Ursprungligen postat av
tobbe non stop
med tanke på att jag själv varit med och dragit igång den här diskussionen tror jag ingen tvekar på vad jag röstade. som jag även erkänt, visst svider det att se bruttolönen på sin lönespec och jämföra med nettot och visst har jag i min ungdoms oförstående dar varit moderat och skattehatare och ivrigt hejat på lundgren i hans tal som dominerades av ordet skattesänkningar men jag har vuxit upp och fått lära mig den hårda vägen vad skattepengarna ger och det sociala skyddsnätet, vägar, polis, vård, skola, omsorg etc är jag beredd att betala för eftersom det jag anser mig få valuta för pengarna eller hur man nu ska uttrycka det. dock är jag fortfarande strikt emot att staten använder skatt som instrument för att styra oss medborgare i våra livsval och vad vi väljer att utsätta oss för, syftar på tobaks- och alkoholskatt nu. dessa höjs ju enbart för att folk ska sluta röka och dricka mindre. nån sån kontroll från staten vill jag inte se, vill jag röka, snusa och supa vill jag själv välja i vilken mån jag gör det utan att staten lägger sig i mina val