Ämne: filmer

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Jag postade en trailer på den filmen för ett tag sedan, utan respons.
    Nu har jag i alla fall fått det bekräftat, den filmen är vacker, jag måste se den!
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Erfaren medlem Embelies avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Jag postade en trailer på den filmen för ett tag sedan, utan respons.
    Nu har jag i alla fall fått det bekräftat, den filmen är vacker, jag måste se den!
    Sluta, jag börjar nästan grina.
    Blogg
    Be sure to wear some flowers in your hair.

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Jag har sett väldans mycket film...

Men den enda värd att omnämnas är den tyska:

De andras liv.

En sån film där man bara försvinner i handlingen.
    Jag älskade den...

Adam K.
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    det som stör mig med filmsidorna är att jönssonligan, göta kanal, repmånad, 91an, åsa-nisse, lilla fridolf, sällskapsresorna etc etc är att jag inte begriper vad som är så dåligt med dom? det går bortom mitt förstånd att miljontals människor skulle gå och se dåliga filmer, det är ju tvärtom filmer som inte drar publik som är dåliga. ändå hyllas diverse dramafilmer som man oftast blir uttråkad av att bara läsa de första raderna av handlingen till. varför är dessa så oerhört bra medan det som verkligen är bra och roligt ska totalsågas. de roligaste och bästa filmerna är ju svensk humor eller vissa svenska storfilmer (även normala svenska dramor och relationsfilmer), amerikansk collegefilm med massor av under bältet-humor, nakna brudar, collegekillar som drar en massa roliga skämt och är karaktärer i stil med the stiffmeister (stiffler är ju fan en av de ballaste karaktärerna i filmhistorien) eller skrattretande dåliga parodier som är så larviga och "dåliga" att det skruvas så långt att det blir bra och roligt. allvarsamma filmer blir tråkiga och tunga och man sitter och somnar och orkar inte se skiten. drama/action/äventyrsfilm i stil med sagan om ringen, harry potter och twillight är helt okej. och tarantinos filmer, de är storslagna. och das boot, där är ett exempel på en film som vid första anblicken kan verka tråkig men är så fantastiskt att det är en av världens bästa filmer. att följa u-båtsbesättningen så tätt inpå, att känna deras ångest när de sitter fast i sin stålkista på botten av gibraltar sund, allt detta är ju helt fantastiskt.

men framför allt, svensk buskis och komedi är inte så dålig som alla filmkritiker vill ha det till. lyssna på svenska folket istället, sällskapsresan, göta kanal och allt i den stilen är klockrena femmor när svenska folket får bestämma. varför ska en liten skara totalt humorlösa filmkritiker totaltsåga detta? det känns mer som att det är en oskriven regel bland filmkännare att man verkligen måste hata allt som är roligt (dratta på ändan-humor, under bältet skämt, kiss och bajs, förvecklingsfars etc etc) och det stör mig så fruktansvärt mycket. jag stör mig för att jag inte begriper vad som är fel på dessa människor, varför de tänker som de gör. jag förstår mig inte på vad deras problem är...
    Även hundratusen röster kan ha fel, eller är det inte så den där trötta frasen lyder?

Jag tror att du blandar ihop lite begrepp. Ur ett perspektiv där målet är att tjäna in så mycket pengar som möjligt kan man självklart säga att "svensk film" (de exempel du räknar upp) är i världsklass. Film som görs precis efter mallen, och som verkligen får folk att vallfärda till biograferna.

Problemet är ju egentligen hur man definierar vad som är bra och dålig film. Sen när kan man definiera vad som är bäst efter antalet människor som på ett eller annat sätt konsumerar verket? Ibland räcker det med den egna åsikten, men om man ska försöka gå djupare krävs det oftast lite mer erfarenhet än så. En film består av så många olika delar att bedöma, och oftast räcker det inte med att enbart bedöma hur rolig filmen är.

Du sågar filmkritiker och kallar dem uppblåsta. Jag har dock en liten fråga till dig: krävs det enligt dig ingen erfarenhet och kunskap för att kunna kalla sig för professionell kritiker? Skulle jag tillexempel, en människa helt utan kunskap om bilar, kunna göra lika rättvisa bedömningar när det kommer till att betygsätta olika fordon som du säkert kan?

"Jo fan, sätet var ju skönt! Då måste det ju vara en bil i världsklass!"

Jag undrar varför du tar så illa upp när de filmer du gillar sågas? Vad spelar det egentligen för roll? Det handlar ju i slutändan bara om personligt tycke och smak från din sida, så varför hänga läpp bara för att den femtioelfte Göta Kanal-filmen mosas i press?

Sen kan jag bara hålla med Oskar. Våga utmana dig själv! Ge dig på de lite "tyngre verken"! Det är ju dessutom ingen som säger att man måste hålla sig till "en sida"...

Medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

det som stör mig med filmsidorna är att jönssonligan, göta kanal, repmånad, 91an, åsa-nisse, lilla fridolf, sällskapsresorna etc etc är att jag inte begriper vad som är så dåligt med dom? det går bortom mitt förstånd att miljontals människor skulle gå och se dåliga filmer, det är ju tvärtom filmer som inte drar publik som är dåliga. ändå hyllas diverse dramafilmer som man oftast blir uttråkad av att bara läsa de första raderna av handlingen till. varför är dessa så oerhört bra medan det som verkligen är bra och roligt ska totalsågas. de roligaste och bästa filmerna är ju svensk humor eller vissa svenska storfilmer (även normala svenska dramor och relationsfilmer), amerikansk collegefilm med massor av under bältet-humor, nakna brudar, collegekillar som drar en massa roliga skämt och är karaktärer i stil med the stiffmeister (stiffler är ju fan en av de ballaste karaktärerna i filmhistorien) eller skrattretande dåliga parodier som är så larviga och "dåliga" att det skruvas så långt att det blir bra och roligt. allvarsamma filmer blir tråkiga och tunga och man sitter och somnar och orkar inte se skiten. drama/action/äventyrsfilm i stil med sagan om ringen, harry potter och twillight är helt okej. och tarantinos filmer, de är storslagna. och das boot, där är ett exempel på en film som vid första anblicken kan verka tråkig men är så fantastiskt att det är en av världens bästa filmer. att följa u-båtsbesättningen så tätt inpå, att känna deras ångest när de sitter fast i sin stålkista på botten av gibraltar sund, allt detta är ju helt fantastiskt.

men framför allt, svensk buskis och komedi är inte så dålig som alla filmkritiker vill ha det till. lyssna på svenska folket istället, sällskapsresan, göta kanal och allt i den stilen är klockrena femmor när svenska folket får bestämma. varför ska en liten skara totalt humorlösa filmkritiker totaltsåga detta? det känns mer som att det är en oskriven regel bland filmkännare att man verkligen måste hata allt som är roligt (dratta på ändan-humor, under bältet skämt, kiss och bajs, förvecklingsfars etc etc) och det stör mig så fruktansvärt mycket. jag stör mig för att jag inte begriper vad som är fel på dessa människor, varför de tänker som de gör. jag förstår mig inte på vad deras problem är...
    Posta aldrig i den här tråden igen.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg
    Du sågar filmkritiker och kallar dem uppblåsta. Jag har dock en liten fråga till dig: krävs det enligt dig ingen erfarenhet och kunskap för att kunna kalla sig för professionell kritiker? Skulle jag tillexempel, en människa helt utan kunskap om bilar, kunna göra lika rättvisa bedömningar när det kommer till att betygsätta olika fordon som du säkert kan?

"Jo fan, sätet var ju skönt! Då måste det ju vara en bil i världsklass!"
    Haha, mycket bra jämförelse!

"Alla gillar ju den här SAAB-modellen, den måste vara i världsklass"

"Volvo? Tss, bara snobbiga tidningskritiker som gillar den skokartongen"

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Adam K hade ett par fina poänger i sitt inlägg där.

Vill förtydliga mig lite, känner jag:

* En film blir inte bättre ju fler som dras till biograferna för att se den.
    * En film kan vara sevärd trots att en filmkritiker krittiserar den sönder och samman. Alla har sin personliga smak och recensionerna är inga sanningar, bara riktlinjer.
    * Solstorm är en rätt bra film, för att vara svensk (fråga mig inte vad det har med saken att göra, hehu).

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Hur är de tüska komedierna?
    Haha.

Citat Ursprungligen postat av Embelie Visa inlägg
    Jag och en mysig grät kopiösa mängder tårs när vi såg Where the wild things are.
    Den är otroligt vacker med fina färger och härliga miljöer.
    Den är fruktansvärt brutal på samma gång och hjärtat får sig en rejäl känga.
    Bygger den på den där barnboken Till vildarnas land av Maurice Sendak? Älskade den som barn.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Bygger den på den där barnboken Till vildarnas land av Maurice Sendak? Älskade den som barn.
    Ja, det gör den.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Embelie Visa inlägg
    Jag och en mysig grät kopiösa mängder tårs när vi såg Where the wild things are.
    Den är otroligt vacker med fina färger och härliga miljöer.
    Den är fruktansvärt brutal på samma gång och hjärtat får sig en rejäl känga.
    Exakt var såg ni den?
    Har den gått upp på bio i Sverige?
    (för ja, det är en självklar biofilm!)
    Var?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Exakt var såg ni den?
    Var?
    Förhandsvisning kanske?
    Illegalt piratstulen internetkopia kanske?

Medlem Alvins avatar
    Reg.datum
    Jul 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg

De andras liv.

Jag älskade den...
    Är benägen att hålla med. Även om den inte är etta på min lista är den helt klart topp 10.
    jag går ensam in i ljuset...

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg

De andras liv.

Jag älskade den...
    Den är enastående!
    En av världens starkaste och mest välgjorda filmer.
    Den har t.o.m. en utsökt humoristisk underton mitt i all tragik och spänning.

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Hur är de tüska komedierna?
    De är självklart betydligt bättre.
    Tyskarna har definitivt mycket mer humor än vad folk utan koll påstår.
    Framförallt Berlinarnas humor är ju nästan lika schön som Londonbornas.
    Senast redigerat av Embrace den 2009-12-28 klockan 17:51.
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Standard

Fan vad ni gnäller. En bra film är en bra film. Jag kan uppskatta både Åsa Nisse och Herzog, John Carpenter och Loffe Carlsson. Allt under samma dag.

...ändå hyllas diverse dramafilmer som man oftast blir uttråkad av att bara läsa de första raderna av handlingen till.
    Jag har inte läst baksidan på en film sedan jag var nio år och jag stod i videobutiken och inte fick hyra Ghoulies. Dessa människorsom skriver ihop sånt där drar ihop en liten historia om filmens första tio minuter och förväntar sej att idioten som står vid nyhetshyllan (gud förbjude att han eller hon skulle söka sig till äldre filmer) ska köpa handlingen och betala överpriset det kostar att hyra filmen ett dygn.

Och om lyssnar man på vad kritiker tycker är man bara jävligt dum (det gäller inte bara film).
    I'm feeling kinda basic today.

Erfaren medlem Embelies avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Exakt var såg ni den?
    Var?
    Vill helst inte lämna ut någon adress.
    I en säng, så mycket kan jag säga.
    Blogg
    Be sure to wear some flowers in your hair.

Sidan 147 av 203 FörstaFörsta ... 4797137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157197 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •