Jag känner att jag inte riktigt har energi nog att argumentera med dig just nu...
Vi tar en tänkt situation som exempel efter som jag gillar att applicera olika idéer på konkreta situationer.
Ponera att du får en dotter. När hon är femton år blir hon av misstag gravid. Två månader senare dör du och flickans mamma i en häftig lägenhetsbrand. Flickan står nu utan bostad och föräldrar. Vid boupptäckningen kommer det dessutom fram att du blivit lurad när du tecknade dina privata försäkringar, så att din dotter inte har ett öre att hämta.
Vid förlossningen tillstöter komplikationer så att ett akut kejsarsnitt skulle behövas för att rädda barnet och moderns liv. Pengar till detta finns ej. Pga ödets ironi finns det inte heller någon snäll granne, släkting eller annan snäll person som har lust att hjälpa din dotter eftersom de inte samtyckte med hennes föräldrars politiska åsikter/ relionstillhörighet/ klädstil.
Tycker du att detta är rätt så har jag inget mer att säga.
Är detta ett samhälle som du skulle vilja leva i ?
Jag misstänker att du kommer att dissekera mitt inlägg i tusendelar och sedan avfärda det. Jag är naturvetare, jag har ingen utbildning i retorik, argumentation, statsvetenskap. Det hindrar mig inte från att ha en bestämd uppfattning, men det hindrar mig nog från att uttrycka den på ett sätt som du anser vara ett korrekt sätt att argumentera.

Svara med citat