Sidan 21 av 57 FörstaFörsta ... 111213141516171819202122232425262728293031 ... SistaSista
Resultat 301 till 315 av 851

Ämne: Tigerdrottningen

  1. #301
    Nybörjare Vapnets avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlägg
    42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundance_danne Visa inlägg
    Nöj dig med att producera då! =) Och glöm ej att vi ska övertala kent om att de ska öppna med Bianca!
    Bianca hade jag tyckt var jävligt fet att inleda med. Introt är sinnesjukt bra, men ser helst att de öppnar med någon stark låt från nya plattan!
    Once you've sought the path of revenge
    There's no way to stop
    And the more I try to hurt you the more that it hurts me


    Danger Mouse & Sparklehorse - Revenge Feat. The Flaming Lips

  2. #302
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Bianca vore kul som öppningslåt, de öppnade med den på Roskilde -98 och Slottsfestivalen i Örebro -98 om jag inte missminner mig.

    För övrigt verkar Jocke annars ha lite svårt med den låten, när de körde den på Münchenbryggeriet -97 började Jocke sjunga för tidigt, redan efter två introvändor istället för tre (bas, bas + clashgitarrer, bas + clashgitarrer + harris slinga). Glömt texten ett par gånger, den mest underhållande är Kalas -00, Universitetet i Stockholm, Jocke får en black out på texten och lyckas bara sätta enstaka rader av verserna och improviserar en massa skumma saker istället. Jävligt skoj dock
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  3. #303
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Inledning eller extranummer eller...äh precis var som helst. Det hade varit så jäkla kul att få höra Bianca live nån gång. Introt är verkligen episkt... Jag vill ju absolut höra den nya musiken- men, om nån gammal, mer sällan spelad låt kommer att slängas in som godbit åt oss gamlingar hade jag blivit väldigt lycklig över den!
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  4. #304
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Standard

    Nu finns en särskild tråd för diskussioner om låtlistor, använd den: http://forumet.kent.nu/showthread.php?9900-L%E5tlistor
    Låt dom komma nu

  5. #305
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Jag var förvisso helt jävla rosenrasande under vinterturnén 2010 för att det slopade 747 då (jag hoppas av hela mitt hjärta att de inte gör om den, även om Mannen... är avslutaren nu så kan ingen ta ifrån mig att 747 är den enda riktiga avslutningslåten och miljonfallt bättre än Mannen..., ingen kritik mot låten men jag älskar verkligen 747 så otroligt mycket, ligger på min topp 5 bästa med Orkestern) men för att återgå till ämnet så andra kvällen i Göteborg fick vi både Pojken och 10 minuter som "utbyteslåtar" och det var riktigt najs, känns som en sjysst gest mot oss hardcorefans. Minns hur jag bara skrek rakt ut av glädje när Jocke förklarade att låten de skulle köra har vissa likheter med The Smiths "The boy with the thorn in his side" och stora dela av publiken vrålar ut "Pojken med hålet i handen". Magiskt, den är en grym livelåt. Övergången de körde under Kalas -02 där Markus gör ett drumfill alldeles i slutet av Revolt och istället för att dra de sista takterna dundrar Sami igång det sjukt mäktiga Pojken-introt. Bästa versionen av Pojken gjorde de under Kalas 2000, den var ritkigt tung med skön dist, tyvärr tror jag den var åt det lite mer clean hållet -07 och -10 men det är väl som Jocke skrev, man anpassar ljuden och uppdaterar dem efter förutsättningarna och det passade kanske bättre med soundet de hade utvecklat till dessa båda turnéer

    Dock är mitt hopp om att få höra Pojken igen väldigt litet om inte helt ute till och med eftersom den lät en aning ansträngd, rösten ändras ju med åldern och en låt som gick hyfsat högt för 20 år sen snart blir väl svår att göra nu.

    Och på tal om förändrad röst, Axl Rose (som för övrigt är en stor pajas enligt mig) är ju ett skräckexempel, såg på tuben en publikinspelad November Rain från 2012 och det där jävla pipandet och gnälladet skar i öronen, det lät för jävligt rent ut sagt. Men den rösten han hade en gång i tiden var ju så unik att den omöjligt skulle kunna hålla

    Utomjording: Sorry, såg inte ditt inlägg förrän jag postat mitt, fortsätter i den tråden isf...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  6. #306

    Standard

    Åh, J0cke B3rg. Jag vill höra skivan nu?

  7. #307
    Medlem gutteds avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Dock är mitt hopp om att få höra Pojken igen väldigt litet om inte helt ute till och med eftersom den lät en aning ansträngd, rösten ändras ju med åldern och en låt som gick hyfsat högt för 20 år sen snart blir väl svår att göra nu.

    Och på tal om förändrad röst, Axl Rose (som för övrigt är en stor pajas enligt mig) är ju ett skräckexempel, såg på tuben en publikinspelad November Rain från 2012 och det där jävla pipandet och gnälladet skar i öronen, det lät för jävligt rent ut sagt. Men den rösten han hade en gång i tiden var ju så unik att den omöjligt skulle kunna hålla
    Jockes röst fascinerar mig dock väldigt mycket i det avseendet.
    Från första albumet fram till TBS genomgick den liksom en mjuknande process där han sjöng alltmer i sitt högre register och tog till fler falsettoner för varje skiva som kom ut. Omkring Hagnesta Hill hade den karakteristiska skrovligheten praktiskt taget försvunnit helt. Jag skulle själv säga att Jocke mellan 99-05 hade en av de vackraste manliga sångrösterna inom populärmusiken över huvud taget, i klass med Thom Yorke. Sedan, för att citera en intervju i DN, tröttnade han och valde att byta riktning efter D&JD.
    Samtidigt känns det som att han sjöng väldigt mörkt igenom hela den senaste turnén. Medvetet val eller bara åldrande?

  8. #308

    Standard

    Öppningspåret, blir det en hel låt eller lite av ett intro som 18:29-4? Vad tror ni?

    Mirage, hägring. Albumomslaget passar ju med den titeln.

  9. #309

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gutted Visa inlägg
    Jockes röst fascinerar mig dock väldigt mycket i det avseendet.
    Från första albumet fram till TBS genomgick den liksom en mjuknande process där han sjöng alltmer i sitt högre register och tog till fler falsettoner för varje skiva som kom ut. Omkring Hagnesta Hill hade den karakteristiska skrovligheten praktiskt taget försvunnit helt. Jag skulle själv säga att Jocke mellan 99-05 hade en av de vackraste manliga sångrösterna inom populärmusiken över huvud taget, i klass med Thom Yorke. Sedan, för att citera en intervju i DN, tröttnade han och valde att byta riktning efter D&JD.
    Samtidigt känns det som att han sjöng väldigt mörkt igenom hela den senaste turnén. Medvetet val eller bara åldrande?
    Jag har också tänkt på det.
    Jag kan sakna den sångrösten han gör på t ex "Elever" "December" & "En helt ny karriär 2"... Introt när han sjunger "Jag krossar fönstret" är magiskt i den versionen!! Men tycker man kan höra den rösten fortf ibland även på senare plattor, fast inte i samma produktion bara, "Håll ditt huvud högt" som bara finns som liveversion. Gillar tyvärr inte den robotliknande rösten på nya singeln LBE. Gillar mer när det är rent o skärt som på t ex "Järnspöken"
    Samtidigt älskar jag att rösten utvecklats, och oavsett finns det ingen som sjunger som Jocke, inte i Sverige iaf. Han har en unik röst. Minns hur han lyckades göra Olle Ljungströms låt "För dom som väntar" till sin egen "nästan" med den sånginsatsen av den vackra låten. Får gåshud varje gång jag lyssnar på den!
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  10. #310

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mush Visa inlägg
    Öppningspåret, blir det en hel låt eller lite av ett intro som 18:29-4? Vad tror ni?

    Mirage, hägring. Albumomslaget passar ju med den titeln.
    Jag hoppas det blir en hel låt, även om jag tycker introt 18:29-4 på Röd är ett sjukt bra intro som sen mynnar ut till "Taxmannen".
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  11. #311

    Standard

    Något nytt (Nytt för kent), vore om det blir ett instrumentalt spår.

  12. #312
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Just ja, på tal om LBE. Att sången är gjord med olika stämmor och sen en överstämma på en vers, är det en referens till Ingenting någonsin som har en lite liknande setup med stämmor ("röka 100 cigg och dricka gammeldansk för att få till den rätta whiskyrösten, slutade med att jag stod dyngrak i sångbåset") eller det bara blev så för att det lät snyggt? Tanken slog mig så sent som häromdagen...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  13. #313

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mush Visa inlägg
    Öppningspåret, blir det en hel låt eller lite av ett intro som 18:29-4? Vad tror ni?

    Mirage, hägring. Albumomslaget passar ju med den titeln.
    Ganska säker på att det är en "riktig" låt. Detta pga:

    1. Kent gör sällan repriser.
    2. Vi vet att ordet "hägring" sjungs i en av sångerna. Och "Mirage" känns ju onekligen som en låt som skulle kunna innehålla det ordet av obvious reasons.
    Senast redigerat av OWC747 den 2014-03-31 klockan 20:40. Anledning: irriterande felstavning :(

  14. #314
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Jag tycker ett par Jockes "finaste" sångmoments har skett på senare plattor(av nån anledning räknar jag efter D&JD här nedan, vilken inte borde räknas till "senaste", men men...). Hjärta, Färger på natten, Team Building, Ensam lång väg hemma, Det finns inga ord, Ensammast i Sverige, Dom som försvann, Flen/Paris.

    Det kan nog stämma att sången blivit mer producerad genom åren och han väljer annat röstläge, för att variera. Det betyder inte att dessa moments försvinner. De finns där, men jag ser det där andra som tillägg/komplement. Nu får vi mer. Variation.
    Senast redigerat av The Plague den 2014-04-01 klockan 07:18.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  15. #315
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Just ja, på tal om LBE. Att sången är gjord med olika stämmor och sen en överstämma på en vers, är det en referens till Ingenting någonsin som har en lite liknande setup med stämmor ("röka 100 cigg och dricka gammeldansk för att få till den rätta whiskyrösten, slutade med att jag stod dyngrak i sångbåset") eller det bara blev så för att det lät snyggt? Tanken slog mig så sent som häromdagen...
    Jag tror de bara utgick vad som var bäst för LBE, inte vad man gjorde vid en inspelning för 20 år sedan.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

Sidan 21 av 57 FörstaFörsta ... 111213141516171819202122232425262728293031 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •