Visa resultat för omröstning: Skulle du betala skatt frivilligt om du inte tvingades?

Antal röster
40. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja, absolut

18 45,00%
  • Ja, kanske

14 35,00%
  • Nej, troligen inte

4 10,00%
  • Nej, absolut inte

4 10,00%
Sidan 5 av 25 FörstaFörsta 123456789101112131415 ... SistaSista
Resultat 61 till 75 av 371

Ämne: Frivillig skatt

Vad som är god moral är väl individuellt. Det du tycker är god moral kanske någon annan tycker är piss moral.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    o.k jag vill inte betala skatt så att du får ett öre av det : ) känns det bra nu? däremot kan jag betala för andra som tycker att sverige är ett tillräckligt bra land för att man kan trivas här
    varför stannar du i sverige när hela korrumperade sydeuropa ligger för dina fötter ?
    däremot kommer sverige att förändras på alla möjliga sätt precis som alla andra länder

bor du bara här för att kunna klaga på världens högsta skattetryck? det verkar befängt vore jag du vilket jag är glad att jag inte är! så skulle jag ha flyttat för länge länge sedan!
    Ja, det är ju precis det jag säger: om du vill dela med dig ska du få välja till vem. Vill du inte ha med mig att göra så slipper du. Så vad är problemet?

Citat Ursprungligen postat av Solitaire Visa inlägg
    vet inte om du faktiskt läser det jag skriver, fast å andra sidan så spelar det ingen roll.
    Jo, det gör jag faktiskt.

jag skullle, i ett land utan skatt, givetvis skaffa privata försäkringar. Varför välja något kommunalt när man inte behöver. Då skulle jag föredra privatläkare. herrejävlar, stackars mig eller stackars dig menar jag.
    Då så, vad är det du inte förstår?

Du har fortfarande inte berättat vilket land det är som du anser har lyckats med den "visionen" du förespråkar? Eller är de inte heller relevant att ha ett konkret exempel? Det räcker med att veta att man har rätt genom att ha läst flumböcker som anser att demokrati äter upp friheten. Du uttryckte det bra själv, stackars dig
    Nej, det är inte relevant. Gissa varför?

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Pengarna räcker ju visst till, det finns fruktansvärt rika människor.
    Varför skulle fattigdomen rensas ut om vi tog bort skatter?
    Det har givetvis inte bara med skatter att göra, utan med frihet i största allmänhet. De friaste länderna är de rika, och de där människor befinner sig längst ifrån det som på allvar kan definieras som fattigdom.

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Vad som är god moral är väl individuellt. Det du tycker är god moral kanske någon annan tycker är piss moral.
    Ja, men vad säger det egentligen, vad är kärnan i det argumentet? All moral är god moral så länge någon tycker det, vad innebär det i praktiken?

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Apropå frivillig skatt: jag betalar några hundralappar extra i månaden i skatt för att täcka upp eventuell kvarskatt i slutet mot året, eller i bästa fall få lite extra julklappspengar.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Apropå frivillig skatt: jag betalar några hundralappar extra i månaden i skatt för att täcka upp eventuell kvarskatt i slutet mot året, eller i bästa fall få lite extra julklappspengar.
    Är det inte väldigt omoraliskt av dig att tänka på dina julklappar när folk svälter i Afrika? Borde du inte donera dem till bättre behövande om du inte behöver betala kvarskatt?

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Är det inte väldigt omoraliskt av dig att tänka på dina julklappar när folk svälter i Afrika? Borde du inte donera dem till bättre behövande om du inte behöver betala kvarskatt?
    Jag kan ju göra både och. Jag kan skicka dig en julklapp med om du vill

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Det har givetvis inte bara med skatter att göra, utan med frihet i största allmänhet. De friaste länderna är de rika, och de där människor befinner sig längst ifrån det som på allvar kan definieras som fattigdom.
    Frågan är om det har något alls med skatter att göra, många av världens absolut rikaste länder har ju massiva skatter.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Frågan är om det har något alls med skatter att göra, många av världens absolut rikaste länder har ju massiva skatter.
    Det beror så klart även på vilka man beskattar. Sverige har som sagt gjort det ganska intelligent genom att ha generösa regler och skattesatser för (stora) företag och istället lägga lejonparten av bördan på individen. Det har lett till att vi har ett antal stora exportföretag som försörjer hela landet, och därför drabbas vi också hårdare av globala kriser. Men jag håller med om att det inte bara är skatter som räknas, det är ganska komplex blandning av regler, subventioner, begränsningar, tullar osv. Genomgående är hur som helst att mer ekonomisk frihet ger högre välstånd, och framför allt är det inte relevant för min argumentation. Det är ett sidospår, att frihet ger rikedom är inte ett argument i sig, bara en rimlig följd av en mänsklig moral.

