Men det handlar ju om smak vad man gillar...eller?
Ja, jag gillar mer det gamla kent än de senare plattorna och jag ska nu försöka förklara varför. Blir faktiskt helt ärligt lite irriterad på Jocke Bergs inlägg här inne om att så fort man nämner att man gillar det äldre materialet bättre så är det alltid snack om att man är trångsynt, inte kan utvecklas, stirrar sig blind på gamla saker, bara gillar äkta instrument osv osv osv.
Det handlar ju bara om smak smak och åter smak.
Jag tycker själv inte direkt att jag har skygglappar på mig då jag lyssnar på alltifrån Dylan, Young, Beatles till Rihanna, Avicii, Beyonce och Mozart
och tycker verkligen allt detta kan vara skitbra!
Men när det gäller kent så råkar det vara så att jag tycker om det mer klassiska pop/rock soundet med detta bandet mer än det nyare mer elektroniska soundet. Det kanske inte har förändrats så mkt soundet alltså som alla påstår, men ni måste väl ändå hålla med om att soundet har utvecklas till något mer elektroniskt de senare åren..?
Jag skiter helt ärligt i creddighet, eller var som är coolt eller vad som är rätt eller vad det nu må vara. Jag lyssnar helt ärligt på musik bara med hjärtat, jag vill bli berörd av musik, och det kan vara att man bli tårögd, får bättre självförtroende eller känner sig glad. Det råkar bara vara så att jag blir mer berörd kentlåtarna med mer klassiskt pop/rock sound än de mer elektroniska. Och vad det beror på vet jag ej. Jag får ej samma rysningar av det mer elektroniska soundet än det äldre. Och om det handlar om att jag blivit gammal (+30) vet jag ej. Under senaste konserten, i Malmö 2012, så var de några av de få låtarna jag riktigt fick gåshud av och blev riktigt berörd av Klåparen, 747 och midvh. De andra nya låtarna känner jag inte direkt så för och om det beror på ljudbilden eller låtarna eller texterna vet jag ej.
Jag kan också bli trött på dojd ljudet, men för att förklara det enkelt så tilltalas jag mer av ljudet av t.ex. midvh eller t.ex. alla mot alla än ljudet i "töntarna" eller eller i "ismael". Jag tänker själv ibland när jag hör de låtarna att jag hade gillat de mer om det var mer klassisk kentrock över det om ni fattar vad jag menar..
oj oj...jag ser redan framför mig hur vissa ska vara på just denna mening...
Det är inte direkt så att jag går runt och är grinig för att jag inte gillar kents ljud lika mkt som innan, utan alla de fantastiska låtarna som betyder mkt för mig finns ju kvar och kommer alltid vara som små fina smycken jag kommer att ta väl hand om hela livet. Och det finns nya låtar som jag också gillar mkt, t.ex. "ingen kunde röra oss", "ett år utan sommar", dessa är fantastiska och jag ryser av hur låtarna låter alltifrån instrument till röst.
Jag tycker verkligen heller inte att kent ska låta som på verkligen, isola eller som på dojd hela tiden, verkligen inte, det är bra att de går vidare, men jag tilltalas mer av t.ex. "det kanske kommer en förändring" eller "ett år utan sommar" än flera av de andra låtarna.
Och min jämförelse med tjejer tyckte jag själv var ganska bra faktiskt om jag får säga det själv...vissa tjejer faller man för, vissa inte...och då menar jag inte utseendemässigt, utan vilka man blir kär i. Vissa tjejer blir man så kär i så att man beter som en nervös idiot framför dom och vissa andra tjejer som också kanske ser bra ut känner man ingenting för. Så är det även med låtar, vissa låtar greppar tag om hjärtat om en och verkligen trycker till så att man blir helt medveslös, vissa andra låtar känner man ingenting för och ibland kan man inte förklara riktigt varför.
Jaja, långt inlägg, nu ska iaf inte jag diskutera detta något mer utan diskutera kents nya album som jag hoppas blir bra!
Och nu kan väl alla bara vara snälla mot varandra och försöka förstå varandra istället för att vara dryga och missförstå allt?
Och även om jag inte riktigt delar alla dina åsikter J.Berg så kommer du alltid att vara en av mina största förebilder, du har fått mig att börja spela gitarr och att förstå vad bra musik är för något och att verkligen lyssna på texter och klanger och melodier. Så puss på dig Jocke och puss på alla er andra också! Nu ska jag dricka vidare på mitt bubbelvin som var alldeles för dyrt som dessutom börjar bli varmt nu och lyssna på Happiness - apologies som förövrigt är förjävla bra. Gråten är nära i den videon, otroligt vacker!