Sidan 14 av 18 FörstaFörsta ... 456789101112131415161718 SistaSista
Resultat 196 till 210 av 269

Ämne: satanistiska symboler hos Kent!

Standard

Don't let it ruin the song for you. Tontarna is one of their best ones....can't really describe it with a word other than kickass (sorry for the language). They need to make more songs like that with those heavy synths and catchy beats. Took a while to like, just ignore the music video.

And Jay-Z may have supposedly grown up in the ghettos as a lot of celebrities do but if you look into their family lineages, you'll find how closely connected they are, often to loyalty or politicians. It's really interesting actually.
    reddit.com/r/UKbands

Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard tolkning av "Töntarna" - med satanistglasögonen på

EN tolkning av ”Töntarna”. Känsliga fans varnas:

Så häng dom högt
    Så häng dom långsamt – krav på revansch (ev. referens till Jesus på korset)
    Men häng dom högt
    Jag kräver hämnd
    En tidig morgon
    Född till tönt – alltid haft en känsla att man ej passar in

Så lägg dig ner och sov, lilla syster – avvakta syster, din tid kommer (syster = alternativet till kristendomen och liknande religioner)
    Bara lägg dig ner och bida din tid nu
    Jag vet, du vet vad som måste ske nu – jag/du vet vad som måste ske nu, din plan måste uppfyllas: planen att sprida det nya och eliminera det gamla (läs kristendomen)
    Jag tror stenhårt på din plan
    Häng dom högt, häng dom högt

När du grät på festerna – alternativet konstaterar att när gråt/motgångar förekom - och tillräckligt stöd saknades - i ett tidigare skede av livet, hade denne (läs alternativet) aldrig getts chansen till skillnad från senare
    Var jag aldrig bjuden in
    Du föll isär inför gästerna
    Jag byggde upp dig bit för bit, igen
    Bit för bit, igen
    Bit för bit, igen

Så blev jag expert på att vänta självavsaknaden av något att hålla fast vid stöd gjorde personen ensam
    Man vänjer sig snabbt, man väntar på nån – man vänjer sig dock och håller dörren öppen för alternativ, som kan ge rätt stöd
    Glasögonormen reflekterar ljus, skjutsar dig hem, villkorslöst – ormen/satan skall ses som något positivt, någon/något som ställer upp och ger stöd (utan moraliska och andra krav)
    eller
    ormen speglar ljusbringaren/lucifer, någon/något som ställer upp och ger stöd (utan moraliska och andra krav)
    Bakpå min cykel höll du mig, som i kramp – du (läs det första alternativet) hade mig i ett hårt grepp
    Du landade hårt, du var nog alltid sjuk – men när jag valde bort dig, till förmån för det andra alternativet, sjönk du kraftigt i mina ögon, troligen var det fel på dig från första början

Lägg dig ner nu och sov, lilla syster
    Bara lägg dig ner och bida din tid nu
    Jag vet, du vet vad som måste ske nu
    Jag tror stenhårt på din plan
    Häng dom högt, häng dom högt

När du grät på festerna
    Var jag aldrig bjuden in
    Du föll isär inför gästerna
    Jag byggde upp dig bit för bit, igen
    Bit för bit, igen
    Bit för bit, igen
    Bit för bit, igen
    Bit för bit, igen

Huvudpoänger i tolkning:
    Kristendomen väljs bort till förmån för ormen/Lucifer/satan. Tror stenhårt på spridandet av denna djävulens plan. Satan skall ses som något positivt.

Standard

Den här tråden började väl någonstans med Vals för satan. Jag har inte hängt med i tråden så det kanske har varit uppe, men det är ju inte säkert att titeln menar att det är en vals FÖR satan. Det kanske är en del av en uppmaning:
    Spela en vals för satan
    Spela en vals för helvete
    Spela en vals för fan
    Det ska vara en vals för satan

Fattar ni? Om man betonar det annorlunda.

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

001:
    Med din tolkning kan man i princip få ALLA låttexter som handlar om revansch och stöd för svaga att bli satanistiska texter. Jomen tjenare.

Min tolkning är snarare att det handlar om mobbning, känslor om att vara utanför, trodda ouppnåerliga mål (flickan som söker stöd hos en när hon mår dåligt, men som hellre går på festen med mobbarna än umgås med mig) och att få ta revansch på ens plågoandar.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    001:
    Med din tolkning kan man i princip få ALLA låttexter som handlar om revansch och stöd för svaga att bli satanistiska texter. Jomen tjenare.

Min tolkning är snarare att det handlar om mobbning, känslor om att vara utanför, trodda ouppnåerliga mål (flickan som söker stöd hos en när hon mår dåligt, men som hellre går på festen med mobbarna än umgås med mig) och att få ta revansch på ens plågoandar.
    Håller med dig om "Jomen tjenare!" Så är det allt går att tolka som man vill, och man ser vad man vill och som man frågar får man svar.

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    man ser vad man vill och som man frågar får man svar.
    Hmm! Det kanske är 001 som är satanist egentligen? :O
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Kan lika gärna vara livlig fantasi samt litet kunskap om satanistiska symboler ?

Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard

Jag är absolut inte satanist. Är dock intresserad av samhällsfrågor. Har på så sätt - mer eller mindre ofrivilligt - fått lära mig mer om det ockulta/satanism/NewAge. Hur sjukt det än må låta så verkar det som om delar av samhällets 'elit'/frimurare etc har en stark förkärlek för det ockulta.

Har följt Kent sedan Verkligen-skivan och är lite orolig (hehe) för deras 'utveckling' och då menar jag inte själva musiken, utan snarare omslag, texter och videos.

Tror att Töntarna, precis som Röd, till mångt och mycket handlar om religion. Tyvärr på fel sätt, enligt mig. Kent propagerar, eller åtminstone tvivlar starkt på kristendomen. Den skall överges, precis som vissa krafter i samhället önskar. För vad undrar man? Kent har blivit grundlurade om man tror att satanism/det ockulta/New Age är rätt väg att gå. Det är så fel det kan bli.

Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard

satanister eller inte satanister, musiken är av gudar!

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av 001 Visa inlägg
    Jag är absolut inte satanist. Är dock intresserad av samhällsfrågor. Har på så sätt - mer eller mindre ofrivilligt - fått lära mig mer om det ockulta/satanism/NewAge. Hur sjukt det än må låta så verkar det som om delar av samhällets 'elit'/frimurare etc har en stark förkärlek för det ockulta.

Har följt Kent sedan Verkligen-skivan och är lite orolig (hehe) för deras 'utveckling' och då menar jag inte själva musiken, utan snarare omslag, texter och videos.

Tror att Töntarna, precis som Röd, till mångt och mycket handlar om religion. Tyvärr på fel sätt, enligt mig. Kent propagerar, eller åtminstone tvivlar starkt på kristendomen. Den skall överges, precis som vissa krafter i samhället önskar. För vad undrar man? Kent har blivit grundlurade om man tror att satanism/det ockulta/New Age är rätt väg att gå. Det är så fel det kan bli.
    Så enligt dig så är "inte kristendom" lika med "satanism/det ockulta/New Age" ?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    May 2002

Standard

Förresten.. Om man lyssnar på "Vid din sida" från TTS, så kan man tolka det som att det handlar om att huvudpersonen i låten (den är skriven i jag-form) misshandlar sin partner.

Jag tror inte att någon i kent är hustrumisshandlare... (Och om någon av dem vore det, så hade personen i fråga knappast skrivit om det i en text)

Vad jag vill ha sagt är att oavsett om låten Töntarna handlar om satanism eller inte, så behöver det inte betyda att kent glorifierar "satanism/det ockulta/New Age".

Precis som att Laibach inte är nazister t.ex.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    May 2002

Standard

Fast jag ska inte lägga ner för mycket energi på den här diskussionen eftersom upphovsmännen bakom de här tolkningarna troligtvis är några fåntrattar som sitter hemma och skrattar åt att folk blir upprörda över deras "teorier". :P
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Fast jag ska inte lägga ner för mycket energi på den här diskussionen eftersom upphovsmännen bakom de här tolkningarna troligtvis är några fåntrattar som sitter hemma och skrattar åt att folk blir upprörda över deras "teorier". :P
    Exakt. Om nu inte det redan var uppenbart att 001 var ett troll så blev det iom den sjuka och idiotiska tolkningen av töntarna.

Jag brukar kunna uppskatta troll om de har någon form av humor eller är fyndiga på annat sätt. 001 behärskar inte den lek han försöker ge sig på och inget att varken förargas över eller ta notis om.

Annars förstår jag inte hur en symbol och en låttitel på fullt allvar kan skapa en så här pass lång tråd.

P.S DIF kvar i allsvenskan efter en bragdmatch.

Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tralfamadore Visa inlägg
    Exakt. Om nu inte det redan var uppenbart att 001 var ett troll så blev det iom den sjuka och idiotiska tolkningen av töntarna.

Jag brukar kunna uppskatta troll om de har någon form av humor eller är fyndiga på annat sätt. 001 behärskar inte den lek han försöker ge sig på och inget att varken förargas över eller ta notis om.

Annars förstår jag inte hur en symbol och en låttitel på fullt allvar kan skapa en så här pass lång tråd.

P.S DIF kvar i allsvenskan efter en bragdmatch.
    På tal om troll. Inlägg likt detta tillför absolut ingenting till tråden.

Sidan 14 av 18 FörstaFörsta ... 456789101112131415161718 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •