är en ballad rakt igenom. + beat. Dock en jävligt fin ballad. Versmelodin är lätt bäst på skivan. + + + + +

    Skivan får ganska klockrent fem plus. Och förhoppningsvis växer den.

  2. #2
    Medlem Pierrens avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Björnlunda
    Inlägg
    330

    Standard

    Kan inte annat än att stämma in på vad du säger

    Edit: okej betygen är kanske lite höga med det du skriver om låtarna håller jag med om.
    Senast redigerat av Pierren den 2007-10-11 klockan 20:21.
    du, du, du gör mig hel

    Bilddagboken

  3. #3
    Nybörjare Niklas Ös avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    24

    Standard

    Fullständigt orimliga betyg...
    Om de inte råkar vara på en skala till 10 ?

  4. #4
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    3 478

    Standard

    Låter mkt rimligt tkr ja! Tts e säkert skit bra!

  5. #5
    Medlem MrCs avatar
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Sthlm, Sweden.
    Inlägg
    270

    Standard

    För tidigt för mig att sätta betyg efter bara tre lyssningar, men är inte "Columbus" riktigt riktigt riktigt riktigt bra! Makalös!
    Intrycket är att det här är en fantastiskt bra platta, kul med nytt sound, kan väl inte påstå att jag gillar soundet bättre än på andra kentskivor, men bra är det!
    En del plockar vingar från änglar som dom mött, en del plockar sina från insekter som dött.

  6. #6
    Smygare
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    , , .
    Inlägg
    2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Anna.92 Visa inlägg
    Låter mkt rimligt tkr ja! Tts e säkert skit bra!
    Tyvärr, den är dålig. Första intrycket är att det är Kents sämsta, utan tvekan. (Ja, till och med sämre än V&A).

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278

    Standard

    Om vi slänger de jävla trumpeterna all världens väg får Våga Vara Rädd en trea. Allt innan förtjänar inte ens att recenseras. Allt efter vet jag inget om än, men jag förväntar mig inga mirakel. Jämförelsevis är Vapen & Ammunition en riktigt reko platta. Skrev jag just det där? Shit. Ibland är det bra att få lite perspektiv.
    RIP Kent - 1995–2007
    Konst | Kultur | Kärlek

  8. #8
    Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Vällingby
    Inlägg
    44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Anna.92 Visa inlägg
    Låter mkt rimligt tkr ja! Tts e säkert skit bra!
    Alltså, jag förväntade mig mer av kentfans än dåliga förkortningar och särskrivningar. -3

    Förövrigt tror jag att skivan kommer att vara "skitbra".

  9. #9
    Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Stockholm Södermalm Beckbrännarbacken
    Inlägg
    5 553

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrC Visa inlägg
    För tidigt för mig att sätta betyg efter bara tre lyssningar, men är inte "Columbus" riktigt riktigt riktigt riktigt bra! Makalös!
    Intrycket är att det här är en fantastiskt bra platta, kul med nytt sound, kan väl inte påstå att jag gillar soundet bättre än på andra kentskivor, men bra är det!
    Tack för den positiviteten!
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

  10. #10

    Standard

    Okej. Efter att lyssnat konstant sen imorse på skivan så måste jag säga att jag inte blev så hemskt imponerad. Men några spår sticker ut en aning och visst, jag kanske blev lite besviken, men ett par spår har grym potential. Dessutom blev jag lite besviken på "limited edition"-versionen av skivan. Hade vart grymt om det funnits med lite text till bilderna och kanske lite bakomarbete med skivan från studion osv. Men den är grymt snygg iaf och en del bilder är verkligen vackra.

    Elefanter *****
    Galet skön låt! Bland det goaste Kent släppt. Låter precis så som kent ska låta på denna skiva enligt mej. Suveränt!

    Berlin ***
    Nja, vet inte. Känns bara inte som den sitter å då har den fått 15-20chanser!

    Ingenting ****
    Jag gillar faktiskt denna låt.Jag tyckte också att B-spåret höll hög klass och borde fått en plats på skivan!

    Vid din sida ***
    En låt i mängden, tycker inte den sticker ut.

    Columbus****
    Skön inledning, go bakgrundsslinga.. Känns bra! Potential!

    Sömnen **
    Jag trodde jag skulle somna första gången jag hörde denna.. Den är fin men har liksom ingen drivkraft. Kanske blir bättre efter ett tag men just nu känns allt bara som en gröt.

    Vy från ett luftslott ****
    Detta spår är skönt och har en grym potential. Totalt annorlunda. Eget. Jag gillar den som fan.

    Våga vara rädd *****
    Grym låt. Bra slinga och extremt skönt med blåsinstrumenten.. Topp3 på skivan helt klart!

    LSD, någon? ***
    Varken mer eller mindre. Okej låt.

    Generation ex. *****
    Camelas röst tillsammans med Jocke gör detta till den absolut bästa duetten som kent spelat in. Den är grym och jag älskade den sen första lyssningen. Troligtvis skivans bästa spår (med reservation för Elefanter).

    Ensammast i Sverige ***
    Än sålänge aningen besviken på avslutningen på denna skiva. Ingen ny 747 direkt om man säger så. Men den är snygg och vacker att lyssna på. Men jag hade så sjukt höga förväntningar på detta spår med tanke på ovanstående titel + senaste "mannen i den vita hatten..." Men klart godkänd.

    Sammantaget:
    En helt okej skiva. Problemet är som jag ser det, att jag inte kan hitta guldkorn som kryper fram efter ett tag, som jag gjort med tidigare skivor.. Jag tycker det är en bra skiva. Men jag längtar, tragiskt nog, redan efter nästa!! Totalt: * * *
    Sådär..då har jag gjort min röst hörd;-)
    Senast redigerat av bda27 den 2007-10-11 klockan 22:14.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    101

    Standard

    Som erfaren musikrecensent ska jag göra en rimlig recension, och inte dela ut 5 st. + titt som tätt som en viss trådskapare...

    Elefanter - 5
    Sjuk låt. Absolut det starkaste inledningsspåret någonsin. Texten känns D&JD.

    Berlin - 3
    En väldigt synth-inspirerad medelmåtta.

    Ingenting - 1
    Som vanligt är singeln sämst. Ganska jobbig och osammanhängande text.

    Vid Din Sida - 3
    Typisk Kent-låt. Skulle kunna passa på Hagnesta Hill.

    Columbus - 4
    Med undantag för introt och synthbasen så är denna låten riktigt bra.

    Sömnen - 3
    Jag gillar trummorna och gitarrarerna i bakgrunden. Ganska tråkig låt annars.

    Vy Från Ett Luftslott - 2
    Även denna är en typisk Kent-låt. Når aldrig något klimax.

    Våga Vara Rädd - 4
    Snälla, skona mig från trumpeterna, annars hade detta varit en fullpoängare.

    LSD, Någon? - 4
    Första halvan utav låten är så himla guld. Andra hälften känns bara så... pompös och Melodifestivalen.

    Generation Ex - 5
    Riktigt bra text. Plattans hårdaste låt. "Duetten" är sjuk!

    Ensammast I Sverige - 5
    Något utav det bästa Kent släppt någonsin. Når aldrig något klimax, men det behövs inte då denna låten är fullkomligt underbart bra. Sinnessjuk avslutning på spelningarna i höst!



    Summering: 3,54

  12. #12
    Medlem frippe99s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    1 596

    Standard

    Den "jävla" trumpeten är catchy som fan och sätter sig riktigt hårt efter ett tag...

    Citat Ursprungligen postat av Xlator Visa inlägg
    Om vi slänger de jävla trumpeterna all världens väg får Våga Vara Rädd en trea. Allt innan förtjänar inte ens att recenseras. Allt efter vet jag inget om än, men jag förväntar mig inga mirakel. Jämförelsevis är Vapen & Ammunition en riktigt reko platta. Skrev jag just det där? Shit. Ibland är det bra att få lite perspektiv.

  13. #13

    Standard

    Jag tycker såhär: Tillbaka till samtiden innehåller ett antal låtar som lägger sig på top 5, det bästa kent gjort, och ett antal låtar som lägger sig på top 10, det sämsta kent gjort. Mina betyg är följande

    Elefanter 5/5
    Berlin 4/5
    Ingenting 4/5
    Vid din sida 3/5
    Columbus 5/5
    Sömnen 5/5
    Vy från ett luftslott 1/5
    Våga vara rädd 0/5
    LSD, någon? vet inte
    Generation Ex 0/5
    Ensammast i Sverige 5/5

  14. #14
    Nybörjare
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    gothenbourgh, , Sweden.
    Inlägg
    31

    Standard recension

    elefanter 3/5 låten är väldigt bra, tycker inte den borde vara en intro låt på skivan dock, tycker den är lite för slö... hoppas de inte inleder med elefanter på turnén

    Berlin 4/5 här kommer allt som saknades i elefanter börjar i skönt tempo och stegrar i kraftig melodier och skönt drag.

    Ingenting 4/5 slagkraftig solklart val till första singel... kan tänka mig att detta blir en ny "kärleken väntar" och man kommer säert tröttna på en för övrigt bra låt.

    Vid min sida 2,5/5 kan inte sätta fingeret på vad som är fel... men det håller inte för mig, vid min sida känns som "vi mot världen" från th&s ep. (tyckte vmv var svagaste låten därifrån)

    Columbus 5/5 underbara kent, ni gör en så jävla bra låt. denna låt rörde vid min själ direkt. underbart fin och vacker låt. "En ynklig rad av fotspår en okänd kontinent"

    Sömnen 4/5 lugn skön låt, passande nog underbar att somna till!(ja jag prövade) varje skiva behöver en bra lugnare låt kent levererar.

    Vy från ett luftslott 4/5 intressant sound, sköna melodier och jag tror detta kommer bli en skön Live låt.

    Våga vara rädd 5/5 enligt mig intressantaste låten på skivan (läs inte bästa, intressantaste sa jag) låten slår ut lite från skivan, gillade den först inte och tyckte den var lite håkan hellström. Men den har växt väldigt sen jag lyssnade in mig, och känns nu väldigt intressant och kentigt okentig.

    LSD, någon? 4/5 börjar lite slött, men ökar sedan till ett härligt halv snabbt tempo. tycker detta är en låt som inte saknar något alls, men kanske inte har det lilla extra som skapar en ny midvh. Extranummer, någon?

    Generation Ex 5/5 Lika stark och underdog som du är ånga, känns som att den är bäst på hela skivan sådär i smyg. vill se denna som låt nr.2 på låt listan i turnén. kent kan, kent leverar.

    Ensammast i sverige 5/5 På samma sätt som man inte ville ersätta 747 som avslutnings nr, vill man nu inte ersätta midvh. Låten är klockren och har ust allt som krävs för att avsluta en konsert, men hallå glöm inte att midvh också har det, och för den delen har 747 det med. tufft beslut...

    Summering 4.13/5 Stark skiva kanske inte den bästa kent gjort, men går det att kräva en sådan skiva av något mänskligt väsen? helt klart nöjd med nya soundet och jag fick det jag ville ha. en NY skiva, jag har kvar hagnesta hill och isola i hyllan när ajg vill lyssna på dem.
    Anton en kent låt som om man förkortar den bli NDBPM.... "när döden bombar på månen?"

  15. #15
    Medlem sojkinos avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    319

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lirklirk Visa inlägg
    Tyvärr, den är dålig. Första intrycket är att det är Kents sämsta, utan tvekan. (Ja, till och med sämre än V&A).
    Jag tycker att V&A samt TTS är Kent's bästa skivor:P
    (i alla fall om man lägger ihop alla låtarna)
    Hur kan ett gott skratt förlänga livet
    när tiden går fort när man har roligt?

Sidan 1 av 12 1234567891011 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •