Absolut, men det är naturligtvis inget jag förespråkar, tvärtom vill jag bekämpa det.
När en individ medvetet kränker en annan individs rätt till självbestämmande. Jag tänker inte försöka skriva en lagbok för mitt idealsamhälle, men sådan är grundprincipen. Aldrig med våld tvinga en individ att begå handlingar hon inte hade valt själv.
Frågan är vad som "är" så svartvitt. Att en individs enda medel för att tolka verkligheten, rent objektivt, är det egna intellektet är en sanning som inte kan modifieras. Sätt en människa på en öde ö och se om hon överlever genom att agera slumpmässigt eller bara hoppas på tur/be till Gud eller nåt liknande. Vidare kan man då diskutera huruvida man bör applicera en sådan princip på samhällets lagstiftning och därmed införa nattväktarstaten. Mitt svar är självklart ja eftersom det är det mest moraliska. Någon annan kanske svarar nej av rädsla för "konsekvenserna", men det är liksom hela poängen med moralen: det är inte upp till någon annan att bestämma hur en individ ska agera och varför. Det är upp till individen. Antingen tycker man det eller så gör man det inte, så svartvitt är det faktiskt. Tycker man det inte måste man motivera varför, och då måste man säga emot den princip man/du just accepterade som giltig. Det är knepigt, och det är därför jag själv inte kan göra det. Jag finner ingen ursäkt för att ta ifrån individen hennes rättigheter.
Att avgöra var gränsen går är inte så knepigt, och straffskalan... tja, det finns såklart inget objektivt svar på den frågan, men vad betyder det? Att nattväktarstaten plötsligt inte är ett moraliskt ideal?
http://foto.stilren.se - portfolio
Frihet er å se det vakre i verden. Å kunne glede seg over de små tingene, som fuglene som flyr i par fra tre til tre eller barna som lager snømenn. Som at det lukter godt av den som sitter ved siden av deg på bussen, at det blir varmere når sola skinner.
Mennesker glemmer alt for lett de fine tingene, vi lar de negative tingene kaste skygge over alt. Vi glemmer fort at noen sa at man var ekstra fin på håret en dag, mens at noen sa at den jeansen ikke kledde en i det hele tatt lagrer vi og går og tenker på lenge.
Om man kan nyte de små tingene i hverdagen og bare et sekund la være å tenke på alle de dumme tingene, da er man fri.
Det är så ditt liv ser ut
Och allting är som förut
Fel. En ren liberalism kan inte förverkligas utan kapitalism. Hur skulle inte kapitalismen vara liberal i sin natur. Berätta.
Jag anser att det i ett stort perspektiv endast finns två sorters ideologier. En som värderar individen högst, liberalismen, och en som inte värderar den enskilda människan högst, utan istället kollektiv, minoriteter, gudar, konsekvenser osv.
De som har tillgång till kapital har på något vis förtjänat det (oftast). Det där argumentet är precis likadant som att säga att man borde programmera alla människors hjärna till exakt samma intellektuella nivå. Så att alla får lika stor chans. Det är så fel.
Ekonomi och kapitalism är inget nollsummespel. Den enes bröd betyder inte den andres död. Att en människa blir rikare betyder inte att en annan människa blir fattigare. Det fungerar snarare tvärtom i ett kapitalistiskt samhälle. När jag skapar värden för mig själv skapar jag även värden för alla andra.
Jag skyllde aningen flyktigt på de ideologierna eftersom de har varit populära. Liberalismen är inte lika normativ som dessa ideologier. Jag tror att en liberalism skulle lära varje individ att tro på sig själv och därför inte stirra sig blind på de normer som alltid kommer skapas i ett samhälle. Till exempel är det genom liberalism som homosexuella har blivit accepterade. Inte genom konservatism. Osv.
Verkligen. Som ovan nämnt tror jag att den styrkan skulle finnas naturligare i ett liberalistiskt samhälle. USA är ju ett relativt tråkigt exempel. Men gemene man där är vanligtvis mycket självsäkrare än gemene man i Sverige.
Varför skulle det vara ignorant? Om möjligheten finns att göra ett val så har man en fri vilja. Om du däremot blir straffad (läs: ifråntagen dina rättigheter) när du gör ditt val så är din fria vilja inskränkt. När en tjej väljer att inte raka sig under armarna och blir utskrattad av alla i hennes närhet har hon inte blivit ifråntagen hennes rättigheter. Ergo: hon har den fri a viljan, hennes negativa rättigheter, oinskränkta.
I have seen it all
Jag tycker inte att man ska vara allt för rädd att sätta straff med hänsyn till konsekvenserna av handlingen. Även om det inte går att bedöma helt objektivt alla gånger. Det är nog den bästa lösningen.
A) Vi vet att personen ska straffas.
B) Det går inte att bestämma straffet objektivt.
C) Med andra ord måste vi bestämma straffet subjektivt.
I have seen it all
Vad sägs som att fortsätta diskussionen om äganderätt här?![]()
Jag skulle inte anse att människan är den enda tänkande varelsen på jorden, men jag förstår vad du menar. Det finns ingen annan varelse som har förmågan att tänka med den nivå av komplexitet som människan kan. Men när det gäller Darwins lag så anser jag att den inte på något sätt kan förknippas med rätt eller fel ur en moralisk synpunkt. Det är bara en lag som bestämmer hur evolutionen i regel fortlöper bland de organismer som saknar möjlighet till att genomföra moraliska överväganden. De flesta människor anser väl inte att det skulle vara fel att behandla en genetiskt sjuk eller svag individ, eftersom vi tänker att alla har lika stor rätt att leva. Detta till skillnad från lejonet som bara vill ha mat för dagen, och inte ägnar en tanke åt andra individers rätt att leva ett fortsatt lyckligt liv. Men i nuläget har vi ju praktiskt taget redan tagit över världen av den enkla anledningen att vi kan göra det (Darwins lag). Allt som utgör ett hinder för vår bekvämlighet undanröjer vi. Om det sedan är rätt eller fel det vi gör är en helt annan fråga.
Det är så det ska vara
Som en perkfekt och underbar lag
Perfekt och oförstörbar
som du
Ger människans förnuft henne rätten att ta över världen? Eller är rätt enbart en konstruktion av människans förnuft och därför inte tillämpas i alla sammanhang?
Det är ju vi, människor, som har hittat på principen om allas lika värde och allas rätt till överlevnad. Ibland skapar den här "rätten" problem för oss eftersom vi blir tvungna att stå för dess konsekvenser. Vi kan, tack vare vår intelligens, bestämma att alla är lika mycket värda och på så sätt motsäga Darwins lag, men vi lever fortfarande efter den eftersom överlevnad står över intelligens.
Ja precis, i slutändan prioriterar vi ändå i regel vår egen överlevnad framför mer moraliska handlingar. Det är samma primitiva egoism som driver andra djur till överlevnad. Om vi skulle sakna denna egoism så hade vi inte levt idag eftersom det är dessa drifter som för evolutionen framåt. Men samtidigt har vi också vårt överlägsna förnuft, och har därmed möjligheten att stå över dessa drifter till förmån för andra individers överlevnad. Men det stämmer att frågor om vad som är rätt och fel också är svårt att applicera på denna typ av frågor, eftersom moral enbart är någonting som vi människor har konstruerat. Jag anser dock att mycket av det människan gjort för sin egen överlevnad och bekvämlighet är fel i många avseenden, och att vi kanske i större mån borde ha utnyttjat vår förmåga att ställa oss över primitiva drifter med moraliska överväganden genom civilisationens utveckling.
Det är så det ska vara
Perfekt och oförstörbar
som du
Vad kan vara mer moraliskt än att prioritera den egna överlevnaden? Egoism är ingen drift utan själva effekten av att ha ett förnuft som inte bara fungerar på ren instinkt. Du överlever för att du vill överleva, men för att göra det måste du handla. Du kan inte bara sätta dig ned och vänta på att naturen agerar åt dig. Jag förstår vad du menar, men skilj gärna på rationell och irrationell egoism. Att främja sitt eget liv är varje invidis yttersta moraliska rättighet och meningen med att över huvud taget leva.
Ja, egoistiska handlingar behöver ju inte nödvändigtvis alltid vara moraliskt felaktiga, men de måste inte alltid vara moraliskt riktiga heller. Jag tror att gränsen mellan rationell och irrationell egoism är rätt flytande. Ställ dig t.ex. frågan hur många fåglars liv som är rätt att avrätta för din egna överlevnads skull, om du nu hypotetiskt sett skulle behöva ställas inför ett sådant val. Vad jag menar är att den skada vi tillför vår omgivning till gagn för oss själva tenderar att vara överdrivet stor. Männsikan har tack vare sitt intellekt en sån otrolig makt över sin omgivning att jag anser att det är av yttersta vikt att vi ställer oss frågan hur mycket som är värt att offra för vår egen vinnings skull. Så nej, jag anser inte att det alltid måste vara moraliskt riktigt att prioritera den egna överlevnaden framför handlingar som kanske missgynnar en själv i någon mån, om det t.ex. skulle vara så att dessa handlingar gynnar omgivningen i väldigt mycket större mån än vad de missgynnar dig själv.
Det är så det ska vara
Perfekt och oförstörbar
som du
Det är omoraliskt att gynna omgivningen på sin egen bekostnad, men det är ju inget motsatsförhållande. Det går alldeles utmärkt att gynna sig själv utan att samtidigt missgynna andra och förstöra naturen osv. Dock, människan har ingen chans att överleva utan att påverka sin omgivning, har man den inställningen är det bättre att ta livet av sig.
Nej, noll påverkan på omgivningen är självklart en ren omöjlighet. Men jag tror inte att det skadar så hemskt mycket att minimera den. Om människan hade slösat på resurser och skövlat naturen helt utan hämningar (d.v.s. enbart agera för att gynna sig själv utan att ta hänsyn till omgivningen/kommande generationer) och aldrig någonsin utfört något miljöarbete (d.v.s. aldrig utföra handlingar som gynnar omgivningen på egen bekostnad) så tror jag nog att vår situation hade sett annorlunda ut nu, för att inte tala om hur den skulle se ut om sisådär 50 år (frekventa miljökatastrofer, massiv resursbrist, allvarliga störningar i ekosystemen o.s.v.). Som du säger, så finns det många sätt att gynna sig själv på utan större negativ inverkan på andra/miljön, så om vi bara väljer dessa alternativ framför sådana som missgynnar omgivningen så tror jag inte alls att minimerad påverkan på omgivningen behöver handla om att missgynna sig själv.
Det är så det ska vara
Perfekt och oförstörbar
som du