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

En intressant simulering vore att se hur vi som medborgare skulle välja att betala skatt om vi hade möjlighet att prioritera det vi tyckte var viktigt.
    Alltså man skulle kunna göra en flervalsomröstning, där man får kryssa i saker som:
    - Sjukvård
    - Barnomsorg
    - Grundskola
    - Högre utbildning
    - Gratis mat till hemlösa
    - Gratis tält och sovsäck till hemlösa (liggunderlag också kanske)
    - Polisinsatser för fotbollsmatcher (själv har jag ju ett så stort intresse!)
    ...
    ja, man kan göra en hur detaljerad lista som helst
    ...
    Vem anmäler sig frivilligt att skapa omröstningen?
    Oskar?
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    En intressant simulering vore att se hur vi som medborgare skulle välja att betala skatt om vi hade möjlighet att prioritera det vi tyckte var viktigt.
    Alltså man skulle kunna göra en flervalsomröstning, där man får kryssa i saker som:
    - Sjukvård
    - Barnomsorg
    - Grundskola
    - Högre utbildning
    - Gratis mat till hemlösa
    - Gratis tält och sovsäck till hemlösa (liggunderlag också kanske)
    - Polisinsatser för fotbollsmatcher (själv har jag ju ett så stort intresse!)
    ...
    ja, man kan göra en hur detaljerad lista som helst
    ...
    Vem anmäler sig frivilligt att skapa omröstningen?
    Oskar?
    Absolut, det är ju precis så jag vill ha det: vem som helst får bidra till vad som helst, men ingen är tvingad, och ingen har den automatiska rätten att ta del av det andra betalar för men inte man själv. Däremot, om någon solidarisk människa vill ge bort pengar till någon som inte ger något tillbaka så är det givetvis också okej, då är det ett frivilligt avtal mellan dem.

Varför bor du kvar i det "hemska" landet Sverige med höga skatter som går till sjuka människor bland annat? Vore jag som du skulle jag omedelbart flytta till ex. USA.

Erfaren medlem Embelies avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Varför bor du kvar i det "hemska" landet Sverige med höga skatter som går till sjuka människor bland annat? Vore jag som du skulle jag omedelbart flytta till ex. USA.
    Word! Word!
    Blogg
    Be sure to wear some flowers in your hair.

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Mycket intressant att se vilka som (troligen) inte skulle betala skatt (donera) frivilligt och jämföra det med retoriken om "vidrig människosyn".
    Intressant också att se hur forumets "äckliga liberaler" har röstat.
    Senast redigerat av meneca den 2009-09-06 klockan 11:54.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Mycket intressant att se vilka som (troligen) inte skulle betala skatt (donera) frivilligt och jämföra det med retoriken om "vidrig människosyn".
    Intressant också att se hur forumets "äckliga liberaler" har röstat.
    Jag lovar att skriva ihop en tolkning av resultatet lite senare. Folk kommer nog bli överraskade.

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Jag lovar att skriva ihop en tolkning av resultatet lite senare. Folk kommer nog bli överraskade.
    Jag längtar!

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Det är därför jag förepråkar en god moral. En sådan gör att folk medvetet väljer att inte parasitera på andra, och därför exempelvis betalar för de fortskaffningsmedel de använder.
    Det är väl ganska lätt att förespråka en god moral. Problemet är ju att alla inte har det i praktiken...
    I ett utopiskt samhälle så ger alla frivilligt en så stor del som de kan avvara så att alla andra kan få en skälig levnadsstandard, behövlig sjukvård, och en utbildning som tar tillvara på individens förutsättningar på bästa sätt.
    I det samhället är det ingen som skulle ta en större del av kakan än vad de har rätt till, eller överhuvudtaget behandla någon annan person illa.
    Vi lever inte i det samhället, och jag har svårt att se hur vi inom överskådlig framtid skulle komma dit.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Sidan 5 av 25 FörstaFörsta 123456789101112131415 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •