Visa resultat för omröstning: Skulle du betala skatt frivilligt om du inte tvingades?

Antal röster
40. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja, absolut

18 45,00%
  • Ja, kanske

14 35,00%
  • Nej, troligen inte

4 10,00%
  • Nej, absolut inte

4 10,00%
Sidan 9 av 25 FörstaFörsta 12345678910111213141516171819 ... SistaSista
Resultat 121 till 135 av 371

Ämne: Frivillig skatt

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Det är ganska mycket sunt förnuft egentligen: säg att du tjänar två kronor och kan köpa två apelsiner som kostar en krona styck. Höj "lönen" till fyra kronor utan att du producerar något mer så kommer du ju inte få fyra apelsiner, för dina fyra kronor är bara värda lika mycket som förut, det vill säga två apelsiner. Det blir lättare om man tänker på ekonomin som ren byteshandel, det du producerar är reellt och pengar har ett nominellt värde som alltid måste vara kopplat till produktionen. Det spelar ingen roll om staten trycker upp mer pengar och delar ut till folket, för de kan ändå bara köpa samma varor som fanns innan.
    Vad är alltså anledningen till att timlönen för en städare i Norge är tiotal gånger högre än i något asiatiskt U-land?
    (jag fattar trögt, även om jag förstod ditt resonemang ovan)
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Vad är alltså anledningen till att timlönen för en städare i Norge är tiotal gånger högre än i något asiatiskt U-land?
    Jag ska väl egentligen inte lägga mig i. Men det är ett U-land? De har inte så mycket pengar som rika Norge. De har inte råd att betala ut så höga löner?
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Jag ska väl egentligen inte lägga mig i. Men det är ett U-land? De har inte så mycket pengar som rika Norge. De har inte råd att betala ut så höga löner?
    De har inte så mycket resurser (råvaror, produkter etc.) att sälja till omvärlden? Däremot har de många människor som är villiga att jobba mot låg lön för att få en liten del av den lilla kakan? Ungefär så då ...
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    En kombination av produktivitet och levnadskostnader. För att mer "rättvist" jämföra lönerna måste du titta på just PPP-siffrorna, inte bara översätta växelkurserna.

Erfaren medlem jokims avatar
    Reg.datum
    May 2004

Standard

absolut inte. ner med skatten.
    Bara sånt som man kan mäta kan jag förstå

Punk rock t-shirt, black cap and tatoo

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Solitaire Visa inlägg
    Ett av de bästa inläggen i forumets historia. Tack Hulda.
    Tack
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Tack
    Har du nåt att säga om min invändning? Jag tycker personligen att Solitaires inlägg är bland de sämsta i forumets historia.

Reg.datum
    Jun 2007

Standard

[/COLOR][/COLOR]
    Nej, det är det jag har försökt säga hela tiden. Återstår då att avgöra vad som är en god moral och varför.

[COLOR=white]Och vad har det med min argumentation att göra?]

Vad menas med att man är tränad i att argumentera?
    Har du nåt att säga om min invändning? Jag tycker personligen att Solitaires inlägg är bland de sämsta i forumets historia.
    Jag har varit utomlands i en vecka och sen har jag jobbat lite för mycket så jag har inte hunnit gå igenom allt så bra.

Att alla inte har en god moral är ju avgörande, eftersom man då inte kan lita på att folk frivilligt skulle göra det som en god moral kräver. I detta exemplet att hjälpa din dotter.
    Jag menar att du alltså inte kan ta för givet att det finns någon där som hjälper henne. I detta fallet blir det då hon som får sota för att hennes föräldrar var ovän med sina grannar.
    Tränad att argumentera... Att du argumenterar mycket bra, man blir så trött av att försöka komma på motargument som du godkänner att man helt enkelt inte orkar...

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Varför är det en "god" moral att offra sig själv för andras vinning?

Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Varför är det en "god" moral att offra sig själv för andras vinning?
    Det är en god moral att inte låta andra dö om man kan förhindra det.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Det är en god moral att inte låta andra dö om man kan förhindra det.
    Det är varken ett argument för tvång eller ett argument mot det jag skriver, eller hur? Försök igen:

Varför ska man ha rätt att tvinga andra människor att agera i enlighet med ens egna subjektiva motiv och för ens egen subjektiva vinning?

Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Det är varken ett argument för tvång eller ett argument mot det jag skriver, eller hur? Försök igen:

Varför ska man ha rätt att tvinga andra människor att agera i enlighet med ens egna subjektiva motiv och för ens egen subjektiva vinning?
    Förlåt mig Oskar, jag är en dålig människa. Jag orkar inte.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag förstår. Men ändå: argumentet som fick beröm var att jag kommer förespråka tvång när jag behöver det, alternativt när jag förstår att jag behöver det. Tyvärr har det ingenting med vad jag faktiskt skriver att göra, för min argumentation handlar inte om mig. Om varenda individ i samhället, undantagslöst, accepterade ett visst mått av tvång så sker det ju i frivillighet och är okej, men jag förespråkar alla individers rätt att själva bestämma det. De ska inte bli tvingade för att någon annan tjänar på det, och absolut inte mot deras egen vilja. Att argumentera mot det kräver något mer än att ge mig ett exempel på när jag skulle vinna på att tvinga andra.

Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Jag förstår. Men ändå: argumentet som fick beröm var att jag kommer förespråka tvång när jag behöver det, alternativt när jag förstår att jag behöver det. Tyvärr har det ingenting med vad jag faktiskt skriver att göra, för min argumentation handlar inte om mig. Om varenda individ i samhället, undantagslöst, accepterade ett visst mått av tvång så sker det ju i frivillighet och är okej, men jag förespråkar alla individers rätt att själva bestämma det. De ska inte bli tvingade för att någon annan tjänar på det, och absolut inte mot deras egen vilja. Att argumentera mot det kräver något mer än att ge mig ett exempel på när jag skulle vinna på att tvinga andra.
    Jag vet inte om jag insinuerade att just du skulle förespråka tvång, eftersom du ju vid ett flertal tillfällen sagt att du accepterar att den som inte vill vara med ocg ge heller inte kan vänta sig någon hjälp när den själv behöver. I det inlägget försökte jag istället peka på situationer där detta frivilliga system kan fallera, och personer oförskyllt kommer till skada. I detta fall en femtonåring som inte haft en chans att själv kunna påverka sin situation utan som här får lida för sina föräldrars val.
    Och nej, jag orkar inte riktigt argumentera mot dig. Sorry.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag vet inte om jag insinuerade att just du skulle förespråka tvång, eftersom du ju vid ett flertal tillfällen sagt att du accepterar att den som inte vill vara med ocg ge heller inte kan vänta sig någon hjälp när den själv behöver. I det inlägget försökte jag istället peka på situationer där detta frivilliga system kan fallera, och personer oförskyllt kommer till skada. I detta fall en femtonåring som inte haft en chans att själv kunna påverka sin situation utan som här får lida för sina föräldrars val.
    Och nej, jag orkar inte riktigt argumentera mot dig. Sorry.
    Ja, det kan givetvis bli så att folk dör i förtid, men det beror i sig aldrig på att någon annan undlåter sig att agera. Även om det inte är mitt fel att jag blir sjuk och inte kan arbeta så är det faktiskt ingen annans fel heller. Att överlåta ansvaret för ens egen oförskyllda situation på någon annan är ju faktiskt inte riktigt rimligt.

Sidan 9 av 25 FörstaFörsta 12345678910111213141516171819 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •