Visa resultat för omröstning: Skulle du betala skatt frivilligt om du inte tvingades?

Antal röster
40. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja, absolut

18 45,00%
  • Ja, kanske

14 35,00%
  • Nej, troligen inte

4 10,00%
  • Nej, absolut inte

4 10,00%
Sidan 13 av 25 FörstaFörsta ... 34567891011121314151617181920212223 ... SistaSista
Resultat 181 till 195 av 371

Ämne: Frivillig skatt

Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Jäkligt svår fråga! Två alternativ som egentligen betyder samma sak...
    Nu är man ju så van vid att betala skatt eftersom det sker automatiskt, men om man skulle anmäla sig själv vette fan... Nej, troligen inte faktiskt. Jag hoppas att jag hade gjort det men det är lätt att säga.

Precis som tv-avgiften som jag skiter i för att jag inte fått någon blankett hemskickad. Hade jag fått det skulle jag ha betalat direkt. Det här med att ta egna initiativ är liksom inte min grej.

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Jäkligt svår fråga! Två alternativ som egentligen betyder samma sak...
    Nu är man ju så van vid att betala skatt eftersom det sker automatiskt, men om man skulle anmäla sig själv vette fan... Nej, troligen inte faktiskt. Jag hoppas att jag hade gjort det men det är lätt att säga.

Precis som tv-avgiften som jag skiter i för att jag inte fått någon blankett hemskickad. Hade jag fått det skulle jag ha betalat direkt. Det här med att ta egna initiativ är liksom inte min grej.
    Angående TV-avgiften; nej, du får ingen blankett hemskickad. Precis som med alla andra prenumerationer och abonnemang så får man anmäla sitt intresse själv.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Visst, men om barn har fullständiga mänskliga rättigheter, är det då rätt att adoptera? Jag fokuserade mer på den motsättningen än på något annat. Jag har fortfarande inte tagit ställning i frågan eftersom den är ganska knepig.
    Vilka rättigheter anser du att barn har? Vart drar du gränsen?

Är det t.ex. (rent hypotetiskt) rimligt att tillåta föräldrar sälja sina barn till arbete? Hur motiverar du ditt svar?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    May 2002

Standard

Angående frivillighet:
    Vad anser liberaler att samhället har rätt tvinga dess medborgare till? Är det rätt att vi har allmän värnplikt t.ex?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Vilka rättigheter anser du att barn har? Vart drar du gränsen?

Är det t.ex. (rent hypotetiskt) rimligt att tillåta föräldrar sälja sina barn till arbete? Hur motiverar du ditt svar?
    Det är svårt. Djur har exempelvis inga rättigheter eftersom de inte kan göra moraliska överväganden, de styrs av instinkt. Barn har idealiskt rättigheter när de börjar tänka fritt, men när det sker är det ju ingen som riktigt vet. Dessutom går det inte att generalisera: vissa mognar tidigare än andra osv.

Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Angående frivillighet:
    Vad anser liberaler att samhället har rätt tvinga dess medborgare till? Är det rätt att vi har allmän värnplikt t.ex?
    Nej, givetvis inte. "Tvånget" kan bara bestå i rent självförsvar. Den som kränker en annan kan "tvingas" att sitta i fängelse exempelvis.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Det är svårt. Djur har exempelvis inga rättigheter eftersom de inte kan göra moraliska överväganden, de styrs av instinkt. Barn har idealiskt rättigheter när de börjar tänka fritt, men när det sker är det ju ingen som riktigt vet. Dessutom går det inte att generalisera: vissa mognar tidigare än andra osv.
    Med hänsyn till främst de stycken jag markerat:
    Då är vi tillbaka där - en människa som inte är kapabel till moraliska överväganden(läs förståndshandikappade, utvecklingsstörda etc) är lika lite värda rättigheter som djuren du pratar om.
    Det kan faktiskt tänkas scenarier där djur tar mer medvetna beslut och moraliska överväganden(vara rättvis, snäll eller vad som) än vad vissa av barnen, förståndshandikappade och utvecklingsstörda någonsin skulle klara av.
    Om du nu inte reviderar ditt påstående ganska rejält betyder det att djuren har mer rättigheter än dessa människor?!
    Senast redigerat av The Plague den 2009-09-22 klockan 14:32.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Med hänsyn till främst de stycken jag fetat:
    Då är vi tillbaka där - en människa som inte är kapabel till moraliska överväganden(läs förståndshandikappade, utvecklingsstörda etc) är lika lite värda rättigheter som djuren du pratar om.
    Det kan faktiskt tänkas scenarier där djur tar mer medvetna beslut och moraliska överväganden(vara rättvis, snäll eller vad som) än vad vissa av barnen, förståndshandikappade och utvecklingsstörda någonsin skulle klara av.
    Om du nu inte reviderar ditt påstående ganska rejält betyder det att djuren har mer rättigheter än dessa människor?!
    Det beror ju förvisso på vilka rättigheter man pratar om. De som skaffar ett barn ingår frivilligt i en relation och måste ta konsekvenserna av det. De har själva tagit på sig uppgiften att föda och nära ett barn. När barnet själv klarar av det kan vårdnadshavarna släppa på sina egna skyldigheter. Alla människor har dock rent mänskliga rättigheter i egenskap av människor: såväl barn som handikappade.

För sakens skull: tycker du att man ska straffa en tiger som dödar en hjort?

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Det beror ju förvisso på vilka rättigheter man pratar om. De som skaffar ett barn ingår frivilligt i en relation och måste ta konsekvenserna av det. De har själva tagit på sig uppgiften att föda och nära ett barn. När barnet själv klarar av det kan vårdnadshavarna släppa på sina egna skyldigheter. Alla människor har dock rent mänskliga rättigheter i egenskap av människor: såväl barn som handikappade.

På vilket sätt tycker du att de mänskliga rättigheterna skiljer sig från FN's resolution om de mänskliga rättigheterna?
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Dom Mänskliga Rättigheterna är ganska luddiga och ger inte några direkta raka svar.
    Därför skapas det en ganska intensiv förvirring och diskusion kring dessa.
    Ville bara säga det.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    På vilket sätt tycker du att de mänskliga rättigheterna skiljer sig från FN's resolution om de mänskliga rättigheterna?
    På ganska många plan. Framför allt stipulerar FN en rad positiva rättigheter, som rätten till gratis utbildning eller att bli "delaktig av vetenskapens framsteg och dess förmåner". Varifrån skulle sådana rättigheter komma, hur kan de motiveras?

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

På ganska många plan. Framför allt stipulerar FN en rad positiva rättigheter, som rätten till gratis utbildning eller att bli "delaktig av vetenskapens framsteg och dess förmåner". Varifrån skulle sådana rättigheter komma, hur kan de motiveras?
    Ok jag tycker det är intressant och hoppfullt att du iallafall anser att det finns någonslags mänskliga rättigheter, något som jag inte tidigare kunnat utläsa av dina svar. ( Det var som sagt inte jag som började prata om FN's ...rättigheter utan jag har talat om mänskliga rättigheter generellt)
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Ok jag tycker det är intressant och hoppfullt att du iallafall anser att det finns någonslags mänskliga rättigheter, något som jag inte tidigare kunnat utläsa av dina svar. ( Det var som sagt inte jag som började prata om FN's ...rättigheter utan jag har talat om mänskliga rättigheter generellt)
    Hela filosofin Oskar förespråkar bygger till mångt och mycket på att det existerar mänskliga rättigheter. Det är därför han argumenterar. För att han inte vill att ni kränker dom.
    I have seen it all

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Om föräldrarna dör då?
    Har inte barnet rätt till livet då? Har de inte samma mänskliga rättigheter som alla oss andra?

Nej.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Människor har rättigheter för att människor är förnuftsvarelser med en fri vilja. Människor har med andra ord rättigheter för att dom är människor. Det är jag mycket inne på nu.
    I have seen it all

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Det är klart att människor har rättigheter, men de är inte godtyckliga, man kan inte kalla vad som helst en rättighet. Har det verkligen inte framgått av min argumentation?

Sidan 13 av 25 FörstaFörsta ... 34567891011121314151617181920212223 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •