Visa resultat för omröstning: Vilken sexuell läggning alternativt parafili lider du av?

Antal röster
109. Du får inte rösta i den här omröstningen
Sidan 6 av 39 FörstaFörsta 12345678910111213141516 ... SistaSista
Resultat 76 till 90 av 571

Ämne: Sexualiteter

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Men varför skulle felinlärning vara onaturligt? Det är fortfarande alldeles fullständigt jättenaturligt.
    Ska vi börja med en massa psykologiska begrepp nu också?

För att göra det enkelt: ALLT mänskligt beteende är inlärt. Man lär sig av andra i sin omgivning osv. Samhället har vissa normer, dessa lär man sig av t.ex. föräldrar, släktingar, vänner och andra förebilder. Att känna en dragning till barn (och gör för GUDS SKULL ingen jämförelse med hur samhället förr såg på homosexuella, det har inget med saken att göra) anses inte naturligt då barn aldrig kan ge sitt medgivande till sexuella aktiviteter och faktiskt KOMMER TILL SKADA om de blir sexuellt utnyttjade. Känner man en dragning till barn så beror det alltså NÅGONSTANS på en felinlärning eftersom man från början annars får lära sig att det är fel att göra andra så illa.

På samma sätt är någonting snett i skallen hos massmördare, våldtäktsmän, psykopater osv.

Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie.

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av spud Visa inlägg

För att göra det enkelt: ALLT mänskligt beteende är inlärt. Man lär sig av andra i sin omgivning osv. Samhället har vissa normer, dessa lär man sig av t.ex. föräldrar, släktingar, vänner och andra förebilder. Att känna en dragning till barn (och gör för GUDS SKULL ingen jämförelse med hur samhället förr såg på homosexuella, det har inget med saken att göra) anses inte naturligt då barn aldrig kan ge sitt medgivande till sexuella aktiviteter och faktiskt KOMMER TILL SKADA om de blir sexuellt utnyttjade. Känner man en dragning till barn så beror det alltså NÅGONSTANS på en felinlärning eftersom man från början annars får lära sig att det är fel att göra andra så illa.

På samma sätt är någonting snett i skallen hos massmördare, våldtäktsmän, psykopater osv.
    Jag tror nog att vi i grunden tycker samma sak men att du använder begreppet "naturligt" i betydelsen "fel", i motsats till de flesta andra på det här forumet. Naturligt eller onaturligt har inget med rätt och fel att göra ens.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Du för ett fint resonemang, men du svarar inte på hans fråga.

Standard

Så nu är det plötsligt ändå lite naturligt? Du får bestämma dig
    Det gäller iofs oavsett vilket håll du är lagd åt. Är du t.ex. heterosexuell så har du en drift att ha sex med medlemmar av det andra könet. En pedofil vill ha sex med barn. Konstigt?

Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Det gäller iofs oavsett vilket håll du är lagd åt. Är du t.ex. heterosexuell så har du en drift att ha sex med medlemmar av det andra könet. En pedofil vill ha sex med barn. Konstigt?
    Nej inte konstigt. Frågan är varför vissa beteenden är onaturliga, inget annat.

Last.fm

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av loveavtryck Visa inlägg
    Jaha så nu bestämmer du åt en annan människa att om den är pedofil så har den sex med barn? Trots att pedofili betyder sexuell dragning till barn, men visst sätt dina egna betydelser på saker, det ska jag också börja göra från och med nu betyder "Hacka gurka" samma sak som att dansa balett på plattan
    Sexuell dragning betyder väl bli sexuellt upphetsad av? Om man blir sexuellt upphetsad men inte tänker på konsekvenserna så vill man väl i regel ha sex? Om man då inte kan dra gränsen så har man väl sex? Med barn i detta fallet? Och det tycker jag är onaturligt.

Man får ja aldrig veta hur många som har den dragningen utan att förverkliga den...

Så , govänner, nu skall jag gå och hacka gurka! Puss på er!
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Snack, det är så klart ingen som bestämmer sig för att bli pedofil för att de inte fattar att barn tar skada av sådant beteende. Jag skulle tippa på att de allra flesta som är pedofiler inte agerar i enlighet med den dragningen eftersom de just är medvetna om att det är (moraliskt) fel och att de skäms över det.

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Jag tror nog att vi i grunden tycker samma sak men att du använder begreppet "naturligt" i betydelsen "fel", i motsats till de flesta andra på det här forumet. Naturligt eller onaturligt har inget med rätt och fel att göra ens.
    Men skall man resonera så, så kan vi ju skippa begreppet onaturligt med en gång, eftersom allt som sker med nödvändighet sker i naturen...
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Men skall man resonera så, så kan vi ju skippa begreppet onaturligt med en gång, eftersom allt som sker med nödvändighet sker i naturen...
    Tycker jag också. Onaturligt som ord är en paradox.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Ja, självklart. Det är därför jag menar att man inte kan argumentera emot eller för något genom att använda sig av att något är "natutligt" eller inte. Då får man allt hitta på något bättre.

Last.fm

Erfaren medlem lollitas avatar
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av loveavtryck Visa inlägg
    Jaha så nu bestämmer du åt en annan människa att om den är pedofil så har den sex med barn? Trots att pedofili betyder sexuell dragning till barn, men visst sätt dina egna betydelser på saker, det ska jag också börja göra från och med nu betyder "Hacka gurka" samma sak som att dansa balett på plattan
    Dagens citat tror jag nästan.

Det är väl självklart att pedofili, homosexualitet (och heterosexualitet också för den delen) är naturligt. Alla sexuella läggningar är naturliga. Men att ge uttryck för homosexualitet är inte olagligt....
    Hjältar och Hjältinnor stannar kvar 050521 071116 080207 080216 080228 080321 080628 080712 080801 100225 100310 120727 130824 140615

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ja, självklart. Det är därför jag menar att man inte kan argumentera emot eller för något genom att använda sig av att något är "natutligt" eller inte. Då får man allt hitta på något bättre.
    Om man vill mena att sexuell läggning är något inlärt borde man också kunna säga att hunger är det. Du har lärt dig att du måste äta, men så länge du kan stå emot den inlärningen och gå din egen väg så slipper du, då kan du sluta äta och ändå undvika att svälta ihjäl. Eller kanske undvika att sova utan att bli trött, så länge du lär dig att det inte finns någon koppling mellan de två? Skapa din egen verklighet!

Standard

Nej inte konstigt. Frågan är varför vissa beteenden är onaturliga, inget annat.
    Tja, sexuella beteenden där någon kommer till skada eller blir tvingad till sex skulle jag säga är onaturliga. Det beror ju också på hur man definierar "naturligt". Naturligt för mig är två (eller fler...) vuxna som båda har gett sitt medgivande, eftersom man får lära sig från början att det ingår i samhällets normer att inte göra andra människor illa. Vill man ha sex med träd eller liknande så visst, jag tror inte att träd och andra objekt kommer till skada av det. Konstigare än så är det inte.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Tja, sexuella beteenden där någon kommer till skada eller blir tvingad till sex skulle jag säga är onaturliga. Det beror ju också på hur man definierar "naturligt". Naturligt för mig är två (eller fler...) vuxna som båda har gett sitt medgivande, eftersom man får lära sig från början att det ingår i samhällets normer att inte göra andra människor illa. Vill man ha sex med träd eller liknande så visst, jag tror inte att träd och andra objekt kommer till skada av det. Konstigare än så är det inte.
    Nu svamlar du ju fullständigt, vi talar om olika saker. Du definierar alltså naturligt som "två vuxna som gett sitt medgivande"... eh?

Säg att pedofili är fel om du tycker det, men kom inte och påstå att det är onaturligt.

Last.fm

Standard

Säg att pedofili är fel om du tycker det, men kom inte och påstå att det är onaturligt.
    Att känna sexuell dragning är "naturligt." Kanske borde vi sluta använda orden naturligt och onaturligt, det förvirrar ju uppenbarligen bara folk... Pedofili är "onaturligt" (att det är fel är vi ju som sagt överens om) eftersom det beror på... Ja, det har vi väl också gått igenom. Vi lär oss från början att inte skada andra människor, men pedofiler som lever ut sin sexualitet gör precis det.

Jag är beredd att gå med på att det finns två sidor av det, men helt "naturligt" (eller helt "onaturligt" för den sakens skull!! ) är det inte.

Sidan 6 av 39 FörstaFörsta 12345678910111213141516 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •