Sidan 8 av 12 FörstaFörsta 123456789101112 SistaSista
Resultat 106 till 120 av 168

Ämne: Forumiternas recensioner

  1. #106
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    Linköping, , Sweden.
    Inlägg
    106

    Standard

    Elefanter: 3,5
    Berlin: 3,5
    Ingenting: 4
    Vid din Sida: 3
    Columbus: 4
    Sömnen: 4
    Vy från ett luftslott: 4
    Våga vara rädd: 5
    LSD, någon? : 4
    Generation Ex: 4
    Ensammast i Sverige 2,5
    wiihuuuu

  2. #107
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Jag måste skriva en liten kort recension igen, eftersom att jag ändrat mig som fan.

    Elefanter: 5
    Berlin: 4,5
    Ingenting: 4
    Vid Din Sida: 4
    Columbus: 4,5
    Sömnen: 4
    Vy från ett luftslott: 5
    Våga vara rädd: 4
    LSD, Någon?: 5
    Generation Ex: 4
    Ensammast i Sverige: 4,5

    MEN AH, Jag vet inte ! haha
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  3. #108
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    08
    Inlägg
    608

    Standard

    Så Tigertindra är barnsligt bitter iaf. Ville någon ha det illuktande apverket förresten?

    Jag tyckte iaf Oskars "recension" hade någonting konstruktivt att säga och var en nykter betraktelse även om jag inte håller med. Intressantast var nog kommentarerna om "Columbus". Hoppas den inte handlar om något så trivialt som när Jocke kom till staden från landet 93. Annars är det en fin Stockholmsskildring på sedvanligt Jockevis. "Vy från ett luftslott" är skön den med, synd att du inte uppskattar den.

  4. #109
    Smygare
    Reg.datum
    Nov 2005
    Ort
    oslo, , Norway.
    Inlägg
    7

    Standard

    Elefanter 5/5
    Berlin 3/5
    Ingenting 4/5
    Vid din sida 5/5
    Columbus 5/5
    Sömnen 4/5
    Vy från ett luftslott 5/5
    Våga vara rädd 5/5
    LSD, någon? 5/5
    Generation Ex 5/5
    Ensammast i Sverige 5/5

  5. #110
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tralfamadore Visa inlägg
    Så Tigertindra är barnsligt bitter iaf. Ville någon ha det illuktande apverket förresten?

    Jag tyckte iaf Oskars "recension" hade någonting konstruktivt att säga och var en nykter betraktelse även om jag inte håller med. Intressantast var nog kommentarerna om "Columbus". Hoppas den inte handlar om något så trivialt som när Jocke kom till staden från landet 93. Annars är det en fin Stockholmsskildring på sedvanligt Jockevis. "Vy från ett luftslott" är skön den med, synd att du inte uppskattar den.
    Tack! Jag har inte funderat så mycket över innebörden, men min första tolkning är att Joakim kommer till en ny stad/kontinent precis som Columbus. Därmed hoppas jag också att jag har fel, för så triviala liknelser gör mig lite ledsen. Dessutom känner jag inte igen mig i det Stockholms som beskrivs, även om just Kungsholmen är lite deprimerande ibland...

  6. #111
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    651

    Standard

    Efter att ha tillbringat 80 mil i bilen de sista dagarna kommer här intrycken från intensivt lyssnande på Tillbaka till samtiden.

    Elefanter:
    Dyster början. Jag gillar inte trumpeten, men låten är fin innan tempot höjs. Den lugna början gör dock att jag inte tycker att den passar som förstalåt på skivan.

    Berlin:
    Elektronsik början som är lite för mycket för min smak. Bra verser med snygga gitarrer men svagare refräng.

    Ingenting:
    När jag hörde låten första gången trodde jag att det var en remix av en ”riktig” Kent-låt. Dessvärre var det inte så. Medioker refräng och jag har svårt för tonhöjdsskillnaderna i ”dom javlarna tog oss en efter en”. Mellanspelet efter ca 2:25 och ca en halvminut framåt är dock helt okej. Jag skulle nog hävda att det är bara Kent som kan lyckas få den här låten som etta på tracks pga trogna fans. Sen har jag en begynnande spaning och det är både Kent och Lars Winnerbäck sjunger om gamla albumtitlar på sina nya skivor. Kent nämner Hagnesta Hill i början av Ingenting och Lars Winnerbäck nämner det tidigare albumet Söndermarken i en låt på sin nya skiva. (Nördpoäng, jag vet!)

    Vid din sida:
    Dyster och groteskt dålig början och refräng. Verserna är dock riktigt bra, gitarrsolot på slutet är riktigt skönt och referenserna till Jakob Hellman är lite kul (”Hellmans ...och stora havet” samt ”sätt ditt liv på spel för min skull”)

    Columbus:
    Dyster början men efter ca 25 sek tar det sig. Jockes underbara rullande R när han sjunger ”nitti-trrre” har jag längtat efter ända sen gamla B-sidan Lämnar där han sjöng ”Nej stopp det rrräckerrr”. En av de starkaste låtarna på skivan.

    Sömnen:
    Ett sömnpiller. Kan inte säga att låten är dålig men den är heller inte bra.

    Vy från ett luftslott:
    Början känns som nåt jag definitivt hört förr. Var har dom snott introt från? Sköna trummor men även denna låt känns som en halvtaskig remix av en ”riktig” Kent-låt.

    Våga vara rädd:
    Okej låt, men inte mer.

    LSD, någon?:
    Lite seg början, det tar nästan 2 minuter innan låten kommer igång på riktigt med ett grymt trumkomp som luktar såväl Clash som Smiths och då svänger det! Hade gärna sett att de fått fram gitarrerna mer i sticket ca 3 minuter in i låten. En av de bästa låtarna på skivan. Kanske rentav den bästa? Men hur hamnade de döda grävlingarna i texten...?

    Generation Ex:
    Jag får starka associationer till Factorys gamla hit ”Efter plugget” i början av låten. Sedan snygga gitarrer men både verser och refräng är ganska svaga.

    Ensammast i Sverige:
    Keyboard-ljudet som används i början borde dom skippat redan efter Hur jag fick dig att älska mig på V&A. I grunden är detta en riktigt bra låt som tyvärr förstörs av synthtrummorna som får en alldeles för framträdande roll. Som sista låt skulle jag också gärna sett att man spelade ut mer och öste lite på slutet av låten istället för att stanna upp. Denna låt kan dock med några smärre förändringar i framförandet bli riktigt grym live.


    Rent generellt tycker jag det är få låtar som håller hela vägen. Det finns många bra delar av låtar men ingen riktigt bra helhet i någon låt. Jag tycker faktiskt att man misslyckats i produktionen. Sen är jag som gammal insnöad indie-nörd rätt skeptisk till att det elektroniska tagit över mer och mer till nackdel för det avskalade och enkla.

  7. #112
    Medlem JuiceEhins avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    329

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kräm Visa inlägg
    Sen har jag en begynnande spaning och det är både Kent och Lars Winnerbäck sjunger om gamla albumtitlar på sina nya skivor. Kent nämner Hagnesta Hill i början av Ingenting och Lars Winnerbäck nämner det tidigare albumet Söndermarken i en låt på sin nya skiva. (Nördpoäng, jag vet!)
    Det har jag också tänkt på!

  8. #113

    Cool

    Citat Ursprungligen postat av filipicious Visa inlägg
    Jag tycker såhär: Tillbaka till samtiden innehåller ett antal låtar som lägger sig på top 5, det bästa kent gjort, och ett antal låtar som lägger sig på top 10, det sämsta kent gjort. Mina betyg är följande

    Elefanter 5/5
    Berlin 4/5
    Ingenting 4/5
    Vid din sida 3/5
    Columbus 5/5
    Sömnen 5/5
    Vy från ett luftslott 1/5
    Våga vara rädd 0/5
    LSD, någon? vet inte
    Generation Ex 0/5
    Ensammast i Sverige 5/5


    Jag håller med! Bra betygsatt!
    It’s not a question of devotion, you cannot carve your own tattoo.
    I’m not a part of your emotion, you cannot tell me what to do.

  9. #114

    Standard

    Filipicious: 0/5 på Våga vara rädd och Generation Ex är ju bara löjligt.

  10. #115
    Medlem JuiceEhins avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    329

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FilipJohansson Visa inlägg
    Filipicious: 0/5 på Våga vara rädd och Generation Ex är ju bara löjligt.
    Jag kan bara hålla med dig här.

    Enligt mig är det två av de bästa låtarna på skivan.

  11. #116
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Har varken motivation eller ork att sätta ord och betyg på känslorna när jag spelar TTS; men jag står fast vid att det här, som helhet, är det bästa de släppt hittills.

    Vocodern (eller 'robotrösten' som många refererar till) på Elefanter är nog den trevligaste detaljen på hela skivan .. Och detta skrev jag inte för att skryta om att jag vet vad en vocoder är .
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  12. #117
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Förresten är det inte så konstigt att Martin svarade som han gjorde, varför ska han motivera sin åsikt? Det är bara att sätta på skivan så hör ni hur han ser på saken..

    Varför skulle kent på fullaste allvar släppa ifrån sig en produktion som de inte är 100% nöjda med? Jag menar, de är tillräckligt stora för att skjuta på sin deadline 5 år framåt och ändå få behålla sitt kontrakt..

    /Daniel
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  13. #118
    ÅngestFörInget
    Guest

    Standard

    Elefanter 6/5
    Berlin 4/5
    Ingenting 5/5
    Vid din sida 5/5
    Colombus 5/5
    Sömnen 5/5
    Vy från ett luftslott 6/5
    Våga vara rädd 5/5
    LSD, någon? 3.5/5
    Generation X 5/5
    Ensammast i Sverige 6/5

    Jag vet, skyhöga betyg.. Många tycker säkert att jag överdriver betygen en aning, men jag överdriver inte. Snarare kommer betygen att växa till sig ytterligare, så förvänta er att jag postar betyg här igen

    EDIT: Råder stor brist i mitt ordförråd, kolla bara hur många ggr jag nämnde *Betyg*, känns lite skammligt.
    Senast redigerat av ÅngestFörInget den 2007-10-17 klockan 23:06.

  14. #119

    Standard Mest givande recensionen

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jo, jag är fortfarande något besviken, och jag ska försöka förklara varför. Anledningen är inte att kent har bytt stil och inte längre är "mitt" kent eller något liknande, utan helt enkelt att flera av låtarna inte håller. Första lyssningen var nästan jobbig, andra var ledsam, tredje lite bättre, fjärde ganska okej, men sen har det inte blivit mer än så. För varje ny lyssning hör jag - i stort sett - samma sak, och det är en samling låtar varav somliga är riktigt bra medan andra bara känns som oengagerad och ofokuserad utfyllnad. Med det sagt jämför jag skivan med övriga kentalster, den är fortfarande givetvis mycket bättre än det mesta som släpps på marknaden.

    Elefanter: Klart bästa låten, den första versen är kanske det största ögonblicket på hela skivan med den släpande sången och nerven som saknas på andra ställen. Med en annan refräng hade den platsat på både Isola och Hagnesta Hill, och det är egentligen min enda kritik: även om refrängen också är bra så passar den inte ihop med versen utan låter mer som en synthigare Dom andra. Trumpeten är en fin detalj även om outrot är onödigt långt.

    Berlin: En väl sammanhållen låt med bra driv, klassiskt kent men uppdaterad i och med det synthiga soundet. "Fleur de lis" i texten väcker en del intressanta associationer och Joakims sång fungerar bra i versen och okej i refrängen. Jag stör mig dock på kloppandet i slutet, det tar bort en del av tyngden i kompet.

    Ingenting: Handklappet är fantastiskt, och melodierna lyfter låten från det ordinära. Inget mästerverk men en bra förstasingel som faktiskt svänger, kors i taket. En av de låtar som växer mest tack vare detaljerna och drivet.

    Vid din sida: Lalala-sången är tråkig, men passagen kring "...som en barndomsjul" innehåller lite mer av den där nerven som jag letat efter. Texten innehåller en del överraskande ordval vilket jag gillar. Bryggan... passar inte in i låten men är helt okej, pianot i bakgrunden är möjligen lite fantasilöst. Känns som en låt som var en bra idé men inte kom riktigt ända fram.

    Columbus: Obegripligt överskattad, verserna är fina men refrängen är det stor floskelvarning på plus att sångmelodin och nödrimmen faller platt till marken. Med Peter Jöback på sång hade den vunnit melodifestivalen, men det säger ju ingenting. "Way back in nittitre" är en av de sämsta strofer som skrivits, och för mig har låten samma effekt som Klåparen: överdramatiskt och lite pubertalt. Joakim kommer till Stockholm och ser sig som Colombus när han "upptäckte" Amerika. Gäsp.

    Sömnen: Innan allting tar slut på LSD. Fin stämning och lite flummigt, men oengagerande och sömnframkallande. Känns också som en idé som inte räckte ända fram utan kompromissades fram vid mixerbordet. Alldeles för spretig trots att den är så enkel. Slingan som aldrig vill ta slut är bara irriterande, även om den länkar snyggt till nästa låt.

    Vy från ett luftslott: Disco i FF-stil men mycket sämre, en av de sämsta kentlåtarna ever. Ostrukturerat, luftigt och intetsägande, förvirrad text och en melodi som bara står och stampar utan att komma någonstans. Man bara väntar på att det ska hända något men det gör det inte, förutom att den fruktansvärt irriterande slingan kommer tillbaka och blir ännu mer irriterande och monoton. Bara sista tonen är bra, det dova pianot som avbryter eländet.

    Våga vara rädd: Klassiskt kent men inget nytt. "En annan tid..." fram till ...kommer till den..." är okej, men synthmelodin känns väldigt fantasilös och blek. Något av en rutinlåt som hade låtit bättre på Hagnesta Hill, nu känns den bara överspelad och gammal, möjligen bortsett från trumpeten som å andra sidan låter likadan som den i Elefanter. Okej men ointressant.

    LSD, någon?: Passagen från Riddarfjärden och Tegelbacken är fin, bland de bättre på skivan, men sen urartar det i nån sorts flumtechnometal som låter gräsligt, och de döda grävlingarna hade jag klarat mig vädligt bra utan. Pianot i bakgrunden innan "en sista buss i regnet" samt outrot är ganska fint men får en alldeles för liten roll för att det ska lyfta låten. "Jag finns här för dig"-mantrat är segt och bromsar det som annars kunde varit lite driv. Också okej men för ointressant och osammanhängande för att låta riktigt bra.

    Generation Ex: Bättre än de 4 låtarna innan, men inte mer spännande än "Spökstad" som den påminner lite om. Drar en del åt V&A men låter mer komplext utan att nödvändigtvis vara bättre. "Du vet jag får panik av dina tårar" är fint men passar inte ihop med stämningen som egentligen är ganska varm och trivsam. Hej och hå, här sjunger vi en söt liten duett med självmordstext.

    Ensammast i Sverige: Trummorna är fruktansvärda och tar bort all tyngd i låten med sin plastighet. Låter verkligen som ett avslutningsspår med sin episkt ödesmättade stämning och Joakims nästan uppgivna sångstil. Dock kommer inte den här låten heller riktigt igång utan står länge och stampar på samma ställe utan någon riktig nerv. Inte ens outrot har något driv, det är bara den hackiga gitarren (?) som låter snyggt. Det sista textstycket från "jag har letat som besatt" är väldigt fint och sammanfattar väl mina känslor för hela skivan.

    Sammantaget tycker jag absolut inte att skivan är dålig eller ens "fel" om man ska relatera den till andra kentverk, men för många av låtarna är tråkiga och oengagerade. Därtill är texterna inte så laddade och poetiska som de brukar vara, de är mer jordnära och direkta vilket gör dem plattare. Vissa ordval är direkt genanta och det är ytterst få gånger jag ryser till av just texternas betydelse. Jag tycker kanske inte heller att sången fungerar som ett instrument på samma sätt som på tidigare skivor, den ligger mer ovanpå och anpassar sig sämre till musiken.

    Över huvud taget får jag inte gåshud mer än max ett par gånger sammanlagt över dessa 10 lyssningar, och det är för lite. Helheten är snygg, det är välproducerat och detaljerat men det känns nästan mer som en svaghet än en styrka. Varje överraskning känns planerad och blir därför ointressant. Många låtar förefaller ostrukturerade och alldeles för komplexa för sitt eget bästa, med en mängd detaljer som spretar och sticks utan att egentligen tillföra något.

    Jag kanske kommer omvärdera skivan efter 20 eller 30 lyssningar, men detta är vad jag känner just nu och vad jag egentligen har känt från första början. kent är aldrig dåliga men de har sällan känts så svävande och ofokuserade som här och nu.
    Den här recensionen tycker jag var den mest givande och mest träffande av alla i den här tråden. Utförlig och balanserad! Stämmer rätt väl överrens med mina egna intryck av TTF. En skiva som inte är direkt dålig men som heller inte når några högre höjder. Håller helt med om beskrivningen att skivan inte lyfter på samma sätt efter ett tiotal lyssningar som Kents skivor normalt brukar göra.

  15. #120

    Standard

    Elefanter - Öppningslåten, storslagen, visar att Kent går framåt i och med all elektronik. Ligger nog "där uppe" bland deras bästa låtar. Texten är klockren och slår till en som en knytnäve. Jag förstår vad Jocke och Martin menade med mer "in your face" när de har pratat om låtarna. Första fullpoängaren: 5/5

    Berlin - Låten har en riktigt bra text, det är egentligen texten som gör att låten funkar. Den har växt mycket senaste dagarna men jag tycker ändå den har en för svag melodi som den hamnar bland skivans sämre låtar. 3/5

    Ingenting - Klockren singel. Jag gillar verkligen den här låten, melodin sätter sig direkt. Jag älskar låtar med klockrena refränger men samtidigt är låtar som man sakta lär sig tycka om mer intressanta och oftast på det hela taget bättre. Men Ingenting är helt okej i alla fall, men i jämfört med de andra låtarna. Nä jag vet inte. 3,5/5

    Vid Din Sida - Stycket "Blinkar glorian gult, skärt och blått som en barndomsjul" är klockrent. Det är också det fina pianopartiet i mitten av låten. En utav de bättre låtarna. 4/5

    Columbus - Jag har hyllat den här låten kanske för mycket. Men jag kan inte låta bli, den är verkligen klockren. Melodin sitter som en smäck och refrängen har verkligen den där gåshudseffekten. Texten är väldigt bra också även om jag håller med om vissa personer att strofen: "Way back in 93" känns lite töntigt nästan och förstör intrycket en del. Men jag tycker ändå låten är en fullpoängare. 5/5

    Sömnen - Tycker denna låten är riktigt underskattad. Den är väldigt vacker och visst den är sövande, men på ett bra sätt. Det känns bra att bli vaggad till sömns av Joakim Bergs stämma. Arrangemanget på låten är vackert och hypnotiserande på något sätt. 3,5/5

    Vy från ett Luftslott - Jag gillar inte den här låten så mkt. Tycker faktiskt den är ett bottennapp. Melodin sätter sig inte ordentligt och jag har verkligen gett den här låten tid. Men nej, jag ogillar det här fast introt är helt okej. Fast who knows, jag kanske älskar den om nåt år. 1,5/5

    Våga vara rädd - Trumpeten, ja jag vet inte vad jag ska säga om den. Ibland stör den och ibland funkar den. Lite halvdan låt också. Texten är liksom trumpeten lite blandade känslor om, ibland känns det som en bra text och ibland så känns den rent utav pinsam. 2,5/5

    LSD, någon? - Har växt otroligt mycket. Det är så fruktansvärt episkt med kören (eller är det en synth med köreffekt?) i bakgrunden till partiet: "Isen vid Riddarfjärden, smäller som gevär. Gillar att låten utvecklas till en stänkare med Personal Jesus-aktigt beat. Utav de bättre låtarna. 4,5/5

    Generation ex - Vill hylla Camela här. Hennes röst funkar perfekt i den här låten. Melodin är fin och jag gillar texten. Låten känns tung på nåt sätt fast ändå inte, gillar det. Potentiell singel kanske? 4/5

    Ensammast i Sverige - Bästa låten. Melodin och texten ger gåshud! Jag, tvärtemot många andra, gillar trummorna. Det känns som en riktigt cool effekt och det bevisar också hur jäkla duktig Markus är på att hålla takten. Det här är verkligen en utav de bättre låtarna Kent har skrivit. 5/5

    Min bild av skivan allt som allt är... ja, jag gillar den. Väldigt mycket. Den slår kanske inte Hagnesta Hill eller Du och Jag Döden, men den är inte långt ifrån. Eftersom jag är ett stort fan av bland annat Depeche Mode, New Order och annat inom elektronisk musik så gillade jag verkligen att Kent tog en mer elektronisk vändning i musiken. Något jag hoppats på de skulle göra sedan jag började älska HH som "smakade" lite grann på den genren. Men jag vill inte sätta något konkret exakt betyg än, jag känner mig inte riktigt mogen för det än. Har inte lyssnat tillräckligt mycket på skivan. Men får se, just nu gillar jag det skarpt i alla fall.
    Dom hette nå jävla Angst eller skit-dåligt mår jag...

    Dom små, små orden är svåra ord

Sidan 8 av 12 FörstaFörsta 123456789101112 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •