Sidan 7 av 12 FörstaFörsta 123456789101112 SistaSista
Resultat 91 till 105 av 168

Ämne: Forumiternas recensioner

  1. #91
    Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ort
    Skövde., , .
    Inlägg
    4 058

    Standard

    "Hade man bytt ut Våga vara rädd mot Min värld hade det varit en solklar 5:a."

    håller med. Min värld är jäkligt grym, för bra för att vara B-sida.
    fast nu när man har lyssnat igenom plattan några gånger känns det som att den inte passar in på nåt sätt där vågavararädd sitter.

  2. #92
    Avstängd användare
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    841

    Standard

    Jättebra recension där av Oskar! Ska man ge kritik, så ska det göras ordentligt. Jag gillar visserligen skivan, men håller ändå med om en hel del detaljer:

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Elefanter: Klart bästa låten, den första versen är kanske det största ögonblicket på hela skivan med den släpande sången och nerven som saknas på andra ställen. Med en annan refräng hade den platsat på både Isola och Hagnesta Hill, och det är egentligen min enda kritik: även om refrängen också är bra så passar den inte ihop med versen utan låter mer som en synthigare Dom andra. Trumpeten är en fin detalj även om outrot är onödigt långt.
    Mycket möjligt att vers och refräng inte riktigt hänger ihop, och det kanske är det som gör låten så bra! Gillade inte "robotrösten" i refrängen först, men nu tycker jag att hela låten är kanon. Snyggt uppbyggd med ovanligt låtstruktur. Trumpeten är ett trevligt inslag.

    Columbus: "Way back in nittitre" är en av de sämsta strofer som skrivits,
    Instämmer. Synd att förstöra en så vacker låt med löjlig svengelska.

    Sömnen: Slingan som aldrig vill ta slut är bara irriterande, även om den länkar snyggt till nästa låt.

    Vy från ett luftslott: Disco i FF-stil men mycket sämre, en av de sämsta kentlåtarna ever. Ostrukturerat, luftigt och intetsägande, förvirrad text och en melodi som bara står och stampar utan att komma någonstans. Man bara väntar på att det ska hända något men det gör det inte, förutom att den fruktansvärt irriterande slingan kommer tillbaka och blir ännu mer irriterande och monoton. Bara sista tonen är bra, det dova pianot som avbryter eländet.
    Den där slingan gillar jag inte heller! Fulaste ljudet på skivan.

    Jag tyckte också länge att "Vy från ett luftslott" var ostrukturerad och bara stod och stampade för att låna dina uttryck. Det tog nog åtta lyssningar innan jag kunde återge någon som helst melodifras ur låten. Nu när den äntligen har fäst sig tycker jag att den är bra - men absolut inte någon av albumets stora stunder. Hur går den nu igen?

    Våga vara rädd: Okej men ointressant.
    Klockren sammanfattning. Det är en bra låt, men vi har hört den förr. Det mest spännande är att en trumpet spelar melodin i refrängen i stället för en gitarr.

    LSD, någon?: Passagen från Riddarfjärden och Tegelbacken är fin, bland de bättre på skivan, men sen urartar det i nån sorts flumtechnometal som låter gräsligt, och de döda grävlingarna hade jag klarat mig vädligt bra utan. Pianot i bakgrunden innan "en sista buss i regnet" samt outrot är ganska fint men får en alldeles för liten roll för att det ska lyfta låten. "Jag finns här för dig"-mantrat är segt och bromsar det som annars kunde varit lite driv. Också okej men för ointressant och osammanhängande för att låta riktigt bra.
    Den låt som efter "Vy från ett luftslott" tog längst tid att sätta sig i min melodibank. Fortfarande kan jag nog inte nynna versmelodin utan att ha skivan på. Känns som två låtar i en: först en finstämd ballad, sedan... tja ska vi säga "flumtechnometal"?


    Generation Ex: Bättre än de 4 låtarna innan, men inte mer spännande än "Spökstad" som den påminner lite om. Drar en del åt V&A men låter mer komplext utan att nödvändigtvis vara bättre. "Du vet jag får panik av dina tårar" är fint men passar inte ihop med stämningen som egentligen är ganska varm och trivsam. Hej och hå, här sjunger vi en söt liten duett med självmordstext.
    Nej, tyvärr. Den här låten vill inte ta sig för mig heller. Den blir bara sämre ju mer man hör den. Introt är bra, och jag gillar den akustiska(?) gitarren som smäller till i verserna. Refrängen är dock inte tillräckligt stark, och Camela lyfter den inte. Förresten, är det inte tredje låten som Jocke sjunger ordet "skit" i?

    Ensammast i Sverige: Trummorna är fruktansvärda och tar bort all tyngd i låten med sin plastighet.
    Kan inte annat än hålla med. Jag har haft svårt för trumkompet, eller snarare dess ljudklang, varje gång jag lyssnat på låten. Kan inte låta bli att fantisera om hur bra den hade kunnat vara med riktiga trummor. Annars gillar jag ljudet av syntharna och hur låten är uppbyggd, även om versmelodin är aningen enformig och att det saknas refräng. En fin låt som hade vunnit på tyngre trummor!

    Citat Ursprungligen postat av fred93 Visa inlägg
    Jag har också riktigt svårt för låtar där gästartister medverkar i sången. Duett och FF är riktiga plågor och än så länge så tycker jag inte speciellt bra om varken Vy från ett luftslott eller Generation ex.

    Jockes röst är för mig extremt viktig för att Kent ska vara så bra som dem mestadels är, när någon annan får medverka på sången så låter låtarna som vilken annan skitmusik som helst.
    Jag gillar "FF"! Att "Duett" är segast på plattan är nog inte Titiyos fel.
    Annars håller jag med om att gästartister inte är någon bra idé. (Fast Jojjes gästspel på "Sverige" hade jag inte velat vara utan!)

    Vi får vara tacksamma över att det inte blev "en eller flera duetter" på skivan som det ryktades om tidigare!

  3. #93
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    , , .
    Inlägg
    76

    Standard

    Mycket Bra kritik, ska ge min synvinkel !

    Elefanter : Blev lite förvånad över ackordgången, vet inte varför. Det borde gå i D-moll som Kent brukar, och det gör det. Otrolig text och mycket bra sång. Jag älskar andra versen "Hela mitt liv har jag väntat". De självklara elektroinslagen fyller låten och den mixade rösten bakom jockes är riktigt häftig och fyller ut. Kompet skapar discokänsla!

    Berlin : Kan vara en av de absolut bästa låtarna på hela plattan. Ser framför mig 4 högmodiga grabbar med sina synths. Det jag kanske älskar mest är att Jocke lyckas hålla ut vokalerna men ändå avsluta orden med kraft vilket som behövs i och med kraften inte är lika kraftig som i tidigare skivor. Bryggan är häftig och de tänjer. Refrängen är fantastisk.

    Ingenting : En singel, nothing more, nothing less. Innehåller klassiska houseinslag som också berlin gör. Åt benny benassi hållet.

    Vid Din sida : Förstår inte riktigt upplägget med låten. Ser den som en slags ingenting någonsin. Känns som en halvdan schlager. Men det finns en sak jag älskar och det är övergången i "ett barndomsljud" och där ackorden övergår i en harmonisk melodi. Och den självklara övergången till det lugna, klassisk och jävligt snyggt.

    Columus : Jag kanske inte ser vad ni andra ser, men är absolut inte en av mina favoriter. En riktigt vacker sång, men saknar det där riktiga trycker.

    Sömnen : Ser en blandning mellan Glider och Innan allting tar slut. Det är en sömn, en paus i skivan. Och den behövs ! Snygg och sättet jocke sjunger på i versen är läckert. Övergången till Vy från ett luftslott riktigt snygg.

    Vy från ett luftslott : Oh, här öppnar vi ögonen. Riktigt snygg och popig. En av favoriterna. Dock skulle de kunna bränt på lite mer och även om nu Kent fått ett litet förakt mot gitarrerna, vad är felet med ett gitarrsolo?

    Våga Vara Rädd: Tror på den som nästa singel. Snyggt upplagd och rötter i 90-talet. Vart är gitarrsolot? Tarftligt trumpetsolo, en sax kanske ? MER KRAFT VILL VI HA ! hoppas det blir något live !

    LSD, någon? : Här kommer gåshuden. En låt som man ligger o vrider sig till i början. Men sen efter det hemska "psycho ljudet" (lite hatkärlek) när shuffle-kompet kommer så öppnar man ögonen fort. En riktigt bra låt att se fram emot live.

    Generation Ex : Här har vi nog den bästa låten på skivan. Så otroligt snyggt uppbyggd. Inget behov av gitarrsolo eller något för den har kraft. Camelas röst är riktigt riktigt snygg. Men varför sjunger de " jag får panik av dina tårarar? " Hm, strange !

    Ensammast i Sverige : den bästa texten, kanske den häftigaste låten och det största steget. Finns såklart många liknelser till liknande låtar. De kunde även här ha brännt på lite mer, fan. fegisar!

    I överlag tycker jag skivan är skitbra. Ingen dålig låt, och allt är välskött och snyggt. Många bra låtar. Men saknas en pyttelitet tryck i vissa låtar. Vi får se hur det låter live
    "..att folk som verkligen hatar oss ändå kan säga: fan det här är ju riktigt bra"

  4. #94
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    287

    Standard

    Mycket bra skrivet och intressant recension, Oskar. Oavsett vad Martin och alla andra säger (vad hade man väntat sig från någon som lagt ner sin själ i detta!).

    Därmed inte sagt att jag håller med dig till fullo, men du har onekligen en hel del poänger.

    Tycker personligen att "LSD, någon" har vuxit något oerhört för mig under de senaste lyssningarna, och nu är det en av de låtar jag väntar mest på varje gång skivan snurrar. För att inte tala om hur mäktig den kommer vara live...

    Sedan skulle jag heller inte vilja ändra NÅGONTING på "Ensammast i Sverige". Så jävla bra.

    Den låt jag har mest svårt för är "Vid din sida". Tror inte den någonsin kommer sitta, om jag ska vara ärlig. Det. Händer. Ju. Ingenting.

    Men tycker ändå albumet som helhet är grymt.

    Helsinki, here I come.
    \"Vaan itseni tähden minä tämän kirjoitan\"
    - Sinuhe

  5. #95
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Tack för "beröm" och vettiga synpunkter! Ska fundera lite över om jag har nåt mer att tillägga, återkommer!

  6. #96
    Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Stockholm Södermalm Beckbrännarbacken
    Inlägg
    5 553

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    "Hade man bytt ut Våga vara rädd mot Min värld hade det varit en solklar 5:a."

    håller med. Min värld är jäkligt grym, för bra för att vara B-sida.
    fast nu när man har lyssnat igenom plattan några gånger känns det som att den inte passar in på nåt sätt där vågavararädd sitter.
    Håller med!
    "Min Värld" är sjukt mäktig!
    "Våga Vara Rädd" är dock trevlig men jag håller med
    om det där med Lasse Lindh och Tears For Fears...
    Undrar om Kent hört LLs låt i fråga eller
    det är en högst olycklig slump?
    Gillar dock trumpeten även om den inte
    är lika fantastisk som den i "Elefanter"
    (som ju oxå trumpetar...)!
    Senast redigerat av Embrace den 2007-10-16 klockan 21:48.
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

  7. #97
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    Jag betygsätter alltid varje låt i media player när jag lagt in skivan. Kul att sätt att jämföra skivor på. Hittils på TTS så är det bara Luftslottet och Berlin som inte fått full pott utan stannat på fyror. Det gör TTS till tvåa efter Isola som bara har Glider som en fyra, resten är femmor!

  8. #98
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    66

    Standard

    Drygt tio lyssningar:

    Elefanter +++
    Börjar vackert, nästan som en fortsättning på MIDVH och levererar textmässigt ända in i kaklet, men jag gillar inte produktionen (i synnerhet sång) i de senare partierna.

    Berlin ++++
    B-delen eller bryggan är så vacker att man sloknar.

    Ingenting +++
    Den svänger förstås!

    Vid din sida ++++
    Produktionen på vers tilltalar mig föga, men texten och refrängen är hur bra som helst.

    Columbus ++++
    Helt enkelt en stabil och vacker låt.

    Sömnen +++++
    Jag ser att jag inte är ensam om att tänka Glider. Mycket stämningsfullt, med en spännande dov marscherande takt som driver låter fram i bakgrunden. Jag gillar dock inte slutet på övergången, men har överseende efter övergångar är bra.

    Vy från ett luftslott ++
    I grunden en fin låt, men jag gillar inte produktionen för fem öre.

    Våga vara rädd ++
    Ser att man nämnt Lasse Lindh i tråden och skriver under på det. Kom dock aldrig på det själv vilken radiolåt det var VVR liknade till förbannelse.

    LSD +++
    Jag har inte fastnat för den.

    Generation Ex +++
    Vanlig trivselpop, och jag är nog också en som inte vidare uppskattar gästsångerskor. (Däremot gillade jag barnen i DSF)

    Ensammast i Sverige ++++
    Underbar låt, saknar dock ett klimax. När låten i själva verket slutat är det också för mycket trams, som gör att jag varje gång forcerar vidare till låt 1 igen.

    Medel: 3,36
    > och så tänder jag ljuset

    > 980124 Umeå > 980711 Nordmaling > 990321 Göteborg > 000226 Umeå
    > 000722 Umeå > 020731 Umeå > 021101 Umeå > 050527 Stockholm > 071118 Stockholm
    > 080628 Stockholm > 100722 Stockholm > 120819 Stockholm > 140615 Stockholm
    > 150627 Norrköping > 161008 Luleå > 161217 Stockholm ƚ

  9. #99
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av janne Visa inlägg
    Ensammast i Sverige ++++
    Underbar låt, saknar dock ett klimax. När låten i själva verket slutat är det också för mycket trams, som gör att jag varje gång forcerar vidare till låt 1 igen.
    Jag tycker det är underbart att skivan bara svävar i väg som någon skrev i någon recension. Jag tycker att avslutningen på mannen i den vita hatten är alldeles för abrupt. Så detta var riktigt bra enligt mitt tycke.
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  10. #100
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    Tycker det är mycket överanalyserande bland fans till många olika grupper och artister. Skit i om det är trumpet, "data trumma" eller vad det nu kan vara. Lägg er tillbaka och njut av låtarna som sveriges bästa låtskrivare genom tiderna skrivit.

    För mig så är det så att antingen tycker jag låten är bra eller inte, knappast så att ett trummljud kan komma att ta ifrån det som är bra med låten.

  11. #101
    martin9202
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Melack Visa inlägg
    Tycker det är mycket överanalyserande bland fans till många olika grupper och artister. Skit i om det är trumpet, "data trumma" eller vad det nu kan vara. Lägg er tillbaka och njut av låtarna som sveriges bästa låtskrivare genom tiderna skrivit.

    För mig så är det så att antingen tycker jag låten är bra eller inte, knappast så att ett trummljud kan komma att ta ifrån det som är bra med låten.
    håller med dej. Det e ju bara ett bra band. liksom. Finns annat att göra än att vara jobbiga recensenter.

  12. #102
    Medlem JuiceEhins avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    329

    Standard

    Okej, nu ska vi se om jag också kan försöka mig på en recension.

    Elefanter: Det känns som att det är tre låtar i en och jag känner olika för de olika delarna. Första delen, fram till "Jag såg min kropp ovanifrån" är fin, men lite för "slö", andra delen vet jag inte riktigt vad jag ska säga om egentligen, något stämmer helt enkelt inte, dock gillar jag tredje och avslutande delen.

    Berlin: Av någon anledning glömmer jag bort den här låten, även om jag tycker att den är jättebra när jag hör den. Den känns lite utdragen dock (vilket är ett återkommande fenomen)

    Ingenting Jag tycker den är bra, helt enkelt. Texten är på vissa ställen sjukt bra, vissa ställen något tjatig..

    Vid din sida Det är något som inte når fram hela vägen här. Själva styckena kring "Vid din sida" känns lite för monotona? Resten är dock väldigt bra. Jag har för övrigt svårt att se vad som egentligen är refrängen, är det "Morgondagens fester..." osv, eller "Vid din sida..." osv?

    Columbus Sjukt fin med en text som jag verkligen kännner. För mig gör texten hela låten.

    Sömnen Antagligen den låt jag har fastnat minst för och jag tror att det beror på att den känns lite för seg, lite för sömnig (om man nu får så roligt tråkig). Den kräver ett visst humör för att jag ska vilja lyssna på den, och det är inte ett jätteglatt sådant.

    Vy från ett luftslott En av de låtar jag fastnade för först. Den kommer igång direkt vilket antagligen var det som fick den att stå ut ur mängden. Den fastnar, speciellt texten.

    Våga vara rädd Den andra låten jag fastnade snabbt för, och också denna kommer igång direkt och är inte så seg. Det första stycket är för mig det bästa på hela skivan, rent textmässigt, och stämmer helt klockrent in på mig. Helt klart en favorit.

    LSD, någon? Har verkligen växt. Även denna börjar ganska segt, men blir fantastisk när den väl kommer igång efter första omgången av "Jag finns här för dig". Sista stycket är starkt.

    Generation ex En annan av favoriterna och återigen beror det på att den har en grymt bra text och lite tempo.

    Ensammast i Sverige Som någon tidigare skrev saknar jag ett klimax, likt det i Mannen i den vita hatten. Lite mer tempo hade den vart fantastisk, nu är den bara väldigt bra.

    Skivan i helhet är bra, men överlag för seg och kommer inte riktigt igång. Inte en favorit, men texterna håller fortfarande suverän Kent-klass och det finns flera godbitar.

  13. #103
    Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake
    Inlägg
    11 114

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Man ska inte tänka för mycket är väl kontentan (det gäller hela samhället), synd bara att självaste Martin Sköld tydligen tillhör samma kategori av människor som bara klankar ner utan att vara konstruktiva. Det trodde jag faktiskt inte. Besvikelsen växte.
    men oskar nu är du lika finkänslig som när frankrike kickade ut italien från vm..något om stora negrer I belive...tillbaka till samtiden är ju inte bara jockes...den är ju även martins baby. synd att deras mästerverk suger balle...illaluktande sådan. jag skyller på ålder, lycka, barn och den där helvetes jävla kärleken som fuckar upp all jävla kreativitet....

    hoppas de tar minst 5 år innan de påbörjar nästa album.

    förresten..alex schulman gillar verkligen inte kent och han hade faktiskt en poäng med sin lilla diss av kent. det känns som kent kan släppa det där om att folk tror att de är pretto..dvs driva med bilden av sig själva..jag tror seriöst inte att någon fortfarande gives a damn...men om det får grabbarna grus att skratta...ja då är det ju så...peach and out.

    orkar inte recensera albumet då det redan är bortskänkt.

    men klappet i ingenting är genialiskt..lyssnade på dom idag på P3..älskar jockes förmåga att släpa ur sig ett svar...får mig att le varje gång...

  14. #104
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    men oskar nu är du lika finkänslig som när frankrike kickade ut italien från vm..något om stora negrer I belive...tillbaka till samtiden är ju inte bara jockes...den är ju även martins baby. synd att deras mästerverk suger balle...illaluktande sådan. jag skyller på ålder, lycka, barn och den där helvetes jävla kärleken som fuckar upp all jävla kreativitet....

    hoppas de tar minst 5 år innan de påbörjar nästa album.

    förresten..alex schulman gillar verkligen inte kent och han hade faktiskt en poäng med sin lilla diss av kent. det känns som kent kan släppa det där om att folk tror att de är pretto..dvs driva med bilden av sig själva..jag tror seriöst inte att någon fortfarande gives a damn...men om det får grabbarna grus att skratta...ja då är det ju så...peach and out.

    orkar inte recensera albumet då det redan är bortskänkt.

    men klappet i ingenting är genialiskt..lyssnade på dom idag på P3..älskar jockes förmåga att släpa ur sig ett svar...får mig att le varje gång...
    Hördu, Italien vann faktiskt VM mot just grodätarna efter att Fabio Grosso dunkade in sista straffen. Det jag blev besviken över var att jag trodde Martin Sköld hade lite mer djup än så i sig. Hade han skrivit "jag håller inte med dig därför att [...]" så hade det varit helt okej, men att kommentera med en sådan meningslöshet tillförde ju ingenting och gjorde bara att jag tappade all respekt för honom. Det är lätt att bli besviken när personerna bakom musik man verkligen tycker om visar sig representera allt det man tycker är dåligt i samhället idag.

  15. #105
    Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ort
    Skövde., , .
    Inlägg
    4 058

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    men oskar nu är du lika finkänslig som när frankrike kickade ut italien från vm..något om stora negrer I belive...tillbaka till samtiden är ju inte bara jockes...den är ju även martins baby. synd att deras mästerverk suger balle...illaluktande sådan. jag skyller på ålder, lycka, barn och den där helvetes jävla kärleken som fuckar upp all jävla kreativitet....

    hoppas de tar minst 5 år innan de påbörjar nästa album.

    förresten..alex schulman gillar verkligen inte kent och han hade faktiskt en poäng med sin lilla diss av kent. det känns som kent kan släppa det där om att folk tror att de är pretto..dvs driva med bilden av sig själva..jag tror seriöst inte att någon fortfarande gives a damn...men om det får grabbarna grus att skratta...ja då är det ju så...peach and out.

    orkar inte recensera albumet då det redan är bortskänkt.

    men klappet i ingenting är genialiskt..lyssnade på dom idag på P3..älskar jockes förmåga att släpa ur sig ett svar...får mig att le varje gång...
    skära armled?

Sidan 7 av 12 FörstaFörsta 123456789101112 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •