Har fortfarande inte sett till att köpa eller låna en Ray Bradbury men jag har läst :
Citron av Lotte Möller
Delvis en rolig bok om citronens ursprung och hur den spridits runt i världen och alla möjliga citrus frukter, många fina bilder.
Har fortfarande inte sett till att köpa eller låna en Ray Bradbury men jag har läst :
Citron av Lotte Möller
Delvis en rolig bok om citronens ursprung och hur den spridits runt i världen och alla möjliga citrus frukter, många fina bilder.
Började att läsa Återstoden av dagen av Kazuo Ishiguro imorse, efter att ha läst två kapitel törs jag knappt fortsätta för jag är rädd att boken inte ska kännas så bra som den gjorde.
(jag har haft otroligt svårt att komma in i böcker i så många år från att jag alltid hade en bok på gång, och jag har verkligen börjat sakna att leva i en boks atmosfär parallellt med ens vanliga rätt inrutade liv)
Vilken bok Återstoden av dagen var !
Otroligt bra , så bra beskrivet hur butlern och de andra tänkte och en fullt trovärdig händelse om de som träffades och underhållande om historiens vingslag även om det förstås är fiktivt.
Sen också flera händelser som beskriver hur man kan offra sig i ett arbete och ändå få det att låta som meningsfullt . (jag brukar annars reta mig på beskrivningar av betjänter som utplånar sina egna behov men här är det skickligt )
Godnatt och innan jag somnar ska jag fortsätta min nya Ishiguro, vad annars ?
Har läst novellsamlingen vad den nu hette av Ishiguro, han är en djävel på att beskriva hur man tänker eller kan tänka och få det väldigt trovärdigt.
Har också läst ut Århundradets Kärlekshistoria / Märta Tikkanen och hon beskriver skickligt ett destruktivt äktenskap och hur hon tänker.
Minns hur många sagt att 'man kan inte lämna ut sin man sådär' att man ska hålla sitt privatliv för sig själv.
Den är lättläst och hon har distans så det tunga ämnet går att ta till sig.
samma slags skäll har Knausgård fått, att han lämnar ut familjen så jag får ta och läsa i alla fall första delen.
Läser just nu den här Hunger / Roxanne Gay, litet för litet distans i all fall de första kapitlen som jag läst och väldigt korthuggen men väldigt litet variation i sättet att uttrycka sig på ,
Förmodligen mesvetet eller en risig översättning .
Jag tycker fortfarande att det är otroligt roligt att jag börjat läsa böcker igen och det lär hjälpa bokläsandet att detta forum försvinner![]()
Jag läser om Tjänarinnans berättelse. (alltså The Handmaids Tale). Det var några år sen jag läste den sist- det är en av de böcker jag återvänder till- och den är fortfarande lika bra. Så läs den, och se serien också för den delen, den är grym!
and goddamn, I don't seem to have learned
that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)
& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod
Trots att jag är marinerad med sci-fi som ung så har jag svårt att ens tänka på att läsa sådant för jag läste om Atwoods bok där framtiden är en dystopi med förfärliga orättvisor och typ värre ska det bli.
Fast jag har förstått att hon är en lysande författare.
Har läst en bit till på Gays Hunger och den är urtråkig tycker jag , hon är vedervärdigt onyanserad och hon ser allt på ett endaste sätt , att jag fortsätter är för jag vill ändå förstå hur man kan fortsätta vara så självdestruktiv och boken är så lättläst så jag börjar tänka på annat.
Har faktiskt också lånat en bok av Focault(stavning?) för han är nämnd på en massa ställen och där orkade jag ens inte koncentrera mig på inledningen till hans bok fast jag förstår att han var intressant. Ska ge boken ett försök till och se till att jag är utvilad när jag börjar.
Kollade stavningen och det är Foucault
and goddamn, I don't seem to have learned
that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)
& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod
Roligt att svara när jag vet att allt försvinner 2400
Ska definitivt läsa Atwood särskilt efter din rekommendation, tack för den.
Jag läste ut Hunger och det var en usel översättning väldigt mycket raka översättningar så att det lät korkat .
Gay ger däremot en lysande beskrivning av alla biggest looser program och beskriver förnedringen av de sjukligt feta briljant.
Att jag vill läsa Foucault vilket jag inte börjat med än har inte haft en tillräckligt lugn dag, jo det är att han tydligen riktar in sig på makt istället för tex alla -ismer som ställs mot varandra.