Once you've sought the path of revenge
There's no way to stop
And the more I try to hurt you the more that it hurts me
Danger Mouse & Sparklehorse - Revenge Feat. The Flaming Lips
När man överlag älskar ett bands musik så mycket att man är en aning missnöjd trots att man tycker att låten är mestadels bra.
älskling; jag har hittat in från mörkret
det finns hopp om en förändring
men det tar den tid det tar
http://hajpland.blogspot.com
Monoton vet jag inte... Det är väl bara det att den är mer rytmisk än melodisk. Personligen börjar jag känna att 80-90% av en bra melodi sitter i rytmen, sen kan man leka bäst man vill med tonerna och de underliggande ackorden. Ibland iaf - en del melodier kan vara bra trots att rytmen mer eller mindre håller sig till fjärdedelsnoter. Men vi har väl alla olika syner på melodier, antar jag, och det är okej .
EDIT
Okej, jag kan nog faktiskt medge att den är lite monoton, då det är rytmen som styr verserna. Men som du säger är det en killermelodi ändå!
Senast redigerat av Gästen den 2014-04-25 klockan 12:43.
Þú söngst til mín svo hljótt...
Njä, jag tror alltså inte Jocke nödvändigtvis är "jag". Precis som "jag" är något/någon annat i La Belle Epoque(och många andra av hans låtar). Inte heller då säkert om någon låt han skrivit.
Detta är jag högst osäker på.
Jag tror hur som helst inte att det är så banalt att han går förbi en bil, hör en låt och slängs tillbaka i tiden. Med tanke på vad texten och de andra symbolerna (troligtvis) handlar om. Snarare landet, samhället, svensken, människorna, förfallet, hoppet, chansen till förändring, insikterna etc. Där har du kniven. i hjärtat av allt det.
Möjligtvis i Jocke, men för så mycket mer än att han påminns om en av sina låtar.
Håller helt med!
"It is impossible to achieve the aim without suffering"
---John G. Bennett
Eller, jag funderar på om Jocke hörde en låt från allra början av karriären("200 år sen") och blev besviken när han tänkte på hur han då förvaltade sin möjlighet att säga någonting viktigt.
För, låt oss vara ärliga, han har alltid varit en fantastisk textförfattare, men det är inte förrän på senare delen av karriären jag ser riktigt fokuserad substans i allvaret med någon slags... agenda (nu skriver jag lite slarvigt, men vissa kanske förstår vad jag menar). Att han inte alltid tagit chansen att "vårda" det jag är inne på här: http://forumet.kent.nu/showthread.ph...=1#post1119708
Kanske känns detta som en kniv i hjärtat.
En fundering jag fick, om jag lutar åt att kniven sätts i ett helt annat större övergripande samhällshjärta.
"It is impossible to achieve the aim without suffering"
---John G. Bennett
Fast då dömer han sig själv för hårt. Han var ju inte direkt gammal när han skrev texterna till låtarna i början av karriären. Jag tror att i samband med att man blir äldre och får barn så får man andra insikter om vad som är viktigt. Så har det blivit för mig iaf.
Jag gillar när saker och ting tolkas på djupet.
The plauge, dina synpunkter är väldigt intressanta.
Men jag tror ändå någonstans att många fans övertolkar texterna. Sa inte Jocke det en gång? Ibland är orden där just för att det låter så jäkligt bra.
Ingen kritik, för som sagt, jag gillar när det är kopplingar och metaforer som inte är helt självklara på en gång. Man måste tänka lite, och när man börjar göra det så lär man sig alltid något till slut.
Förbeställde albumet i iTMS, hade ju varit trevligt om det ordnades så att låtarna finns tillgängliga pre där också för oss som förbeställer...
"We didn't invent goth, we just play emotional music"robert smith"Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"
Tolkningar är viktiga. Diskussioner är viktiga. Att hålla samtalet igång kring något. Sen tycker jag personligen att övertolkningarna ofta haglar när det kommer till texter (inte bara kents) och annan konstutövning överlag. Att ha en egen tolkning är en sak men att försöka hitta fram till SANNINGEN (som i upphovsmannens snillrika uppsåt bakom någonting) bakom en text är i min värld helt meningslöst.
Personligen gillar jag hur texten fångar både en stor, allmängiltigt uppgivenhet och sedan väver samman det med berättarjagets. Stort och litet i ett. Lysande är det. Fantastisk låt.
rbroddmark.tumblr.com