Sidan 18 av 57 FörstaFörsta ... 8910111213141516171819202122232425262728 ... SistaSista
Resultat 256 till 270 av 851

Ämne: Tigerdrottningen

  1. #256
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Nu är det viss skillnad mellan att rata all musik med gitarr (eller pling plong-sound) och att föredra vissa Kentskivor framför andra. Jag älskar soundet på H&S och många B-sidor, men tycker att en elektrolåt som Ensammast i Sverige är bland det bästa bandet gjort. Bra låtar gillar man oavsett sound, även om man t.ex. har en förkärlek till B-sidekänsla framför de klämmiga hitsen.

    Vet förresten inte om jag tycker låttitlarna på Tigerdrottningen är så kentiga. De känns rätt mjuka (/kvinnliga), vilket jag gillar desto mer.
    fast vad är egentligen kentigt..? det där tycker jag däremot är konstigt att vissa namn inte skulle vara "kentiga".
    men om man nu ska in i det träsket tycker jag själv att de nya låtarna faktiskt låter väldigt mkt "kent" i min värld iaf om det nu finns något som heter det.
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

    Göran Zachrisson

  2. #257
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    fast vad är egentligen kentigt..? det där tycker jag därt är konstigt att vissa namn inte skulle vara "kentiga".
    men om man nu ska in i det träsket tycker jag själv att de nya låtarna faktiskt låter väldigt mkt "kent" i min värld iaf om det nu finns något som heter det.
    Precis, kentigt är ett så konstigt ord att man inte behöver använda det om inte något är uppenbart typiskt för Kent.
    Vilket väl gäller Simmaren isf. Svart snö låter som något en forumit hittat på i Gissa kentlåt-tråden, vilket ofta blir för kentigt.
    Nu har jag inte gått så långt som att jämföra med andra artisters titlar; de kanske är extremt okentiga jämfört med TD-titlarna.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  3. #258
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    En sak som jag gillar med kent är att oavsett sound eller vart de för ögonblicket är på väg med sin musik så låter det alltid "kentigt" (om vi nu skall fortsätta använda detta intressanta och o så användbara adjektiv).
    Och dessutom. Oavsett vilken av skivorna jag spelar så får jag alltid den där "fyfaaan vad denna låten är bra varför har jag inte lyssnat på den på så länge". Och det kan bero på att texten går rätt in, att låten befinner sig exakt i "mitt" favoritljudlandskap, att nån slinga (och det kan vara valfritt instrument eller dator- whatever) är så jävla vacker att jag vill gråta, att introt är så grymt att jag vill lyssna på repeat på högsta volym 25 gånger på rad eller att jag haft en väldigt bra live-upplevelse av den låten...
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  4. #259
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    Men det handlar ju om smak vad man gillar...eller?
    Ja, jag gillar mer det gamla kent än de senare plattorna och jag ska nu försöka förklara varför. Blir faktiskt helt ärligt lite irriterad på Jocke Bergs inlägg här inne om att så fort man nämner att man gillar det äldre materialet bättre så är det alltid snack om att man är trångsynt, inte kan utvecklas, stirrar sig blind på gamla saker, bara gillar äkta instrument osv osv osv.

    Det handlar ju bara om smak smak och åter smak.

    Jag tycker själv inte direkt att jag har skygglappar på mig då jag lyssnar på alltifrån Dylan, Young, Beatles till Rihanna, Avicii, Beyonce och Mozart och tycker verkligen allt detta kan vara skitbra!

    Men när det gäller kent så råkar det vara så att jag tycker om det mer klassiska pop/rock soundet med detta bandet mer än det nyare mer elektroniska soundet. Det kanske inte har förändrats så mkt soundet alltså som alla påstår, men ni måste väl ändå hålla med om att soundet har utvecklas till något mer elektroniskt de senare åren..?

    Jag skiter helt ärligt i creddighet, eller var som är coolt eller vad som är rätt eller vad det nu må vara. Jag lyssnar helt ärligt på musik bara med hjärtat, jag vill bli berörd av musik, och det kan vara att man bli tårögd, får bättre självförtroende eller känner sig glad. Det råkar bara vara så att jag blir mer berörd kentlåtarna med mer klassiskt pop/rock sound än de mer elektroniska. Och vad det beror på vet jag ej. Jag får ej samma rysningar av det mer elektroniska soundet än det äldre. Och om det handlar om att jag blivit gammal (+30) vet jag ej. Under senaste konserten, i Malmö 2012, så var de några av de få låtarna jag riktigt fick gåshud av och blev riktigt berörd av Klåparen, 747 och midvh. De andra nya låtarna känner jag inte direkt så för och om det beror på ljudbilden eller låtarna eller texterna vet jag ej.

    Jag kan också bli trött på dojd ljudet, men för att förklara det enkelt så tilltalas jag mer av ljudet av t.ex. midvh eller t.ex. alla mot alla än ljudet i "töntarna" eller eller i "ismael". Jag tänker själv ibland när jag hör de låtarna att jag hade gillat de mer om det var mer klassisk kentrock över det om ni fattar vad jag menar.. oj oj...jag ser redan framför mig hur vissa ska vara på just denna mening...

    Det är inte direkt så att jag går runt och är grinig för att jag inte gillar kents ljud lika mkt som innan, utan alla de fantastiska låtarna som betyder mkt för mig finns ju kvar och kommer alltid vara som små fina smycken jag kommer att ta väl hand om hela livet. Och det finns nya låtar som jag också gillar mkt, t.ex. "ingen kunde röra oss", "ett år utan sommar", dessa är fantastiska och jag ryser av hur låtarna låter alltifrån instrument till röst.

    Jag tycker verkligen heller inte att kent ska låta som på verkligen, isola eller som på dojd hela tiden, verkligen inte, det är bra att de går vidare, men jag tilltalas mer av t.ex. "det kanske kommer en förändring" eller "ett år utan sommar" än flera av de andra låtarna.

    Och min jämförelse med tjejer tyckte jag själv var ganska bra faktiskt om jag får säga det själv...vissa tjejer faller man för, vissa inte...och då menar jag inte utseendemässigt, utan vilka man blir kär i. Vissa tjejer blir man så kär i så att man beter som en nervös idiot framför dom och vissa andra tjejer som också kanske ser bra ut känner man ingenting för. Så är det även med låtar, vissa låtar greppar tag om hjärtat om en och verkligen trycker till så att man blir helt medveslös, vissa andra låtar känner man ingenting för och ibland kan man inte förklara riktigt varför.

    Jaja, långt inlägg, nu ska iaf inte jag diskutera detta något mer utan diskutera kents nya album som jag hoppas blir bra! Och nu kan väl alla bara vara snälla mot varandra och försöka förstå varandra istället för att vara dryga och missförstå allt?
    Och även om jag inte riktigt delar alla dina åsikter J.Berg så kommer du alltid att vara en av mina största förebilder, du har fått mig att börja spela gitarr och att förstå vad bra musik är för något och att verkligen lyssna på texter och klanger och melodier. Så puss på dig Jocke och puss på alla er andra också! Nu ska jag dricka vidare på mitt bubbelvin som var alldeles för dyrt som dessutom börjar bli varmt nu och lyssna på Happiness - apologies som förövrigt är förjävla bra. Gråten är nära i den videon, otroligt vacker!
    Ska inte tjafsa emot, då får ju så klart tycka precis vad du vill. En del av det du skriver går inte ihop för mig och tjejliknelsen haltar ännu lite mer nu efter det här inlägget
    Men men, det spelar ingen roll, nu fokuserar vi på nya plattan. Hoppas vi alla får låtar vi tycker är magiska på den.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  5. #260
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    Har inte ogillat en enda musikalisk sida av Kent som de visat hittills.

    Jag älskar inte bara rock-Kent, bara elektroniska Kent etc. – jag älskar Kent.
    Senast redigerat av Melack den 2014-03-28 klockan 21:34.
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar


    http://hajpland.blogspot.com

  6. #261
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Ska nog ge mig i kast med att på något enkelt (efter mina förmågor) sätt göra en egen version av LBE så som jag skulle vilja höra den (dvs trummor, bas, gitarr, traditionell bandsättning). Bara för skojs skull, älskar att spela och på det här sättet kan jag få ut nåt av mina lust att lira och dessutom få ut något jag gillar av det
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  7. #262
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Ska inte tjafsa emot, då får ju så klart tycka precis vad du vill. En del av det du skriver går inte ihop för mig och tjejliknelsen haltar ännu lite mer nu efter det här inlägget
    Men men, det spelar ingen roll, nu fokuserar vi på nya plattan. Hoppas vi alla får låtar vi tycker är magiska på den.
    Haha, du är rolig du.
    Vissa saker som man själv gillar kanske inte andra kan förstå. Så är livet. Du kanske gillar dansband, det gör inte jag. Jag kanske gillar italienskt axlar på kavajer, du kanske föredrar de brittiska axlarna. Jag kanske inte gillar Kents mer elektroniska låtar, det kanske du gör. För mig spelar det inte så stor för mig hur musiken kommer till. Via datorn eller via gitarr, bara det låter bra. Men vi gillar ju olika saker och det måste vi ju få göra.

    Kram på dig.
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

    Göran Zachrisson

  8. #263

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gutted Visa inlägg
    Låter litet som en titel på en young adult/fantasybok.
    Hade dock mina tvivel inför förra skivans titel, och den känns ju numera fullt naturlig som del av Kentkanonen.
    "Tigerdrottningen" är namnet på ett Fantomenavsnitt. Triaderna, del 3. Jag slår vad om att den lästs friskt i pauserna i studion...

  9. #264
    Medlem gutteds avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kortvåg Visa inlägg
    "Tigerdrottningen" är namnet på ett Fantomenavsnitt. Triaderna, del 3. Jag slår vad om att den lästs friskt i pauserna i studion...
    Finns även en dokumentär om just tigerhonor som bär namnet på SVT Play.
    Sami klagade på behandlingen av Eskilstunas vita tigrar på Facebook för ett tag sedan.
    SAMBAND?

    Kanske vi får höra en sång om framgången i Vapen & Ammunitions kölvatten och dess baksidor?
    Kanske Jocke rentav har skrivit om tigrar den här gången? Intäkterna går direkt till WWF.

  10. #265

    Standard

    Vet noen hvem som har produsert den nye skiva?

  11. #266

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rødjeans Visa inlägg
    Vet noen hvem som har produsert den nye skiva?
    Skulle sätta mina hundra på att "Daniel Ledinsky & Kent" står som producenter.

  12. #267
    Medlem Hansens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    227

    Standard

    Anas det att sista låten "Den andra sidan" (om det nu blir så) är en långdragen låt som ger hopp om framtiden men hatar samtiden och föraktar det förflutna?
    Tänk om Jag har fel
    Jag kan ha fel...

  13. #268

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hansen Visa inlägg
    Anas det att sista låten "Den andra sidan" (om det nu blir så) är en långdragen låt som ger hopp om framtiden men hatar samtiden och föraktar det förflutna?
    Jeg tror det er en lystig liten trall, kanskje i valsetakt, om livet etter dommedag

  14. #269
    Erfaren medlem Indie-Jenss avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    samhälle, plats där flera hushåll har sin bostad
    Inlägg
    2 779

    Standard

    Har hittat lite roliga sammanträffanden(?) med de nya släppen:

    Låten Kriget Med Mej Själv av Imperiet använder samma retorik som texten till La Belle Epoque (även nämnt tidigare av Jocke i diskussionen kring plagiat av Jesper Waldersten). I låten sjunger även den andra Jocke "en för alla, alla för en", mer förklaring behövs kanske inte.

    En av låttitlarna på nya skivan delar titel med en annan Imperiet-låt; Innan Himlen Faller Ner.

    Medvetet vet jag inte, men hade varit kul om influenserna och inspirationen finns där. Imperiet är det bästa som kom ur svensk musik på 80-talet.
    Every beat of your drum is wasted
    and every song you sing is a fake
    and every word is a hesitation
    you did it great...


  15. #270
    Medlem DanielOlins avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    248

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Indie-Jens Visa inlägg
    den andra Jocke
    Jocke? Pimme!


    Angående Imperiet-kopplingen har de svarat nekande om det på twitter en eller två gånger, senast nu idag.
    Senast redigerat av DanielOlin den 2014-03-27 klockan 15:30.

Sidan 18 av 57 FörstaFörsta ... 8910111213141516171819202122232425262728 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •